פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_2682

מקלדת משופרת
טורקיז קטן / יובל רבינוביץ (יום שלישי, 01/03/2005 שעה 17:11)


מקלדת משופרת

ד''ר יובל רבינוביץ



כפי שרוב הגולשים יודע, בפורום ארץ הצבי יש מקלדת וירטואלית המסייעת בכתיבת תגובות למי שאינו מצוייד במקלדת עברית. לטובת הגולשים שנוהגים רק לקרוא ולא לכתוב בפא''צ, מוצג משמאל טופס תגובה דומה לטופס של פא''צ.



המקלדת הוירטואלית בצורתה הנוכחית פועלת רק עם דפדפן Internet Explorer, שהוא הדפדפן בו משתמשים למעלה מ-‏90% מהגולשים. לאור שיפורים שהצלחתי להכניס לאחרונה, המקלדת הוירטואלית עובדת כעת בצורה הרבה יותר טובה במשולב עם המקלדת הפיזית שיש לכל אחד מאיתנו.

ולכן הולכים להשתנות מספר דברים.

רוב גולשי פא''צ מצויידים במקלדת עברית. הם יכולים גם לנקד את תגובותיהם, אבל הניקוד במקלדות הוא מסורבל מאד. לפיכך המקלדת המוצעת היא מקלדת ניקוד. כדי לנקד מעתה אות יש רק לשים את הסמן ליד האות וללחוץ על סימן הניקוד הנכון.

כבונוס נוספו למקלדת מספר תוים שאינם זמינים בקלות:
  • מקף עברי אמיתי. רובנו התרגלנו להשתמש בסימן המינוס כמקף, אבל אלה הם סימנים שונים. אמנם לא בכל גופן הם נראים טוב, אבל מי שבוחר גופן „Times New Roman” או גופן „נרקיסים” יראה את המקף בצורה טובה: בית־ספר (ולא ''בית-ספר'', שבו משתמשים בסימן המינוס).

  • משתמשי מעבד התמלילים Word כבר התרגלו לכך שהתוכנה מנסה לנחש אם להשתמש בסימן המינוס (-) או בקו מפריד (–) על פי ההקשר. במקלדת פא''צ יש קו מפריד (המינוס קיים ממילא במקלדות של כולם).

  • מזה עשרות שנים התרגלנו שמרכאות פותחות וסוגרות הן עליונות. גם באנגלית התרגלו המשתמשים להשתמש באותו תו לפתיחת מרכאות ולסגירתן. זהו אילוץ בשתי השפות. בעברית יש להשתמש ב„מרכאות” ובאנגלית יש להשתמש ב”quote“. מעתה, כל סוגי המרכאות האלה זמינים לכל מי שכותב תגובות בפא''צ.

  • תו שהיה קיים גם בגירסה הקודמת של המקלדת הוא תו השקל החדש (₪).


ומה עם משתמשי חו''ל חסרי המקלדות העבריות?

הם יכולים להשתמש במקלדת האותיות כפי שהיה עד כה. ברגע שלוחצים על המקש „אותיות”, מתחלפים המקשים בהתאם. במקלדת האותיות נוסף גם תו האירו (€).

מי צריך את זה?

קודם כל, מי שנוח לו לעבוד בשיטה הישנה ימשיך לעבוד כך, אבל כמעט לכל אדם קורה שהוא נזקק לניקוד פה ושם, ואנו נתקלים לעתים בהערה כמו ''פרס (פ' סגולה)'', כשהפשוט ביותר הוא ''פֶרס''. יש, לעומתם, אנשים הנזקקים רבות לניקוד ולפיסוק עברי, וכאלה שהיו רוצים להשתמש באפשרויות האלה ועד כה נבצר מהם.

מה עם כתיבה באתרים אחרים?

כמו גירסאות קודמות של המקלדות הוירטואליות, גירסה דומה לזו תהיה בעתיד זמינה לבעלי אתרים אחרים. עם זאת, הנוח ביותר הוא לשפר את המקלדת הפיזית, בצורה שתאפשר ניקוד בקלות. מזה מספר חודשים מקלדת המחשב שלי מאפשרת ניקוד קל ופשוט ותוים נוספים, לאחר שהגדרתי מחדש את מקשי המקלדת. אם תהיה דרישה לכך - גם היא תהיה זמינה לגולשי פא''צ בצורת קובץ שניתן יהיה להוריד מאתר פורום ארץ הצבי.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.