פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הקרב על הארנונה
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 15:00)


הקרב על הארנונה

ד''ר דוד סיון




כבר לא מעט שנים מתנהל לו מאבק בין המועצות המקומיות או עיריות לבין המועצות האזוריות על תחומי האחריות הגיאוגרפיים שנפסקו להם על ידי המחוקק. כדוגמה אפשר לתאר את הבעיה של קריית שמונה כאשר מימוש של תוכנית לבניית שכונה חדשה דורש הסכמה של המועצה האזורית לשחרר שטחים לשם כך. ברוב המקרים הנושא נדון ומטופל הרחק מאור הזרקורים ולפעמים מצליח להגיע לביטוי במסגרת העיתונות המקומית.

המאבק הזה מתבטא גם בהיבט כלכלי-כספי – מקורות לגביית הארנונה. ההיבט הזה הוא שהעלה הנושא לכותרות האחוריות של העיתונות הארצית בעקבות ''תרגילי'' מחאה בדרום הארץ.



מאיר כהן, מנהל בי''ס בעבר וראש עיריית דימונה בהווה, וד''ר מוטי בריל, פיזיקאי בקמ''ג בעבר וראש עיריית ערד בהווה, עלו למצדה כדי להפגין. הם רצו לעורר תשומת לב לתביעה לא חדשה. הם מבקשים להעביר לאחריות העיריות שלהם שטחים שנמצאים במועצה האזורית תמר ובכך להעשיר את המקורות כספיים לארנונה של העיריות. בשטחי ''המריבה'' ישנם מפעלים גדולים שמשלמים מיליוני שקלים בשנה לקופת הארנונה של המועצה האזורית וגם שכר לעובדים משתי העיריות (המחאה עוברת דרך שביל הנחש; עודד שלום, ''המחאה עולה למצדה'', המוסף לשבת, ידיעות אחרונות, 18.6.2004, עמוד 22). אם תירצו ויכוח על מקורות הכנסה – משאבי ארנונה - על רקע המשבר החמור במועצות המקומיות והעיריות.

העיריות במצב קשה מבחינת הגביה. במגזר המגורים קשה לגבות מספיק בשביל לקנות את השירותים שצריך (על פי חוק) לספק לאותו המגזר. זה קורה גם בגלל רמת ההכנסות של האזרחים וגם בגלל מערכת גביה שהיא לא מספיק נחושה. גביה מהמגזר העסקי יותר קלה אבל בעיריות הללו הוא מגזר מצומק מאד.

מצד שני, ראשי העיריות נבחרים על ידי התושבים-אזרחים על סמך הבטחות ''לשיפור את המצב'' בשילוב עם האמונה של האזרחים שאכן כך יקרה. במציאות הזאת הנטייה הטבעית היא לתת לאזרח יותר ממה שהוא משלם. זהו ''כשל'' מובנה, הנובע משיטת הבחירות, שמייצר גירעונות צומחים בקופת העיריות.

זה עוד לא הכל. העיריות, המועצות המקומיות והמועצות האזוריות מחויבות, על פי חוק, לתת לתושב-אזרח שירותים ברמה מסוימות (למשל בחינוך וברווחה). אבל מקבלות, מהמדינה, על פי החוק הזה תקציבי איזון שמכסים רק חלק ממה שצריך. כאן גם יש חילוקי דעות על הפרשנות של החוק בין האוצר והרשויות המקומיות – עוד כשל מובנה. לכן שני ראשי העיריות שלנו, מאיר כהן מדימונה ומוטי בריל מערד מתקשים לקיים את הבטחתם לבוחרים ומכאן מצוקתם. בהמשך השבוע התגייסו גם מאות מעובדי העיריות לסייע במאבק (עובדי הרשויות של דימונה וערד חסמו את כביש הגישה לים המלח).


מועצה אזורית ''תמר''השנים גם מכירים לא רע את המצב במועצה האזורית השכנה מ. א. תמר. נראה להם שיכולת הגביה בתמר היא גבוהה יותר, מספר תושביה קטן יותר ומשום כך הם מניחים שתמר לא ממש זקוקה לכל הכספים שהיא גובה. לכן רוצים השנים לשים את ידם על השטחים של מ. א. תמר במטרה לקחת מאלו שיש להם (המפעלים והמלונות) שאין להם זכות בחירה ולתת יותר לתושבים שקשה לגבות מהם אבל יש להם זכות בחירה. ראש עיריית ערד מאמין שהחלוקה מחדש של שטחי האחריות יאפשרו לו לאזן את תקציבו ולכן הבטיח:
''המסר שלנו לממשלה הוא, שאנחנו משחררים אותה מאחריות לתמוך בנו כלכלית, רק שתקבל את ההחלטה הנכונה לחלק את השטח. דרושה פה החלטה דרמטית'' (''המחאה עולה למצדה'').
באורח פלא ההפגנה על ראש המצדה ושאר פעולות המחאה כאילו התעלמו מן המציאות. ראשית, העלייה למצדה נקבעה לאותו היום בו פרסם היועץ המשפטי לממשלה, מזוז, את החלטתו על פרשת האי היווני. לכן מארגני המפגן על ראש ההר איבדו את הסיכוי להגיע לעמודי החדשות הקדמיים. שנית, במהלך השנים כבר ישבו מספר ועדות חקירה שהמליצו על שינויים בחלוקת השטחים ובמשאבי הארנונה לטובת העיריות. במקרה של דימונה היתה אפילו החלטה ביצועית, על פי הודעת דוברת משרד הפנים:
''עוד בחודש דצמבר 2002, בהמשך להמלצות ועדת החקירה ..., שבדקה את הנושא החליט שר הפנים דאז לצרף לעיריית דימונה את שטח הקריה למחקר גרעיני, את פארק התעשיות תמ''ד וכן צירוף שטחים למגורים. יש להבהיר כי עם קבלת ההחלטה, היא הועברה לעיריית דימונה – לשם הכנת מפות, כמקובל. רק לפני מספר ימים, העבירה עיריית דימונה את המפות הכוללות של השטחים החדשים'' (מיכל קפרא, ''מצדה 2004'', מוסף שבת, מעריב, 18.6.2004, עמודים 16-17).
במילים פשוטות, מאיר כהן, ראש עיריית דימונה, יצא להפגנת מחאה כאשר הממסד העירוני מעכב העברת שטחים מעל הנחוץ. נכון לא התקבלו כל התביעות של העירייה – השאירו חלק מן המפעלים (מישור רותם) ברשות המועצה האזורית. אבל העניין בטיפול ובמקום להפגין עדיף לזרז את ההליכים כדי לבצע את השינוי בפועל.

גורם נוסף שמעכב, כנראה, שינויים באחריות על שטחים הוא היחס הסימביוטי בין המועצה האזורית והמפעלים שבאזור ים המלח. מפעלי ים המלח מחזיקים את הזיכיון על השטחים שעליהם יושבים המושבים נאות הכיכר ועין תמר. לכל שינוי ופעולה בשטחים הללו נדרש אישור של המפעלים. אלו אותם מפעלים שמשלמים ארנונה למועצה האזורית ומקבלים ממנה שירותים מוניציפליים לשביעות רצונם (''מצדה 2004''). הפרה והעגלה המבוגרת רוצות להיניק אחת את השניה ומתקשות להתחיל תהליך של גמילה – וכאשר יתחיל הוא עשוי להיות ממושך.

ראשי העיריות שלנו, ורבים לפניהם, גילו מקור שכן שלכאורה קל לגבות ממנו ארנונה. אבל אל לנו לשכוח שהם ואלו שכיהנו לפניהם לא ממש לוקחים אחריות על הגביה בתחומים עליהם הם מופקדים. למרות זאת הם מצאו דרכים כדי לנהל פעילות גירעונית בהיקפים גדולים במשך זמן רב. זוהי הבעיה האמיתית של ראשי הרשויות: הם רוצים לתת לאזרחי הרשות יותר ממה שהם יכולים לממן מהמקורות הרגילים – והם לא כל כך רוצים להעמיק את הגביה. אז אם הדשא של השכן ירוק יותר, משאבי הארנונה של המועצה האזורית ''עשירים'' יותר, כדאי להעביר לרשותם לפחות חלק מהם. אבל בסופו של דבר הם יחזרו לממשלה לתבוע סיוע והבטחתו של בריל תיעלם כלא היתה – בסך הכל מדובר ב''פתרון'' זמני.

מה ההעברה הזאת תעשה למפעלים ולמלונות שבין הערים וים המלח? במצב הקיים, כפי שסיפר לי גזבר של רשות מקומית אחת, כ- 60% מהסכומים שהם משלמים לארנונה חוזר אליהם בצורת שירותים. אבל המעבר לתחומי הרשות העירונית עשוי לפגוע בהם כי הרי המטרה האמיתית של העברת שטחים היא לאפשר מתן יותר שירותים לבוחרים שרבים מהם לא יכולים לשלם. ועוד לא ביררנו מה עשוי לקרות לרמת השירותים שמקבלים תושבי-אזרחי המועצה האזורית.



נדמה לי שהגיע הזמן לבצע את ההמלצות של אותן ועדות שישבו בנושא. יחד עם זאת צריך להיזהר מאד שלא ליצור בעיות חדשות. צריך לדאוג שהפתרון שיקבע לא יצור פגיעה בתושבי המועצה האזורית תמר המוקטנת ובמפעלים שיעברו לאחריות העיריות.

ברור גם שצעד כזה צריך לכלול את כל הרשויות בארץ כאשר הפתרון משרת עוד מטרות מעבר ליעדים תקציביים-כספיים של העיריות והמועצות המקומיות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  למה באמת שלא ניתן לפוליטיקאים  (מושה) (4 תגובות בפתיל)
  האם אין תפקיד למועצות האזוריות  (עוד אחד) (70 תגובות בפתיל)
  [*] כמו החוואים הלבנים ברודזיה  (אלי) (2 תגובות בפתיל)
  צריך להפריד את הדיון למספר סוגיות  (גיל)
  עוד הערה  (גיל)
  מועצה אזורית רמת נגב  (אליצור סגל)
  יש לי שאלה  (יועזר) (11 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (גבי בחן) (2 תגובות בפתיל)
  מי כאן באמת הפרזיט  (צדוק דנגורי) (7 תגובות בפתיל)
  העברת שטחים לעיריות  (דוד סיון)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי