פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הון, שלטון ומדיניות כלכלית
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 23/03/2004 שעה 15:00)


הון, שלטון ומדיניות כלכלית


ד''ר דוד סיון




'' לא בג''ץ ולא שום דבר אחר יעזור לקיבוץ אילות. הוא יצטרך לפנות חלק מאדמותיו כדי לקדם את פרויקט האקווריה של רן פקר וקבוצת המשקיעים האמריקנית. לממשלת ישראל יש מספיק אמצעים מנהליים כדי לאלץ את הקיבוץ לוותר על אדמותיו. נלך איתם בעניין הזה עד הסוף, ונראה ידו של מי תהיה העליונה'' (גדי גולן, גלובס, יצחקי: גם בג''ץ לא יעזור לקיבוץ אילות - הוא יפנה חלק מאדמותיו לטובת אילת).
לכאורה מוצג כאן קשר בין שלטון ובעלי הון. לכאורה נציג השלטון כבר החליט באיזה צד של המחלוקת לעמוד. לכאורה, העניין מוצג כאילו האינטרס של הקיבוץ מפריע להתפתחות העיר אילת. בעלי ההון ''הרצויים'' פנויים לתכנן את הכיבוש הבא כי נציג השלטון, מנכ''ל משרד ראש הממשלה, יוצא מגדרו כדי לדאוג לאינטרסים שלהם.




יואב להמןבימים אלו אנו למדים כי כאשר אביגדור יצחקי ''מאיים'' כדאי מאד לקחת אותו ברצינות. לפני מספר חודשים, סיפרנו כאן, שהוא איים להדיח את המפקח על הבנקים, יואב להמן, למרות שזה לא היה בסמכותו (המפקח על הבנקים תחת אש). גם אז, כנראה, פעל המנכ''ל בשרות בעלי הון - אותם אלו שחשו נפגעים מהכוונה להחמרת המגבלות על מתן אשראי לקבוצת לווים. המגבלות הללו מיועדות להקטין את הסיכון לו תיחשף המערכת הבנקאית בגלל ריכוזיות יתר בשוק האשראי ולהגביר את התחרות.

בהמשך הוקמה מועצה מייעצת לבנק ישראל בה מיוצגים, בעיקר, אותם בעלי ההון בגלל טיעונים של שקיפות. נימוק נוסף היה שטוב שקובעי המדיניות המוניטרית לא יפעלו ''בחלל ריק'' – טוב שישמעו את רחשי העם. האמת היא, כנראה, אחרת:
  1. הפוליטיקאים ובעלי ההון רצו לקצץ בסמכותו של הנגיד בתהליך קביעת המדיניות המוניטרית ולהרחיב את הביטוי שתקבל עמדת שר האוצר ומשרדו. אבל ברוב הזמן עמדה זו מבטאת מטרות המנוגדות למטרות המדיניות המוניטרית המנוסחות בחוק.
  2. לקצץ בסמכותו של המפקח על הבנקים להתקין תקנות כדי שהמערכת הבנקאית תנוהל באופן תקין, ביציבות ובהגינות כלפי הלקוחות. כך יתקשה המפקח למנוע את הסיכון שבריכוזיות בשוק האשראי ויימנע צמצומה ובמקביל לבעלי ההון והבנקאים יהיה קל יותר לעקוף את מטרות הפיקוח.

אלי אפללו
הצעת חוק חדשה שהועלתה בשבוע שעבר על ידי ח''כ אלי אפללו מגלה לנו ש''האיום'' של יצחקי, מאוקטובר 2003, קרוב למימוש. נכון שהמפקח לא הודח אבל הצעת החוק מבקשת לקצץ את כנפיו ולפגוע בסמכויותיו. ''הצעת החוק קובעת כי המפקח על הבנקים לא יוכל להוציא הנחיות והוראות לבנקים, אלא לאחר שיקבל על כך אישור מהנגיד ולאחר התייעצות עם הועדה המייעצת לבנק ישראל'' (יהודה גולן, הצעה: המפקח על הבנקים חייב לקבל אישור). כעת מסביר לנו פורום מנהלי הכספים באמצעות עו''ד רם כספי, מנסח הצעת החוק, כי בשנים האחרונות המפקח מוציא '' ... הוראות ניהול תקין...'' לעיתים תכופות מידי. לדברי יושבת ראש הפורום הנזכר, ''למרות ביקורת חריפה ונסיונות הידברות לשנות את המיגבלות, מסרב המפקח על הבנקים לשנות את המיגבלות האמורות.'' לכאורה, המפקח שמבצע את תפקידו על פי החוק ''מסרב'' לנהוג ''כראוי.''

אם הוא מסרב בואו נארגן לובי לשנות את החוק ולפגוע בסמכותו המקצועית של המפקח. בואו נטיל עליה השפעה פוליטית כדי שהמפקח, שלא הודח, יפעל משיקולים ''יותר נכונים.'' כמו שהעניין עומד כעת מסתמנת הצלחה לפעילות הלובי. ח''כ אפללו האומר שצריך להוסיף ''איזונים'' לפעולות היחיד של המפקח רוצה לברך אבל בעצם מנסה לפגוע. מדובר בכוונה למסור חלק מסמכויותיו של המפקח לידי המפוקחים ולכן בפגיעה ביכולתו של המפקח לבצע את תפקידו כהלכה, ללא משוא פנים.

על המפקח הקודם התלוננו שהוא לא היה ערני מספיק למנוע התמוטטות שני בנקים (הבנק לפיתוח התעשייה והבנק למסחר). על המפקח הנוכחי מתלוננים שהוא ערני מידי ושהוראותיו עשויות להתפרש כחקיקת משנה. לכן מנסים, באמצעות הצעת החוק, לפגוע בערנותו. מה שברור שהכוונה היא להעלות את דרגת האיום על השיקול המקצועי של המפקח. הצעת החוק היא דרך להראות למפקח מה ניתן לעשות, ויעשה, אם הוא ''יסרב'' ללכת בתלם. גם אם בסופו של דבר לא תהפוך ההצעה לחוק היא מראה על כוונה ויכולת לעשות זאת אם יתעורר ''צורך אמיתי'' להכניס את המפקח לתלם.



משרת מנכ''ל משרד ראש הממשלה היא משרת אמון. לכן סביר להניח שאביגדור יצחקי פועל בידיעת ראש הממשלה. התבטאויותיו של מר יצחקי מעידות, לכאורה, על קשר בין הון לשלטון. הן מעידות שהוא מנסה לקדם מטרות של בעלי הון על חשבון מטרות של המדיניות הכלכלית המוצהרת. ההתקפה שלו על המפקח היא חלק מפעילות שהביאה להגשת הצעת החוק שעל פי יו''ר פורום מנהלי הכספים, משתמע שמטרתה הראשונה היא לנטרל את המגבלה החדשה על קבוצת לווים. זאת, כמובן, כדי למנוע חיזוק התחרות בשוק האשראי והורדת שיעור הסיכון במערכת הבנקאית.

האם תהיה זו טעות לומר כי המאבק לפירוק המונופלים ופתיחת המשק לתחרות, מטרה מוצהרת של המדיניות הכלכלית של שר האוצר, הוא הקורבן של הקשר בין הון לשלטון?

מפרשת המפקח על הבנקים (במיוחד אם יחוקק החוק) אנו למדים שיש ל''איומים'' של המנכ''ל על מה לסמוך. לכן ''מומלץ'' לקיבוץ אילות לוותר על חלק מאדמותיו לטובת רן פקר וקבוצת המשקיעים האמריקאית כי יצחקי כבר החליט.

אני לתומי חשבתי שמנכ''ל משרד ראש הממשלה, כמו ראש הממשלה, צריך להיות ממלכתי.
אני לתומי חשבתי שהחלטות של המפקח צריכות להיות מקצועיות ומשוחררות מניגודי עניינים. אני לתומי חשבתי שחוק לא צריך להשתנות רק כדי ''לכוון'' התנהלות של מפקח ספציפי בגלל הוראה ספציפית.

קישורים:
שלום ירושלמי, ליכוד סימן 4.
משה פרל, לח''כ אפללו יש הצעה.
גיא רולניק, ביטחונות ברזל - מניות אל על.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הסיפור על ברוך חסאן  (רמי נוידרפר) (8 תגובות בפתיל)
  ועוד שחיתות - הפעם לא הליכוד  (רמי נוידרפר) (2 תגובות בפתיל)
  ופרצת ופרצת ופרצת ופרצת ימה וקדמה  (רמי נוידרפר) (2 תגובות בפתיל)
  ועוד על הקשר בין הון לשילטון  (גבי בחן) (9 תגובות בפתיל)
  קיבוץ אילות נגד תא''ל רן פקר  (דוד סיון)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי