פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_2344

השבר
טורקיז קטן / יובל רבינוביץ (יום חמישי, 05/08/2004 שעה 13:00)


השבר

ד''ר יובל רבינוביץ




וידוי: בבחירות האחרונות הצבעתי לתנועת ''שינוי''. זהו. הוצאתי את זה. אתם יכולים להשליך בי בליסטראות כאוות נפשכם. אהבתי את הרעיון של העברת נקודת המוקד מהסכסוך הישראלי-ערבי למלחמת התרבות שבתוך ישראל. היות שהיה ברור ממילא שאריאל שרון יהיה ראש הממשלה הבא, ויש לי בעיה אישית להצביע שרון ובעיה עקרונית להצביע למישהו מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, זה נראה היה פתרון אידיאלי.

ואיזה יופי של עקרונות:
לא לשבת עם מפלגות חרדיות. צודקים, משום שמפלגה חרדית מעצם מהותה תוקעת טריז בעם, מחלקת אותו ל''שלנו'' ו''שלהם'' ופוגעת בדמוקרטיה מעצם העובדה שחברי הכנסת שלה אינם אומרים את דעתם בשום מקרה, אלא כפופים להחלטות ראשי התיאוקרטיה.
נישואין אזרחיים. נהדר. נהיה כמתוקנות שבמדינות העולם (שבכולן, אגב, יכולים זוגות חרדיים להינשא ואיש אינו מודאג מכך שהאזרחים אינם מחוייבים לעבור טקסים דתיים).
תחבורה ציבורית בשבת. נפלא. סוף סוף אוכל להשאיר את הרכב בבית ולצאת לטיול עם המשפחה ברכבת, במקום להתיש את עצמי בנהיגה.
שירות צבאי לחרדים. יופי. די להפלות בין דם לדם. להפוך שוב את הצבא לכור היתוך אמיתי בין כל חלקי החברה. ודאי שיתחייבו שינויים בצבא, כמו העמקת הכשרות, אך למען אחדות העם זה נאה וראוי. היה עדיף גם אם היו מכניסים תחת אותו סעיף גם את גיוס הערבים, אך היות ששום תנועה אינה מציעה זאת, נסתפק במה שיש.



והצלחנו! שרון הקים ממשלה בראשותו. השמאל בחוץ, החרדים בחוץ, שינוי בפנים. הציניקנים הזהירו אותי שעוד אקבל אצבע משולשת ואני בשלי: הקנאה מדברת מגרונכם. עוד אבוא לבקר אתכם באוטובוס בשבת.
הציניקנים צדקו. אני טעיתי.

שנה וחצי אחרי המהפך. אין תחבורה ציבורית בשבת. החרדים לא התחילו לשרת בצה''ל. שרי ''שינוי'' הצביעו נגד הנהגת נישואין אזרחיים. נשאר ה''לא לשבת עם מפלגות חרדיות'' כעיקרון יחיד שעבורו בלבד לא הייתי טורח להצביע לחבורה הזו. עכשיו גם זה יורד. בצדק, למעשה. אם לא מקדמים כלל את הפרדת הדת מהמדינה, אפשר כבר לשבת עם החרדים ואפילו להתפקד ל''יהדות התורה''. למה לא? הם, לכל הפחות, לא מבטיחים דבר ועושים את היפוכו.


My Heroמנהיג התנועה, הוירטואוז התקשורתי יוסף לפיד, מסביר שלמען ההתנתקות יש להגמיש את העקרונות. סליחה? התנתקות?? אני הצבעתי למען התנתקות???

הנה מצע ''שינוי'' בתחום הרלוונטי:
שינוי תומכת בתהליך השלום. ערפאת איננו פרטנר לשלום, אך צריך לנהל מו''מ עם חוגים פלסטינים מתונים.
הפסקת הטרור היא תנאי בל יעבור לכל התקדמות במו''מ המדיני.
את המאחזים הבלתי חוקיים יש לפנות לאלתר. במסגרת הסדר השלום ישראל תצטרך לפנות גם את ההתנחלויות הפזורות בלב האוכלוסיה הפלסטינית, אולם ישראל לא תפנה את גושי ההתנחלויות שייכללו בתחומי המדינה.
בין ההתנחלויות הקטנות ובין גושי ההתנחלות יש התנחלויות גדולות שיהוו נושא למו''מ. אנו מחייבים את הקמת גדר ההפרדה שתשמש מגן חלקי מפני חדירות של מחבלים. בירושלים נצטרך למצוא, בסוף תהליך השלום, מודוס ויוונדי, שיאפשר לשני הצדדים לחיות בצוותא בשלום, תוך כיבוד המקומות הקדושים לשלוש הדתות.
מדינה פלסטינית תקום רק אחרי שהפלסטינים יוותרו על זכות השיבה.
נו, היכן מדובר על ההתנתקות?

ועדיין לא הזכרתי את פסטיבל פריצקי. פריצקי נתפס בקלקלתו ומייד סוכם בין לפיד ושרון על הדחתו. פריצקי טען, ובצדק, שהיה מקום לשמוע את גרסתו ולהביא את הסוגיה להצבעת המרכז לפני שלפיד ושרון מסכמים משהו כזה. כלומר - אין כאן לא יושר, לא יושרה ולא מנהל תקין.

שמעתי שיאיר לפיד הצטרף לתנועת ''שינוי''. באופן רגיל - זה לא צריך להפתיע. הוא הרי חילוני מוצהר, אבל בהתחשב ברפש המתחיל להיצמד למפלגה הזו, ריח הנפוטיזם מתחיל לעלות באפי. הוא בפנים. אני בחוץ. זה כל הסיפור.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.