פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עבודה בעינים
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום רביעי, 28/04/2004 שעה 22:28)


עבודה בעינים

נסים ישעיהו




מגוש קטיף מתכוונים לעקור מבתיהם כשבעת אלפים יהודים. אנחנו רגילים לזה; עשרות גירושים והגליות ידעה ההיסטוריה היהודית, עד שנהיה מובן מאליו שיהודי זה מישהו שחי על המזוודות. הממשלה הזאת אם כן אינה מחדשת דבר. היא גם עושה זאת לטבתנו אומר ראש הממשלה.
ראש הממשלה, אריאל שרון נאם בטקס המרכזי בהר הרצל: ''זוהי ארץ מולדתנו וחרותנו נקנתה בדמם של חללי מערכות ישראל, עלינו להתגאות בה, לפעול ללא הרף לקדמה, וחרף התנגדות אויבנו לשלום לעשות צעד שיפתח פתח לשלום''.

שרון הוסיף: ''היום, כשאנו עומדים בפתחה של תקופה חדשה, אני נושא עימי את זכר הנופלים ועלינו לעשות הכל כדי שישראל תיזום ולא תיגרר, תוביל ולא תובל''.
אתר החדשות 'מחלקה ראשונה'
ובכן, ''חרף התנגדות אויבינו לשלום, לעשות צעד שיפתח פתח לשלום'' רוצה ראש ממשלתנו. עם מי בדיוק לעשות שלום כאשר גם לדבריו הצד השני לשלום מתמיד בהתנגדותו ואף מחריפה – את זה לא אמר ראש הממשלה. הוא סומך עלינו שנבין לבד.

''עלינו לעשות הכל כדי שישראל תיזום ולא תיגרר, תוביל ולא תובל'', מוסיף ראש הממשלה. גם כאן הוא לא פירט מה ליזום ולאן לא להגרר, את מי תוביל או ע''י מי תובל.

אכן, הסברה מאד משכנעת שעיקרה: סימכו עלי, אני יודע בדיוק מה טוב ואתם רק אל תפריעו.

הכל לטובתנו, אומר ראש הממשלה. לטובתנו הוא הולך לעקור מבתיהם למעלה מאלף ושלוש מאות משפחות. איך בדיוק זה יהיה לטובתנו – בבקשה לא להפריע בשאלות קשות. לא הכל ניתן לגלות. תסמכו על ראש הממשלה. הוא בטח לא יעשה משהו שלא טוב למדינת ישראל.

האם התוכנית טובה למישהו?

הכותב מודה כי אינו יודע מה טוב למדינת ישראל ואם אפשר בכלל לעשות משהו שיהיה טוב למדינה, להבדיל ממשהו שיהיה טוב לפוליטיקאי זה או אחר או לפוליטיקאים בכלל. הכותב רק בטוח לחלוטין כי התוכנית הזאת של ראש הממשלה רעה מאד ליהודים וגם למי שאינם יהודים. בכלל צריכים לברר מהי הנחת היסוד של מי שמתכנן תוכנית כזאת ושל מי שתומך בה. היכן עובר גבול הלגטימיות של פעולה שלטונית כנגד אדם או קבוצה כלשהי.

הח''מ פירסם לא אחת את דעתו הנחרצת נגד רעיון הטרנספר לערבים בנימוק כי שליטתנו בהם אינה מקנה לנו שום זכות על גופם וממונם; הח''מ טוען באותה נחרצות כי לשלטון במדינת היהודים אין שום זכות על גופם וממונם של יהודים החיים תחת שלטונם.

מי נתן לשליטים את המנדט לטרנספר אנשים מבתיהם? אנשים מגוש קטיף או מכל מקום אחר שירצו לעבור דירה – זו זכותם ואין לשלטון, כל שלטון, שום זכות להתערב בכך. אם הם רוצים להישאר לגור בבתיהם – כנ''ל. ואם המשפט האחרון אינו נכון – מה ימנע מהם לבצע מחר את אותו הדבר בדיוק באיזו שכונה בנצרת או בלוד או ביפו?! התגובה הציבורית? אז מן הראוי שתגובה זו תבוא כבר עכשיו, כי אם לא נעצור זאת כעת – איש אינו יכול לצפות את ההמשך.

והנה צימוק:
סיעת בל''ד בכנסת הפנתה מכתב לנשיא ארה''ב בו היא קוראת לו שלא לתמוך בתוכנית הגרוש של מתיישבי גוש קטיף, אנשי בל''ד חוששים כי המתיישבים יועברו לגליל ולנגב, וכידוע במקומות אלו גרים ערבים רבים. הערבים חוששים שכמה אלפי יהודים יגיעו לנחלת ארץ אבותם ויפגעו באיזון הדמוגרפי באותו אזור.
מתוך קטיף נט, האתר הרשמי של גוש קטיף
דומה כי הנימוק הרשמי אינו אלא כסות לחשש כבד מפני התוצאות הקשות של הטרנספר המתוכנן בין מהיותו תקדים מסוכן ובין משום שבסופו של דבר הוא רע לערבים לפחות כמו ליהודים, והערבים מבינים זאת טוב מאיתנו.

עֵת אֲשֶׁר שָׁלַט הָאָדָם בְּאָדָם לְרַע לוֹ (קוהלת ח')

תקדים? אני כבר שומע את קולות המחאה. על איזה תקדים אתה מדבר?! ואיך אתה משווה את הצד הזה של הקו הירוק עם הצד ההוא? כאן זה שלנו בהסכמת האו''ם ואמריקה בעוד שם...

שם הממשלה יישבה יהודים וזכותה להוריד אותם היֹה לא תהיה. ומה כאן – כאן האו''ם ואמריקה מסכימים שנגור וזכותם לשנות את דעתם ולדרוש פינוי גם כאן, הלא כן?! ככה זה כשסומכים על כח פוליטי כזה או אחר במקום לסמוך על הבורא יתברך.

איך אומר הנביא ירמיה:
(י''ז): ה כּה אָמַר ה' אָרוּר הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בָּאָדָם וְשָׂם בָּשָׂר זְרעוֹ וּמִן-ה' יָסוּר לִבּוֹ: ו וְהָיָה כְּעַרְעָר בָּעֲרָבָה וְלֹא יִרְאֶה כִּי-יָבוֹא טוֹב וְשָׁכַן חֲרֵרִים בַּמִּדְבָּר אֶרֶץ מְלֵחָה וְלֹא תֵשֵׁב:
אז מי שבוטח באדם, שלפי ההקשר שם זה המערכת הפוליטית – אל נא יופתע מחוסר היציבות המתפרץ לחייו. זה צפוי כי כזה הוא טבע האדם. אתמול היה לו אינטרס ליישב אותם שם והיום יש לו אינטרס הפוך. מה כבר קרה? יסדרו להם מקום טוב ופיצויים נדיבים. שלא יתלוננו. שיגידו תודה על מה שנותנים להם.

הח''מ מכריז בזאת כי אין לו שום בעיה ולא תהיה לו שום טענה לאנשי גוש קטיף אם יחליטו להחליף את מקום מגוריהם ואפילו אם יהגרו לחו''ל. זכותם. הבעיה שלו ושל כולנו היא בהנחת היסוד שמאפשרת לשלטון לעקור אנשים מבתיהם כאילו היו כלים על לוח המשחק. לא רציתי לכתוב בהמות במרעה כי שום רועה אחראי לא יעביר בהמות ממרעה דשן לשדה בור. אלא מה – יש בעיה עם זאבים טורפים, מטפלים בהם אבל לא מענישים את הבהמות.

הנביא ירמיה ממשיך שם ואומר:
ז בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּה' וְהָיָה ה' מִבְטַחוֹ: ח וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל-מַיִם וְעַל-יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו וְלֹא יִרְאֶה כִּי-יָבא חֹם וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן וּבִשְׁנַת בַּצּרֶת לֹא יִדְאָג וְלֹא יָמִישׁ מֵעֲשׂוֹת פֶּרִי:


שליטת האדם באדם תוך ניתוק מהוראות הבורא יתברך מזמינה צרות כי: ט עָקב הַלֵּב מִכּל וְאָנֻשׁ הוּא מִי יֵדָעֶנּוּ:

וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ

ונעבור לפרשת השבוע. גם בשבת זו קוראים שתי פרשות, 'אחרי מות' ו-'קדושים'. כדאי מאד להתבונן מעט במסרים הברורים העולים מפרשת השבוע. כדאי מאד שיעשו זאת בעיקר בעלי זכות ההצבעה בטרם יבחרו בפתק אשר אותו יטילו לקלפי.
(ויקרא י''ח) ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם: ג כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם-בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ וּבְחֻקּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ:
לא משה ולא יהושע הביאו אותנו הנה; גם לא האו''ם ולא שרון. ה' יתברך הוא שהביא אותנו הנה; הוא נתן לנו את הארץ במתנה ורק הוא הריבון לקבוע היכן יחיו יהודים והיכן לא. ולמאוס במתנה כידוע, זה עלול להעליב חלילה את נותן המתנה…

ומכיון שמדובר בשתי פרשות כאמור, נראה מה אומרת לנו בעניין זה פרשת קדושים:
(ויקרא י''ח) טז לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמד עַל-דַּם רֵעֶךָ אֲנִי ה': יז לֹא-תִשְׂנָא אֶת-אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת-עֲמִיתֶךָ וְלֹא-תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא: יח לֹא-תִקּם וְלֹא-תִטּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה':
למחרת היום בו קוראים הוראות נצחיות אלו הולכים למשאל. דומה כי לא יכול להיות יותר ברור לאילו תוצאות מצפה הקב''ה מאיתנו. גם מצד העובדה שהוא הריבון האמיתי והיחיד על הארץ וגם מצד אהבת ישראל לא יתכן שמישהו יצביע בעד הטרנספר.

והימים הם ימי ספירת העומר בהם נוהגים מקצת מנהגי אבלות לתיקון פגם באהבת ישראל שאירע אצל תלמידי ר' עקיבא. דומה כי מן השמים זימנו לנו מבחן זה בימים אלו כדי שנכריז בקול גדול: אנחנו בוחרים באהבת ישראל ולא בשנאה. אנחנו בוחרים בה' יתברך אפילו אם זה נגד מר שרון. ואנחנו מזמינים גם את מר שרון ואת כל הפוליטיקאים לבחור כמונו.

ואז באמת יהיה רק טוב ליהודים.

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  קראתי  (שמאלני צר שכל)
  כל פרשה בכל שבוע אצל ניסים ישעיהן  (רמי נוידרפר) (4 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי