|
הצעה לספירה יהודית-ישראלית חדשה | |||||
לבן בחלום שחור / גיל רונן (יום שני, 29/03/2004 שעה 7:20) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
למה לא ב 1422 לפני הספירה? | |||
|
|||
או במיליון לפני הספירה? לא חבל לבזבז מקום בהארד דיסק על ''הצעות'' נואלות כאלה? מצד שני, אם זה מה שמעסיק את גיל רונן במקום התנפלות על ''פמיניסטיות'' - הרי זהו כבר שיפור. | |||
_new_ |
למה לא ב 1422 לפני הספירה? | |||
|
|||
כותב המאמר במאמר מידע על היסטוריה ספלים ובכלל כול נושא שבעולם הכותב לא צריך להכניס את דעתו אני תלמידה ואני צריכה לסכם על הספירה היהודית דעת הקוראים לא ממש מעניינת את דעתך אנו רוצים לשמוע מידע נוכח וקיים לא דעת אנשים פרופסורים דוקטורים וכ''ו... אנא ממך כך את הטיפ הזה לצומת ליבך ושנה את המאמר הלא כ''כ מוצלח באופן חלקיי. | |||
_new_ |
בור ועם הארץ !! -סיפור הבריאה | |||
|
|||
אינו דומה בשום צורה למדע - לא הסדר ולא הזמנים טענותיך מראות על בורות מחרידה. ''בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ'' - לא רק שאין דבר כזה ''שמים'' אלא גם ברור שהארץ נוצרה מיליארדי שנים לאחר הבריאה ולא לפני הכוכבים. ביום הראשון - נבראו היום והלילה . היום והלילה יימים רק על פני כדור הארץ ואינם קיימים קוסמית. לא יכולים להיות יום ולילה לפני בריאת השמש כפי שמצויין במקרא. ביום השני - נוצ הרקיע מתוך המים. - הבל מדעי מוחלט. המים נוצרו מיליארדי שנים לאחר הרקיע ואינם ''נוגעים זה בזה'' אלא בהתבוננות האדם על האופק. בתורה - נוצרים השמש הירח והכוכבים - אחרי הצמחים - הבל מוחלט!!! בתורה - תפקיד הכוכבים ''להאיר על הארץ'' - שטות שאין לה כלום עם המדע. בקיצור - גיל רונן - הטענה שהתורה תיארה משהו דומה למדע - היא קשקוש אווילי. | |||
_new_ |
בור ועם הארץ !! -סיפור הבריאה | |||
|
|||
גיל רונן התחייבת בנפשך. האם אינך יודע שכל הזהות העצמית תרבותית של הסמולנים מבוססת על אנטי יהדות, שבה הם פוחדים להבלע. אילו הדתיים חרדים היו פתאום מתאדים הסמולנים היו מסתובבים לכל עבר בפנימיותם כמו מחט מצפן שאיבדה את הצפון ולא היה ברור להם בכלל מי הם. דרך אגב, בערך דברים אלה אמר לא פחות ויותר מיותר א. ב. יהושע. הפחד שלהם להתחבר לכל דבר יהודי הוא ממש פתלוגי וגם זאת נאמר לי על ידי כמה חילונים בעת של שיחה מנפש לנפש. ובאשר לסיפור הבריאה המקראי, לא נתנה תורה מן השמים על מנת ללמד את בני האדם קוסמוגניה קוסמולוגיה ואסטרופסיקה. בשביל זה הבורא חנן אותם בתבונה. וספור הבריאה המקראי הוא סיפור בריאתו האידאית של העולם ולא פה המקום לפתח את הדבר הזה, ושבעים פנים לתורה. הרעיון שלך הוא רעיון נכון ביותר, אבל כבר אנו סופרים לבריאת העולם שזו ספירה די חדשה ותחילה נדמה לי רק בתחילת ימי הבניים. בימי המקרא המשנה והתלמוד לא ספרו היהודים את השנים לפי בריאת העולם. וגם הקביעה הכאילו מדוייקת של שנת בריאת העולם על פי המקרא אין לה על מה שתסמוך היות ויש חורים במקרא בסדר הדורות | |||
_new_ |
פנחס, יש לך בעיה גדולה | |||
|
|||
אם יש קשר או אין קשר כל מה שלא מוצא חו או מקובל עליך מקבל שלט-תג סמול. הפחד שלך הוא כנראה עמוק מאד אבל לא מובן בכלל. אני גם בטוח שאין לזה קשר אמיתי לחילוניות שלהם (הסמלונים). מי שכותב ''שכל הזהות העצמית תרבותית של הסמולנים מבוססת על האנטי יהדות,'' מראה על חוסר הבנה מהותית על המציאות שלנו. דבריך, כנראה, נובעים משנאה ליהודים שמאלנים.... זה לא דומה לאנטישמיות? כל זה נאמר מבלי להזכיר את השיבוש שאתה עושה כמובן שמקבלים את השיבוש שאתה עושה לשפה העברית - לך מותר. כמה עצב משרה ההופעה שלך בפורום. | |||
_new_ |
בור ועם הארץ !! -סיפור הבריאה | |||
|
|||
כשמסתכלים על הסיפור בעין עויינת אז בהחלט ייתכן שרואים את מה שאתה רואה. אני רואה משהו אחר. הפרק (כלומר - היום) הראשון בבריאה מתייחס לאור וחושך. אור הוא קרינה, שאא''ט עדיין לא עמדנו לחלוטין על טבעה - היא גם גלית וגם חלקיקית/פרודתית. מהירות האור היא גם המהירות המקסימלית האפשרית, ויש לה תפקיד נכבד בחישובים בסיסיים שונים כמו המשפט המפורסם של איינשטיין על היחס בין אנרגיה למאסה. כלומר, בתפיסה הפיזיקלית של ימינו, האור - והקרינה באופן כללי יותר - הם אכן הדבר הראשון שהיית מצפה שתיאור של התהוות היקום יתייחס אליו, עוד לפני החומר. וזה מה שהתיאור ב'בראשית' עושה. באשר להתהוות הרקיע מתוך המים והקירבה בין מים לשמים: שוב, בהתחשב במה שהקדמונים ראו וידעו, אני חושב שזה תיאור שיש בו הרבה מאוד. קודם כל, אכן קיימת קירבה כימית בין המים לשמים. המים מורכבים מחמצן ומימן, והאוויר מכיל אף הוא חמצן (וגם מימן, כמדומני), מה שמאפשר חיים בשני האלמנטים האלה. שנית, כידוע, העננים עשויים ממים והם אכן מתהווים מהאדים שעולים מן הים (תהליך יומיומי שסביר מאוד כי הקדמונים ראו אותו והפנימו את משמעותו, פחות או יותר). כך שאכן יש ''שם מים''. היקוות המים והיווצרות היבשה מסתדרים היטב עם מה שאני יודע על שלבי היווצרות היבשות הקדומות מתוך המרק החם של תחילת כדור הארץ. הופעת הכוכבים, הירח והשמש בשלב זה הם אכן פיספוס קל, אבל אתה יודע, גם איינשטיין לא הצליח לגבש תורת שדה מאוחד מושלמת. הופעת החיים הראשונים במים - 'כל הנפש החיה הרומשת אשר שרצו המים למיניהם' - מסתדר במדוייק עם מה שידוע לנו על תחילת החיים. הופעת 'התנינים הגדולים' - נו טוב, אלה הדינוזאורים, לא? במקביל יוצר אלוהים גם עופות מעופפים: בקיצור, יצורים ימיים שונים, דינוזאורים וציפורים בתור שלב ראשון בהתפתחות החיים המורכבים, שזה תואם את התיאור האבולוציוני באופן יפה ביותר. ורק אחר כך מגיעים החיים אל מחוץ למים ומתפתחים בני האדם. לדעתי יש פה קליעה אינטואיטיבית גאונית שמתארת באופן יפה מאוד את סדר התהוות הדברים וגם את ההירארכיה שלהם מבחינת המורכבות. | |||
_new_ |
לך לך אל התאריכון החדש, נסהו וראה אם יפה הוא | |||
|
|||
הרעיון מעניין. צריך לזכור ששיטת התיארוך הנהוגה אצלנו היא התיארוך הלועזי הנהוג היום בעולם. לתיארוך העברי יש מקום מוצנע למטה, רק לצאת לידי חובה. התיארוך החדש גם הוא יהיה מוצנע, ולא יבוא לידי ביטוי באופן מלא בכל מקרה. גם לא נראה לי שתיארוך זה יכול להחליף את התיארוך העברי הקלאסי, שיש לו חוקי משלו והוא תוצר מתמטי של האמונה היהודית עצמה. התארוך העברי הוא חלק מהתודעה היהודית והאמונה היהודית וקיום המצוות מושתת עליו. הוא בודאי יכול לבוא בנוסף. אם כי באופן מעשי, אינני חושב שהוא ייקלט, כי רובנו נמשיך להתייחס לתיארוך הלועזי, איתו אנחנו מקיימים דיאלוג עם סביבתינו הגלובלית. תיאור בריאת העולם לדעתי הוא סימבולי יותר מאשר סטופר למדידת הזמן. וכמו שאמרת הוא מתאר בעצם את המפץ הגדול ותחילת התעוררות ויצירת עולמותינו, החומר, הצומח, החי והאדם. גם נושא ראשית בני האדם אין כל ודאות שהיא אכן החלה באפריקה, על אף שנמצאו שם שרידים לאותם אנשים קדומים. נמצא גם שריד או שניים מאותם תאריכים גם במזרח התיכון, מזרח אסיה וצפון אמריקה. תחילת הגידולים המתורבתים והמשובטים היתה לפני 10,000,000 שנים במסופוטמיה - צפון סוריה - דרום תורכיה של היום. דבר המעיד על קיום חברות אדם מודרני במרחב המסופוטמי, שהבשילו להיות חברות מייצרות ומפתחות. זה לא נראה באפריקה. לאור הקידמה החקלאית והאורבנית של קדמונינו ניתן לשער בבטחון רק שלצד האמונה התפתחה גם תרבות הידיעה והחשיבה הלא-דתית. רמזים לכך ישנם גם בתורה וגם במעט שיברי מידע ארכיאולוגי שנמצאו בארץ ישראל ובכל מרחב המזרח התיכוני הקדום. סביר להניח שהיעדר חומרי כתיבה זמינים, כפי שהיו כבר ביוון של ה-500 - 300 לפנה''ס, לא היו עדיין בידי קדמונינו, והרבה מן החומר נמחק אל ההסטוריה. | |||
_new_ |
בננה, 10 מיליון או 10,000 שנה? | |||
|
|||
לפי מה שזכור לי תחילת הגידולים המתורבתים היא סביב 10,000 או 8,000 לפני הספירה ולא לפני 10 מיליון שנים. אנא תקן אותי אם טעיתי. | |||
_new_ |
אתה צודק . 10,000 שנה | |||
|
|||
_new_ |
גיל, רעיון מעניין מקורי | |||
|
|||
אתה גם מראה שרכשת השכלה מאד רחבה מעבר ליום יום. | |||
_new_ |
גיל, רעיון מעניין מקורי | |||
|
|||
תודה! | |||
_new_ |
על מנת להגביר את התודעה היהודית | |||
|
|||
ולחזק את הקשר שלנו עם מקורותינו העתיקים ומעיינות הישועה מהם ינקו אבותינו את מורשתם אני מציע להפסיק להשתמש בספרות ערביות ולהתחיל לספור רק באותיות. אם זה היה טוב לשלמה המלך ולאברהם אבינו אין ספק שזה יכול להיות טוב גם לנו ולבנינו ולבני בנינו שיבואו אחרינו בעזהשי''ת. ואז בכיתה אלף ילמדו כי א' ועוד א' הרי שהם ב', ב' ועוד ב' הרי הם ד', (וכן גם ב' פעמים ב' הם ד') וכה הלאה וכה הלאה. חזק ואמץ. | |||
_new_ |
אוי כמה חבל שהספרות האלה | |||
|
|||
בכלל הינדיות ושדווקא יהודים הביאו אותן למזרח במאה השמיניסטית. אויייש שובפם אי אפשר לסמוך על ערבים. | |||
_new_ |
המאה השמיניסטית | |||
|
|||
הולכת להתגייס לצבא בקרוב? או שהיא מסרבת? | |||
_new_ |
מידת הדייקנות שבסיפור הבריאה | |||
|
|||
הפערים בין סיפור הבריאה לבין מה שמאמינים אנשי המדע הוא כה גדול, שנסיון הגישור הוא פתטי. בכלל, יש שני סיפורי בריאה. הראשון הוא פרק א' בבראשית. השני הוא פרק ב', פסוקים ד'-כ''ב. סדר הבריאה הראשון: אור, שמיים, יבשה, צמחיה, גרמי שמיים, דגים ועופות, חיות יבשה, אדם. סדר הבריאה השני: גבר, צמחיה, חיות ועופות, אשה. ההתנגשות לסדר הבריאה הראשון כפי שמקובל על העולם המדעי: ה''יבשה'' (כדור הארץ) לא קדמה לשמש ולכוכבים. הצמחיה לא יכולה היתה להופיע ללא קיום שמש. העופות הופיעו אחרי חיות היבשה. ההתנגשות ל סדר הבריאה השני: הגבר והאשה נוצרו יחד, בשלב מאוחר יותר מרוב בעלי החיים והעופות. ניכר שיש כאן מאמץ להתאים אמונות פגניות לספר הספרים. יש הד להיררכיה של אלים. יש אל ראשי, ובשלב מסויים הוא בורא את השמש שתמשול ביום, ואת הירח שימשול בלילה. סיפור הבריאה השני הוא מוזר: לאחר בריאת הגבר (המכונה בסיפור ''אדם'') חיפש לו אלוהים עזר כנגדו מקרב החיות. לאחר שנכשלו המאמצים, נבראה האשה. יתכן שיש כאן שריד לפולחנים קדומים של קיום יחסי מין בין בני אדם לבעלי חיים. גם הרעיון שהאשה היא מעין שדרוג לאחר שבעלי חיים לא סיפקו את הסחורה אינו נראה הולם לשום דת. אבל זה מה שיש. | |||
_new_ |
חכם ציון, מהיכן אתה למד | |||
|
|||
שהיבשה היא כדור הארץ ושהעופות הופיעו לאחר החיות. צא ולמד שנאמר ליבשה שהיא כל היקום כולו על כוכביו ושמשיו ועופות כחיות השדה. ואין בא התיאור אלא להעביר את ראשוניותו של החיבור בין אדם לאלוהיו ואיננו בא כלל ללמד במקום שיעורו של פרופסור ג. צוויגפלד. | |||
_new_ |
מהכתוב | |||
|
|||
היות שאחרי שנבראה היבשה עדיין היה צריך לברוא את השמש, הירח והכוכבים. | |||
_new_ |
מידת הדייקנות שבסיפור הבריאה | |||
|
|||
מי שכבר מכיר את הסיפור הזה, שיסלח לי. בא אלוהים אל אדם ואומר לו: ''אדם, עכשיו אברא עבורך יצור שילווה אותך במהלך חייך ויעשה לך רק טוב: יצור יפה ומושך, עדין וענוג, שאקרא לו אישה. היא תעשה לך מסג' כשתדאב, תעשה איתך סקס פרוע כשתעגוב, תבשל לך מטעמים נפלאים כשתרעב, תדאג לכל מחסורך, תהיה חברתך הטובה ביותר, עזר כנגדך, בת זוג למסע החיים. היא תוליד עבורך ילדים ותגדל אותם לתפארת ותחייה איתך חיי שיתוף והרמוניה עד מוות.'' אדם: וואו, נשמע נהדר! אלוהים: חכה! בתמורה למתנה הזו, תידרש לשלם מחיר, והמחיר יהיה כואב: עליך לוותר על כף רגלך השמאלית, על ידך הימנית, על אחת מעיניך, עשר שיניים וכליה אחת. מה אתה אומר? אדם: (חושב, מגרד בפדחתו) המממ.... תגיד - מה אפשר לקבל בשביל צלע? | |||
_new_ |
לא יהי ולא יהי | |||
|
|||
כי רק ספירת השנה לשיטתנו היא היא הנכונה והטובה ואין צריך שיקוץ אחר במקומותיה. | |||
_new_ |
לא יהי ולא יהי | |||
|
|||
לק''י קצת מסובך אבל אנסה להעיר בקיצור. החשבון של תשס''ד היינו 5764 הוא בעיקר פיקציה מתמטית עבור חשבונות הלוח והוא מבוסס על דעת ר' יוסי בעל הסדר עולם. יש בו חורים שונים המאריכים את הזמן. למשל למלכות שאול מוקצים רק שלוש שנים. ורבים מן הראשונים התלבטו האם זה אפשרי. נוסף לכך לתקופה הפרסית מוקצים רק 54 שנים. וגם בזה רבים מן הראשונים התלבטו רבות. 0לדעת ההסטרויונים מלכות פרס התקיימה חמש מאות שנה בערך פי עשר מזמן זה. הדרך השפטוה ביותר היא לציין את התאריך העברי במספרים כפי שנהוג בתורה לפני שעזרע שינה את הנוהג לשמות חודשים. כלומר פסח השנה חל ב 15.1.64 זו הדרך הפשוטה ביותר. אליצור | |||
_new_ |
לא יהי ולא יהי | |||
|
|||
מה זה לק''י? עד עכשיו חשבתי שזה שם של מישהו אבל עתה נראה לי שזה ראשי תיבות של ביטוי כלשהו. | |||
_new_ |
לא יהי ולא יהי | |||
|
|||
לישועתך קיויתי יה | |||
_new_ |
לא יהי ולא יהי | |||
|
|||
כמו ב''ה? מתי זה נכנס לאופנה? | |||
_new_ |
לא יהי ולא יהי | |||
|
|||
זה אליצור סגל. מדובר באופנת סגל. לא נתקלתי בזה אצל אחרים. | |||
_new_ |
לק''י | |||
|
|||
לק''י גיל שאלו אותי כבר פעמים רבות מאז שנכנסתי לפורום מה זה לק''י. והשבתי על כך פעמים רבות. זה ראשי תיבות של לישועתך קויתי י''י. אני התחנכתי אצל רבנים תמנים וזזה הוא מנהגנו. ואגב מנהג זה מקובל לא רק אצל דרדעים אלא גם אצל עיקשים. והוא נהוג בפועל גם היום. אני רושם את זה לא רק בפורום אלא גם על דברים נטרליים כגון רשמיות מכולת. אליצור | |||
_new_ |
לק''י | |||
|
|||
נחמד. זה יותר אופטימי מבס''ד וב''ה. מותר לשאול למה הכוונה ב'דרדעים' ו'עיקשים'? | |||
_new_ |
לק''י | |||
|
|||
לק''י סיפור הטורי ארוך וכואב. בקצור נמרץ - הדרדעים הם מעריצי הרמב''ם ותומכי הרציונאליות והפסילוסופיה. ומנהיגם היה מורי יחיא אלקאפח. ראה במאמרי הארי פוטר בארץ הדרדעים בפא''צ. המילה היא צריוף המילים של דור דעה. העיקשים הם יריביהם תומכי הקבלה ומתנגדי הפילוסופיה בכלל. הכינוי על שם דור עיקש ופתלול. אבל היום כבר אין בו משמעות נלוית של גנאי. כיון שהם עצמם משמתשים בו. אני כמובן משתמש בטרמינולגיה דרדעית. אליצור | |||
_new_ |
רעיון מוזר ומשונה | |||
|
|||
בשביל מה צריך עוד לוח ש אין לו יד ורגל בשום מסורת לא מקובל בשום מקום יוסיף לבלבול (שהרי ממילט לא יקבעו חגים עבריים על פיו) לא מועיל לשום מטרה מעשית ואחרון אחרון - אין שום סיכוי שיתקבל. אז מה יהיה? לכל דבר וענין יומיומי נמשיך לחיות על פי הלוח הכללי (שאיננו כמובן נוצרי בכלל!!) חגי ישראל יקבעו כמובן על פי המסורת ועל פי הלוח העברי. שני הלוחות ימשיכו לחיות זה לצד זה כמדור דור. ושום דבר רע לא יקרה. | |||
_new_ |
|
|||
לדעתי ההצעה היא מעניינת, וזה חשוב שאנשים לא יהיו מרובעים, אך עם זאת שומרי הלכות ומרבים במצוות. אין זה עיניני אך כמה מהתגובות עוררו בי תחושה לא נעימה בשל חוסר הסובלנות שהן מביעות כלפי יהודי ''אחד משלנו''. ברור שלאף אחד לא היתה כוונה רעה, אבל קלטתי קצת זילזול, והתימרות של כמה מהמגיבים בשופכם על המקלדת כמה הם חכמים ובקיאים בתורה יותר מחברם. אז ידע והשכלה הם לדעתי לא חוכמה, מידע יבש זקוק לרגישות הבן אישית ולענוה. רק כך יהפוך להיות רלבנטי לשימוש. טוב גם אני קצת התיימרתי לדעת את האמת המוחלטת. אוכל רק להסתייג מעט בכך שאוסיף את המילה לדעתי. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |