פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_2414

דו''ח דואר אלקטרוני
טורקיז קטן / יובל רבינוביץ (יום שישי, 17/09/2004 שעה 10:20)


דו''ח דואר אלקטרוני

ד''ר יובל רבינוביץ



בשבועות האחרונים אני עוסק בהשוואה בין שירותי דואר אלקטרוני שונים.
צורך ההשוואה עלה לפני 5 חודשים, כש-google הודיעו על השקת שירות דואר אלקטרוני חדש בשם gmail. הדבר הייחודי שהם הודיעו עליו הוא נפח התיבה - 1 ג'יגה-בייט, שהם למעלה מ-‏1000 מגה-בייט. לשם השוואה, רוב שרתי הדואר החינמי נותנים בסביבות 2 מגה-בייט. Yahoo! העניק למשתמשים הותיקים 6 מגה-בייט ולחדשים 2 מגה-בייט. ספק האינטרנט הביתי, זה שאתם משלמים לו בכל חודש, נותן 5-10 מגה-בייט.

זמן קצר לאחר מכן הודיעו Yahoo! על הגדלת התיבה שלהם ל-‏100 מגה-בייט ווואלה הישראלית הכריזה על תיבה של 1 ג'יגה-בייט לכל דורש.

כדי לעשות סדר בבלגן, נבדקו חשבונות דואר אלקטרוני של מספר ספקים. יש לזכור שדברים משתנים כל הזמן והמידע שנמסר כאן נכון לזמן הכנת הכתבה.

בסיום הכתבה מובאת טבלה מסכמת.

Gmail

gmailהשירות המצוחצח והחדש של גוגל עדיין לא הושק באופן רשמי. זוהי גירסת ניסוי, ולכן אין להתייחס בחומרה יתרה למגבלות שעליהן אדבר כאן. השירות בשלב זה אינו מוצע לכל דורש. הבאת מנויים חדשים לשירות היא בשיטת ''חבר מביא חבר'' (ותודה לאלכסנדר מאן שהביאני עד הלום). Ynet, למשל, ניצלו זאת לקידום יחסי הציבור שלהם, והכריזו על תחרות: הם יציעו תיבות דואר ב-Gmail למי שיכתוב מדוע דווקא לו מגיע. הסיפורים, כמובן, יישארו רכוש Ynet. אנחנו בפא''צ הרבה יותר צנועים: כל מי שיכתוב אלי שהוא מעוניין לקבל תיבת דואר ב-Gmail יקבל הזמנה להצטרף, על בסיס כל הקודם זוכה.

אז מה חדש/מיוחד ב-Gmail?
השימוש בשירות הוא חוויה שונה מזו של כל דואר רשת אחר שבדקתי. מספר דוגמאות:

כשנשלחות הודעות הלוך ושוב בין המשתמש לבין מישהו אחר בנושא מסויים, Gmail מאגד את כל ההודעות כ''שיחה'' (conversation). הן אינן מחולקות בין תיקיית הדואר הנכנס לתיקיית הדואר היוצא. האפקט המתקבל הוא נוח להפליא. כשפותחים את השיחה הזו מוצגת רק ההודעה האחרונה, כשהאחרות מקופלות אך נפרשות מיידית בלחיצה. ציטוטים של הודעות קודמות בתוך הודעה מקופלים גם הם, כדי למנוע כפילות בקריאה, אך ניתנים גם הם לפרישה מיידית.

ניתן להצמיד לכל הודעה תגית או מספר תגיות. לאחר מכן ניתן לגשת לכל הודעה על פי תגית מאפיינת. האפקט הנוצר דומה מאד להעברת הודעה לתיקיה מסויימת בשירותי דואר אלקטרוני אחרים, אך האפשרות להשתמש במספר תגיות לא מוגבל לכל הודעה מגביר את הגמישות. הדבר דומה להעתקת הודעה למספר תיקיות בשירותי דואר אלקטרוני אחרים, אך עדיין מאפשר ביצוע פעולות על ההודעה, כמו מחיקה, סיווג כספאם וכן הלאה. בשורה התחתונה - אין הרבה טעם להשוות את היישום הספציפי הזה למה שמציעים ספקי דואר אחרים. זה פשוט לא קיים במקום אחר. לכן לא ניתן ב-Gmail להגדיר תיקיות חדשות. מתחת לרשימת התיקיות הקיימות מופיעה רשימת התגיות, אך יש גם תיקיה קיימת של ''all mail'', שבה ניתן לראות את ההודעות כולן.

ניתן לסמן הודעות כשייכות לארכיון. כדאי לסמן כך הודעה שקראת וסיימת לטפל בה. הסימון גורם לכך שההודעה אינה מופיעה יותר בדואר הנכנס אלא בארכיון כלל ההודעות בלבד.

ניתן להעביר בקלות את כל ספר הכתובות הקיים בתוכנת הדואר במחשב (למשל זה של ה-Outlook Express) לרשימת הכתובות של Gmail.

פרסומות:

להבדיל מכל ספקי דואר הרשת האחרים, בגוגל אין כרזות (באנרים) של פרסומות באנימציה או בגרפיקה אחרת. ליד כל הודעה מופיעים מספר קישורי טקסט שהרובוט של Gmail החליט שהם רלוונטיים להודעה. לעתים הוא אפילו צודק. הקישורים האלה, למרות שהם משרתים תכלית פרסומית, אינם מציקים בשום אופן. לעתים אפילו כדאי שהם יהיו שם. זהו ניצול לטובה של כוח הרשת, ודבר שיש לעודדו, לדעתי.

ספאם:

''דואר זבל'' מזוהה אוטומטית ומועבר לתיקיית ספאם עם הגעתו. ניתן לסמן דואר המגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה כספאם, ואז הוא מועבר מיידית, וכנראה גם דואר עתידי הדומה לו. ניתן גם לסמן הודעות בתיקיית הספאם כהודעות ''לא ספאם'' ואז הן מועברות לתיקיית הדואר הנכנס.

הודעות בתיקיית דואר זבל נמחקות לאחר 30 יום. רצוי להעיף מבט בשמות ההודעות בתיקיית הספאם אחת ליום, כדי לוודא שלא הגיעה לשם בטעות הודעה לגיטימית.

וירוסים:

וירוסים מזוהים היטב על ידי gmail וההודעות המכילות אותם נמחקות אוטומטית, מבלי שהמשתמש נעשה בכלל מודע לקיומן. זו לדעתי דרך הטיפול הנכונה בוירוסים.

קישור לתוכנת דואר:

היות שהמערכת אינה נמצאת בשלבים הסופיים שלה, קשה לדעת אם בעתיד יוצע קישור POP3 כחלק מהחבילה. בינתיים יש מי שכותב יישומים מעין אלה, למרות שנראה שמדובר במטרה נעה. יתכן שמבנה השירות עוד ישתנה. לא בדקתי את התוכנות האלה. יש להניח שהתכונות הספציפיות, כמו קיבוץ הודעות ל''שיחות'' מוגדרות והצמדת תגיות אינן נתמכות.

תוכנה אחת המקשרת בין gmail לבין תוכנות דואר היא Pop Goes the Gmail. תוכנה אחרת היא Gmail Agent API.

אז מה רע?

או, טוב ששאלתם. יש מספר דברים שעדיין טעונים שיפור.

קודם כל, אין כל אפשרות לשלוח דואר מעוצב. אמנם ניתן לכתוב בעברית או באנגלית, אך אין שום הדגשות, עיצובים, רקעים, שינויי גופן או הצמדות לימין. הדואר נשלח תמיד כטקסט פשוט. ניתן, כמובן להצמיד קובץ לדואר, ובכלל זה קובץ Word עם כל מה שרוצים, אבל זה לא בדיוק אותו הדבר.

הטיפול בעברית לוקה בחסר. אם הדואר הנכנס נכתב בצורה נכונה, הוא יוצג כהלכה, עם עברית, הדגשות, הצמדות, שינויי גופן וכן הלאה, אך אם בהודעת הדואר הנכנס אין הגדרה נכונה של השפה, יקשה לעתים לקרוא הודעות עבריות. בחלק מההודעות יש להפעיל אקרובטיקת קריאה מיוחדת. 90% מההודעות מוצגות היטב, אך זה אינו מספק. חבל ש-Gmail אינו מאפשר קריאת הודעות בקידודים שונים.

הדואר היוצא גם הוא יכול להיתקל בבעיות של קידוד שפה. כל הדואר היוצא הוא בקידוד Unicode של 8 סיביות. למרות שההודעות היוצאות מכילות את המידע הזה, ה-Outlook Express אינו מתייחס אליו, ולעתים יש צורך בכיוונון ידני של הקידוד במחשב שאליו מגיעה ההודעה.

בשורה התחתונה - התמיכה בעברית היא בעייתית לכל מי שאינו שולט במחשב בצורה טובה.

קשה להאמין, אך אין ל-Gmail שירות תמיכה מסודר. יש רשימה יפה של תשובות לשאלות נפוצות ואפילו טופס דיווח על בעיות, אך אין שום כתובת דואר אלקטרוני שאליה ניתן לשלוח הודעות. הבעיה היא שיש להתחבר לחשבון כדי לקרוא את התשובות לשאלות הנפוצות וכדי למלא את הטופס. מי שנתקל בבעיות התחברות אינו יכול לחפש את התשובה לבעייתו בצורה הזו. כשהיתה לי בעיית התחברות נאלצתי לגלוש דרך מחשב אחר לרשימת הבעיות הנפוצות כדי לגלות איך לפתור את הבעיה, כלומר: הפתרון זמין רק למי שלא צריך אותו. יופי, גוגל.

למרות שיש ל-Gmail מנוע חיפוש רב עוצמה היכול לגלות הודעות על פי חתכים שונים, לא ניתן להציג את ההודעות בתיקיות על פי שום סדר השונה מהסדר הכרונולוגי. לא ניתן, למשל, להציג הודעות על פי שם הכותב, למרות שניתן בקלות לחפש הודעות של כותב מסויים.

וואלה - Walla

wallaלאחר שגוגל הכריזו על דואר בנפח 1 ג'יגה, הזדרזה גם חברת וואלה הישראלית והכריזה על תיבות דואר באותו נפח. בהתחלה נוצר בילבול. מי שפתח תיבת דואר דרך walla.co.il קיבל תיבה קטנה. מי שפתח דרך walla.com קיבל תיבה גדולה. מי שניגש דרך walla.com לתיבה שנפתחה ב-walla.co.il ראה שהיא גדלה פתאום, ונותרה כבר בגודל הזה, אבל הדואר היוצא יצא רק מהכתובת walla.com ולא מ-walla.co.il. לאחרונה הגדילה החברה את תיבות כל המנויים, ונראה שהבלבול פסק.

הדואר של וואלה מציע מיון ספאם אוטומטי, זיהוי אוטומטי של וירוסים וכתיבת דואר מעוצב, כולל דואר עברי ללא בעיה. גולשים המשתמשים עדיין בדפדפן אקספלורר 5.0 אינם יכולים לכתוב דואר בוואלה, אך נותרו מעט מאד גולשים שלא שידרגו את הדפדפן שלהם.

נכון לעכשיו, וואלה היא החברה היחידה בעולם המציעה תיבה בנפח כזה. זיהוי הספאם עובד בדרך כלל נכון, וכן זיהוי הוירוסים. נראה שבימים האחרונים חל שינוי בצורת הטיפול בוירוסים. עד לאחרונה, בהודעה המכילה וירוס קיבל המשתמש אזהרה לא לפתוח את הקובץ, אך הקובץ לא היה נמחק אוטומטית, וגם ניתן היה להורידו. מזה מספר ימים כנראה שהודעות המכילות וירוסים נמחקות אוטומטית.

עניין מוזר: לא ניתן לסגור תיבת דואר של משתמש. אם החלטת שאינך זקוק לתיבה - לא יעזור שום דבר: הג'יגהבייט שהוקצה לך ימתין לך לנצח! אתה מנוי לכל ימי חייך. בשל הבלבול שהיה בין תיבות קטנות וגדולות בתחילת הדרך, יש לי בוואלה 6 תיבות דואר בנות 1 ג'יגה כל אחת. נראה שמקום איכסון הוא הדבר שלא חסר לוואלה.

CoolMail

coolmailזהו שירות הדואר המוצע על ידי פורטל ''נענע''. זהו פורטל ותיק מאד המנסה למצב את עצמו כספק של כל השירותים מזה שנים רבות: דואר אלקטרוני, קבוצות דיון, חדשות וכן הלאה. בעבר הרחוק היה להם שירות דואר אלקטרוני די בסיסי, אך ניתן היה לגשת אליו הן דרך הרשת והן דרך כל תוכנת דואר (בפרוטוקול IMAP וגם בפרוטוקול POP3). כל האפשרויות האלה בוטלו לפני זמן רב. כיום הם מתהדרים בסיסמה חסרת הכיסוי ''דואר הרשת הטוב בישראל''.

CoolMail טוענים שהם עושים סינון זבל אוטומטי. הם לא. כל דואר הזבל נוחת בתיבת הדואר הנכנס. אין סינון וירוסים כלל. נפח התיבה המוצע הוא 10 מגה, שזה מעט מאד לדואר מלא ספאם. נראה שהם מוכרים את כתובות הדואר של הנמענים, משום שתיבת הניסיון שיש לי שם, שכתובתה לא הופצה, מלאה במאות פרסומות. לדואר היוצא ניתן להצמיד קובץ אחד בלבד.

צד זכות אחד מצאתי ב-coolmail, והוא העיצוב הנוח והקל להודעות עבריות, עם הדגשות, צבעים וכל השאר. כל הדואר היוצא מלווה בתחתיתו בכיתוב המעצבן ''קולמייל - דואר הרשת הטוב בישראל''.

יש לציין שנענע הוא הפורטל היחיד בארץ המתוחזק על ידי ספק אינטרנט מן השורה, חברת נטויז'ן (המציעה למנוייה דואר POP נורמלי). בעבר ציפיתי שהחיבור הזה יאפשר שירותים מהפכניים, כמו תוכן מדורג למנויים משלמים וגם שירותי דואר מדורגים בהתאם. ציפיותי לא התממשו.

יאהו - Yahoo!

yahoo!זמן קצר לאחר הכרזת gmail הודיעה חברת יאהו על הגדלת תיבות הדואר. לפני כן ידם היתה קפוצה במיוחד: 2 מגה לבעלי חשבונות חדשים, 6 מגה לבעלי חשבונות ותיקים. כעת מקבל כל אחד 100 מגה.

ספאם:

יש מיון אוטומטי של דואר זבל והעברתו לתיקיית Bulk, משם הוא נמחק לאחר 30 יום. נפח תיקיית Bulk אינו נחשב כחלק מהנפח המותר הכללי, כך שהמשתמשים אינם צריכים להיטרד בשל הנפח.

וירוסים:

עד לפני כחודשיים הציעה יאהו סריקה של כל קובץ המגיע בדואר האלקטרוני, ללא תשלום. כעת השירות מוצע בתשלום.

קישור לתוכנת דואר:

בעבר הרחוק איפשרה יאהו גישת POP3 לכל דכפין. מזה מספר שנים הגישה הזו היא בתשלום. בכל אופן, יש מי שטרח והכין תוכנה ללא תשלום המקשרת בין דואר יאהו לבין תוכנת דואר סטנדרטית, כמו Outlook Express. התוכנה פועלת ללא בעיות מיוחדות לאחר ההתקנה. היא נקראת YahooPOPs וניתן להורידה כאן.

יש תוכנות נוספות המבצעות את הקישור בין יאהו לבין תוכנות דואר. לא בדקתי אותן, ניתן למצוא סיכום של תכונותיהן וקישורים אליהן כאן וכאן.

ספידי - Speedy

speedyספידי הוא, בראש ובראשונה, אתר היכרויות. לפני מספר חודשים הוא התפרסם בשל מאבק משפטי בינו לבין מפעיל אתר פורנוגרפי שהצליח להוציא את רשימות המנויים שלו וגם הביא לקריסתו. למרות שהוא מוכוון-היכרויות ובמהלך ההרשמה מוצגת ההודעה שהשירות הוא ליהודים בלבד (?!), יש בו מספר מאפיינים ייחודיים.

נפח התיבה הוא 12 מגה. לא רע בכלל בהשוואה לרוב הפורטלים בארץ. הוא מציע קישור ללא תשלום לתוכנות דואר סטנדרטיות. הוא גם מאפשר העברה אוטומטית של הדואר הנכנס לכל כתובת. הוא גם היחיד המציע ללא תשלום בחירה של כתובת הדואר היוצא. אם נתקעת הרחק ממחשבך, אתה יכול לשלוח ממנו הודעה וניתן לכוונו כך שהדואר יישלח בשמך תחת הכתובת הרגילה שלך.

יש לציין שהאתר כולל גם מקלדת וירטואלית. לפחות גולש אחד הודיע לי שלדעתו המקלדת הזו הועתקה, כלומר נגנבה, מאתר המקלדות הוירטואליות שלי. לאחר בחינת קוד המקור של המקלדת, גם לי יש תחושה כזו, למרות שהקוד אינו זהה לחלוטין.

חסרונות:
אין אפשרויות לעיצוב מתקדם של הדואר היוצא.
שם המשתמש חייב לכלול לפחות סיפרה אחת. אין לכך שום נימוק סביר.
הסיסמה אינה מאובטחת! לאחר הכניסה לתיבת הדואר וזיהוי המשתמש, היא מופיעה כחלק מה-URL בחלון הכתובת. אם מישהו מציץ מעבר לכתפך, הוא יראה את סיסמתך.

InterMail

InteMailשירות אלמוני יחסית. מציע תיבת דואר של 25 מגה ללא תשלום ואפשרות לשליחת דואר מעוצב. בחבילה הבסיסית אין זיהוי אוטומטי של ספאם או של וירוסים ואין קישור לתוכנת דואר. כל התוספים האלה מוצעים בתשלום, הכולל גם את הגדלת נפח התיבה. חבילה מלאה הכוללת תיבה בנפח 1 ג'יגה ואת כל התוספות לעיל מוצעת במחיר של 30 ש''ח לחודש. יש גם חבילות זולות יותר, עם נפחי דואר נמוכים יותר.

mail2web

mail2webהאתר mail2web אינו מציע שירות דואר עצמאי. תחת זאת הוא מאפשר גישה לכל חשבון דואר POP3 קיים.

יש ספקי דואר רבים המציעים זאת, אבל בכולם יש לדעת את הכתובת המדוייקת של שרת הדואר ולשמור אותה לשימוש עתידי. mail2web פועל בצורה אחרת. הוא מבקש רק את כתובת הדואר האלקטרוני, ומנחש בעצמו את כתובת השרת. באופן מפתיע הוא עושה זאת היטב. אין שום הכרח לפתוח חשבון קבוע בו, אך מי שפותח חשבון אינו צריך אפילו להקליד את כתובת הדואר האלקטרוני שלו. רק את הסיסמה, הצריכה להיות זהה לסיסמה שבה הוא פותח את הדואר האלקטרוני שלו.

מי צריך את זה?

יש מספר יתרונות לקריאת הדואר דרך mail2web ולא דרך אתר ספק הדואר או תוכנת הדואר האלקטרוני. קודם כל - ממשק הגישה הוא פשוט יותר מאשר אצל רוב ספקי ה-POP. דבר שני - ניתן לעבור על כותרות ההודעות ולמחוק הודעות זבל והודעות וירוסים ישירות מהשרת. לפני מספר חודשים, כשנטויז'ן לא השכילו למחוק הודעות וירוסים (בשיא ההתקפה קיבלתי למעלה מ-‏200 וירוסים ביממה!), השתמשתי ב-mail2web למחיקה קבועה של רוב הדואר האלקטרוני מהשרת לפני שהורדתי את שארית הדואר לתוכנה.
יתרון שלישי הוא שברירת המחדל של הצגת הדואר היא טקסט פשוט, ותצוגת HTML של טקסט מעוצב היא אופציונלית.

למרות שהחברה היא קנדית, הממשק מוצע בלא פחות מ-‏16 שפות, ובכלל זה עברית. העברית היא טובה והפעולה היא חלקה. משום מה יש לעבור תמיד דרך עמוד הפתיחה באנגלית לפני שניתן לעבור לממשק בשפה אחרת. מי שפותח חשבון אישי מקבל דף כניסה בשפה המועדפת עליו.

היות שהשירות משקף את שרת דואר ה-POP, הוא אינו כולל מסנני זבל או מסנני וירוסים כלשהם. ניתן לכתוב בו דואר יוצא ללא עיצוב, אך שם השולח הוא השם הרגיל שלך אצל ספק הדואר שממנו לוקח mail2web את הנתונים.

בדרך כלל לא היו בעיות בקריאת הדואר. היוצא מן הכלל היחיד שנמצא הוא שירות הדואר של אקטקום, שהיא ספק אינטרנט ישראלי מוכר. mail2web הודיע שההתחברות הצליחה ושתיבת הדואר היא ריקה, דבר שלא היה נכון. בכל שאר החשבונות שנבדקו, הוא נתן תמונה נאמנה של המציאות.

שירותי דואר POP

כל ספקי האינטרנט בארץ מציעים גם דואר אלקטרוני למנוייהם. הדואר מופיע הן בפורמט POP3, והן כדואר רשת. המשמעות היא שניתן לגלוש לאתר החברה ולקרוא את הדואר, או להורידו באמצעות תוכנת דואר כ-Outlook Express. תוכנות דואר נפוצות אחרות הן Eudora ,Outlook ו-Incredimail.

יש יתרונות רבים לשימוש בתוכנת דואר בהשוואה לדואר רשת. היתרון העיקרי הוא שכאשר התוכנה קוראת דואר ניתן למחוק אותו מהשרת (רוב התוכנות מכוונות לעשות זאת אוטומטית כברירת מחדל). לכן נפח התיבה הוא בלתי מוגבל, למעשה, בתנאי שמורידים את הדואר לפני שהוא הגיע לקיבולת המלאה שלו.

בנוסף, היות שהדואר מאוכסן במחשב, מעבר מהודעה אחת לשניה הוא מהיר.

ניתן ליצור בקלות דואר מעוצב.

בדרך כלל ניתן לשלוח דואר גם תחת שם חשבון אחר. הדבר חשוב במיוחד אם יש לך אתר שאין לו שירות דואר מובנה לשליחת דואר. כך, למשל, אני יכול לשלוח דואר מהכתובת yuval@faz.co.il למרות ש-faz.co.il אינו ספק שירותי אינטרנט. יש לכך מספר יוצאים מן הכלל. אינטרנט-זהב, למשל, חסמו את האפשרות הזו, שהופעלה בהצלחה מחשבונות של נטויז'ן, בזק-בינלאומי ואקטקום.

מצד שני, יש מספר מועט של ספקי דואר-רשת המאפשרים לשלוח דואר אלקטרוני תחת שם חשבון אחר. ספידי מאפשר זאת ללא תשלום. Yahoo! מציע זאת בתשלום.

ספקי דואר רשת אינם ששים לאפשר גישה לדואר דרך תוכנת דואר, ומעדיפים שהגולש יהיה באתר ויקרא פרסומות מעצבנות. עם זאת, נכתבו כמה תוכנות המאפשרות הורדת דואר רשת של ספקים מסויימים בצורה לא רשמית.

חלק גדול מספקי דואר הרשת מציעים אפשרות הורדת הדואר בתוכנת דואר, בתשלום. כך נוהגים, לדוגמא, Yahoo! ו-hotmail.co.il.שירות hotmail.com מציע התחברות ישירה לתוכנת Outlook Express. ספידי מציע התחברות בחינם לתוכנות דואר סטנדרטיות.

אז מה כדאי?

חלק גדול מהגולשים אינם מחליפים את ספק האינטרנט שלהם כדי לשמור על כתובת הדואר האלקטרוני שלהם. ספקי האינטרנט מודעים היטב לכוח הזה. כאשר רכשתי שם דומיין וקינפגתי את תוכנת הדואר אליו, השתחררתי מהתלות הזו. עם זאת, הדבר מקשה על שליחת דואר רשת מהכתובת הזו. בכל אופן - אם הדבר מהווה שיקול קרדינלי, אין לך, למעשה, ברירה, ואתה תקוע עם הספק שלך. מומלץ בכל זאת לפרוש כנפיים.

אחת הבעיות היא שאיש אינו מתחייב שהשירותים לא ישתנו עם הזמן. מי שהיה נאמן ליאהו, למשל, שהיא - לכל הדעות - חברת אינטרנט ריווחית ויציבה מאד, נאלץ להתמודד במשך השנים עם שירות מצטמק. בתחילה הוסר הקישור לתוכנות דואר, וכעת הוסר הטיפול החינמי בוירוסים. נראה שבעולמנו הדינמי נצטרך להסכין עם כתובות דואר אלקטרוני העשויות להשתנות מדי פעם.

נראה ש-gmail מבטיח להיות הדואר האלקטרוני הטוב ביותר, והכל יצטרכו ליישר קו איתו. בינתיים הוא סובל ממספר מחלות ילדות. אין ספק שמי שתלוי בקריאה וכתיבה של דואר בעברית אינו יכול להסתמך בלעדית על gmail בשלב הזה.

Walla, לעומת זאת מפתיעים לטובה. הבעיות שנצפו שם הן מזעריות, ובשום קטגוריה חשובה הם אינם נופלים משאר הספקים. נראה שעבור דוברי העברית, זוהי בחירה טבעית.

אם ספק הדואר שלך מאפשר שליחה אוטומטית של העתקים של כל הדואר הנכנס, כדאי מאד להשתמש בתיבת Walla כגיבוי. אם אתה סובל ממכת ספאם ווירוסים ואינך רוצה להחליף את הספק שלך או לשלם לו עבור הגנה טובה יותר, נסה את השירות של mail2web.

אין ספק שרק חלק מזערי של ספקי הדואר האלקטרוני נסקרו כאן. כמו בכל דבר, יש להתאים את הבחירה לצרכים הספציפיים של כל גולש.

השוואת שירותי דואר אלקטרוני
שםנפח (MB)אנטי-וירוסטיפול בדואר זבלעיצוב דואר יוצאקישור לתוכנת דוארקביעת שם בדואר יוצאתכונות נוספות
gmail1,024++-דרך תוכנה חיצונית-סיווג דואר מתוחכם
Walla1,024+++-- 
Yahoo!100בתשלום++דרך תוכנה חיצוניתבתשלום 
InterMail25בתשלוםבתשלום+בתשלום- 
Speedy 12---++ 
CoolMail10--+-- 
ספקי אינטרנט - POP3משתנה. בד''כ 10בתשלוםבתשלום+++טיפול מתוחכם ומהיר
mail2webכמו של ספק דואר ה-POP3----שם של חשבון POP קייםמאפשר מחיקה משרת דואר POP
הערה: הטבלה מובאת לנוחות בלבד. מומלץ לקרוא את הטקסט המלא.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.