פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על חשיבותן של המגבלות
חֲמוֹר כָּחֹל לָבָן / אריה פרלמן (יום חמישי, 02/09/2004 שעה 7:00)


על חשיבותן של המגבלות


אריה פרלמן




לפני כך וכך שנים – בעת לימודיי באקדמיה למוסיקה בירושלים – זכיתי ללמוד מפיו של המוסיקאי המחונן מיכאל וולפה. נכחתי בשיעור, שבמהלכו היה עלינו לתרגל הלחנה – כלומר לכתוב קטע מוסיקלי - בשיטת קונטרפונקט. מדובר בשיטת הלחנה שהיתה נפוצה במאות ה-‏13 עד ה-‏16, פחות או יותר.

מבלי להעמיק בכללי תורת המוסיקה – די בכך שנדע, כי מדובר בשיטה מרגיזה למדי – מלאת הגבלות, שנראו לרוב הסטודנטים כאוסף קפריזי של איסורים שמרניים, מיושנים ומיותרים. אסור כמעט לנוע בשמיניות; אין לשים דיסוננס בפעמה מודגשת וגו' וגו'.

אלמנטים רבים שהופכים את המוסיקה של באך, ועד הג'אז והפופ לכה מהנה ומעניינת – נאסר עלינו השימוש בהם.

אם כן – צצה באופן טבעי השאלה: ''בשביל מה לנו המגבלות הללו''? לשם מה – בסוף המאה העשרים – עלינו להצר את צעדינו בתוך 'כותונת המשוגעים' של תורת הקונטרפונקט?

עיניים רבות הורמו אל המרצה על-מנת שישיב את תשובתו:

ותשובתו זו – מלווה אותי מאז כל הימים. הוא ענה שדווקא אדם שמצליח ליצור למרות המגבלות, ליצור מוסיקה אמנותית, אסתטית ובעלת משמעות בתוך המסגרת – דווקא הוא ירכוש את המיומנויות הדרושות על-מנת להלחין כהלכה. אדם כזה – גם אם ירשה לעצמו לסטות מהמסגרת – יעשה זאת תוך כדי הליכה על בסיס מוצק של ידע, וסטיותיו תהיינה מבוססות על היגיון אמנותי ומקצועי – ולא על התפרצויות חופשיות וחסרות-רסן.

רוב הסטודנטים – כך אני מתרשם – קיבלו את תשובתו – ובכללם גם אני.

דבר זה נכון גם לתחומי החיים האחרים. המגבלות מאלצות אותנו לחדד את כושר האילתור, את הדימיון והיצירתיות. לדוגמא - הקוביה ההונגרית. כאשר אנו עומדים מול קוביה הונגרית שצבעיה מעורבבים – הדבר הקל והמפתה ביותר לעשות – הוא לקלף את המדבקות הצבעוניות ולשים אותן בסדר הנכון...

אבל מי שנמנע מהדרך הזאת – נאלץ להפעיל את תושייתו על-מנת להגיע אל אותה התוצאה.

אותו העיקרון פועל לגבי שלל משחקים ושעשועים אחרים – החל בשחמט, שבו קיימות הגבלות רבות על דרך תנועת הכלים – וכלה באיזון מקל של מטאטא על אצבע אחת או בהקפצת כדור על כף הרגל.

כל אלה ואחרות – הן מגבלות מרצון.
אך קיימות – למרבה הצער – גם מגבלות מאונס, כגון עיוורון, חירשות או שיתוק חס וחלילה.

אולם גם במגבלות מאונס – ואולי במיוחד בהן – מתגלה היכולת המופלאה של המנגנון האנושי לפצות, להתגבר ולהשתכלל: אין כמו העיוורים בחוש המישוש והשמיעה, ואין כמו החירשים בחוש הראיה.

אך מדוע שנדאיב ליבנו בנכויות קשות? ישנן ''נכויות'' אופטימיות הרבה יותר. כך – למשל – למורה שלי לגיטרה יש ציפורניים חלשות מאוד, הנשברות תדיר – וכך הוא היה נאלץ מפעם לפעם להפסיק לנגן – עד שתחלים ציפורן זו או אחרת. לא עזרו לו מיני תכשירים ושמנים לחיזוק הציפורניים... הטבע היה חזק מהכל.

אלא שיום בהיר אחד – הוא החליט לנטוש לגמרי את אסכולת הנגינה בציפורניים – שלה הטיף כל שנות לימודו – והחל לנגן בלעדיהן – עם כריות האצבעות. וראה זה פלא: במקום שתרד איכות הצליל; במקום שיהפוך עמום ומטושטש – עשה המורה חיל בנגינתו – והדהים את כל שומעיו, כאילו היה פגניני בזעיר-אנפין. וכך הפכה המגבלה – ה''נכות'' – לברכה ולזכות.

כאשר אדם נוטל על עצמו מגבלות מתוך בחירה – לצופה מבחוץ עלול הדבר להיראות כהשתעבדות וצמצום-העצמי. אך לאדם עצמו זהו בדיוק ההיפך: התרחבות.
  • - אישה שיולדת בן או בת (מרצונה, כמובן) – הופכת לאישה שהיא גם אם (ואותו הדבר לגבי גבר שהופך לאב), ומן הסתם רוב האנשים אינם מתחרטים על שהביאו ילדים לעולם. להיפך: רובם חוזרים על אותה הפעולה...
  • - אדם שמצטרף לתנועה, מסדר או מגזר דתי – ייתכן שייראו אותו מבחוץ כמי שכופה על עצמו מערכת נוקשה של כללים – אך הוא עשוי לראות את הצעד שעשה כהתרחבות, כשירות למען הכלל או למען האלוהים – חיים מלאים ורחבים הרבה יותר מהתרכזות באני בלבד;
  • - משפחה שעוברת מהעיר לכפר – בוודאי מטילה על עצמה מגבלות – בכך שהיא נמנעת מכל הנוחות וקרבת השירותים שבעיר. אך מצד שני – המרחב, איכות החיים, הטבע והנוף מפצים מעל ומעבר על המגבלות הקיימות.
וכך ניתן להפליג הלאה והלאה: זוג של אורגניסט וזמרת או פסנתרן וכנרת – עלולים להרגיש חסומים האחד על-ידי השני – אך לא פחות מכך, עשויים לחוש סיפוק אמנותי ורוחני כפול ומכופל, מאשר אילו ניגנו, הופיעו והלחינו לבד.

כמובן – לא כל מגבלה היא חיובית – ויש לבחון הכל לפי העניין. אך מצד שני – אל לו לאדם החופשי להיבהל יתר המידה מהמושג ''מגבלה''.

שהרי – כידוע – לא ניתן למזוג יין משובח מן הכד המעוטר אל הספל המהודר – אילולא היו שני אלה נתונים ב'מגבלות' החרס והזכוכית...





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מיכאל וולפה ומיגבלות  (דוד סיון)
  מאמר קצר קולע ומאיר נקודה מעניינת  (רמי נוידרפר) (45 תגובות בפתיל)
  עיקרו של הקונטרפונקט (או הרב קוליות)  (מיכאל שרון)
  בכל מקום אפשרי, תחת כל עץ רענן  (רמי נוידרפר) (16 תגובות בפתיל)
  דברים כפשוטם - או איך לנשל ולנטרל חוקר ומפתח  (מיכאל שרון) (9 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי