פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אין כמו בבית
טורקיז קטן / יובל רבינוביץ (יום רביעי, 29/10/2003 שעה 0:09)


אין כמו בבית


ד''ר יובל רבינוביץ




בשקט בשקט עבר עלינו יום הבחירות לרשויות המקומיות. כאן, בפא''צ, הן לא הוזכרו אף ברמז. סתם יום של חול. האם זה מעיד על אדישות באי הפורום, על חוסר החשיבות של הבחירות, או על הקוסמופוליטיות שלנו, שגרמה לנו להקל ראש בבחירות לרשויות המקומיות במדינה זעירה במזרח הים התיכון?

הישוב שבו אני מתגורר נהנה ממערכת בחירות מנומנמת במיוחד. רק בימים האחרונים היו עצרות וחלוקת עלונים. הבחירות לא היו נושא דיון ער במיוחד, ועל ראשות המועצה נראה שהמלחמה אינה רצינית.

שונה הדבר בערד, שם אני עובד. ששה מועמדים וארבע-עשרה רשימות הקפיצו את העיר. שלוש מהרשימות שכרו משרדים בקניון הקטן שבמרכז העיר, והקרב נראה אמיתי לגמרי. כאיש מבחוץ, שאינו מצביע בערד, אני יכול לומר שיש ניסיון לגעת בבעיות האמיתיות של העיר, לפחות על ידי חלק מהמועמדים. שניים מהמועמדים נראים לי ראויים לתשומת לב מיוחדת. האחד הוא דוקטור לפיסיקה, מוטי בריל, העובד בכור הגרעיני בדימונה. אנשים מאוחדים בדעה שמדובר באדם נחמד ללא שום ניסיון רלוונטי לתפקיד אליו הוא מנסה להיבחר. האחר הוא חרדי, אברהם קמינר. הוא תפס את תשומת לבי משום שהוא בהחלט אופציה ריאלית, למרות שהחרדים מהווים מיעוט בעיר.

נראה שחילונים המצביעים עבור מועמד חרדי חשים צורך להתנצל: ''הוא אמנם חרדי, אבל...'' (לא יגע בסטטוס קוו, מעודד מועדוני ספורט למרות משחקי השבת ועוד כהנה וכהנה). מי שמצביע לבריל אינו צריך להתנצל.

אני מודע לחלוטין לכך שלא כתבתי שום דבר המלמד משהו אמיתי על המועמדים. כאיש מבחוץ, אין לי די נתונים להבין מהן הבעיות האמיתיות של ערד.

בכל אופן, יתכן שיהיה כאן ציון דרך היסטורי קטן. ראש עיריה חרדי הנבחר בעיר חילונית הוא דבר לא שכיח. אמנם בירושלים ובבני-ברק נבחרו ראשי עיריה חרדים, אבל בערד ריכוז החרדים הוא קטן בהרבה. אם קמינר ייבחר, יהיה זה גם בזכות הרבה קולות חילוניים.

מכל מקום, הדבר יתברר, ככל הנראה, בעוד זמן לא קצר, משום שלא סביר שהבחירות בערד יוכרעו בסיבוב הראשון. יהיה מעניין.



הבחירות האלה הן בעלות שיעור ההשתתפות הנמוך ביותר מאז קום המדינה. בגל''צ שמעתי את הקריינית מהרהרת: מהן הסיבות לשיעור ההשתתפות הנמוך: אדישות, יאוש מהמצב או חוסר אמונה בהבטחות הנבחרים? זהו טימטום נפוץ בקרב סמרטעיתונים וכתבלבים. אני יכול לחשוב על עוד כמה אופציות, למשל - שהבוחרים מרוצים מהמצב הקיים בישוביהם או שמפרשים בצורה ריאלית היכן הקרב אבוד ואינם רוצים לבזבז זמן בעמידה בקלפי. מעניין מה גורם לקברניטי גלי צה''ל לקבל לשורותיהם כותבים רדודי חשיבה: אדישות, יאוש, או האמונה שגם המאזינים אינם חכמים גדולים.

האם באמת שיעור הצבעה נמוך הוא בעייתי? אני מצליח לחשוב רק על בעיה אחת: אם מספר המצביעים הוא קטן מאד, קל יותר להגיע אליהם תוך הבטחת טובות הנאה. המנצח במקרה כזה יהיה, לדעתי, בעל האירגון המסודר מבין המתמודדים. אבל אינני בטוח שזהו חשש ריאלי. בכל העולם שיעור המצביעים לרשויות המקומיות הוא נמוך. הקשר בין הצלחה במישור המוניציפלי לבין הצלחה ארצית נמצא בדמיונם הפרוע של הפוליטיקאים. לכל היותר הם יכולים להשתמש במערכת הבחירות הזו כדי לבחון עד כמה אירגון הבחירות אצלם הוא משומן. אין שום קשר בין זהות האחראי על פינוי האשפה לבין אמונותיו של אדם לעניין הסכמות ז'נבה.



דרך אחת להעלות את שיעור הבוחרים בישובים קטנים היא מה שנעשה בישוב שלי. דקות ספורות לפני שהגעתי הביתה, בשעה שמונה בערב, צלצל הטלפון בביתי, ואשתי נשאלה מדוע טרם הגענו להצביע. הערב קריר ונעים. טיילנו בניחותא לקלפי, שבמרחק מה ממנו הוצבו דוכנים ושלטי מועמדים, כמו אצל הגדולים. ראש המועצה עמד בכניסה לקלפי, שופע חיוכים. הוא לחץ את ידי וביקש שאחזק את רשימתו. ממילא התכוונתי לעשות זאת. גם ביציאה מהקלפי לחצתי את ידו ואיחלתי לו הצלחה. נראה שגורלו שפר עליו יותר מעמיתיו המתמודדים במערכה המתוחה בערד.

קישורים:





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  בכל זאת יש כנראה קשר  (דוד סיון) (4 תגובות בפתיל)
  מספר הערות  (יוסף) (2 תגובות בפתיל)
  זוית אחרת על ''הבחירות'' האלו...  (רפי אשכנזי) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי