פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דילמה: תשר ושכר
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 07/06/2005 שעה 15:00)


דילמה: תשר ושכר


ד''ר דוד סיון




אין כמעט אחד שלא שאל את עצמו מדוע על השרות שהוא מקבל במסעדה הוא בעצם משלם פעמיים. פעם אחת משלמים עבור האוכל ושרותי המסעדה. פעם שניה משלמים תשר עבור שרותי המלצר.

כאשר מדובר על שכרו של עובד ברור לנו שהעובד זכאי לשכר על עבודתו בהתאם למוסכם בינו ובין המעביד ובהתאם לחוק. בכל הענפים במשק, חוץ ממסעדות (ושרותי אירוח כמו מלון), השכר תלוי ביחסי עובד מעביד. אבל במסעדות השכר של העובד תלוי ביחסי עובד מעביד וגם, באמצעות התשר, ביחסי עובד לקוח. האם התשר חלק אינטגרלי מהשכר?



פעם לפני, הלקוח של המסעדה היה משלם בתום הארוחה לפי החשבון שהוגש לו. אחר כך התפתחה תרבות התשר כדי לבטא את ההוקרה לאיכות השרות של המלצר. הטובים שבמלצרים תוגמלו גם על ידי הלקוח וגם על ידי המעביד. קבלת התשר היתה כרוכה ב''מאמץ'' לתת שרות איכותי ללקוח. בתחילת הדרך מלצר שהיה מעוניין לקבל תשר ידע שעליו להצטיין במתן שרות ללקוחות. מלצר שלא טיפל נכון בלקוח לא זכה בתשר. כך נוצר במסעדות מנגנון תחרותי, בין המלצרים, שפעל לשיפור השרות ללקוח אבל לבעל המסעדה לא היה מעמד בהחלטות הקשורות בתשלום התשר.

עם הזמן תשלום התשר הפך למעין נוהג מחייב – התחלנו לשלם תשר בלי קשר לעובדה אם אנחנו מרוצים מן השרות או לא. התשר הפך להיות הכלל – כל מי שאכל, או רוב האוכלים, במסעדה שילם תשר לפי התשלום על הארוחה. כך בעצם חוסל מנגנון התחרות בין המלצרים והתשר הפך לחלק מהתשלומים שמקבלים המלצרים במסעדה – משהו ש''מגיע'' להם.

המסעדנים למדו להתייחס אל התשר כחלק עיקרי מההכנסה של המלצר – חלקו של השכר בהכנסתו של המלצר ירד אפילו אל מתחת לשכר המינימום. בעצם בעיני המסעדנים הפך התשר לחלק אינטגרלי של השכר. כעת בא בית המשפט האזורי לעבודה, בבאר שבע ואומר ''התשר המשולם ישירות למלצרית אינו נחשב כחלק משכרה. פסק הדין, שקיבל את אישרורו של בית הדין הארצי לעבודה, מפרט את התנאים שאם יתקיימו במצטבר אפשר לכלול את התשר כחלק אינטגרלי מהשכר שמקבל המלצר. אלו התנאים כפי שהוצגו על ידי בית הדין הארצי (עע 300113/98):
  1. בין הצדדים קיים הסכם מפורש שאפשר לכלול את התשר כחלק מחישוב השכר.

  2. בין הצדדים יש הסדר מפורט ושקוף על ניהול כספי התשר.

  3. השכר משני המקורות (הרגיל והתשר) לא יפחת משכר המינימום.

  4. התשלומים לזכויות סוציאליות מבוססים על שני החלקים.

  5. קיימת הבטחת תשלומי המס המתחייבים.


בית הדין לעבודה פתר את הדילמה: התשר אינו שכר.






חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מה שיפה במאמר שלך  (חפש את בוב) (2 תגובות בפתיל)
  השאלה היא אם התשר הוא ''חובה''  (ישרא-טק) (4 תגובות בפתיל)
  תשר שיטה שמאפשרת לבעלי עסקים  (ans)
  יש ארגון דתי בשם במעגלי צדק  (רמי נוי) (2 תגובות בפתיל)
  לדעתי  (g) (6 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי