פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
העולם המוזר של המתנחלים
דוד סיון (יום שישי, 07/01/2005 שעה 15:00)


העולם המוזר של המתנחלים


ד''ר דוד סיון




הם קודם עוברים על החוק באמצעות הקמת מאחזים, אחר כך הם מנצלים כל טריק משפטי כדי להפריע לרשויות החוק. כאשר נגמרו כל הטריקים והמדינה באה לפרק חלקי מאחז לא חוקי, המתנחלים תוקפים באבנים ובדברים אחרים כדי למנוע מאוכפי החוק לבצע את עבודתם - את אכיפת החוק. כאשר זה לא מצליח ונציגי אכיפת החוק בכל זאת הצליחו במשימתם, אחת מיני רבות, הם מתלוננים שרשויות החוק ארגנו פרובוקציה (שרון למתנחלים: אתם רוצים לגדף? גדפו אותי ועזבו את צה''ל; ראשי יש''ע: רה''מ מסמן ציבור שלם כאויב).

הפרובוקציה, לדבריהם (פנחס ולרשטיין ובנצי ליברמן), היא הרצון של הממשלה להכפיש אותם בעיני העם לקראת מהלכי ההתנתקות. אבל האמת קצת יותר פשוטה. אם הם לא היו מקימים מאחזים לא חוקיים, לא היה נוצר העימות. זאת ועוד, אילו רצו נציגי המתנחלים למנוע את העימות הם יכלו לגייס את המתנחלים לא להפריע לפינוי המאחז אלא לעשות את המלאכה לבד. אז מי הוא כאן הפרובוקטור?

ככלל האסטרטגיה של אותה קבוצת ''איכות'' היתה השימוש בפרובוקציות כדי לקדם את האינטרס שלהם – הקמת ישובים בשטחים לא מוסכמים על הממשלות הלגיטימיות של מדינת ישראל - ובשנתיים האחרונות במיוחד. יחד עם זאת הם בנו לעצמם תדמית של שליחי העם וטיפחו אותה בכל דרך אפשרית.

כל עוד הממשלות קיבלו גם אם בדיעבד, את המהלכים הלא חוקיים האלה, הם יכלו בצדק להיחשב כחלוצים, כשליחי העם. כעת, כשהעם באמצעות הממשלה החליט שנגמרה השליחות – לפחות של חלקם – מחד הם מתלוננים על ''אי חוקיות'' הוצאתם מביתם ומאידך, ולרשטיין מצהיר שאם חוק ההתנתקות יתקבל בבחירות או במשאל עם הרי שהוא יקבל עליו את הדין. באחת מתכניות הטלוויזיה השבוע, אמר על כך הרב יובל שרלו שאם זו הוראה שדגל שחור מתנוסס מעליה היא תישאר כזו גם אם 99% מעם יתמוך בה.

אם זו היתה שליחות עבור העם אז יש הצדקה שהמדינה תשקיע בפרוייקט ההתנחלות מיליארדי שקלים. הרי זה הגיוני ששליחות היא נושא חשוב שגם צריך להיתמך בכספי העם – הממשלה. אבל אלו שכעת מתלוננים בעיקר על ''הגירוש'' מביתם שטיפחו כבר הרבה שנים – תוך הצנעת השליחות, בעצם לא היו מעולם שליחים או שכבר ויתרו על השליחות.


מההתרחשויות, ההצהרות והאירועים של הימים האחרונים עולה תמונה לא יפה של אנשי ''איכות'' ששכחו את שליחותם. כדי להיות שליח ציבור על השליח לקבל את דינו של הציבור. אם הציבור החליט באמצעות הממשלה והכנסת לכוון את השליחות לאזורים אחרים אז מי שלא מקבל את השינוי איננו יכול להיחשב כשליח. אם הוא בכל זאת מתעקש שלא יזוז הרי זו מלחמה על איכות החיים הפרטית שלו ותו לא.



האנשים שהקימו את תנועות ההתיישבות (הקיבוצית; המושבית) היו גם הם משוכנעים שהם מבצעים שליחות חשובה עבור הציבור-העם. הם התחילו את השליחות הזאת הרבה שנים לפני שקמה המדינה אבל הציבור, הממסד המיישב, תמך בהם ביד נדיבה. אחרי קום המדינה, המדינה היא שנטלה על עצמה את מבצע התמיכה הנדיבה בשליחות הזו. אבל לא לעולם חוסן גם הנדיבות הזאת נמוגה ואף אחד לא צריך לחשוב שהמדינה-העם בגדו בתנועות הללו ובשליחותן. האמת הפשוטה היא שהעם חשב וחושב, שהשליחות ההיא נגמרה לפני שנים רבות.

כמו במקרה של הקיבוצים והמושבים לפני כמה עשרות שנים, גם תנועת ההתנחלות ביש''ע נמצאת כעת בתחילתו של תהליך שמגדיר מחדש את שליחותה. בניגוד לקיבוצניקים ולמושבניקים רבים שלא הבינו את התהליך בזמנו, המתנחלים ביש''ע מודעים היטב לשינוי שמתחולל במהות שליחותם. לכן יש סיכוי טוב שיכולת הקיום ההישרדות הבריאה שלהם לא תיפגע כמו שקרה במספר קיבוצים ומושבים לא קטן כאשר הופיעו נזקי השינוי – המשבר של אמצע שנות ה-‏80.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


וכי למה תתלהם כל כך.... ?????
עמיס (שבת, 08/01/2005 שעה 4:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא שמעתי את קריאתך (או קריעתך) לגבי השארת המאחזים הלא חוקיים בתוך מדינת ישראל ''הישנה''. האין כי זאת ערבים הם דווקא אלה שמפרים את החוק בעניין זה? או אולי איזה קיבוץ משנה את ייעוד הקרקע באופן חד צדדי ופתח בתי מרכול קפיטליסטיים על אם הדרך?

וכי למה לא ינקטו מולם אותם כלים שאתה דורש לנקוט כנגד המתנחלים?

ובכל זאת יש להבחין בהבדל המהותי בין השניים. בעוד הכרבים והקיבוצניקים מפירים חוק מדינה קיים וברור ומשתלטים על שטחים שניתנו להם לצורך אחר או על שטחי מדינה, אין המתנחלים בכלל מפרים כל חוק מדינה.

המתנחלים משתלטים על שטחי מנדאט בריטי שנכבשו בעבר ע''י ירדן ואח''כ ע''י מדינה. אין השטחים האלה שייכים לשום יישות ערבית. המתנחלים לא פושטים על שטחי רשויות פלסטיניות, אלא על מה שהיו ''אדמות מדינת ירדן'' או ''אדמות המלך'', שעתידן לוט בערפל ואין להן מעמד בסעיך 49 של אמנת ג'נבה הרביעית.

צריך לראות את המתנחלים כממשכיהם של המתיישבים, החלוצים העולים על הקרקע, תנועה שהתקיימה עד תחילת שנות ה-‏50 המוקדמות.

העניין של חוקי או לא חוקי הוא בין ההגדרות הפוליטיות-חוקיות שכל ממשלה קובעת לעצמה והפרקליטות מתיישרת אליה. ההתנחלויות הלא חוקיות יכולות בהצבעת קול אחד בממשלה להיות לפתע חוקיות. זה הכל פוליטיקה. ואין לה לפוליטיקה כלום עם זכותו של עם ישראל לבעלות על ארץ ישראל. ואפילו ממשחה זו או אחרת, כובשת או נסוגה, לא תשנה קביעה זו.

הטקטיקה אותה אתה מדביק לימנים מתנחלי המאחזים היא בדיוק הטקטיקה שפיתחו קיצוני השמאל הציוני והשמאל האנטי ציוני כנגד ממשלות הימין ובעיקר כנגד שרון ולבנון שלו. הרי לא נשכח מה עשיתם לשרון ועל מה תליתם את בובת הקש שלו, ומה עשיתם במטוס וכיוצ''ב. אז על מה כי תלין?

שרון מוליך את ישראל למהלכים חד צדדיים יזומים על ידו ואח''כ אנחנו נתקעים איתם לשנים וגם משלמים ביוקר. פעם אתה תומך בו ופעם נגדו. היום אתה למעלה, אתמול ומחר למטה.

וכיצד אני קובע שגם אתה תומך בדעתי, כי באיווחה אחת אתה מתייחס להתנחלויות החוקיות ולהתנחלויות הבלתי חוקיות שכולם לא היו ''שליחים'' או שמכבר ויתרו על ''שליחותם'' ולכן אל להם להתלונן על ''הגירוש''. אתה כבר בונה לך מפלט לטענה שנכון וטוב לגרש את כל המתנחלים מבתיהם. עזה תחילה!

תחי האינתיפאדה!!!

לא לעולם חוסן. יש עוד תקווה אומרים הפלסטינים ומזמזמים בירכתי הבטן את ה''תקווה'' שיגיע הין וגם ההתנחלות השיראלת בירושלים תישבר, אום פאחם תועבר לשליטתם רק כסיפתח להשתלטותם על הגליל וצפון הנגב.... ומיליוני פליטים שזכו ושלא זכו ב'אשרת השיבה' יחזרו ויתנחלו במאובות תל אביב, עכו, אשדוד וחיפה, בבית אבא החם והקטן שהיה פעם אדמתם החוקית ומחר תחזור לידם באין חוק בישראל.

איש איש ומתנחליו, פעם אנחנו למעלה ופעם הפלסטינים למעלה. במאה שעברה הציונות היתה למעלה, במאה הזאת היא מתפרקת ונעלמת לה בדרך לקריסתה של ישראל.
_new_ הוספת תגובה



כרגיל, נושא המאמר לא מעניין אותך
דוד סיון (שבת, 08/01/2005 שעה 7:28)
בתשובה לעמיס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חבל...... שהתגובות שלך לא בדיוק לעניין.
_new_ הוספת תגובה



אכן הוא נוהג להתלהם בקלות
אפריימק'ה (שבת, 08/01/2005 שעה 9:53)
בתשובה לעמיס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובורח מתשובה המר סיוון הזה. בטח יאמר לך שאינך עונה לעניין....... (-:
_new_ הוספת תגובה



שוב אתה תוקף, עוקץ לא ענייני
דוד סיון (שבת, 08/01/2005 שעה 10:51)
בתשובה לאפריימק'ה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז מה חדש.... ?
_new_ הוספת תגובה



כמדומני שעמיס ענה לך לעניין
אפריימק'ה (יום ראשון, 09/01/2005 שעה 14:17)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז או שלא הבנת אותו או שאין לך תשובה לעניין ..... אז מה חדש..... ?
_new_ הוספת תגובה



וכי למה תתלהם כל כך.... ?????
רוני קליין (שבת, 08/01/2005 שעה 13:44)
בתשובה לעמיס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אפשר לתמצת את דבריך כך:
אין חוק. אין משפט. אין סידרי שלטון. אין דמוקרטיה.
כל דאלים גבר.
אז למה שלא אנחנו ננצל את כוחינו? כל עוד יש לנו כוחות.

אני לא יודע מה למדת במהלך חייך, ומה הצלחת להבין ממה שלמדת - אך יש לך עוד הרבה פערים להשלים...
_new_ הוספת תגובה



אתה יכול להבין את דברי כך....
עמיס (יום ראשון, 09/01/2005 שעה 7:51)
בתשובה לרוני קליין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש חוק. יש משפט. יש סידרי שלטון. יש דמוקרטיה.
כל דאלים לכלא.
אז למה שלא אנחנו ננצל את כוחינו? כל עוד יש לנו כוחות.

אני לא יודע מה למדת במהלך חייך, ומה הצלחת להבין ממה שלמדת - אך יש לך עוד הרבה פערים להשלים...
_new_ הוספת תגובה



טיעונים שיגרתיים של אנסים
נחמה (שבת, 08/01/2005 שעה 12:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאחר שהם מנוסחים בלשונם המפותלת של סניגוריהם: ''יחסי המין קוימו בהסכמה'' או '' המתלוננת התחרטה בדיעבד על קיום היחסים'' או ''התלונה נעשתה כדי להתגונן מרצח על רקע כבוד המשפחה'' או ''הנאשם היה בעבר מאהבה של המתלוננת והתלונה אינה אלא מעשה של נקמנות בשל רצונו להתנתק ממנה'' וכיוצא באלה.

מי שאנס את המדינה בפעם הראשונה - אלה הם מתנחלי סבסטיה.
מי שאנס את המדינה בפעמים הבאות - אלה הם העבריינים החוזרים והמועדים, המכונים ''נוער הגבעות''.
מי שממשיך לאנוס את המדינה בימים אלה - הם אבותיהם הרוחניים (ולעתים קרובות גם הגופניים) של אנסים אלה.

מסתבר שגם מדינה עלולה להיאנס, וגם מדינה עלולה להיגרר, בשל מחדלים משפטיים שונים, לעיסקת טיעון מבזה.

ומכאן לאמא של החוצפה העבריינית: האנסים דורשים משאל-עם, בתקווה שהעם האדיש והמטומטם, לדעתם ולהרגשתם, יכשיר את האונס בכך שרובו לא יטרח להשיב למשאל, והם עצמם, כרגיל, יתייצבו במצוות רבניהם להשיב כאיש אחד - וישיגו רוב.

מדוע לא דרשו פורעי החוק הללו משאל עם לפני שאנסו את המדינה בסבסטיה? מדוע לא דרשו הללו משאל עם לפני שפשטו על הקסבה בחברון ונעצו את ציפורניהם בליבה? מדוע לא דרשו הללו משאל עם כשהקימו את האנדרטה המבישה לכבוד רוצח המתפללים במערת המכפלה? מדוע לא דרשו הללו משאלי-עם בעוד עשרות ומאות מקרים שאנסו את העם? אולי מפני שאחרי האונס בסבסטיה הבינו היטב שהרבה יותר נוח והרבה יותר בטוח להגיע עם המדינה לעיסקאות טיעון מצוינות לאחר כל אינוס.

ומי היו ראשי המדינה האנוסה שהעלו בדעתם הרופסת, כי לאחר שיכשירו בדיעבד את האונס הראשון, יחזרו העבריינים למוטב ויקדימו להבא לשאול את קורבנם אם היא מסכימה להיאנס?
_new_ הוספת תגובה



טיעונים שיגרתיים של אנסים
יובל רבינוביץ (שבת, 08/01/2005 שעה 22:10)
בתשובה לנחמה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומעכשיו יש טיעון נוסף שאנס יכול להשתמש בו:

אונס זה כמו התנחלויות. יש כאלה שמסכימים לכך וכאלה שלא, הכל במסגרת השיח הדמוקרטי.

התרומה שלך לאיכות החיים של האנסים.
_new_ הוספת תגובה



עניש אחי, למה ככה?
עמיס (יום ראשון, 09/01/2005 שעה 7:53)
בתשובה לנחמה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וכשאנחנו הרבצנו למתנחלים אבא אמר לנו משהו?
כשדפקנו את נוער הליכוד בצמתי הבחירות אמא לא סיפרה על זה בגאווה לשכנות?

לא יפה ככה לשכוח את כור מחצבתנו.
_new_ הוספת תגובה



עניש אחי, למה ככה?
נחמה (יום ראשון, 09/01/2005 שעה 10:42)
בתשובה לעמיס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אינני טועה, ואשמח אם תתקן אותי אם טעיתי בהבנת הנראה, הנשמע והנקרא - לא מבין חבורות נוער הנרות של כיכר רבין נזרק הרימון שהרג את אמיל גרינצווייג, ולא מתוך ''השמאל הסהרורי'' צמח רוצח ראש הממשלה, יצחק רבין ז''ל. גם לא משני אלה נשמעים עתה האיומים על חייו של אריק שרון.
אם הרבצת למתנחלים שלא שפכו עליך מה ששפכו מהגגות של ימית, ולא ירקו לך ישר בפרצוף כשניסית לבקש מהם להתפנות בשקט, ולא דחפו אותך כדי שתיפול על הגב מהסולם, בשעה שנשלחת לפנותם בפקודת ממשלת מנחם בגין - אם הרבצת להנאתך ולא להתגוננותך - אזי אתה ראוי לכל גינוי, ואין לך מה להתפאר בכך כאן, כשם שנהגו הקו-קלוקס-קלאן להתפאר לפני חבריהם על התעללות בכושים.

אני מקווה ומאמינה שכאן לא תמצא מי שיצדיק זאת ויראה בך בשל כך גבר בגברים.
_new_ הוספת תגובה



יופי נחמה
אפריימק'ה (יום ראשון, 09/01/2005 שעה 13:59)
בתשובה לנחמה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וכשהרביצו לו תועמלני שמאל בצומת רופין בבחירות 96' אתה אמרת משהו כנגד ''נוער השמאל''? כשחבריך נהגו להתפאר איך בריוני השמאל דפקו את החרותניקים חייכת גם אז בשכרון חושים?
_new_ הוספת תגובה



אפריימק'ה, על מה את מדברת?
נחמה (יום ראשון, 09/01/2005 שעה 23:40)
בתשובה לאפריימק'ה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי הרביץ לך בצומת רופין בשנת 1996? אם למדת ברופין, ואם זה בכלל היה, אולי היו אלה כמה תלמידים שלא סבלו אותך כבר אז בתיכון.

אני בטוחה שזה היה על רקע אישי ולא על רקע לאומני.

כדאי שתבדקי את עצמך מחדש, כי אני וחברותי מקן השומר הצעיר, דווקא חטפנו כמה סימנים כחולים מבריוני חרות באסיפת בחירות קטנה של מפ''ם בנורדיה.
_new_ הוספת תגובה



יופי נחמה!
אפריימק'ה (יום שני, 10/01/2005 שעה 7:30)
בתשובה לנחמה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי אמר לך שלמדתי ברופין או שהרביצו לי? הבעיה היא שיש לך ראש של שמאלני וביצים של פלסטיני.

עברך בתיכון כלל לא מעניין אותנו ובודאי לא עברך בשוח''צץ.
_new_ הוספת תגובה



הדברים נכונים
רוני קליין (שבת, 08/01/2005 שעה 14:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדברים שכתבת נכונים.
ההשוואה עם הקיבוצים היא ראויה אך אינה עושה רושם על תומכי המתנחלים. הם ממילא מתקשים להבין שמאז שהוקמה מדינת ישראל ונקבעו לה גבולות ב-‏49' השתנו כללי המשחק.
הם מציינים רק מה דומה ולא מה שונה.
דומה:
החלוציות קובעת הגבולות, כמו ישובי חומה ומגדל בשנות ה-‏30
ההתיישבות על אדמות שערבים נטשו ב-‏48.
שונה:
חוץ מאי-עירוב אלוהים, משיח וגאולה במקרה של הקיבוצים -אין להם מושג במה זה שונה.
לדעתי, היית צריך להרחיב נקודה זאת במאמר.
_new_ הוספת תגובה



תודה על תגובה עניינית - יש שכר למאמץ
דוד סיון (שבת, 08/01/2005 שעה 15:13)
בתשובה לרוני קליין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יתכן והיה מועיל להביא השוואה יותר מפורטת בין תנועת
ההתיישבות בקיבוצים ובמושבים לבין זו של המתנחלים. אבל
במקרה כאן מטרת הזכרת תנועות ההתיישבות במושבים
ובקיבוצים היתה כדוגמה לשליחות שהסתיימה שהיא בעצם
הנושא הקונקרטי של המאמר.

הביטוי של סיום השליחות שאותו הדגשתי היה:

1. ההתמקדות של מנהיגי ציבור המתנחלים בנושאים כמו
זכויות פרט מול זכויות מדינה.

2. הטענה שהציבור עבורו בוצעה השליחות לא רשאי לשנות
את דעתו (באמצעות מוסדותיו הנבחרים).
_new_ הוספת תגובה



תודה על תגובה עניינית - יש שכר למאמץ
לוי (שבת, 08/01/2005 שעה 18:22)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תקון קטן המתנחלים לא תקפו את החילים והשוטרים . מצער שהתקשורת אינה מדווחת אמת . עובדה שביצהר נגע קל שוטר אחד אשר החליק בשטח .
_new_ הוספת תגובה



דפקא החיילים תקפו את המתנחלים
עמיס (יום ראשון, 09/01/2005 שעה 7:56)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה פתאום החיילים הגיעו בוקר אחד והורסים להם את הבית? נראה את אחד השמאלנים כאן שהיה מקבל ומשלים אם המשטרה היתה עושה לו את אותו מעשה.
_new_ הוספת תגובה



הדברים נכונים
עמיס (יום ראשון, 09/01/2005 שעה 7:59)
בתשובה לרוני קליין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

או לא נכונים, תלוי מי אומרם ועושם. ככה זה אצלכם. כאחד שגדל בשמאל אני מכיר את השטיקים שם. כשקוראים לזה חלוציות וכיבוש הקרקע והדגל המתנוסס למעלה הוא אדום אז זה בסדר וכקוראים התנחלות והגדל המתנוסס למעלה הוא כחול לבן אז זה לא בסדר. ככה זה אצלכם. לכן כבר מזמן עזבתי את השקר שלכם.
_new_ הוספת תגובה



עשית בשכל שברחת ממחנות השמאל
אפריימק'ה (יום ראשון, 09/01/2005 שעה 14:00)
בתשובה לעמיס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



סגנון כתיבתך והרלטוויזם הבוטה שבדבריך
י''פ (שבת, 08/01/2005 שעה 19:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעידים חד משמעית על התבהמות השיח הציבורי בנושא הנדון. כנראה שאין מנוס מהשלב הבא כי למוזות כבר לא נישאר הרבה מה לומר.
_new_ הוספת תגובה



המשל אינו דומה לנמשל
לוי (יום ראשון, 09/01/2005 שעה 7:38) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדי להסיר ספק הדור הראשון ובמידה מסוימת גם השני שרטט בגופו ובדמו את גבולות מדינת ישראל . זו היתה משימה לאומית .
מאה שנות ציונות חילונית וחמישים שנות חינוך אנטי יהודי ישראלי שבנע את הדור השלישי שכל ענין הקמת המדינה היה מקח טעות . מה להם ולפלשתין ?
הגורם והמניע להתישבות בישע היה הרעיון של שיבה למולדת, חזרה הביתה . כך חשבו גם המייסדים הראשונים . החינוך האנטי יהודי השמיט את הקרקע מתחת לרגליהם ולחלוטין מתחת רגלי בניהם ונכדיהם , ויצא העגל הזה .
התקדמות בכיוון זה הנה מרשם בטוח לחיסול מדינת ישראל . ומי יודע אולי היא באמת מיותרת .
מה התועלת והצורך במדינה בצורת נקניק מכורסם אשר אינה מסוגלת לעמוד על רנליה . מי לכם פה מה לכם פה ?
מה הרעיון האבסורדי הזה לרכז את כל היהודים במקום אחד ? כדי שיקל לחסל אותם ? אם יהיו מפוזרים בעולם יהיה הרבה יותר קשה לרדוף אחריהם על פני כל הגלובוס . מדינת ישראל הפכה למקום המסוכן ביותר בעולם ליהודים . בנוסף לכך הנה הסמן הסמלי של האנטישמיות בעולם .
מוזר ...
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי