פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ההתנתקות מעזה שוב אינה חד צדדית - המלכוד - כן
צבי גיל (יום שלישי, 29/03/2005 שעה 7:39)


ההתנתקות מעזה שוב אינה חד צדדית - המלכוד - כן


צבי גיל




המאמר פורסם גם באתר זרקור של המחבר.

ההתנתקות מרצועת עזה, שקבלה היום את אישור בית המחוקקים, מכל בחינה שהיא, למעט הסכם כתוב, אינה חד צדדית. שרון, מסיבות מובנות, רוצה שתהיה כזאת, מכיוון שבהסכם כתוב עם הפלשתינאים השותפים יעמדו על כך שהנסיגה מעזה היא שלב ראשון בביצוע מפת הדרכים. מאותה סיבה גם הפלשתינאים לא מעוניינים לסבך את עצמם, אף שהם מצהירים הלוך והצהר כי הנסיגה היא אכן בעיניהם שלב ראשון לקראת חידוש המו''מ המדיני שתכליתו ביצוע מפת הדרכים. אולם בפועל מעורבים בנסיגה מצרים, ארה''ב, האיחוד האירופי, האו''ם וגם הבנק העולמי. החשש כי הנסיגה תתבצע תחת אש הולכת ומתפוגגת לנוכח השקט הכמעט מוחלט, השורר בחבל מזה כחודש.

לאחר ההתנתקות מתכוון שרון להעמיד במבחן את הפלשתינאים בכל הקשור לחידוש המו''מ בחיסול הטרור כפי שהוא רואה אותו. שקט כתוצאה מצעדים טקטיים, מבלי לפרק את ארגוני הטרור, לא יספק אותו. משום כך כמעט בלתי נמנעת כניסה למעגל קסמים אשר בו, לאחר הנסיגה מעזה לא תחול שום התקדמות מעשית. העדר התקדמות מעשית פרושה או חידוש מעשי האלימות או כדברי נאסר יוסוף (האחראי על ענייני הביטחון הפלשתינאים) בראיון עם עקיבא אלדר (''הארץ''- 25.3.2005) ''אם התהליך ייעצר נחזור לפתרון של מדינה אחת''. זאת ככל הנראה תהיה הטקטיקה של הפלשתינאים כמענה הולם לנסיגה החד צדדית, אשר ביסודה הגורם האתנוגראפי. לאמור, אם שרון אינו רוצה לצרף אוכלוסיה של מיליון וחצי פלשתינאים בעזה, הוא יקבל עוד שני מיליון ביהודה ושומרון.

אילו הפלשתינאים פעלו מלכתחילה בתבונה ונוקטים צעדים לא אלימים, מצבם כיום היה הרבה יותר טוב. הטיעון שלהם שהאלימות נבעה ממעשה ''התגרות'' של שרון בעלותו להר הבית, ומהתבטאותו של ברק שאין פרטנר, גם אם היא נכונה, לא הייתה רלוונטית אילו הייתה להם משנה סדורה של מאבק לא מזוין. בכל מקרה עכשיו הכדור יעבור למגרש הישראלי. אם מדינת ישראל אינה רוצה להיכנס למלכוד ולחזור לבדידות הבלתי מזהרת כאשר גם ארה''ב תנשוף בעורפה, כל דחייה בחידוש המו''מ המדיני היא בומרנג.

משום כך רצוי שלאחר היציאה מעזה, ייעשו הכנות להקדמת הבחירות, והמדיניות של המפלגות תובא בפני הציבור, אפשר תוך שידוד מערכות במפלגות עצמן. זה יהיה משאל העם האמיתי לקראת איזה עתיד הולך העם. אז, ורק אז, יוכח אם שרון הוא רק טאקטיקן מעולה ומומחה לניצול קוניונקטוראלי של המצב ובמקרה זה הוא והנסיגה החד צדדית יהיו אפיזודה. או שכתוצאה מדינאמיקה שהוא עצמו יצר הוא ייהפך למדינאי, אשר רואה את המציאות בעין מפוכחת ואת האופק לטווח ארוך. זה לא חלון הזדמנויות, זה השער הראשי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אשליות גרידא  (יאיר ש) (13 תגובות בפתיל)
  ההתנתקות מעזה היא חד צדדית כי אינה  (פרקש)
  בס''ד הבעיה היא רבנים לא הגונים!  (שי בוארון)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי