פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הענק הלוחש וצמיחה
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 20/01/2004 שעה 15:00)


הענק הלוחש וצמיחה


ד''ר דוד סיון




במאמרים קודמים הצגנו את העמדה שהמנוע המוביל של הצמיחה במשק הישראלי הוא תהליך הצמיחה העולמי שאותו מוביל המשק האמריקאי. זהו אכן המצב גם היום. הפעם נוסיף לסיפור שלנו את המשק הסיני - הענק הלוחש - לו מייחסים השפעה מאד משמעותית על תהליך הצמיחה העולמי שנמצא בעיצומו. מבט על ההתפתחויות הכלכליות בסין ייתן לנו מידע חשוב לגבי מה שצפוי למשק הישראלי בהמשך הדרך.

תהליכי ההפרטה ופירוק המונופולים הציבוריים מהווים נושא מרכזי בתכנית הכלכלית אותה מוביל שר האוצר, בנימין נתניהו. השנה נמכר חלק חשוב של חברת התעופה הלאומית, אל-על, למגזר הפרטי. בקרוב, אם לא יהיו שינויים מפתיעים, תעבור גם השליטה. תהליך דומה יצא לדרך עם העברת השליטה בחברה הלאומית לספנות - צים לידי החברה לישראל. אבל תהליכי ההפרטה והפירוק של המונופולים הציבוריים הגדולים (חברת חשמל, בזק, ורשות הנמלים) נבלם בגלל פעילות משותפת של ועדי העובדים וההנהלות של המונופולים. האינטרס של בעל הבית ניגף בפני האינטרס של עובדי החברות הללו. הפעם, גם, נציג ארגון אחר שפועל בצורה דומה מאד לסכל מדיניות כלכלית של הממשלה בגלל אינטרס מנוגד.


הענק הלוחש

כבר מספר שנים לא קטן מציג המשק הסיני שיעורי צמיחה הגבוהים משאר המשקים בעולם. לא רק זאת, התהליך הזה לא ממש נעצר במהלך המיתון העולמי בשנים האחרונות (צמיחה מעולם אחר ). תהליך פתיחת המשק לתחרות, והאצתו בעשור האחרון, הוא אחד הגורמים העיקריים לקצב הצמיחה הגבוהה בסין. כפי שאמרנו תהליך צמיחה מהיר לא חף מבעיות כמו נזקים לאיכות הסביבה שנסקרו במאמר הקודם. ישנה הערכה כי בטווח הקצר, סין שמהווה 3% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ''ג) העולמי, תהווה משהו כמו 10 עד 15 אחוזים מתהליך הצמיחה הגלובלי (Worrying About China).

מצד שני זוהי ארץ מתפתחת עמוסה בבעיות חברתיות ועם חוסר בתשתיות לתעשייה וביקוש אדיר לאנרגיה שעולה על ההיצע. זה מעלה שאלות שונות לגבי היכולת של המשק הסיני לעמוד באתגרים שנכונו לו, מבחינתנו (המשק העולמי), להמשיך ולצמוח כבעבר. כבר כתבנו (צמיחה מעולם אחר) שסימן לצמיחה המואצת הן צמיחתו המהירה של יבוא הנפט והפיתוח המהיר של תחנות כוח. כאשר מסתכלים על שיעורי הצמיחה האלו אז ניתן לחשוב שהצמיחה המדווחת על ידי הממשלה1, 8.5% בשלושת הרבעונים הראשונים של 2003, היא בעצם הערכת חסר ושיעור הצמיחה האמיתי הוא מעל 10%. ההפרש נובע מכך שהממשלה מודדת את הצמיחה לפי גביית המסים. אם המפעלים מחליטים להפסיק לשלם כי הגיעו למכסה המתוכננת הרישום של הגביה מפספס את היקפי הייצור (Worrying About China).

סין נמצאת באמצע תהליך בין כלכלה מתוכננת לבין כלכלת שוק וזה אומר שהיא בתוך תהליך של שינויים מבניים בלתי פוסקים כל הזמן. זה יוצר מתחים חברתיים כי מצד אחד יש לא מעטים שמצליחים להתעשר בו בזמן ששיעורי האבטלה עולים. זה קורה כי בהקצאת מקורות ההון ואמצעי הייצור, כמו גם בבעלות, מעורבים הממשל המרכזי והמקומי. יחד עם זאת סין נמצאת בתהליך של החלפת יפן במעמדה הכלכלי באסיה והיצוא של מדינות רבות, למשל גרמניה, מאד תלוי בנעשה במשק הסיני. במוצרים וחומרי גם רבים סין היא צרכן-יבואן הגדול מכולם ולכן שינויים בקצב ההתפתחות הכלכלית ישפיעו על משקים הללו.

עצירת קצב ההשקעות, ולכן קצב הצמיחה, בגלל חשש מאינפלציה תעצור השקעות יעצור רכישות של חמרי גלם למיניהם שמשמשים בהשקעות הללו. יווצר עודף היצע משמעותי וספקי חמרי הגלם (חברות בינלאומיות גדולות) בעולם יפגעו כי מחירי הסחורות שהם מוכרים (והרווחיות) ירדו באופן מאד משמעותי. תהליך כזה של פגיעה ברווחיות ידכא צמיחה באותן חברות ומשקים. סין היא, גם, התעשיין הגדול ביותר של כמעט כל דבר ואם הביקוש המקומי יפחת סין עשויה לנסות לייצא את עודפי ההיצע שיווצרו וגם זה ישפיע על המחירים והצמיחה בעולם.

עד לא מזמן הנגישות לאשראי והלוואות היתה קלה מאד, במיוחד למי שהשלטון רצה ביקרו. המעורבות של השלטון פגעה בשיקול המסחרי. התוצאה היא היקף גבוה מידי של חובות מסופקים וקשיי הישרדות של מספר בנקים. הממשל הסיני החל, כאמצעים מוניטריים, לצמצם את היצע הכסף שמיקר את הריבית על ההלוואות. צעדים אלו משפיעים לכיוון חיזוק השיקול המסחרי-כלכלי בהקצאת מקורות להשקעות לצמצום הגידול בהשקעות. לכן הצפי הוא שקצב הצמיחה ירד לאזור של 7 עד 8 אחוזים כבר השנה. שלא כמו יפן בעשור הקודם, סין מטפלת בבעיית החובות המסופקים מוקדם יחסית כך שהיא עשויה לצאת מזה מחוזקת בהמשך הדרך.

עדין, יש מומחים למשק הסיני שחוששים שסין דווקא מתקדמת לקראת מצב קיפאון (במקרה הטוב) בדומה למה שקרה ביפן לפני כעשור - ושרק כעת היא החלה את צעדי היציאה ממנו. ישנה גם בעית הסארס או בשמה הלועזי SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome). שוב עולים חששות מהתפשטות המחלה שבשנה שעברה עצרה ועיכבה פעילויות עסקיות לא מעטות. אבל הפעם גם ארגון הבריאות העולמי וגם שלטונות הענק הלוחש עוקבים מקרוב אחר התפתחויות בנושא ומוכנים לפעול במידת הצורך. עד עתה ידוע על חולה אחד, שכבר חזר לביתו בריא, וכמה חשודים שנדבקו במחלה. למרות החשדות כל הסימנים מראים שכנראה לא תהיה התפרצות רחבה של המחלה השנה (SARS Strain May Be Shadow of Its Former Self).

הבעיות שאותן הארנו כאן, ואחרות שלא, ימשיכו ללוות את המשק הסיני לא מעט זמן. הסיבה לכך היא שבשלב זה שיקולים וקשרים פוליטיים עדין משפיעים על הקצאת מקורות ושימושים במשק הסיני. אבל אמצעי הבקרה משתפרים והלכים עם התפתחות המשק הפרטי. לכן הכלכלה הסינית תמשיך לצמוח בקצב מהיר בשנים הקרובות.

לסיכום צריך להדגיש שהכלכלה העולמית תמשיך לשפר עמדות - קצב הצמיחה יואץ - בשנים הקרובות. בתוך התהליך הזה כלולה גם הצמיחה במשק הישראלי, בעיקר במגזר ההי-טק. סיבה חשובה אחת היא הצפי שהמשק הגדול בעולם, ארה''ב, ימשיך לצמוח בקצב משמעותי בשנים הקרובות (צפנת פענח המודרני). סיבה שניה היא שגם הענק הלוחש ימשיך לצמוח בקצב מהיר, אם כי איטי מבעבר.


צים והרשויות המקומיות

לאחר הפרטת צים בשבוע שעבר שמענו לא מעט טענות כאילו המחיר היה ''נמוך'' מידי. אבל חשוב מאד לזכור:
  1. המחיר והסכום ששולם הוא, בעצם, משתנה של הטווח הקצר המשקף, בין היתר, צפי של רווחים עתידיים. מה שחשוב שההפרטה תייעל את פעילות החברה ותשפר את הרווחיות כך שערכה של החברה יעלה עוד יותר בעתיד. כמו שזה נראה כעת המשקיעים בבורסה חושבים כך (דורון צור, רבותי, צים נמכרה במכפיל של 3 על התזרים שלה!).
  2. אם אכן המחיר שנקבע לעסקה היה ''נמוך'' מידי, הרי שיש לנו עוד נימוק תמיכה לעמדה שהממשלה לא צריכה לנהל פעילות כלכלית
אתמול אירגן מרכז השלטון המקומי הפגנת עובדים רבים מול משרד האוצר בירושלים. כמו ההתארגנות של המונופולים הציבוריים גם כאן נוצרה סימביוזה בין ההנהלה והעובדים. הסיבה להפגנה היא קיצוץ בתקציבי הרשויות המקומיות בסך של כ-‏2 מיליארד ש''ח (ראלי סער, הרשויות יחלו לצמצם שירותים ביום ראשון; אלפי עובדים מפגינים בירושלים). הפעם התאחדו ראשי השלטון המקומי, שרוצים להוביל ניהול גירעוני ועובדים שחוששים שהקיצוץ עשוי לגרום לפיטוריהם. האינטרס של העובדים ברור - הם רוצים לשמור על מקור פרנסתם. גם האינטרס של ראשי הרשויות ברור - הם רוצים את הסמכות לנהל רשויות אבל להתחלק באחריות עם הממשלה. גם הממשלה בעצם רוצה אותו הדבר. בסופו של דבר ''האחריות'' של הממשלה נגמרת בקיצוץ תקציבים (לחינוך, רווחה ועוד) ושל הרשויות בכך שהן מבטיחות רמת שרותים ''מינימלית,'' למרות הקיצוצים. התוצאה היא גירעונות אסטרונומיים בלא מעט רשויות מקומיות.

החלוקה הזאת, של האחריות, היא מקור הבעיה - התנהגות גירעונית מתמשכת של השלטון המקומי. פתרון אפשרי לכך הוא העברת האחריות השלמה לרשות המקומית. הרשות המקומית תקבע את רמת המיסוי וגם את רמת השירותים. אז ראשי הרשות המקומית ועובדיה יהיו אחראים להבטיח ולספק את השירותים שהם רוצים לתת לאזרחים. אז, גם תיפסק הריצה שלהם בין משרדי הממשלה לגיוס תמיכות ותקציבים ויהיה להם יותר זמן לעסוק בשירות לתושבי הרשות.

הממשלה תשתתף בתהליך רק במקרים בהם, על פי קריטריונים קשיחים, הרשות המקומית לא יכולה לקחת את האחריות (תושבים עניים, בעיות גביה ועוד). אבל במקרה הזה המנהל האמיתי יהיה נציג הממשלה ועל פיו ישק דבר. תהליך כזה יגרום להתרחבות הרשויות המקומיות על חשבון גודלה של הממשלה . בגלל שהרשות ''קרובה'' יותר לתושב יש סיכוי טוב שרמת השרות שהיא נותנת תשתפר.


  1. לאחר כתיבת המאמר התברר שקצב הצמיחה של המשק הסיני שבר שיא חדש. (דפנה מאור, כלכלת סין צמחה ב-‏9.1% בשנת 2003 - הקצב המהיר מזה שש שנים).




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


סין בדרך להיות יפן
בננה ספליט (יום שלישי, 20/01/2004 שעה 18:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בראיה של לא-כלכלן צריך לזכור שסין משדרגת את עצמה בתהליך מזורז, מארץ של תעשיה קטנה ומנוונת לענק תעשיה קפיטליסטי, גם אם המשטר עצמו עדיין לא מכיר או לא משלים עם התהליך.

בסין חל תהליך דומה לזה שקורה במזרח אירופה, רק הפערים בין הישן לחדש הם הרבה יותר גדולים, לכן אנחנו רואים את התהליך הסיני שהוא הרבה יותר מהיר ומשמעותי.

בינתיים שכר העובד בסין נמוך אפילו יחסית מהנהוג במזרח אירופה, שכבר נמצאת בתהליכי התמערבות אחרונים (גולת הכותרת הצטרפות פולין, צ'כיה והונגריה לשוק המשותף במרץ). תעשיינים אירופאים ומזרח אסיאתיים מעבירים מפעלים לסין. מוצרי חשמל, אלקטרוניקה ומחשבים מיוצרים בסין ומשיגים מקדם רווח גבוה ליצרנים האירופאים.
_new_ הוספת תגובה



העם הסיני הוא אחד העמים המדהימים
חזי (יום שלישי, 20/01/2004 שעה 19:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבת:
''
עדין, יש מומחים למשק הסיני שחוששים שסין דווקא מתקדמת לקראת מצב קיפאון (במקרה הטוב) בדומה למה שקרה ביפן לפני כעשור''.

אותם ''מומחים'' שטוענים כך, אינם מומחים כלל.

זו ארץ ענקית עם אוכלוסיה ענקית.
הפוטנציאל של המשק הסיני עדיין לא התחיל להראות.

הסוד של הסינים: חריצות, הסתפקות במועט, גאווה לאומית ומשמעת ברזל.

אילו מעט מהתכונות האופיניות לסינים.

מה שחשוב יותר מכל, מבחינה כלכלית, הוא השכר הנמוך של העובד הסיני, אשר הינו רחוק מאוד מהרמה המערבית.

עוד יותר, השכר של העובד הסיני הוא כ- 20% בלבד מרמת השכר בטיוואן השכנה.

רק אחרי שרמת השכר בסין תתקרב למחצית מרמת השכר ביפן, יהיה אפשר לדבר על ''קיפאון'' בצמיחה.

יש לפחות עוד כמה עשורי שנים עד אז...
_new_ הוספת תגובה



קודם תקרא אחר כך תעיר
דוד סיון (יום שלישי, 20/01/2004 שעה 20:11)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו לא פעם ראשונה .....

במיוחד אם אין לך מקורות יותר טובים. כל דרך אחרת היא לא ממש רצינית.
_new_ הוספת תגובה



[*] קודם תקרא אחר כך תעיר
חזי (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 2:36)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[* הוסרה התבטאות לגבי מדיניות המערכת]
אין כל צורך לקרוא את דברי ''המומחים'' הטוענים שכלכלת סין עלולה להכנס לקפאון.
הטענה הזו הינה שטות גמורה.

העובדות שהבאתי, הינם המקורות הטובים ביותר.

אתה יכול למצוא באינטרנט אלפים של מאמרים בנושא כלכלת סין.
מתוכם תוכל למצוא ''מומחים'' לכל טענה שתרצה לטעון.
אני לא מתכוון לקרוא כל קישור שמובא כאן...

עוד הערה:
החלק שהעלית, הנוגע לצים, הינו חלק חשוב וראוי לתפוס כותרת ראשית, בפני עצמה. כדאי להפריד.
לא רציתי להגיב עליו בצמוד לתגובה על סין...
_new_ הוספת תגובה



מי שלא רוצה לקרוא
דוד סיון (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 7:22)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שאומר:
1. ''אין כל צורך לקרוא את דברי ''המומחים'' הטוענים שכלכלת סין עלולה להכנס לקפאון.''
2. ''הטענה הזו הינה שטות גמורה. העובדות שהבאתי, הינם המקורות הטובים ביותר.''
3. הוא לא מתדיין רציני - הוא לכל היותר מתחכם.

אז תעזוב אותנו עם ההערות החכמות והבלתי מבוססות שלך. הן פשוט נכנסות לרצף של טענות-הערות לא הגיוניות הרבות שלך.
_new_ הוספת תגובה



שגיאה בעברית בסיסית
רוני (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 22:37)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לחזי, את המילה כתבתה כותבים בלי ''הא'' בסוף: כתבת.
_new_ הוספת תגובה



נראה לי שעלית כאן על משהו...
המחפש (יום חמישי, 22/01/2004 שעה 1:11)
בתשובה לרוני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שגיאה בעברית בסיסית
חזי (יום חמישי, 22/01/2004 שעה 1:38)
בתשובה לרוני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוני, מי קבע את זה ?
ארגון הפמיניסטויות הישראלי או האקדמיה ללשון עברית, ומתי ?
_new_ הוספת תגובה



שגיאה בעברית בסיסית
חזי (יום שישי, 23/01/2004 שעה 17:43)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוני,
כיון שלא ענית לי, סימן שזו קביעה של התנועה הפמיניסטית.

מבירור שערכתי, מסתבר כי האקדמיה ללשון עברית לא התייחסה כלל לנושא.

המסקנה המתבקשת: בכתיב מלא, יש לכתוב כפי שאני כותב...
_new_ הוספת תגובה



שגיאה בעברית בסיסית
המחפש (יום שישי, 23/01/2004 שעה 22:42)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דווקא עשית טעות, וכתבת ''ענית'' במקום ''עניתה''. להבא תקפיד יותר...
_new_ הוספת תגובה



[*] שגיאה בעברית בסיסית
חזי (שבת, 24/01/2004 שעה 12:18)
בתשובה להמחפש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[*] מהודעה זו הוסרה התייחסות למדיניות המערכת]

''המחפש'',
תשובתי לכה, שאני בהחלט מקפיד.
_new_ הוספת תגובה



[*] שגיאה בעברית בסיסית
סתם אחד (שבת, 24/01/2004 שעה 15:12)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



חזי - שמתה לב
רמי נוידרפר (שבת, 24/01/2004 שעה 15:47)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאתה מטריד כאן את כולם? מימין , משמאל , מלפנים ומאחור?
הבנתה כבר שדי המאסתה את עצמכה כאן על כל מי שפעם ענה לכה ברצינות?

אז אולי תיקח את עצמכה ותלך לכה למקום אחר שבו עוד לו מכירים אותכה?

אולי שם תמצא את אהבתכה?
_new_ הוספת תגובה



רמי - שמתה לב ?
חזי (שבת, 24/01/2004 שעה 18:34)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רמי - שמתה לב לב שמאז שאני כותב כאן, נחלש מאוד כוחם של השמאלנים ?

שמתה לב שנתמעטו התומכים בכה ובספירו ?

שמתה לב שאפילו אורי אבנרי, התותח הכבד של אנשי השמאל,
שינה את טעמו ?

שמתה לב, שאפילו נועה כבר לא מעיזה לכתוב כאן את השטויות שלה ?

אני חוזר ואומר, אני שונא צביעות.
אני לא חושש לומר לכה את הדברים שאתה לא אוהב לשמוע.
אתה מייצג את הצביעות בדיעותיך.

מה שאני מציע לכה, לגייס לכאן מספר נשים חכמות, כדי להוכיח שעדיין יש נשים חכמות בישראל...

שים לב לחסרונן כאן...
_new_ הוספת תגובה



חזי - הלוחם האמיץ בשמאל!
המחפש (שבת, 24/01/2004 שעה 18:46)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי תיישם את מה שעשית בהצלחה כה רבה כאן בפורום בכל המדינה, וכולנו נצא נשכרים. (חוץ מהשמאלנים ימח שמם)
_new_ הוספת תגובה



חזי - הלוחם האמיץ
חזי (שבת, 24/01/2004 שעה 19:50)
בתשובה להמחפש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''המחפש'',

יש לך טעות, אני לא נלחם בשמאל.
אני נלחם בצביעות.
למרבה הצער, יש הרבה צביעות בשמאל.

זו הצביעות כלפי הסכסוך שלנו עם הערבים.
זו הצביעות בכל הקשור ''לשויון'' באינטלגנציה של נשים.
זו הצביעות בהכתבת כללים פמיניסטיים לשפה העברית.
זו צביעות בכל הקשור ''לגזענות''.
זו הצביעות בכל הקשור בהפקרות של עובדים ''מונופוליסטיים'' להשבית.

ועוד ועוד.
רק צר לי שרוב רובו של העם אוכל את הצביעות ושותק.
_new_ הוספת תגובה



הכל בסדר
המחפש (שבת, 24/01/2004 שעה 22:56)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק אני לא בטוח שאתה מבין את ההבדל בין צביעות של אדם, לבין דעה שונה ממך.
_new_ הוספת תגובה



אני מסכים על קטריותו של הסיני המתעורר
גילאון שהם (יום שלישי, 20/01/2004 שעה 22:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חבר שעוסק ביבוא מאסיוי מסין צייר לי דיאגרמה המציבה את הונג קונג, כנקודת נפילת אבן בשלולית. הצמיחה האדירה של 10% בשנה מקורה מהמעגלים הסמוכים להונג קונג - ביגיין !
זאת אומרת ,לא כל הענק משתתף בחגיגה אלא רק האזור הקרוב להונג קונג וההשפעה יורדת ככל שמעמיקים אל תוך היבשת.
תאוריה שמעמידה את הישגי הסינים באור ''מפחיד'' עוד יותר !
_new_ הוספת תגובה



צמיחה ואי שוויון
דוד סיון (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 0:01)
בתשובה לגילאון שהם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לי ספק שצמיחה כלכלית לא מתחלקת שווה בין מגזרים אנושיים ומגזרים גיאוגרפיים. המאמר מתייחס למתחים החברתיים שמלווים את תהליך הצמיחה הזה בין אלו שצומחים ביחד עם התהליך ואלו שנשארים מאחור. המאמר שנזכר בהערת השולים שהקישור אליו מצ''ב (http://www.aonline.co.il/site/news/showReport.jhtml?...), מצייר את ההבדלים הללו במונחי הכנסה פנויה בין אזורים כפריים לאזורים עירוניים.

בסין יש בעיה נוספת, כמו אצלנו, של מעורבות גבוהה של ממשל שמונחה על ידי אידיאולוגיה מנוגדת לתחרות חופשית.
_new_ הוספת תגובה



הרשויות המקומיות - לאן
גבי בחן (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 21:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נושא מערכת היחסים שילטון מרכזי מול שילטון מקומי הוא כאוב, בעייתי עד מאד. אין כאן שחור ולבן. למעשה הגרעונות ברשויות המקומיות התחילו לגדול ולהמריא כאשר המדינה התחילה להעביר את האחריות התקציבית לרשויות, ומצד שני העבירה אחריות חלקית לנושאי רווחה וחינוך, נושאים שכלל אינם בעצם מופיעים בפקודת העיריות שהיא עדיין הבסיס לפעולת השילטון המקומי. הממשלה גם מטילה אחריות ישירה על הרשויות - למשל חייב להיות מבקר וחייב להיות מהנדס, ואלה אנשים שעולים הרבה כסף. התוצאה היא לא רק גרעונות ענקיים, אלא דחף של ראשי הרשויות למצוא מקורות ארנונה ריווחיים - כלומר, ארנונה מסחרית ותעשיייתית. זו שוב דוגמא למערכת יחסים בין הון לשילטון. זו שוב דוגמא איך אנו במו ידינו מגיעים להרס כל תיכנון אזורי מתקבל על הדעת, מביאים להתרוקנות מרכזי הערים מליבן המסחרי, על כל המשתמע מכך. אנו בדרום חיים עם עיוותים בלתי ניסבלים לטובת המועצות האזוריות (כן, דוד, מישהוא דאג לשרטט את המפות בצורה שכל אזורי התעשיה הגדולים בנגב נימצאים אצל רשויות אזוריות, כאשר כל העובדים בהן באים מערים שלא נהנות מהארנונה. זה נכון למא. תמר מול ערד ודימונה, וכך גם רמת נגב מול הערים שבגבולה, וכן הלאה) יש הרבה פיתרונות, החל ממיסוי משווה של הארנונה, דרך הצעות למינוי מנכ''ל עיר מקצועי במקום ראש עיר, וכלה, ברעיון בו אני תומך, להקים מערכות שילטון מרחביות שבהן נוכל, תושבי הנגב לחות, להתאחד סביב אינטרסים משותפים, ולא נאפשר שיטת הפרד ומשול הנהוגה, לצערי, לקפח את הנגב.
ועל כך, אולי במאמר ניפרד.
ועוד דבר באותו עינין: בתחילת מרץ מתוכננת ''ועידת אזרחי הנגב'' יום שלם של דיונים לקביעת סדר היום שלנו.
וכל הדרומיים מוזמנים!
_new_ הוספת תגובה



גבי דיברנו על סין !
גילאון שהם (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 21:42)
בתשובה לגבי בחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה קפצת עם הרשויות?
אני מסכים בכל אופן עם כל מילה
את דעתי כתבתי כבר :חלוקה לשישים קנטונים,בראשות 60 חברי כנסת אזוריים.
אחריות הנבחר על חלוקת הכספים באזורו,ובחינתו מול קהל המצביעים אחת לחמש שנים.
יופיעו חברי כנסת טובים הרבה יותר
והיצוג יהפוך ממילה ריקה, לענין מלא תוכן
_new_ הוספת תגובה



אזורי תעשיה בשליטת רמת נגב?
דוד סיון (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 21:42)
בתשובה לגבי בחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה יכול לעדכן אותי על איזה אזור (אזורים) תעשיה שעובדיו מעיירות הפיתוח ומ. א. רמת נגב גובה שם ארנונה אתה מדבר?
_new_ הוספת תגובה



מקור לצרות : קשיי גביה ברשויות המקומיות
דוד סיון (יום שישי, 23/01/2004 שעה 15:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסתבר (על פי משרדי הפנים והאוצר) שחובות הארנונה גבוהים יותר מהגירעונות. פרוש הדבר שחלק ניכר מהבעיה נובע מבעיות גביה ותיקצוב הוצאות מעל הגביה (''חובות הארנונה: 10.1 מיליארד שקל,'' מעריב, חלק א, 23.1.2004,עמוד 4).
_new_ הוספת תגובה



שוב חטא על פשע
גילאון שהם (יום ראשון, 25/01/2004 שעה 21:09)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העיריות נאלצות לפטורים והנחות ע''פ הנחיות משרד הפנים לאוכלוסיות במצוקה.
אך מה לעשות ברעננה ובהרצליה אין את אחוז הנרקומנים שיש לבאר שבע למשל ?
אני בהחלט בעד הרעיון של ראש העיר החדש בערד :הפרדת הרווחה מהעיריה.( המסכן נדחף אליו בעקבות קריאת המספרים שנחשפו לעיניו, בנושא הרווחה בעיר דוהרת במדרון סוציו אקונומי)
שהמדינה דרך משרדיה תדאג לחלשים על פי אמות המידה המוחלטות, והעיריה תדאג לרווחת התושבים במישור המוניציפאלי גרידא.
בוודאי סך כל הארנונה לנפש הנגבית בערד למשל, אינה מהווה חלקיק מהניגבה בא.ת. הרצליה פיתוח, על אף נתוני גביה לנפש מהמרשימים בארץ,
ועל משרד הפנים ליצור דפרנציאציה מתקנת כלפי הפריפריה.
_new_ הוספת תגובה



קצת קשה לי לענות לך
דוד סיון (יום ראשון, 25/01/2004 שעה 21:19)
בתשובה לגילאון שהם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית אתה מביע עמדה סוציאליסטית - המדינה אחראית לטיפול בבעיות כלכליות חברתיות של האזרח. אני חושב שזה רעיון מאד לא יעיל. מצד שני, אני לא חי בעיר כבר הרבה זמן - אולי בגלל הדברים שעולים כאן בדיון. אז יתכן ואיני חש את הבעיות על בשרי.

כמי שתומך ביוזמה חפשית אני חושב שהממשלה המרכזית שלנו רחבה מידי וצריך לצמצמה בדחיפות (משל הרזה והשמן של ביבי מתאים כאן). זה אומר שגם נושאי הרווחה צריכים להיות מטופלים ברמה המקומית על ידי יוזמות של המגזר העסקי וגופים וולונטריים. רק במקרים מיוחדים וקיצוניים זה תפקידו של השלטון המרכזי ''על האשליה שבמדיניות הרווחה'' (דיון 1329).
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי