פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מדריך הישרדות לאזרח הקטן
רוני קליין (יום שישי, 17/06/2005 שעה 20:40)


מדריך הישרדות לאזרח הקטן

רוני קליין



המאמר פורסם גם באתר IWomen.

ימי ההתנתקות הבאים עלינו ''לטובה'' גורמים ויגרמו לחסימה של הכבישים ולהפרעות נוספות לחיינו. זאת מטרה מוצהרת של יוזמי הקמפיין נגד ההתנתקות.

אין לבלבל בין העניין הזה לבין זכות ההפגנה במסגרת זכות חופש הדיבור במדינה דמוקרטית. גם להפגנה צריך רשיון. אפשר להפגין במקום מסויים שאינו חוסם כבישים או מפריע לסדר הציבורי, להניף שלטים, להתראיין לתקשורת, ואפילו לפתוח בשביתת רעב וכד'.

לא חסרות דרכים חוקיות להפגין. זכות חופש הדיבור קיימת בחוק, זכות חסימת הכבישים - לא.
חסימת כבישים לצורך מחאה פוליטית היא ''חוקית'' כמו לקיחת בני ערובה לצורך מחאה פוליטית. רק סעיף אחר בחוק הפלילי. במובן רעיוני מסויים התקועים בפקק הם אכן כלואים ברכביהם כמו בני ערובה.

אם הייתם תקועים בפקק על חסימה שלא היתה באישור המשטרה – אתם עדים לעבירה פלילית (''הפרעה לסדר הציבורי'', בתור התחלה. עם אופציה ל''פגיעה ברכוש ציבורי'', רכוש פרטי, תקיפה, וגרוע מזה).
כאשר נגרם לכם נזק כתוצאה מביצוע עבירה פלילית – אתם זכאים עפ''י חוק לתבוע פיצויים מהעבריינים. העבריינים במקרה זה הם חוסמי הכבישים ושולחיהם. ניסיון לצרף גם את המדינה (בטענת רשלנות) נראית לי בזבוז זמן.
אנרכיה היא הסמרטוט האדום של שלטונות החוק - נצלו זאת.

בחיי היום יום נגרם לנו נזק בפקקים בכבישים עמוסים: נזק כספי על צריכת דלק מופרזת, בלאי רכב מואץ, ונזק של אובדן זמן.
על אובדן הזמן גם אפשר לדבר. יש הבדל בין סתם איחור להגיע הביתה ובין איחור לפגישה וביטולה. ביטול פגישה עסקית? ביטול פגישה עם רופא? ביטול פגישה עם המורה לנהיגה (שאולי חייב אותנו בכל זאת). צריך רק להביא ראיה כלשהי על אירוע מיוחד שאיחרתם/החמצתם.
הנזק הממשי שנגרם שלנו הוא הפרש הזמן בין פקק ''רגיל'' בחיי היום יום לבין פקק כתוצאה מחסימת הכביש. עצם חסימת הכביש ומשך הזמן הוא נתון המתועד במשטרה.

כיצד תוכלו להוכיח שהייתם בכלל בפקק?
אם הייתם בדרככם לעבודה או מהעבודה הביתה – אין צורך להוכיח.
אם בזמן נתון הייתם בנסיעה אחרת תוכלו להכין לעצמכם מראש מצלמה. כאשר אתם תקועים בפקק צלמו את הפקק ואת הרכב שלכם בו זמנית כאשר ניתן יהיה לזהות את מספר הרכב (צילום בזווית אלכסונית).
בכלל, טוב שבימים טרופים אלה תהיה לכם מצלמה זמינה. מה יקרה אם ינסו לפגוע בכם או ברכב? לא שווה צילום שיהיה אח''כ שווה הרבה כסף בבית משפט? אם המשטרה תעצור את משתתפי החסימה תוכלו לבקש לזהות את תצלומי החשודים עם הצילום שלכם.
איזה מזל שבניגוד למחבלים ערבים הם לא מסתובבים רעולי פנים.

כעת, כאשר עצם קיומו של האירוע אינו נתון עוד לויכוח נשארת רק שאלת הכסף למו''מ. כמה שווה הנזק שנגרם לכם. הערך המוסף של חסימת הכביש מעבר לפקק ''רגיל'' בשעות העומס.

האם יוזמה כזאת לא תפסח על מתנגדי ההתנתקות?
טכנית, כמובן שלא. חוק זה חוק לכולם.
מעשית זה כמובן מצב מביך למי שהצהיר בריש גלי על התנגדותו להתנתקות אך עומד בתור לקבל פיצויים (או רשום כשותף בתביעה ייצוגית במה שלבטח יכונה ע''י ''אינטיליגנטים'' ידועים כ''תביעה של שמאלנים''). אבל תמיד אפשר לרשום את האישה לזה. מי אמר שהאישה חייבת לחשוב כמו הבעל? ולה לא נגרם נזק? ולילדים?

מה העיתוי המתאים של הגשת התביעה?
נכון שאין אנו יכולים לדעת מתי כל זה יסתיים. גם אחרי גמר הפינוי צפויות הפרות סדר יזומות מצד מתנגדי ההתנתקות. גם סביר שבהמשך יהיו התנתקויות נוספות.
לדעתי, יש לחכות קצת עד אחרי הפינוי. לראות איך העניינים מתפתחים. אולי יהיו התארגנויות לתביעה ייצוגית ואז אולי יהיה כדאי להצטרף אליהן. אבל לא לחכות חודשים.
אם כעבור זמן יהיה גל נוסף של התארגנויות של חסימת כבישים שלא נכללו בתביעה המקורית – אנחנו נוסיף אותם בתביעה חדשה. המערכת המשפטית כבר תהיה ''משומנת'' יותר לאחר התקדים הראשון.

השורה התחתונה:
צפויים לנו ימים קשים. אִספו ראיות. הן יהיו שוות כסף. יהיו תביעות. אולי אפילו התארגנויות של תביעה ייצוגית.
אנו משלמים מספיק מסים כדי שנוכל לנסוע בבטחה בכבישי הארץ.
אם למתנגדי ההתנתקות יש בעיה עם הממשלה והכנסת (שהחליטו רשמית על ההתנתקות ובג''צ אישר את תקפותן) שיפגינו מול הכנסת הממשלה ובג''צ. כולם, אגב, ממוקמים בירושלים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  (ללא כותרת)  (מהנדס אזרחי) (13 תגובות בפתיל)
  מנוסח בצורה נהדרת.  (יהונתן) (8 תגובות בפתיל)
  פירסום ב- YNET  (רוני קליין)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי