פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האם צריך למנות את סטנלי פישר?
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 11/01/2005 שעה 15:00)


האם צריך למנות את סטנלי פישר?


ד''ר דוד סיון




היה זה בשנת 1952, לאחר פטירתו של הנשיא הראשון, חיים ויצמן. ראש הממשלה דאז, דוד בן-גוריון, סבר שיש להציע את התפקיד ליהודי הדגול ביותר של אותו הדור....... אינשטיין הודה מאוד על עצם ההצעה ועל הכבוד הטמון בחובה. אך הוא דחה אותה. אינני יכול להיות נשיא של מדינה שאיני דובר את שפת תושביה, שאיני חי את הווייתה, שאיני שותף לקשייה ולבטיה הסביר במכתבו.


לפני מספר ימים נודע על ההחלטה (של ראש הממשלה ושר האוצר) למנות את פרופסור סטנלי פישר, כלכלן יהודי בעל שם עולמי, למשרת נגיד בנק ישראל הבא. כנראה שיהיה קשה למצוא בעלי מקצוע שיחלקו על הישגיו של האיש ברמה העולמית ועל יכולתו לתרום למשק הישראלי דרך התפקיד. אנחנו יודעים על תרומתו לתוכנית לייצוב המשק משנת 1985, ועל תרומתו לפתרון משברים כלכליים ברחבי העולם. הוא גם נהג לנצל את שנות השבתון שלו כדי ללמד כלכלה בארץ. הוא גם מכיר את האקדמיה המקומית, גם את המשק הישראלי ולכן אין ספק שהוא יביא איכות מקצועית ויכולת גבוהה גם לתפקיד נגיד בנק ישראל.

מצד שני אנחנו כבר שומעים ביקורת על המינוי מסיבות דומות לאלו שמנה אלברט אינשטיין במכתבו לבן גוריון. בין אלו ישנה אפילו חברת כנסת שביקשה מראש הממשלה ושר האוצר לשקול את הרעיון מחדש (גילה פינקלשטיין). בין המבקרים יש גם אישים מהקהילה האקדמית המקומית. בגדול הם טוענים שלא יתכן שאי אפשר למצוא בין בכירי הכלכלה שמובילים את האקדמיה והמשק המקומיים בעלי יכולת שהם גם בעלי שם. אישים שיוכלו לשאת את האחריות שבאה עם התפקיד. הרי הם גם יכולים לחוש טוב יותר את הלך הרוח בין שורות העם. אלו טענות כבדות משקל שמטות את הכף כנגד הרעיון למנות תושב-אזרח ארץ אחרת לתפקיד בכיר.

מצד שני אנחנו אוהבים לטעון לערכים ציוניים ושהמדינה היא ביתם של כל היהודים באשר הם. אם מקבלים את הגישה הזאת הרי שמדובר בזכויות אבל גם בחובות. אם הולכים צעד נוסף אפשר לדבר על זכויות וחובות קונקרטיות. זה כמובן אומר שעלינו לשתף את יהודי הגולה בעשייה ובאחריות היום-יומית. אם מקבלים זאת הרי שמינויו של פרופסור פישר כנגיד בנק ישראל היא פעולה ראויה, במיוחד כאשר מעמדו בקהילה הכלכלית הבינלאומית גבוה. עצם הסכמתו לקבל עליו את התפקיד מניבה יתרונות כלכליים למשק הישראלי כולו. יש בכך מעין הצהרה של בר-סמכא על מעמדו של המשק הישראלי שמחזק את אמון השווקים בו.

האם ראוי שתפקיד בכיר יימסר לתושבי חוץ לפני שהיו איתנו במשך זמן סביר?
האם יהדותו של פרופסור פישר עוזרת בהחלטה?





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מדינת כל היהודים  (אליצור סגל) (6 תגובות בפתיל)
  זה פשוט מגוחך  (ישראל בר-ניר) (2 תגובות בפתיל)
  יש הבדל גדול בין פישר לאיינשטיין  (רמי) (2 תגובות בפתיל)
  מצאו את הפתרון הקל  (מגי) (4 תגובות בפתיל)
  מה אומר ארי שביט על המינוי  (דוד סיון) (2 תגובות בפתיל)
  ראוי גם ראוי  (שמעון מנדס) (3 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי