פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בזכות אי־הציות
לואיס רנה בֶּרֶס (יום רביעי, 16/02/2005 שעה 6:48)


בזכות אי־הציות

פרופ' לואיס רנה בֶּרֶס



זוהי תמצית של מאמר מאת פרופ. ברס. המאמר תורגם ותומצת על ידי ד''ר גדי אשל ופורסם באתר מנהיגות יהודית.

נסיונות ממשל שרון לדכא את ביטויי המחאה למיזם המכונה ''תוכנית התנתקות'', מנוגדים להנחת היסוד של עצם קיום מדינה מתוקנת: ''חוק העל'' שהוא בסיס לקיומה; של ארה''ב או כל מדינה מתוקנת שהיא.

כאשר ניסח תומס ג'פרסון את הכרזת העצמאות של ארה''ב הוא עשה זאת על בסיס כתבי אריסטו, קיקרו, ניוטון, גרוטיוס, ואטל, פופנדורף, בורלמאקי וג'והן לוק. ג'פרסון ייחס עיקרי־על נצחיים ל''טבע'' ולא לאלקים, מכיוון שהמחשבה המדינית באותו עת גרסה שחוקי הטבע הם ההתגלמות רצון האל.

מהו 'חוק טבע' זה? בעיקרו של דבר זהו החוק ה-II של לוק – 'חוק סיבת הקיום'. חוק אותו ניסח לוק ב''האמנה השניה על ממשל אזרחי'' (1693). חוק זה קובע שקיום קודם לכל חוק אחר ומתנה אותו.

העקרון שישנו חוק־על - חוק־טבע, קבוע ונצחי, שעומד מעל חוקים שמחוקק בן־אנוש, מתבטא לא רק בהכרזת העצמאות, אלא גם בעקרון התשיעי של החוקה האמריקנית. עקרון זה גלום בהוויה היהודית מקדמא דנא, כמו שהוא מהווה אבן יסוד במחשבת אבות הפילוסופיה לדורותיהם, החל מהמייסדים: הרקליטוס, סופוקלס, אפלטון, אריסטו, הסטואה, תורו וגרוטיוס. אמנם, בתקופה מסויימת, בראשית העת החדשה, כאשר מושג זכויות האנוש לא הוטמע עדיין, טענו מקיאוולי והובס שרצון הנסיך הוא חוק העל, אך עם התפתחות תפיסת האמנה החברתית והמדינה, הובהר והתקבל 'חוק-העל'.

מה אם כן לעשות כאשר מתברר שחוק העל – חוק הטבע, סותר מה שהועבר בצינורות רשמיים כ'חוק מדינה'? ובכן, אידאת הזכויות האמריקנית, החל מהכרזת העצמאות, מגבילה את יכולת המדינה לתקן חוקים שינגדו את חוק העל. זהו יסוד האמנה החברתית שבין האזרח והמדינה, המובנה במחשבה המדינית האמריקאית ומכווין אותה עד היום.

תומס ג'פרסון (1793) קובע, בהמשך לחוק השני של לוק, שאפילו הסכם בין לאומי מאבד את תקפותו אם וכאשר מתברר שקיומו יחסל את האומה שחתמה עליו. זאת, גם אם בזמן החתימה לא היווה ההסכם סכנה קיומית, החותמים לא ראו למרחוק.

כך, חובת המדינה היהודית לקיים את עצמה היא יסוד חוק-על – חוק טבע, ואם אזרחי ישראל מזהים שהמדינה אינה פועלת בהתאם לחוק זה, זו לא רק זכותם – זו חובתם, למחות. למחות באופן כזה שיסיר את הרעה. איך מקיימים אזרחי ישראל חובה מוסרית-אזרחית זו? – על כך אין מפרט מוכן, אך ברורה ההתניה לקיומו: אזרח נאמן של מדינת ישראל הוא קודם כל אדם מצפוני ורק אחר כך נתין המדינה. זו מסקנתו של ת'ורו1 וזו הדרך שאימצו הוגי המדינה הדמוקרטית, מאז רוסו. בשינוי אחד: מאז גרס רוסו שקיים ''רצון כללי'' שקובע את טובת המדינה-אומה, התברר שמושא זה מועד לניצול לרעה, כמו שקרה עם אימוצו במהפכה הצרפתית (רובספיאר ונפוליון) ובהמשך, משטרים טוטליטריים אכזריים כמו הקומוניזם והנאציזם.

כך, מדינת ישראל צריכה לדרוש את פעולת האזרח המצפונאי ולהכשיר את הקרקע לביטוייה, ולא רק לאפשר אותה. וקודם כל באמצעות חינוך. ת'ורו שואל, 'איך אפשר להכווין את המדינה חזרה למחוייבותה לחוק העל?' הוא עונה, שזה צריך להעשות באמצעות האזרח המצפוני. אותו אזרח, גם אם יחשב כמיעוט בעת שיעלה את המחוייבות לחוק העל, יבהיר שרוב אמת (''distinct majority'') נדרש על מנת להעביר דברים שמפרים בעליל בסיס זה. בישראל השתא, מספיקות לכך מחאות שהן בגדר ה''סור מרע''. כזו היא הבהרה שאזרח מצפונאי לא ישתתף במעשים הנוגדים את חוק העל; אין צורך בפעולות דרסטיות דוגמא בולטת למעשה כזה הוא הסיוע שנתנו אזרחים מצפונאים בארה''ב לעבדים שברחו מעבדותם, בתקופה בה שלט בארה''ב ''חוק העבדים הבורחים''. אזרחים מצפונאים אמנם שילמו על פעולתם; הושלכו לכלא על פעולה הומניטרית זו, אך בסופו של דבר, צדקתם ניצחה, ועקב מעשיהם!

ובאשר לחובת האדם המצפוני, הרב זושא (אחד מתלמידי המגיד ממזריטש מאבות החסידות) תמצת זאת באמרה שלכשהוא יגיע לעולם הבא, הוא לא יישאל ''למה לא היית משה'', אלא ''למה לא היית זושא''. חובתו זו של הרב זושא, כמו של ישראלים מצפונאים אחרים, הובהרה בקריאת הרבנים לאסור מסירת שטחים מטעמי פיקוח נפש. קריאה שמוכרת ומחוייבת גם על ידי החוק הבינלאומי.

באשר לחוק הבין לאומי, קיימת גם אמנת נירנברג, על החובה להתנגד למהלך פושע של מדינה.

הפקרת בטחון אישי של אזרח ומסירתו לידי ארגוני טרור, הוא בהחלט מהלך פושעני. לפיכך, אם מזהה אזרח מצפונאי סכנה קיומית (עד לרמה של שואה), חובה עליו להתנגד למהלכי המדינה, באי-ציות אזרחי.

הערת סיום ביחס למושג ''התנתקות'': מבחינת החוק הבינ''ל, אין לישראל ''שטחים כבושים'', כך שאין לה ממה ''להתנתק''...



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הכל נכון
עמיש (יום רביעי, 16/02/2005 שעה 9:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואכן ממשלת ישראל ומדינת ישראל אינן פועלות נגד מחאה אלא נגד בריונות, אלימות, איומים ברצח ורצח. בין זאת לבין מחאה ציבורית תקיפה ונמרצת אין ולא כלום.

ועוד לא נכנסנו כלל לשאלה אם על אדם מצפוני למחות על הכיבוש, הגזל, השוד, הדיכוי, האלימות והרצח כנגד האוכלוסיה פלשתינאית.
_new_ הוספת תגובה



אינני מוצא בדבריך
ישראל אליכין (שבת, 19/02/2005 שעה 0:04)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דברי אמת, אלא רק תעמולה ותעלולה פלסטינית זולה.
_new_ הוספת תגובה



חוק העל והמצפונאי – בלוף
דוד סיון (יום רביעי, 16/02/2005 שעה 10:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברמה התיאורטית, בתמצית, חוק העל שלך לא עדיף על שלי.

גם אם נניח שהטענה שלך (''חוק זה קובע שקיום קודם לכל חוק אחר ומתנה אותו''), עדין לא הבהרת קיומו של מי קודם. אינך מבהיר מי רשאי לקבוע שזהו חוק טבע בכלל ומדוע בעיניך המצפונאי שלך קודם למצפונאי אחר.

למרות מה שאתה כותב על חוקת ארה''ב הרי ברור שאם מישהו ינסה לארגן מרי נגד המדינה, כולל סרבנות לקיים את חוקיה הוא יטופל בהתאם. לעניות דעתי בסופו של יום גם המדינה האמריקאית (הליברלית) ומרבית אזרחי ארה''ב יגנו על חוקי המדינה. רצוי גם לזכור שבתקופת מלחמת ויאטנאם הסרבנים טופלו ביד קשה מספיק – המדינה לא ויתרה על הזכות לקבוע את ''חוקי הטבע'' שלה עבור מרבית אזרחיה.

ברמה המעשית: למחות מותר וצריך ואפילו בקולניות. אבל להתארגן ולהטיף לסרבנות (להתארגן למרד) זה כבר העדפת הקיום שלך על קיום של אחרים. מקרי אלימות, מילולית ופיזית נגד רשויות המדינה ואזרחיה הם כבר חציית קווים אדומים, של חוק הטבע, של קיום העם והמדינה.
_new_ הוספת תגובה



חוק העל והמצפונאי – בלוף
לוי (יום רביעי, 16/02/2005 שעה 20:51)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מענין בנמה מדינות קים חוק נגד הסתה ?
באילו מדינות העמדו אזרחים לדין בעוון הסתה ?
נדמה לי שמערכת המשפט הישראלית איבדה את מצפונה .
_new_ הוספת תגובה



כל אחד והמצפון שלו
ישראל אליכין (שבת, 19/02/2005 שעה 0:17)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המצפון הישראלי עדיף על המצפון הפלסטיני,
והמצפון שלי עדיף על המצפון שלך.
זה א' ב' במצפונות.
אינני מבין את להיטותנו להתפלש ב''מצפון הפלסטיני'' שכולו תחמנות אחת גדולה. זה מזכיר לי כשמצפוני הפך אותי פעם לסרבן שירות בלבנון שולה אלוני העניקה לי נשיקה ואמרה שהיא גאה שאחד כמוני מסרב לקחת חלק במלחמה לא חוקית ובכך אני מציל את כבודה של ישראל. לא חשוב שנאלצתי בגלל משובת נעורי לשבת 3 פעמים 28 ימים בקלבוש, העיקר שהראתי לכולם שיש מצפון ויש מצפון. והמצפון בא לשרת את האדם עצמו ע''פ אמונתו. ללא תמיכת מר''צ, ובעירת נערות מר''צ, אני וחברי לא היינו עוברים את הזמנים הקשים האלה בשלום. ואני מודה לאלוני וליוסי שריד שתמכו בנו וליוו אותנו במלחמתנו העיקשת באיזשהו רוב ערטילאי שתמך המלחמה בלבנון. אנחנו המעטים צדקנו אז. ואדם שמצפונו תוקף אותו חייב כנראה לשלם בחירותו במידה ומצפונו מתנגש עם ''מצפון הכלל''.
_new_ הוספת תגובה



סיפורי סבתא
דוד סיון (שבת, 19/02/2005 שעה 7:50)
בתשובה לישראל אליכין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כרגיל אתה מערב סיפורים לא רלוונטיים.
אי-ציות, או סרבנות, היא עבירה על החוק
והאגדה שלך לא מוסיפה ולא משנה כלום.

ברור גם שכאשר מארגנים סרבנות, או אי ציות,
יש בכך גם עבירות נוספות.
_new_ הוספת תגובה



תודה על תגובתך המרשימה
ישראל אליכין (שבת, 19/02/2005 שעה 14:15)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה רק מחזק את טענתי.
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה מאד
דוד סיון (שבת, 19/02/2005 שעה 15:03)
בתשובה לישראל אליכין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה ''מאשים'' בהתנהגות עבריינית שלך את יוסי שריד
ושולמית אלוני.
אני לא. לכן אינני מחזק שום טענה שלך.
_new_ הוספת תגובה



הוא סתם מקשקש
עמיש (שבת, 19/02/2005 שעה 17:37)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שריד מעולם לא תמך בשום סרבן
ההפך הוא הנכון
_new_ הוספת תגובה



הוא סתם מקשקש
לוי (שבת, 19/02/2005 שעה 18:59)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נעלה מכל ספק שקיימים חוקים בלתי חוקיים אשר חובה לא לקיים אותם .
הנקודה שיש להבהיר היא בסה''כ מה הם אמות המידה לחוק בלתי חוקי .
נראה לי שעל זה המחלוקת . חוקי נירנברג היו חוקיים ? האם מי שלא קיים אותם היה עברין ? קיימות דוגמאות נוספות יותר חמורות ופחות חמורות .
במדינת ישראל קיימים חוקים די רבים אשר האמונים על אכיפת החוק מתעלמים מהם מסיבות שונות ומשונות .
_new_ הוספת תגובה



אז מהן אמות המידה שלך?
דוד סיון (שבת, 19/02/2005 שעה 19:06)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי