|
מי כאן עובד על מי? | |||||
גבי בחן (שבת, 14/05/2005 שעה 15:09) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
מה העבודה הזו לך? | |||
|
|||
ולמה? הרי אתה עצמך אומר שאין הבדל גדול בין מונופול / חברה / איגוד פרטי לציבורי, אז למה ההפרטות מפריעות לך? תן לממשלה לנהל ולקבוע כללים מלמעלה ומחוץ למשק, ולמנהלי התאגידים והחברות לנהל אותו מבפנים ביום יום, ע''פ שיקולים כלכליים גרידא. הממשלה תכתיב לחברות הכלכליות, ולחברה כולה, את רף התנאים הסוציאליים והגנת החלש (דבר שהיא בד''כ נחשלת בו, גם בעבר וגם כיום). ובכך תגדל תועלת הציבור. אבל זה בתנאי אחד בלבד, שהציבור הרחב בישראל יתאגד סוף סוף לאיגוד של ציבור הצרכנים ויוכל בהחלטות אפקטיביות להחרים או להעדיף מי מהמתחרים, ובכל תעודד את התחרות של גובה המחירים כלפי מטה ושיפור השירות. הדבר אולי יפחית את ריווחי אותן חברות, אבל ייאלץ אותן לתת שכר הוגן, בעיקר להכירים שבהם (כדי לקזז בהפסדים). רק ''עסקים'' בודדים לא יופרטו, כי הם קשורים ישירות לרמת החיים של האזרח. היתר, משפיע על רמת החיים, אבל לא באופן ישיר וקיצוני. רק ציבור צרכנים מאוגד ומשתף פעולה האחד עם השני יוכל להעביר שינוי בכלכלת הצריכה בישראל. לא הבנתי את אמירתך ''השאלה הפשוטה והחשובה היא חלוקת ההכנסות וההון במשק בין הציבור ככלל לבין פרטים או קבוצות.'' איך בדיוק הממשלה תחלק כסף כשהיא עצמה מנהלת תקציב הנגבה מכל הציבור (עם יוצאי דופן מהעשירון העליון שלא משלמים)? הממשלה מחלקת את ההון הזה בשירות השווה שהיא נותנת ממוסדותיה לכל אזרח. איזה שירות? העקריים שבהם: א. בטחון. ב. בריאות - אני נגד הפרטת הבריאות ונגד קביעת מדרגות טיפול לאזרחים. כולם זכאים והממשלה חייבת לעשות המקסימום ובכל מחיר, עבור כל אזרח ולא משנה מהי הכנסתו וגובה השתתפותו במיסים. ג. חינוך - זכאות לכל, כמו הבריאות. הורדת שכר הלימוד למיעוטי יכולת. עשירונים עליונים ישלמו שכר מלא מכספם בערכים המשולמים כיום. עשירוני ביניים, ישלמו פחות. מה שנקרא, מדיניות מאזנת. ד. איכות הסביבה - פרוייקטי איכות הסביבה ינוהלו ע''י המדינה במכרזים מול חברות פרטיות או חברות מלכ''ר (למשל: רשות הגנים). . הבעלות על הפרוייקטים היא של המדינה, הרווחים לחברות הכלכליות המנהלות את הפרוייקט עם תשלום דיוידנדים לממשלה (כלומר לציבור). דוגמאות לפרוייקטי איכות הסביבה: ניקוי ערוצי נחלים וחופי ים, סלילת כבישים ומסילות ברזל, שיקום יערות, שימור טבע ונוף וכו'. | |||
_new_ |
השאלה לא פשוטה כלל וכלל | |||
|
|||
את אומר ששאלת חלוקת ההכנסות וההון במשק בין הציבור ככלל לבין פרטים או קבוצות היא פשוטה (וחשובה). איך בדיוק אתה מציע לחלק את העודה בין כולם? האם זה לא נכון לומר שכל אחד יקבל את חלקו - כלומר את החלק היחסי של תרומתו להכנסות ההון והמשק? כי אם לא נסכים לעקרון הזה, אז בעלי ההון, אנשי העסקים וכל אלה שמסביבם פשוט יעזבו וילכו למקומות בהם יתנו להם ליצור ולהרוויח. החכמה היא לבנות משק שיודע ממי לקחת, כמה ומתי. ולצד הטבות לבעלי ההון (שבלעדיהן הם לא יבואו או לא ישארו בארץ) צריך לתמוך בחסרי העבודה ובחלשים האחרים. וזו מלאכת מחשבת לא פשוטה כלל ועיקר, שצריכה להתחשב בפוטנציאל המשק, במבנה המשק ובקבוצות הלחץ בו, באינטרס של המדינה ושל הפרט ובמצב הכלכלי העולמי (עם כל המשמעויות המחזקות והמחשילות בו) - וזו עבודה קשה ומסובכת, עם הרבה מכשולים ומלכודות. שום דבר לא בטוח. מה שבטוח הוא שהממשלה צריכה לתת לאנשים לעבוד ולהרוויח תפוקה ריאלית חיובית ומדרבנת. זה טוב למדינה וטוב לאנשי הממון. שוב אני אומר, שהחוכמה היא איך עושים את זה. | |||
_new_ |
זכרון קצר | |||
|
|||
מר שטרסלר בדוגמתו הזכיר לך מה היה פעם בזק ומהו היום,וזה לא בגלל שיפור טכנולוגי זה בגלל שיפור ניהולי שעובר על בזק בעשרים השנים האחרונות. להזכירך מה ראינו בטלויזיה לפני היות ערוץ שנים ומה השפע שאנו רואים כיום. להזכירך כמה שלמנו לפלאפון לפני עשר שנים בטרם היות סלקום. להזכירך כמה שלמנו עבור שיחות חו''ל לפני היות 013 ו-012 ועוד ועוד. הפרטה יוצרת תחרות ותחרות גורמת לייעול והוזלה במחיר,ככה זה בכל העולם המודרני וככה זה יעבוד גם פה. הממשל צריך באמצעות מנגנוניו לשמור על זכויות האזרח. בעלות של הממשל על גופים כלכליים גוררת שחיתות וחוסר יעילות וראינו זאת בעשרות מקרים-ראה הדוח האחרון של המבקר. | |||
_new_ |
הכל נכון, ההוזלה - לא בטוח | |||
|
|||
צריך לבדוק אותם איך הם מגלמים את המחיר ומשיתים אותו על הציבור. לאחרונה היה תרגיל כלשהו אצל הסלולריות, שנדרשו ע''י אולמרט להוזיל את מחירי ההתחברות מרשת לרשת, אבל במקביל ובלי צפי הם העלו את דמי השירות בתוך הרשתות שלהם. זה מה שנקרא עבודה בעיניים, כשבפועל לא היתה הוזלה של ממש במחירי השיחות. | |||
_new_ |
איך ''הפרטה יוצרת תחרות''? | |||
|
|||
_new_ |
זכרון קצר | |||
|
|||
זיכרוני אינו קצר . לפני שנים רבות במלוך בזק וחבר נסיכיו היזמנתי טלפון לדירתי . אני זוכר שבתחילת כל מדריך טלפון היתה רשימה של סדר עדיפויות לקבלת טלפון הראשונים היו שרים אחריהם חכים , אחריהם עסקני מפלגות . רק בהמשך הופיעו מפעלים בעלי מאות עובדים , רופאים ובו' אני הייתי כלום וחיכיתי שנתיים שלוש . זכורני שאחרי שנה וחצי הגעתי להוד מעלתו הפקיד המהולל והסברתי לו שמכיוון שאין לי טלפון איני יכול להשתמש בו ולכן הם מפסידים הכנסה . הפקיד המהולל הסביר לי מרום מושבו שלא ילמד ממני כיצד לנהל את עניני בזק . לפני כשנים הזמנתי קו שני ולאור הטראומה שעברתי ביחס לקו הראשון נדהמתי לקבל שיחה מבזק מתי נוח לי שהחיבור יבוצע . זמן ההמתנה היה שבועיים כאשר חלק מהזמן היה בגיני . הפרטה , לא הפרטה , זו היתה שחיתות במיטבה . בזמנו הסתובבו סיפורים על שוחד ופרוטקציה . | |||
_new_ |
חברת חשמל גם | |||
|
|||
חברת חשמל היא בעצם מונופול (יש כבר כמה ספקים קטנים מאד שתלויים בחברת החשמל כי היא שולטת בקווי ההולכה). אני כבר כמה חודשים מבקש בקשה פשוטה (על ידי חיוג 103): 1. שיסדרו לי אפשרות שאוכל לקרוא את שעון החשמל. 2. שילמדו אותי איך לקרוא נכון את השעון. היום אמרו שבסוף מאי (זאת אומרת בתוך כ-10) זה יטופל. ראשית יש להם תמיכת החוק. הרי אם אפסיק לשלם, כתנאי, הם רשאים למנוע ממני אספקה סדירה. מצד שני הם לא מרגישים מחוייבים לשרת, למרות אלפי השקלים שהם מוציאים לפירסום איכות השרות שהם נותנים. עצם העובדה שהם שולחים לי חשבונות וקוראים את השעון (יש להם מפתח לארון שמגן על שעון החשמל) צריכה גם לעורר את הזמנת התיקון בלי ''תלונת'' הלקוח. מדוע זה לא קורה? ניחשתם הכוח המונופולי. | |||
_new_ |
מהן העובדות הפשוטות? | |||
|
|||
* 1. שיפורים טכנולוגיים אכן גורמים לשינויים במהות של גופים עסקיים. שיפורים טכנולוגיים קוברים מונופולים בדיוק בגלל שהם מפשיטים אותם מהתכונה מונופול טבעי. אבל השאלות החשובות באמת בהקשר הזה הן: 1.1 באיזה צורת בעלות נוצרים ומיושמים יותר שינויים טכנולוגיים? 1.2 האם היישומים שבזק הממשלתית השתמשה בהם, מקורם מהמגזר הציבורי? 2. נושא היעילות והרווחיות הוא המהות של העולם העסקי. האוליגופול הבנקאי הוא דוגמה טובה מדוע צריך לפרק ולהפריט. זהו כשל שוק בתמיכת השלטון ולכן צריך לגרום לשינוי – לתחרות. צריך ליצור תשתית לתחרות בכל המקרים בהם לא קיים, ברגע נתון, המונופול הטבעי. 3. מאחר ומקורות ההון הם מוגבלים שימוש יעיל הוא צורך. חברה ממשלתית שמעסיקה עובדים מיותרים גם לא תנצל את ההון ביעילות, אלא אם תקבל הגנה של המחוקק. | |||
_new_ |
שיפורים טכנולוגייםגורמים לשינויים | |||
|
|||
אך בודאי לא להוזלות. מומנט הוזלה יחידי שיכול להיות הוא פיטורי המון עובדים במשק בשל יכולתה של הטכנולוגיה לבצע חלק מהמשימות שהיו מוטלות על האדם. מנגד חלים התייקרויות הנובעות מפיתוח הטכנולוגיה, מימושה, רכישתה, הכשרת עובדים והפעלתה. מחירי הטכנולוגיות האלה פועלים כמו פראבולה - בתחילה הם עולים ונוסקים ולאחר מספר שנים מועט מחירם צונח, אבל טכנולוגיה חדשה ומתקדמת יותר נכנסת ואז מתחילים שוב המחירים לנסוק, לעיתים מרמת פתיחה גבוהה יותר. לדוגמה - כשהטלויזיה נכנסה לשוק מחירה היה כמשכורת ממוצעת במשק. היום אפשר לקנות טלויזיה במסך גדול יותר בחמישית מהמחיר הראשוני. בעוד טלויזיות פלזמה ו-LCD שנכנסו בערך לפני עשר שנים עלו אז בסביבות 30 אלף שקל וכעת הן עולות עדיין ביוקר כ-15 אלף שקל, וכבר טלויות חדשות ויקרות יותר במחזור ייצור חדש. בחישוב כללי מחירי המחייה עולים כל הזמן, בעיקר בשל שיפורי הטכנולוגיה. | |||
_new_ |
החרצות היא בעוכריך | |||
|
|||
אם תנכה את השפעת האינפלציה ותבחן את הדברים ביחס לרמת החיים תמצא ששיפורים טכנולוגיים הם גורם לירידת מחירים. שינויים טכנולוגיים מפרקים אתכוחם של המונופלים ולכן מעודדים תחרות ותחרות מעודדת ירידת מחירים ריאלית. כאן מתאימה הדוגמה של הופעת הטכנולוגיה שאיפשרה טלפונים סלולריים והשפיעה על מחירי התקשורת הקווית... | |||
_new_ |
החרצות היא בעוכריך | |||
|
|||
דוד השיפורים הטכנולוגיים אכן מובילים לירידת מחירים בתחומים בהם אנו מגיעים לשובע, כמו למשל מזון. אנחנו לא יכולים לאכול יותר והשיפור הטכנולוגי בחקלאות הפך את העולם המערבי מרעב לשבע. אבל יש לא מעט תחומים בהם אנו צורכים טכנולוגיות חדשות, שלפחות בהתחלה כלל לא נחוצות לנו, ולכן מוכרים לנו אותן כהתגשמות חלום, ואחר כך אנו באמת נהיים תלויים בהן. ראה כיצד המכונית הפכה מאביזר מותרות לכלי שאי אפשר בלעדיו בעולם המודרני. כך גם המחשב האישי שלנו, שהיום חזר להיות מסוף עם הרבה זיכרון. ובשביל הסיבוב הזה שילמנו כל אחד מאיתנו כ 5 דורות מחשבים, כל אחד כ 2000 דולר. והנה דוגמא לטכנולוגיה מתפתחת. הטלפון הסלולרי זה באמת חידוש טכנולוגי שמאפשר לנו להתקשר מכל מקום, אבל גם להיות זמינים בכל רגע מהיממה, ובעצם הופך את יום העבודה לבן 24 שעות, פוגע ממשית באיכות חיי משפחה ועוד. ומכל מקום, הוא עולה לנו ממון רב! | |||
_new_ |
גבי, הדברים שלך הם נכונים אבל לא סותרים את דברי | |||
|
|||
כאשר מסתכלים על הטווח הקצר התיאור שלך יותר מתאים אפילו, אבל הוא לא סותר את הטענה שלי: בטווח הארוך ''אם תנכה את השפעת האינפלציה ותבחן את הדברים ביחס לרמת החיים תמצא ששיפורים טכנולוגיים הם גורם לירידת מחירים''. יותר מכך מי שלמד ודאי יודע שהגורם הראשי לצמיחה ועליה ברמת החיים הוא השיפורים הטכנולוגיים. תנסה רק לחשוב על רמת החיים שאתה זוכר מילדותך לעומת מה היא היום. מה שהיה פעם רמת חיים גבוהה נחשב בימינו עוני ומעורר רגשות. כל זה בעיקר בגלל שיפורים טכנולוגיים ותגליות. | |||
_new_ |
הטכנולוגיה אכן מעלה את רמת החיים | |||
|
|||
אבל גם מייקרת אותם, כי שיפורים טכנולוגיים יש שוב ושוב. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |