פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_2410

הפוך על הפוך
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 14/09/2004 שעה 15:00)


הפוך על הפוך


ד''ר דוד סיון




''בית הדין הארצי לעבודה קבע כי על העירייה לשלם לעובדיה את מלוא שכרם, וכן פיצויי הלנה של 25% לשנה, …. אם העירייה לא תסלק עד אז את מלוא חובה עובדים יוגדלו מאד פיצויי הלנת השכר והעירייה תחוייב לשלם לעובדים פיצויים בשיעור של 10% לשבוע עבור התקופה בה הלינה את שכרם''.
''רשויות מקומיות שגירעונן מחייב אותן בתוכנית הבראה והמדינה מזרימה אליהן כספים כדי לחלצן מקריסתן הכלכלית - לא ישלמו לעובדיהן פיצויי הלנת שכר, אלא ריבית והצמדה על שכר העובדים שלא שולם בלבד; כך קובעת הצעת חוק חדשה של שר הפנים, אברהם פורז, שתובא לאישור הממשלה''.


המדינה אמורה להציב את התשתית הבסיסית ולשמור על קיומה כדי שאפשר יהיה לקיים חיים ברמה סבירה. אחד העקרונות החשובים בהקשר הזה זו היציבות והודאות של החוק ואכיפתו על ידי המערכת השלטונית - המדינה. עקרון נוסף הוא שעל המדינה לדאוג ולשמור שהתושבים והגופים השונים גם יקיימו את חוקיה. אבל שר הפנים אברהם פורז חושב, כמו אחרים לפניו, שעל המדינה לא צריך להכיל את העקרונות האלו, אפילו אם מערכת המשפט קובעת אחרת.

במדינת ישראל נוצר מצב מוזר בו מנהלים בחברות ציבוריות פועלים לסכל את מדיניות בעל הבית. הפעילות הזאת פוגעת באופן בולט בסיכויי מדיניות האוצר והממשלה להפרטת החברות הציבוריות להתגשם. הנפגעים, כמובן, זה אנחנו – הציבור.


חוק עוקף הלנת שכר

אברהם פורז

אברהם פורז
בעיני הכלכלן תפקיד הממשל דומה לתפקידה של מערכת השמן במכונית. אמנם השמן לא מניע את המכונית אבל היא לא תיסע רחוק בלי שמן או עם תקלה במערכת השמן. הממשל צריך ליצור את כללי המשחק הכלכלי ולתחזק (לאכוף) אותם כמו שבעל הרכב צריך לשמור על תפקודה של מערכת השמן במכונית. על פי המשתמע מספרו של אדם סמית וכלכלנים מאוחרים יותר, מדובר במערכת ממשל מצומצמת שנועדה להבטיח את שימון המנוע הכלכלי. אם נרצה אפשר להרחיב את האמירה הזאת לכלול את כל ''המנועים'' של החברה האנושית.

עמיר פרץ

עמיר פרץ
המשבר ברשויות המקומיות הוא דוגמה טובה מדוע ממשל לא מצומצם מסכן את יכולת מערכת השמן לפעול כהלכה. המשבר הזה החזיר למרכז השיח הציבורי את נושא הלנת השכר שכמעט ונעלם מן השפה. אולי הסיבה העיקרית שהלנת שכר נדירה אצלנו היא העובדה שהחוק מתייחס בחומרה רבה להלנת שכר ורשויות האכיפה (בתי המשפט) פוסקים קנסות כבדים על העבריינים. שיעורי הפיצוי השבועיים הם גבוהים עד כדי הכפלת הסכום שהמעסיק חייב בתוך מספר שבועות. אבל בישראל כאשר מלין השכר הוא המדינה מערכת אכיפת החוק נרתעת מלפסוק את אותם קנסות נגד המדינה.

לכן זה גם לא מפתיע שהמדינה בחרה לא לשלם שכר לעובדי הרשויות המקומיות והמועצות הדתיות. הגיעו הדברים לידי כך שברשויות מקומיות רבות לא משלמים שכר עבודה לעובדים במשך זמן ''רב מאד''. מסתבר ''כי 73 רשויות מקומיות חייבות ל-‏12,400 עובדיהן כ-‏188 מיליון שקלים'' (פורז: לא לשלם פיצוי הלנת שכר ברשויות). אלא שנשיא בית הדין הארצי לעבודה, הד''ר סטיב אדלר, פסק שעד היום (14.9.2004) על עיריית לוד לשלם את חוב השכר לעובדיה בתוספת פיצויים בשיעור 25%. הגם שלא פסק את הפיצוי המרבי, קבע השופט תקדים שמעמיד את המדינה בפני מציאות חדשה שהמשמעות שלה היא:
  1. שגם למדינה אסור להלין שכר עובדיה,
  2. שימיו של ''הטריק'' ספורים כי המחיר של הלנת שכר הוא גבוה.
אלא שהמדינה באמצעותו של אברהם פורז, שר הפנים, בחרה לחפש דרך לעקוף את הפסיקה. התירוץ הוא, איך לא, שאין היגיון שהמדינה, באמצעות הרשויות המקומיות, תיאלץ לשלם פיצוי שיחייב להטיל ארנונה גבוהה יותר על תושביהן. מסתבר שכאשר המדינה מעורבת עד צוואר בפעילות הכלכלית הממשלה (פורז) נקלעת לניגודי אינטרסים שמשבשים את שיקול הדעת שלה. זה מתחיל בהלנת שכר ונמשך בניסיון לעקוף את פסיקת בית המשפט באמצעות חוק חדש שפוטר את המדינה מחובה אלמנטרית שהיא מטילה על כל אזרח ותושב. כמו שלא נותנים לחתול לשמור על שמנת כך גם לא צריך לתת לממשלה לנהל את ענייני תזרים המזומנים שלנו - האזרחים.

המסקנה שעולה מהסיפור שלפנינו היא שצריך לפעול לצמצום מעורבות הממשלה בחיינו כפי שודאי כתוב במצע של מפלגתו של פורז. למדינה יש תפקיד ביצירת תשתיות, צבא, משטרה, מערכת חוקים ואכיפתם – לשמור ש''מערכת השמן'' פועלת בצורה תקינה. התפקיד הזה לא כולל מעורבות בשלטון המקומי. מעבר לכך יש מקום למעורבותה רק במקרים בהם, באמת, פעולת ''היד הנעלמה'' לא יעילה.


מכשולים להפרטה

הרבה נכתב כאן ובכלי תקשורת אחרים על התופעה המוזרה שלמרות הכרזות רבות תהליכי הפרטת המשק הציבורי בעצם תקועים. למרות שמדנו על פי החלטות המערכת הפוליטית כאשר מגיעים לצעדי ההפרטה המעשיים הם נבלמים. כך קורה כבר יותר מעשור עם הפרטת בזק וחברת החשמל ובשנים האחרונות עם רשות הנמלים ובתי הזיקוק לנפט (בז''ן). נוצר כאן שילוב אינטרסים בין עובדי המונופולים הציבוריים, המנהלים שלהם ונציגי בעלי הבית (המערכת הפוליטית) נגד מהלכי ההפרטה של הממשלה.

למרות שהכנסת העבירה החלטות עקרוניות בעד ההפרטה של החברות הציבוריות כאשר מגיעים התהליכים המעשיים תמיכת חברי הכנסת כמעט נעלמת. הסיבה העיקרית שחברי הכנסת בעצם נעלמים ומשאירים את האוצר לבד במערכה היא התלות שלהם בעובדי המונופולים הגדולים (בזק, חברת חשמל ורשות הנמלים). המערכת הפוליטית תלויה במינויים לג'ובים בגופים הללו (לוביסטים סמויים).

מה שבולט לאחרונה בתקשורת זו ההתנגדות של מנהלי הגופים השונים לרפורמות שמטרתן לטפח מנגנונים תחרותיים במשק. רבים מאנשים אלו נולדו מקצועית במגזר הציבורי. בעצם כבר שנים רבות מבטאים בכירי האוצר ובנק ישראל עמדה נחרצת בעד הפרטה וטיפוח התחרותיות במשק הישראלי. בזכות ההישגים המקצועיים שלהם הם זוכים בבוא העת לעבור לעמדות ניהוליות בכירות בחברות הציבוריות או במגזר העסקי. אבל ברגע שהם עוברים לצידו האחר של המתרס מתחולל מהפך בהשקפת עולמם.

אוהד מראני

אוהד מראני
נוצר מצב מוזר כאשר בכירי בנק ישראל והאוצר לשעבר ממלאים תפקיד קרדינלי במלחמה של החברות שהם מנהלים להכשלת תהליכי ההפרטה. בולטים בחבורת המנהלים הזאת הם אותם מנהלים של החברות הציבוריות: אוהד מראני יו''ר בז''ן, גליה מאור המנכ''ל ואיתן רף היו''ר של בנק לאומי וגם יו''ר בז''ן. כמובן שגם האלוף (מיל) אילן בירן בראשות בזק ואלי לנדאו בראשות חברת החשמל ''תרמו'' את כוחם למתנגדי ההפרטה.

למרות ההתפתחות ארוכת השנים הזאת, בדרך כלל לא שמענו את בכירי המערכת הציבורית באוצר ובבנק ישראל יוצאים בגלוי נגד אותם מתנגדי ההפרטה. אולי החשש שלא יוכלו להשתלב באחד מהגופים העסקיים, לאחר הקריירה כפקיד ציבור בכיר, אם ינהגו כך. אבל לאחרונה קראנו על מכתב שכתב אייל גבאי, מנהל רשות החברות הממשלתיות, לאוהד מראני בו כתב שאינו רשאי להתנגד למדיניות הממשלה בקשר להפרטת בז''ן (על יו''ר בז''ן מראני להסיר התנגדותו לפיצול - או להתפטר). הרי בכל חברה עסקית המנהלים צריכים לפעול לטובת בעלי המניות או הנציגים שלהם. מנהל שלא יעשה זאת יאלץ בסופו של דבר ללכת. כך גם צריך להיות גורלו של מראני אם ימשיך לפעול נגד מדיניות הממשלה – נציגת בעלי המניות בבז''ן – במקרה שלנו ממשלת ישראל. אבל מראני, צריך לזכור, דגל בגישה שתומכת בהפרטה כאשר היה מנכ''ל האוצר לפני מספר שנים.

גם לראשי בנק לאומי ובנק דיסקונט, שבבעלות הממשלה, ''אסור'' לפעול בין חברי הכנסת נגד מדיניות הממשלה הצפויה להפרדת קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהבנקים. כל עוד הם משתתפים במסע התקשורתי ובמאבק מאחורי הקלעים שמנהלים הבנקים הם בעצם פועלים נגד בעל הבית (''אסור לראשי לאומי ודיסקונט לבקר המדיניות להפרדת קופ''ג'').

כמו שהממשלה לא תאפשר לרמטכ''ל להוביל את הצבא בניגוד למדיניותה, כך היא צריכה לנהוג בתחום העסקי. הממשלה, כנציגת בעלי הבית, צריכה לעמוד על דעתה ולהתעקש שמנהלי עסקיה לא יפעלו נגד תהליכי ההפרטה.


נספח על אתיקה

חברי ועדת הכספים הוזמנו על ידי איגוד הבנקים לארוחה במסגרתה יציגו מומחים אמריקאיים את התנגדותם להפרדת קופות הגמל. מעבר לזה שזה לא מקובל לארגן פגישות כאלו מחוץ לכנסת על חשבון גוף חיצוני, הרי שיש טעם לפגם בכך שאיגוד הבנקים פועל בין חברי הכנסת נגד הרפורמה שעוד לא קיימת (חברי ועדת הכספים מוזמנים לשמוע טענות הבנקים - על ארוחה בהילטון).








http://www.faz.co.il/thread?rep=52314
גבי בחן (יום שלישי, 14/09/2004 שעה 20:39)

לנושא הלנת השכר: ההפקרות התחילה ישירות בשולחן הממשלה. לממשלה יש מספיק כלים לעקוב אחר תקציבי הרשויות המקומיות, שממילא עוברים אישור של שר הפנים, ויכולה להודיע על קיצוץ תקציבי מראש ולא בדיעבד. הממשלה גם יכולה לקבוע סטנדרט של תקן כוח אדם. אבל מדוע לוותר על אמצעים פוליטיים למען מנהל תקין? אז הממשלה משחקת עם הרשויות בהפרד ומשול, והרשויות מחזירות משחק לממשלה, הכל בסופו של דבר על גב העובדים, החוק מופר בראש חוצות על ידי השילטון.
ומי זוכר שפעם אחת קרה שב31 לדצמבר בארה''ב לא אישרו את התקציב, ולמחרת העובדים לא באו לעבוד....
באשר לעינין הלחץ הפוליטי - חבל על הזמן. מה שהיה הוא שיהיה. פקידי האוצר שותקים כי הם יודעים שבקרוב יעברו לעבוד באחת החברות הגדולות וירוויחו פי 10 ממה שהם מרוויחים היום. אז למה בכלל לדבר? רוקדים לפי החליל של ביבי, שלפחות עד כה פתח לבעלי ההון פתחים גדולים להמשך ההתעשרות. ניראה עוד כמה זמן ילך ביבי ראש בראש עם הבנקים הגדולים, למען חברות הביטוח בנושא קופות הגמל

http://www.faz.co.il/thread?rep=52315
פתרון להלנת השכר
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 14/09/2004 שעה 21:26)

לכאורה נראה שעם הגרעונות הקשים בתקציבי הרשויות המקומיות אין מהיכן לשלם את השכר. מיד אראה דרך ליצור יש מאין. מעט סבלנות.

זה לא כבר היתה מערכת בחירות לרשויות המקומיות. על התפקיד הנחשק של ראש רשות מקומית לא חסרו מתמודדים, ואין זה פלא: הם ממשיכים לקבל שכר. אפילו שכר גבוה.

מובן שאם ראש רשות מקומית יוותר על שכרו אפילו באופן מלא, הדבר לא יפתור את הבעיה, משום ששכר זה אינו מספיק לכסות את שכרם של העובדים. לכן ראשי הרשויות אפילו לא מנסים.

הנה הפטנט:
עם בוא יום התשלום תהיה הרשות מחוייבת לשלם לבעלי השכר הנמוך ביותר. רק לאחר שתשולם משכורתם ניתן יהיה לשלם לבעלי השכר הגבוה יותר במדרג וכן הלאה. בעלי השכר הגבוה ביותר יקבלו את שכרם בסוף.

היות שאין די כסף לשלם לכולם יצטרכו ראשי הרשויות להפסיק חלק מהפרוייקטים ולפטר עובדים בלתי נחוצים, תוך תשלום פיצויים. לתהליך הזה יש שם. הוא מכונה ''התייעלות''.

אני בספק אם תהליך מציאת מקורות המימון לתשלום כל המשכורות, כולל זה של ראש העירייה, יארך אפילו חודש ימים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=52316
שאלה ליובל...: האם כל ראשי הרשויות מקבלים שכר?
דוד סיון (יום שלישי, 14/09/2004 שעה 21:38)
בתשובה ליובל רבינוביץ

בעיקרון העיקרון שאתה מציע הוא הוגן למדי ולכן לא יוצע או יבוצע באופן מעשי.

נדמה לי ששמעתי שלחיאני (בית-ים או חולון) לא קיבל בזמנו שכר כאשר עובדיו לא קיבלו שכר. האם אני טועה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=52317
דוד, איך אתה מסביר...
שמעון מנדס (יום שלישי, 14/09/2004 שעה 22:02)
בתשובה לדוד סיון

אם הבינותי נכון את הגישה של הממשלה באי העברת הכספים
לרשויות המקומיות, היא מקווה בכך להפעיל לחץ על הרשויות
שיתייעלו - דהיינו שלא ישתוללו עם הלוואות ובזבוזים. כי
תמיד הם באים לממשלה ומבקשים לחסל את הגרעונות שלהם.
ראה זה פלא, עם כל המצב הקשה, הרשויות אינן מוכנות לבצע
שום ייעול.

http://www.faz.co.il/thread?rep=52324
אני חושב שאתה מזהה טוב את הבעיה
דוד סיון (יום רביעי, 15/09/2004 שעה 7:14)
בתשובה לשמעון מנדס

הממשלה של היום, בעצם פורז ונתניהו, החליטו לעשות סוף להפקרות של הרשויות המקומיות שקודם מחוללות הוצאה ואחר כך רצות אחרי המימון. לדעתי ברבות מהרשויות זה נוהג ישן נושן.

אני זוכר לא מעט פעמים שהדברים בבאר שבע הגיעו לידי משבר, הממשלה ניסתה להתגונן. אז פתאום הלינו שכר של עובדי העירייה והמורים שקיבלו אז את שכרם דרך העירייר. די מהר הממשל נשבר, הגירעון המשיך לצמוח, והעובדים קיבלו את שכרם - הממשלה התכופפה.

בקיצור, אי-תשלום השכר היה אז דרך ללחוץ על הממשלה להרחיב תקציבים - וזה עבד עד שבאו נתניהו ופורז. נתניהו ופורז רוצים להפסיק את המעגל הזה שמרחיב את התקציבים לרשויות בלי סוף - בלי החלטות מסודרות. אחת הדרכים של ראשי רשויות לפתור בעיות זה להעסיק עובדים נוספים אם הובטח לזה מקור מימון מקודם או לא.

למשל, אתמול מישהו סיפר לי שראש הרשות החדש של ירוחם פיטר כמה עשרות עובדי מועצה. שאלתי מה קרה? והתשובה היתה שהוא רצה להודות לאנשים שעזרו בבחירתו ולכן העסיק אותם מספר חודשים. זה סיפור וזה לא בדוק היטב אבל זה בכל זאת מתאים למציאות.......

למרות הכל העובדה שלא משולם שכר לעובדים על ידי רשות ציבורית לאורך זמן של חודשים צריכה לעבור מן העולם. ובודאי שלא צריך לחוקק ''עקיפה'' מביישת כדי להימנע מהקנס.....

הפעם

http://www.faz.co.il/thread?rep=52319
לא ידוע לי
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 14/09/2004 שעה 22:50)
בתשובה לדוד סיון

שלומי לחיאני הוא ראש עיריית בת-ים.
מה שאתה מספר לא מוכר לי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=52322
אני זוכר
דוד סיון (יום רביעי, 15/09/2004 שעה 6:59)
בתשובה ליובל רבינוביץ

לפני מספר חודשים היתה תכנית טלויזיה שהתמקדה במצב בבת ים. במסגרת הזאת, כך נדמה לי, אמר לחיאני (שרק נבחר) שגם הוא לא מקבל שכר.

מאז עברו הרבה מים..... ואינני יודע איך הוא נוהג כיום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=53342
''הם ממשיכים לקבל שכר''?
מיץ פטל (יום שלישי, 19/10/2004 שעה 15:38)
בתשובה ליובל רבינוביץ

ממי? כיצד? סימוכין? תודה!

http://www.faz.co.il/thread?rep=52323
אם כבר לא קונוונציונלי
גבי בחן (יום רביעי, 15/09/2004 שעה 7:02)

בעינין חריגות מתקציב הרשויות המקומיות אז אפשר פשוט למנות לכל עיריה חשב מטעם משרד הפנים או האוצר במקום גיזבר שהוא עובד העיריה (אם כי יש לו מעמד סטטוטורי מחייב). ואז לא יוכל לצאת גרוש אחד מעבר לתקציב הקיים. יתכן שרמת השרותים תירד מאד, לפחות ברשויות ''עניות'' ואז תהיה עוד סיבה למי שיכול לברוח מרשות כזאת, שאין לה כסף לעשות חינוך ראוי או לטפל בזבל.
ולכן, מי שעוד לא הבין, זה הכל משחק בהפרד ומשול...

http://www.faz.co.il/thread?rep=52363
אתה טועה
צחי (שבת, 18/09/2004 שעה 1:11)

הלנת שכר בישראל היא דבר נפוץ מאד.
בסקטור הציבורי,זה די נדיר.הסקטור הציבורי,הוא כמו הכנסיה הקתולית באירופה של לפני 400 שנה,מדינה בתוך מדינה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=52387
אתה לא מספיק משכנע ...
דוד סיון (שבת, 18/09/2004 שעה 20:23)
בתשובה לצחי

אשמח אם תאיר את עיני בעובדות שמפריכות את עמדתי.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.