פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
גבולות הציות (לפרשת שלח לך)
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום חמישי, 23/06/2005 שעה 2:10)


גבולות הציות (לפרשת שלח לך)

נסים ישעיהו



זמן רב יחסית חלף מאז כתבנו משהו על מה שמכונה תוכנית(?) ההתנתקות; לא כתבנו, כי כל מה שהיה ויש לנו לומר בנושא – מעבר למה שכבר אמרנו – אינו משתבץ בשום תבנית מן התבניות המשמשות בשיח התקשורתי. אנחנו שוללים את העקירה מכל וכל, אבל שוללים גם את דרך המאבק בעקירה. ומכיוון שהנאבקים בעקירה אינם נוטים לקבל את דעתנו אודות הדרך הנכונה לניהול המאבק – העדפנו לשתוק.

בשבת האחרונה אירע משהו שהניע את החזרה לנושא הכואב כל כך; באמצע הדרשה, בלי שום קשר לנושא המדובר, ביקש אחד המתפללים לשאול משהו בדחיפות. הוא קיבל צו לשירות מילואים, מה עושים? יפקדו עליו לעקור יהודים מבתיהם, לסרב פקודה?

נו, מי אני להשיב על שאלה כה גורלית? אבל הוא לא ויתר. אמרתי שאינני יכול להורות לו כיצד לנהוג, אבל אוכל לומר איך אני הייתי נוהג אילו הייתי במצבו. מבחינתי, פקודה כזאת היא בלתי חוקית בעליל וכאילו לא ניתנה. איש לא יכריח אותי להרים יד על יהודי שאינו מנסה לפגוע בי.

הוספתי והסברתי כי הכלל הוא שעל כל העבירות שבתורה, אם נאנס לעבור – יעבור ואל ייהרג, חוץ משלוש עבירות שעליהן ייהרג ואל יעבור; עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. מעניין ששתים מבין השלוש, הן עבירות שבין אדם לחבירו. עקירת יהודים מבתיהם זה משהו שגובל בשפיכות דמים, והמסקנה ברורה.

אז מה, ללכת לכלא? ובכן, אם היו פוקדים עליך לחלל שבת, עבירה שבין אדם למקום – היית מציית? אמנם יש פקודות מטכ''ל האוסרות חילול שבת שלא לצורך מבצעי, אבל כבר היו דברים מעולם, היית מציית? לא נראה לו שהיה מציית. לענ''ד, המשכתי, השתתפות בעקירת יהודים מבתיהם זה הרבה יותר חמור מחילול שבת.

בכלל, צריכים לדעת שבכל המצוות, העניין הוא קידוש ה'; כל עבירה היא חילול ה', רק יש עבירות שחילול ה' בהן הוא חמור עד כדי כך שמוטב למות מאשר לעבור את אותה עבירה.
(רמב''ם, הלכות יסודי התורה, ה, א) כל בית ישראל מצווין על קדוש השם הגדול הזה, שנאמר (ויקרא כב): וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; ומוזהרין שלא לחללו, שנאמר (שם): וְלֹא תְחַלְּלוּ אֶת-שֵׁם קָדְשִׁי; כיצד? כשיעמוד עובד כוכבים ויאנוס את ישראל לעבור על אחת מכל מצוות האמורות בתורה, או יהרגנו – יעבור ואל יהרג; שנאמר במצוות (שם, יח) אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם; וָחַי בָּהֶם, ולא שימות בהם; ואם מת ולא עבר הרי זה מתחייב בנפשו:
אבל זה לא כולל את אותן שלוש עבירות, שעליהן ייהרג ואל יעבור.
(רמב''ם, שם, שם, ב) במה דברים אמורים, בשאר מצות חוץ מעבודת כוכבים וגלוי עריות ושפיכת דמים; אבל שלש עבירות אלו, אם יאמר לו עבור על אחת מהן או תהרג – יהרג ואל יעבור (...). ואם אנסו להעבירו (עבירה בפרהסיה,) בעשרה מישראל – יהרג ואל יעבור, ואפילו לא נתכוין להעבירו אלא על מצוה משאר מצות בלבד:
אין זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בה מנסים לאנוס יהודים לעבור על דתם; גם אין זו פעם ראשונה שממשלה של יהודים עושה זאת. אבל דומה כי זו הפעם הראשונה בה האנוסים נוטים להכיר בזכות השלטון לאנוס אותם.

כן, אני יודע, זו מדינת חוק(???) ולא מדינת הלכה; במדינה – ההלכה קובעת, אם בכלל, רק בתחום המעמד האישי. אבל עבור יהודי, ההלכה היא כל החיים. כל פרט בהם.

וכאן אנחנו מגיעים לשאלה, מה פירוש המונח 'חילול ה''? צריכים לנסח את זה ברור, כדי לראות אם מונח זה שייך בכלל לנושא הנדון, שהוא 'גבול הציות'.

ובכן, מה זה 'חילול ה''? 'חילול' זה מלשון 'חָלָל', רִיק, ואקום. כאשר עושים משהו הפוך מהוראת ה', מכריזים במשתמע כי הוא אינו נוכח כאן. כלומר, החלל פה פנוי מנוכחות ה'. זהו חילול ה'.

ואם החלל ריק – אפשר למלא אותו במה שבא לנו; אפשר לחוקק חוקים מדעתנו, הפוך מחוקי התורה; להתייחס אל ארץ הקודש כאל נדל''ן; לחוקק חוקים לעקירת יהודים מבתיהם, ואפילו להכות ביהודים המעזים למחות נגד הפגיעה ביהודים, ה' ישמור.

לחסל את המרידה, לא את המורדים

בפרשת השבוע אנו נתקלים לראשונה בתופעה בה יהודים מואסים ברעיון לרשת את הארץ. הארכנו בנושא זה בשנים קודמות ויש עוד הרבה מה ללמוד בפרשה זו, אבל כאשר מדברים על גבולות הציות ועל חילול ה' הנגרם כאשר חורגים מגבולות הציות, האם גם לנושא זה יש סימוכין בפרשת השבוע?

ובכן, לאחר שהמרגלים מוציאים דבת הארץ רעה, וממרידים את כל העם – מתגלה כבוד ה' באוהל מועד.
(במדבר יד) יא וַיּאמֶר ה' אֶל-משֶׁה עַד-אָנָה יְנַאֲצֻנִי הָעָם הַזֶּה וְעַד-אָנָה לֹא-יַאֲמִינוּ בִי בְּכל הָאתוֹת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְּקִרְבּוֹ: יב אַכֶּנּוּ בַדֶּבֶר וְאוֹרִשֶׁנּוּ וְאֶעֱשֶׂה אתְךָ לְגוֹי-גָּדוֹל וְעָצוּם מִמֶּנּוּ:
משה, כמובן, אינו מקבל את הגזרה, והוא מתפלל:
יג וַיּאמֶר משֶׁה אֶל-ה' וְשָׁמְעוּ מִצְרַיִם כִּי-הֶעֱלִיתָ בְכחֲךָ אֶת-הָעָם הַזֶּה מִקִּרְבּוֹ: יד וְאָמְרוּ אֶל-יוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַזּאת שָׁמְעוּ כִּי-אַתָּה ה' בְּקֶרֶב הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר-עַיִן בְּעַיִן נִרְאָה אַתָּה ה' וַעֲנָנְךָ עמֵד עֲלֵהֶם וּבְעַמֻּד עָנָן אַתָּה הלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם וּבְעַמּוּד אֵשׁ לָיְלָה: טו וְהֵמַתָּה אֶת-הָעָם הַזֶּה כְּאִישׁ אֶחָד וְאָמְרוּ הַגּוֹיִם אֲשֶׁר-שָׁמְעוּ אֶת-שִׁמְעֲךָ לֵאמר: טז מִבִּלְתִּי יְכלֶת ה' לְהָבִיא אֶת-הָעָם הַזֶּה אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לָהֶם וַיִּשְׁחָטֵם בַּמִּדְבָּר: יז וְעַתָּה יִגְדַּל-נָא כּחַ אֲ-דנָי כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ לֵאמר: יח ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד נשֵׂא עָוֹן וָפָשַׁע וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל-בָּנִים עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים: יט סְלַח-נָא לַעֲוֹן הָעָם הַזֶּה כְּגדֶל חַסְדֶּךָ וְכַאֲשֶׁר נָשָׂאתָה לָעָם הַזֶּה מִמִּצְרַיִם וְעַד-הֵנָּה:
וה' נעתר לתפילתו: כ וַיּאמֶר ה' סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶךָ:

אנחנו מעוניינים בתפילתו של משה; הוא הרי דמות המופת מאז ועד בכלל, ואין ספק כי נוסח תפילתו מהווה הוראה מדויקת לימינו אלה.

את דבריו הוא פותח במלים: וְשָׁמְעוּ מִצְרַיִם כִּי-הֶעֱלִיתָ בְכחֲךָ אֶת-הָעָם הַזֶּה מִקִּרְבּוֹ: יד וְאָמְרוּ אֶל-יוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַזּאת (...) מִבִּלְתִּי יְכלֶת ה' (...)

ומה בכך שישמעו? איך זה אמור לשכנע את הרבונו של עולם, לוותר על הרעיון לחסל את המורדים?
(רמב''ן) והנה יהיה בזה חלול השם ויחזקו ידי עובדי ע''ז. ונימוק זה משכנע את הרבונו של עולם. למנוע חילול ה'.
בין היתר, אומר משה רבנו לרבונו של עולם את הדברים הבאים:
יז וְעַתָּה יִגְדַּל-נָא כּחַ אֲ-דנָי כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ לֵאמר: יח ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד נשֵׂא עָוֹן וָפָשַׁע וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל-בָּנִים עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים:
בדרך כלל, כח גדול מתבטא במעשה גדול. כאן מבקש משה מה' שיפגין את כוחו הגדול, בהעדר מעשה דוקא, בויתור. כאמור, ה' נענה לו, אבל הוא אינו מוותר חלילה על השבת הסדר על כנו. הוא מוותר על הרעיון להשמיד את המורדים, אבל אינו מוותר על חיסול המרידה.

התגובה הראשונית למרידה, היתה מעין מלחמה ראש בראש; להשמיד את המורדים. בא משה ומזכיר לה' את דבריו שנאמרו לאחר חטא העגל: ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד. אֶרֶךְ אַפַּיִם אינו מגיב בשליפה. הוא מזהה את המניעים המסתתרים מאחורי המעשה הנלוז, מטפל במניעים, ובכך מבטל את הנטיה לסטות מן הנתיב.

אז אם בחלק הראשון כוונו דברינו אל אלה שאמורים לקבל את הפקודה לעקור יהודים מבתיהם, בחלק זה מכוונים דברינו אל אלה האמורים להיעקר מבתיהם היל''ת.

אין שום תועלת במלחמות ראש בראש מול המערכת המורדת בבורא העולם ומנהיגו. לא ניתן לנצח בדרך זו. וגם אם מנצחים, זהו ניצחון זמני בקרב אחד. כדי לנצח במלחמה, צריכים ללכת בדרכי שלום.

ללכת בדרכי שלום, זה אומר ללכת בדרך התורה אשר (משלי ג) יז דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי-נעַם וְכָל-נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם:

קצת קשה לתרגם הוראה זו לשפת המעשה בפועל, אבל נקודת הרעיון היא שעקירה כוחנית תגרור חילול ה' נורא ואיום, בעוד התפנות מרצון, הכי מוקדם שאפשר, ורצוי לארץ אחרת, בה השלטון הוא דמוקרטי באמת, עשויה להביא לקידוש ה' גדול מאד.

כן, אני יודע, זה נשמע הזוי משהו; אבל כאשר כתבנו על משאל מתפקדי הליכוד, לפני יותר משנה, גם אז נחשבנוו להוזים. התרגלנו.

וכל שנותר זה לבקש מה' יתברך, בורא העולם ומנהיגו, שישלח לנו את משיח צדקנו ויגאלנו גאולה שלמה מיד ממש.

וכאשר זה יקרה סוף סוף, יהיה רק טוב ליהודים וגם לכל האחרים.

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


חלל ריקני
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 23/06/2005 שעה 9:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קצת ניתן מושגים להבנת הנושא...
המושג ''חלל ריקני'' לקוח כמובן משפת הענפים.
חלל הוא אותו כלי גדול (מלכות) שחסר בו המילוי שלו ועל כן נמצא משתוקק לקבל לעצמו את מה שהיה בו מלכתחילה באופן הקשה ביותר. כלי עם רצון אגואיסטי לקבל לעצמו בלבד אינו מאיר ולכן נקרא רשע. ''רשעים בחייהם ניקראים מתים'' זה סוד ''לב האבן'' בכלים האלו (א-ל-ה)אסור להשתמש! כנגד מצוות לא תעשה.
לעומת זאת ישנם כלים (רמ''ח) שיש מצוה להשתמש בהם (מצות עשה) אלו ניקראים בני ישראל (כוח התפילה העלאת מ''ן) בהם מותר להשתמש. הם מאירים ולכן ניקראים ''הנה כולכם חיים היום''
בסיפור שלנו כלי הקבלה (א-ל-ה)דורשים מילוי שיגיע אלהם דרך משה רבינו ע''ה.
אילו היה משה (''השם'' בהיפוך אותיות) מסכים לדבר הזה אזי היה הכלי הגדול מלכות נשבר ונישאר בצימצום ללא אור דבר שהיה מחזיר אותנו לשבירת כלים...

בקיצור, כדי למנוע יסורים, ניתוקים וכל מרעין בישין עלינו להתפלל לאבינו שבשמיים שהכל מגיע ממנו הוא ולא אחר ''אין עוד מלבדו''
יסורי ההתנתקות שבאים עלינו לא מגיעים מהשלטון זר אחר חס וחלילה.
יש לזכור שהבובה האמיתית היא לא פחות ולא יותר ראש הממשלה שלנו ומי שמניעה אותה זה השם יתברך! שהוא אחד יחיד ומיוחד (בשפת קודש והמבין יבין)
_new_ הוספת תגובה



חלל ריקני
נסים ישעיהו (יום חמישי, 23/06/2005 שעה 12:07)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

אין להאשים את הרבונו של עולם במעשי בני אדם. הוא נתן לנו בחירה חופשית. גם לראש הממשלה.

באתר זה פורסמו כמה מאמרים בנושא. רק חפש 'בחירה חופשית' בחיפוש מתקדם ללא הגבלת זמן.
_new_ הוספת תגובה



חלל ריקני
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 23/06/2005 שעה 23:03)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הוא נתן לנו בחירה חופשית''
אין בחירה חופשית! הכל כבר ידוע והיד נתונה...
על האדם יש בחירה ליגע את עצמו בתורת הנסתר דרך השתות צורה להשם או בחירה באגו שלנו וכך לקבל יסורים.
מה כתוב בתורה? ''הינה נתתי לכם היום את מות ואת החיים ובחרת בחיים'' שהמשמעות היא שאדם בוחר מעצמו והשם מעמידנו על החלק היפה ואם כן היכן הבחירה שבאדם?
כלומר אין בחירה חופשית כי אם מטרה אחת נעלה שהדרך אליה ''ובחרת בחיים''.

אדם בוחר מתוך רצון לקבל (אגו) לעצמו בלבד. והדרך שאדם בוחר ללכת בה היא על מנת לקבל כמה שיותר ועם כמה שפחות עבודה.
יוצא מזה שאנחנו '' משתמשים'' עם התכונות היותר טובות שלנו בבחירת מקצוע ובכלל. תכונותינו שאנו נולדים איתם והנתונים שאנו מקבלים מהסביבה הם מיחוץ לשליטתינו ולכן אנו גם מתנהגים בהתאם...
כדיברי החכם מכל אדם:
''הבל הבלים הכל הבל''
''סוף דבר הכל נשמע את האלוקים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם''.

''על כורחך אתה נולד ועל כורחך אתה חי ועל כורחך אתה מת
ואולי אתה חכם ממנו
_new_ הוספת תגובה



''גובל בשפיכות דמים''?
אורי כדורי (יום חמישי, 23/06/2005 שעה 11:06) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלה לכותב המאמר, נסים ישעיהו - מדוע אתה טוען כי פינוי יהודי מביתו הוא מעשה ''הגובל בשפיכות דמים''? זו נראית לי טענה מופרכת או לכל הפחות רחוקה מלהיות ברורה.

אם הטיעון שלך יהיה כי הקונפליקט שיווצר עשוי להוביל למאבק אלים, הרי שהוא פסול מיסודו - בהמון אירועים שונים ומשונים יש סיכוי להיקלע לקונפליקט אלים (בפרט כאלה הכרוכים באכיפת חוק) בין יהודים ליהודים, ואין בעובדה זו כדי להצדיק הימנעות מהם.

שאלה נוספת ברשותך - מדוע אתה מצטט את האיסור (''יהרג ובל יעבור'') הגורף לגרום לשפיכות דמים, אך בתשובתך מדגיש כאילו יש עניין מיוחד כאשר מדובר במחלוקת בין יהודים דווקא? האם לציטוט יש תוקף מיוחד במקרה זה? האם אין זו תוספת שמסיחה את הדעת מהעיקר ומותירה טעם רע של מוסר יחסי?
_new_ הוספת תגובה



כל התורה כולה על רגל אחת
עברום (יום חמישי, 23/06/2005 שעה 11:09)
בתשובה לאורי כדורי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שיהודי מגורש זה שפיכות דמים,שערבי מגורש זו מצוה מאלוהים.
_new_ הוספת תגובה



כל הבולשביזם על רגל אחת
צדק (יום חמישי, 23/06/2005 שעה 11:24)
בתשובה לעברום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשיהודי מגורש זה חוקי ודמוקרטי
כשערבי (לא) מגורש השמאלנים מאיימים בפיצוצים,
במלחמת אחים ובפירוקה של המדינה.

תורת הגזענות והצביעות על רגל אחת !!
_new_ הוספת תגובה



כל התורה כולה על רגל אחת
ע.צופיה (יום חמישי, 23/06/2005 שעה 14:34)
בתשובה לעברום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו כל התורה האישית שלך.
יש גם ''תורות'' אחרות.
אנושיות יותר.
_new_ הוספת תגובה



שפיכות דמים ומוסר מוחלט
נסים ישעיהו (יום חמישי, 23/06/2005 שעה 20:45)
בתשובה לאורי כדורי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

המושג 'שפיכות דמים' מתקשר אצלנו לרצח במובנו הפשוט, וזו הגדרה מצמצמת; לא כן אצל חז''ל:

(בבא קמא, נח/ב) תני תנא קמיה דרב נחמן בר יצחק: כל המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים.

וכן (שם, קיט/א) א''ר יוחנן: כל הגוזל את חבירו שוה פרוטה, כאילו נוטל נשמתו ממנו שנאמר (משלי א, יט): כֵּן אָרְחוֹת כָּל-בּצֵעַ בָּצַע אֶת-נֶפֶשׁ בְּעָלָיו יִקָּח:

הרעיון לעקירת היהודים ח''ו, יכול להסתמך רק על ההנחה שהמערכת-המדינה חזקה מהם. בדיוק כמו שהגזלן חזק מהנגזל, האנס חזק מהנאנס/ת והרוצח חזק מקורבנו.

גוי שאונס יהודי לעבור על מצווה ממצוות התורה – זה היה כמעט טבע העולם ולא שייך בזה המונח 'חילול ה''. יהודי שעושה זאת – הוא עצמו מחלל את ה' וכופה על יהודי נוסף לחלל את ה'.
_new_ הוספת תגובה



!!!!!!!!!!
סתם אחד (שבת, 25/06/2005 שעה 1:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי