פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מדוע הימין מפגין
רוני קליין (יום רביעי, 15/09/2004 שעה 7:39)


מדוע הימין מפגין


רוני קליין




מאז הודיע שרון על תוכנית ההתנתקות שלו אנו עדים למסע נרחב של התנגדות צפויה מצד חלקים מסויימים בציבור הכוללים את המתנחלים עצמם ותומכיהם: ציבור הכיפות הסרוגות ורוב הימין הפוליטי.

אז מה היה לנו כאן?
הפגנות ראווה של ציבור המתנחלים ורוב ציבור הכיפות הסרוגות בשילוב ידיים, תרתי משמע, עם אנשי ימין החל מאנשים המיוצגים במרכז הליכוד וימינה מהם. קולות אחרים בליכוד, למעט קולו של אהוד אולמרט, אינם נשמעים. שאר הפוליטיקאים בליכוד נושאי התפקידים בממשלה מדברים בניסוחים של עורך דין עם התניות מעגליות באופן כזה שכל הצבעה שלהם אפשרית. כלומר, הם לא אומרים לנו מדוע. מדוע צריך לפנות, למשל, התנחלויות ברצועת עזה, או מדוע אסור. לא מגיע לנו לדעת. אם לא הייתי יודע לחשוב לבד הייתי חושב שמדובר בבדיקת חוקיות הקמת בסטה ללא רשיון אשר צריכה או לא צריכה להתפנות. ולא, חס וחלילה, משהו שקשור בפרוייקט אדיר מימדים ותקציבים חורץ גורלות ברמה אסטרטגית, שאף אחד ממאשריו בזמנו לא העלה על הדעת את רמת ההתנגדות והטרור של הצד השני - מעבר להשקפה הפוליטית של ''קביעת עובדות בשטח'' ושיילכו כולם קיבינימט. לזה אני קורא מדיניות מושכלת.

הסכנה שחשבו עליה אז (משנות ה-‏70 ועד שנות ה-‏90) היתה במונחים של מלחמת יום כיפורים: מתקפת פתע של טנקים השוטפים את החזית בדרכם למרכזי האוכלוסיה. אנשים נוטים להאמין שמה שהיה זה מה שיהיה. וזה אף פעם לא נכון.

אנו שומעים על מסע לחצים המתגלגל למסע איומים עם רמזים ויותר מרמזים על מה עלול לקרות לשרון, לקצינים ולאנשי מערכת הבטחון אם יעזו לשתף פעולה בנושא פינוי ישובים. הכל מתחבר למכנה משותף אחד: ציפצוף ארוך על המדינה והמשטר הדמוקרטי.

מול מה שאנו רואים ושומעים אני רוצה להסב את תשומת לבכם למה שאנו לא רואים.
אנו לא רואים פעולות בכנסת להפלת הממשלה. יש דבר כזה שנקרא הצבעת אי-אמון.
ואם, נניח, מאזן הכוחות הקיים היום בכנסת אינו מאפשר להפיל את הממשלה היינו אמורים לשמוע דרישות ברורות להקדים את הבחירות.
ואם, נניח, לא ניתן לפי החוק להקדים בחירות רק משום שלימין יש בעיה לשאת את הפער בין המציאות לאידאולוגיה שלו היינו צריכים לשמוע על דרישה נחרצת לקיים משאל עם כללי (ולא רק בין מתפקדי הליכוד. זאת לא השעה לבדיחות).
את כל אלה אנו לא רואים.

ויודעים מדוע?
לא רק בגלל שהם מצפצפים על הדמוקרטיה. אם זה היה פותר להם את הבעיה הם היו עושים את זה. הם לא עושים זאת כי בחירות כלליות או משאל עם היו חושפים את ערוותם האלקטורלית של תומכי ההתנחלויות. והם יודעים את זה.

אז אנו נמשיך לראות הפגנות מאורגנות עם אותם אנשים משונעים ממקום למקום.
אנו נמשיך לראות רמזים ואיומים ב''מלחמת אחים''.
אנו נמשיך לראות גימגומים וגילגולי עיניים מצד פוליטיקאים מכהנים, שאם ביום ישיבת הממשלה שתחליט על התחלת הפינוי יהיה מזג האויר 60% לחות, מכבי חיפה תהיה ראשונה בטבלה, ותאושר תוספת תקציב למשרד הממשלתי שלי אז יתכן שלא מן הנמנע שאולי אתמוך במשתמע בשליחת חיילים בסדר גודל של לא יותר מכיתה, לבושים אזרחית, ללא נשקים - שימתינו בפאתי היישוב עד לצאת הכוכבים ואז יחכו להוראות נוספות שיתקבלו בישיבה הבאה של הממשלה שתתקיים לא יאוחר מ-‏60 יום לאחר תום הפגרה בכנסת.



לא חלפו יותר משעתיים מאז שלחתי את קובץ המאמר לעורכי האתר והנה דווח בתקשורת כי נתניהו מציע כעת, סוף סוף, לקיים משאל עם בנושא תוכנית ההתנתקות.
חבל שלא כתבתי על הסחבת בהגעתו של המשיח.
אני ,כמובן, מברך על ההתפתחות הזאת. רוב הסיכויים שהיא לא תתממש, לצערי, אבל ירשם לזכותו של נתניהו שהוא עשה מהלך נכון. שרון, שכבר הספיק לדחות את ההצעה כתרגיל לגרימת סחבת, טעה.
לכל אלה המנסים לנחש מדוע אחרי חצי שנה מאז הודעת שרון על תוכנית ההתנתקות נקט נתניהו פתאום ביוזמה פרטית זאת (אני לא רואה שום התבטאויות תמיכה בקרב המתנחלים להצעה) - אני מרשה לעצמי להעלות כמה רעיונות אפשריים:
  1. הערכה חדשה (ולדעתי מוטעית) לגבי דעת הקהל במידה ויערך משאל עם: ראו מאמר פרשנות שהתפרסם באתר דבקה.
  2. נתניהו כמובן ידע שהוא משיג כאן נכס תעמולתי רב ערך. סירובו הצפוי של שרון הציג אותו כזקן עקשן ולכאורה גם אנטי-דמוקרטי. גם ציפצף על מישאל חברי הליכוד אותו הוא עצמו יזם, וגם ''סירב לתת לעם לומר את דברו''. דמגוג מקצועי כמו נתניהו כבר יעשה מזה מטעמים בהמשך.
  3. ועוד משהו. וזה כבר באמת עצוב: גילויי האלימות הצפויים מצד המתנחלים והימין הקיצוני יוצגו ע''י נתניהו כך. ''הצעתי משאל עם. אם שרון היה מקבל את הצעתי לא היינו מגיעים לגילויי האלימות האלה''.
תחשבו על זה. ימים קשים צפויים לנו.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הרעיון למשאל עם - מופרך ונפסד  (רמי נוידרפר) (14 תגובות בפתיל)
  מספר תיקונים  (clue) (4 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי