גן-עדן כמשל על פי רבי לוי בן גרשון | |||||
אברהם בן-עזרא (יום שני, 04/10/2004 שעה 7:36) | |||||
|
|||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=52833 | |
?? | |
$$$$$$$ (יום חמישי, 07/10/2004 שעה 3:34) | |
האם נכון ליקבוע:''...הנצח הוא הידע האנושי עד היכן שמשיג שכלו של האדם, ולשם הגעה אל הישגים נעלים אלו, הובא סיפור גן העדן על דרך המשל, הסוד וההסתר.''??? האם הנצח הוא הידע האנושי עד היכן שמשיג שכלו של האדם? שאלה 2: מדוע כל סיפור גן העדן היה צריך להאמר בצורה שנאמר וכל זאת על מנת להעביר את המסר של ''קללת האדם''. לדוגמא, אפשר היה להגיד שלולא האדם מאמץ את עצמו על מנת להגיע להישגים אז הישגיו אינם ''הישגים'' אלא מתנה. האם סיפור גן העדן הוא האמצעי המתאים ביותר להעביר את המסר הזה? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52869 | |
?? | |
אב''ע (יום חמישי, 07/10/2004 שעה 22:41) בתשובה ל$$$$$$$ | |
1. יכול להיות שסיפור גן עדן נכתב במטרה שתאמין בו כפשוטו, ובא ענק רוח ביהדות והסיט את הכוונה המקורית לאפיק אחר. יותר חשוב הפירוש מהכוונה המקורית, כי ברגע שנכתב דבר מה הוא כבר לא מחובר ליוצרו. 2. יש אינספור אפשרויות להבאת רעיון ואין כל פגם במשלים ובחידות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52881 | |
?? | |
$$$$$$$ (יום שישי, 08/10/2004 שעה 2:14) בתשובה לאב''ע | |
''ענק רוח ביהדות''??? אתה מדבר על עצמך? הציטוט: ''הנצח הוא הידע האנושי עד היכן שמשיג שכלו של האדם'' הוא משהו שאתה כתבתה. שאלתי היא אם נכון להגיד ''שהנצח'' הוא כפי שאמרתה? לגבי השאלה השניה, צריך להבין מדוע התורה בחרה ליכתוב את מה שכתבה באופן שכתבה. לגבי התורה זה לא נכון להגיד ''יש אינספור אפשרויות להבאת רעיון''. כל מילה וכל אות היא בעלת משמעות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52899 | |
אכן הרלב''ג ענק רוח ביהדות | |
אב''ע (יום שישי, 08/10/2004 שעה 12:07) בתשובה ל$$$$$$$ | |
באמת חשבת שאני מדבר על עצמי? הרי מדובר במפורש ובבירור ברבי לוי בן גרשון..... | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52900 | |
םירושי התורה | |
אב''ע (יום שישי, 08/10/2004 שעה 12:13) בתשובה ל$$$$$$$ | |
העובדה היא שפירושי התורה רבים, מגוונים, שונים ואף מנוגדים. לדוגמא: רס''ג טוען בניגוד לרש''י כי אתונו של בלעם לא דיברה. לפי הראב''ע עובי קרשי המשכן קטן [לא נחשב] ולפי הגמרא ורש''י הוא 1 אמה. הרלב''ג טוען בניגוד לרש''י ואחרים כי השמש בגבעון לא עמדה, והירח בעמק איילון לא עצר מלכת. הרמב''ם טוען, בניגוד לרמב''ן, שהמלאכים הופיעו לאברהם בחלום ולפיכך שרה כלל לא צחקה ולא לשה [ראה פירוש הרמב''ן], ועוד כהנה וכהנה. הכלל אותו הטביע הרמב''ם בנדון בעניין הדעות הוא שככל שהדעות אינן גורמות לביטול מעשה מן המעשים [קיום מצוות] הרי הן מקובלות [לגיטימיות], לבד מהאנשת ה' שהיא אסורה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52839 | |
כשאתה מביא דברי תורה | |
רמי נוידרפר (יום חמישי, 07/10/2004 שעה 12:49) | |
זה מעניין ומרתק שבעתיים מאשר כשאתה מביא סוגיות משפטיות בחוקי הבנייה. רעיון גן העדן כמשל הוא מרתק ומעורר מחשבה | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52870 | |
כשאתה מביא דברי תורה | |
אב''ע (יום חמישי, 07/10/2004 שעה 22:44) בתשובה לרמי נוידרפר | |
אני מרוצה מזה שהמאמר בנושא האמונה/הפילוסופיה מעניין אותך, אני מקווה כי גם מלמד דבר מה. באשר לפרשנות פסקי דין בנושאי תכנון ובנייה, על פי התגובות שאני מקבל כולל במישור המקצועי-מעשי ישירות למשרדי, רבים מפיקים תועלות ממשיות ומהותיות מפרשנויות אלו, ואותם - הנוגעים בדבר - זה בוודאי מעניין. מדובר בציבור רחב ולא ביחידים, שכן אני בוחר בעיות כלליות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=53060 | |
כשאתה מביא דברי תורה | |
אריאל (יום רביעי, 13/10/2004 שעה 20:21) בתשובה לאב''ע | |
לאברהם בן עזרא. אשריך שזכית וזיכית את הרבים, הארת את עיני בעניין שאני מתחבט בו הרבה בזמן האחרון. יישר כח (אגב, אני משתתף גם בפורום בנה ביתך וגם שם מפיק תועלת רבה מאוד) כדאי לעיין בדברי רמב''ם במו''נ ולהשוות עם ספרי ר' אברהם אבולעפיה המפרשים דבריו (סוגיה אדירה ועמוקה בפני עצמה) עד כדי שינוי הפריזמה של כל מעשי בראשית מהפשט המגוחך. רמב''ם בעצמו בח''ב של המורה מגחך על המבינים כפשט את המאמר שהטיל בה זוהמה כו'. מעניין לציין שגם בעולם הקבלה (של האר''י), מעשי בראשית עם אדם וחוה הוא מוסבר על פרצופים עליונים. איישר חילך לאורייתא (וגם לבניין) ... | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=53064 | |
כשאתה מביא דברי תורה | |
אב''ע (יום חמישי, 14/10/2004 שעה 7:25) בתשובה לאריאל | |
לאריאל תודה על דבריך, דע כי גם הרמב''ם בדעה כמו הרלב''ג אלא שהתבטאויותיו פחות נחרצות. לכן הבאתי במאמר את דברי רבנו לב''ג שהוא אגב היה גם מדען ומתימטיקאי מקובל בקהילייה האירופית ולא רבים יודעים כי יש על שמו הר בירח שהוקדש לו בשל תרומתו למדעים ומכונה ,הר לוי''. אני שוקד בתקופה זו על חכמת הרלב''ג ומפיק הנאה מרובה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=53074 | |
כשאתה מביא דברי תורה | |
אריאל (יום חמישי, 14/10/2004 שעה 18:24) בתשובה לאב''ע | |
לרבי אברהם בן עזרא... (שאגב, הרמב''ם היה חסיד נלהב של הראב''ע הראשון ואף ציין לבניו את הראב''ע בפרשן יחיד ואין בלתו..) חן חן על הדברים. האם ידוע שהרלב''ג היה עוסק גם בחכמת הקבלה? אני מתכוון להראות את דברי הרלב''ג לת''ח כי לענ''ד יש קשר הדוק בין דבריו לבין הסבר המקובלים (בעיקר האר''י) לעניין אדה''ר (לפחות חלק מהסבריהם). באם יש לך רשימת תפוצה שאתה שולח אליה מאמרים אשמח אם תוסיף אותי אליה , האימייל שלי : rel_l@yahoo.com אם גם באסטרונומיה אתה מתעניין בעקבות הרלב''ג (שאתה מציין שיש הר בירח שקרוי על שמו) מעניין במיוחד השילוב בין חכמת הקבלה לאטרונומיה. חזק ונתחזק ! | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=53082 | |
כשאתה מביא דברי תורה | |
אב''ע (יום חמישי, 14/10/2004 שעה 22:49) בתשובה לאריאל | |
לאריאל שלום אני שוקד בימים אלו על הרלב''ג - לא ספר המתימטיקה שלו, אלא 1. פירושו לתורה [כולל ספר התועלות שהוא העיקר], 2. פירושו לנ''ך 3. ספרו הפילוסופי מלחמות השם. אם יש לך [או לגולש אחר] מידע נוסף על הרלב''ג - כתבי יד שלו אך לא אסטרולוגיה ולא מתימטיקה [לכך אולי אקדיש זמן אחר] - עדכן אותי. חשוב - לא על הרלב''ג אלא מאת הרלב''ג. אני לא שולח מאמרים לרשימת תפוצה, אבל הם מגיעים למי שמתעניין. | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |