תורה, היסטוריה ומציאות החיים | |||||
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 5:40) | |||||
|
|||||
(בראשית א): א בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ: ב וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבהוּ וְחשֶׁךְ עַל- פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹקִים מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם:לכאורה יש כאן תיאור של הבריאה על פי סדר הנבראים, כלומר היסטוריה, האמנם?
(רש''י): בראשית ברא. אין המקרא הזה אומר אלא דרשני, כמו שדרשו רז''ל (במדרש רבה) בשביל התורה שנקראת רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ (משלי ח, כב), ובשביל ישראל שנקראו רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה (ירמיה ב,ג).כלומר זה לא בדיוק היסטוריה כי בהיסטוריה גם מוקדם ומאוחר חשוב; אבל האם זה לגמרי לא היסטוריה? האם הכל זה הוראות חינוכיות/קיומיות והפרטים ההיסטוריים מהווים רק תפאורה בלתי מחייבת? מסתבר שלא כל כך; מסתבר שהפרטים ההיסטוריים הם חלק חשוב מן העניין כדלהלן.
(...) ולא בא המקרא להורות סדר הבריאה לומר שאלו קדמו; שאם בא להורות, כך היה לו לכתוב: בראשונה ברא את השמים וגו'; [מכיוון] שאין לך 'ראשית' במקרא שאינו דבוק לתיבה שלאחריו. כמו בְּרֵאשִׁית מַמְלֶכֶת יְהוֹיָקִם (ירמיהו כז, א), רֵאשִׁית מַמְלַכְתּוֹ (בראשית י, י), רֵאשִׁית דְּגָנְךָ (דברים יח, ד).
(...) ואם תאמר, להורות בא שאלו תחלה נבראו, (...) אם כן תמה על עצמך, שהרי המים קדמו שהרי כתיב וְרוּחַ אֱלֹקִים מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם: ועדיין לא גילה בריאת המים מתי היתה; הא למדת שקדמו המים לארץ. על כרחך, לא לימד המקרא בסדר (הנבראים) המוקדמים והמאוחרים כלום:
(רמב''ן): ועתה שמע פירוש המקרא על פשוטו נכון וברור. הקב''ה ברא כל הנבראים מאפיסה מוחלטת. ואין אצלנו בלשון הקדש בהוצאת היש מאין אלא לשון ''ברא''. ואין כל הנעשה תחת השמש או למעלה, הווה מן האין התחלה ראשונה. אבל הוציא מן האפס הגמור המוחלט יסוד דק מאד, אין בו ממש, אבל הוא כח ממציא, מוכן לקבל הצורה, ולצאת מן הכח אל הפועל, והוא החומר הראשון, נקרא ליוונים ''היולי''. ואחר ההיולי לא ברא דבר, אבל יצר ועשה, כי ממנו המציא הכל והלביש הצורות ותקן אותן:ובעברית פשוטה, 'בריאה' בלשון הקודש מתייחסת אך ורק לבריאת יֵש מאַיִן. ובפסוק הראשון המלה 'ברא' מתייחסת לחומר הראשוני (הִיוּלי) שברא ה' ומשם והלאה אין עוד בריאה רק יצירה ועשיה.
(...): והחומר הזה, שקראו היולי, נקרא בלשון הקדש ''תוהו'', והמלה נגזרה מלשונם (קדושין מ:) 'בתוֹהֵא [תָמֵהַ] על הראשונות', מפני שאם בא אדם לגזור בו שם, תוהא ונמלך לקוראו בשם אחר, כי לא לבש צורה שיתפש בה השם כלל. והצורה הנלבשת לחומר הזה נקראת בלשון הקדש ''בהו'', והמלה מורכבת, כלומר 'בו הוא'. (...) כי התוהו [בא] אחר האפס, ואיננו דבר [מזוהה]. וכך אמרו בספר יצירה (ב ו) 'יצר מתהו ממש ועשה אינו – ישנו':נו, אבל אם כבר היסטוריה, למה לא לדבר ברור, למה לדבר ברמזים שצריכים להתאמץ כדי להבין אותם וגם אז רק בסיוע של הרמב''ן ומקובלים אחרים? מסתבר כי עניין ההיסטוריה בתורה אינו חשוב לעצמו; הוא רק כלי להעברת מסר, כהמשך דברי הרמב''ן:
אם כן יהיה פשט הכתובים על נכון. משמעותו, בתחלה ברא אלקים את השמים, כי הוציא חומר שלהם מאין, ואת הארץ, שהוציא החומר שלה מאין.
תדע כי על דרך האמת הכתוב יגיד בתחתונים וירמוז בעליונים, ומלת ''בראשית'' תרמוז בחכמה, שהיא ראשית הראשים. ולכך תרגמו בתרגום ירושלמי [את המלה 'בראשית'] בחכמתא, [בחכמה].
(אורח חיים): אלה הם הדברים אשר הודיענו ה' בתיבת בראשית; פירוש, הכל הוא ראשית, כי לא היתה בבריאה חלק מאוחר אלא הכל הוא ראשית והבן:המלה 'והבן' בסיום פירוש של בעל 'אור החיים' פירושה שעל הלומד להתבונן ולהשיג בעצמו את משמעות הדברים; כי הפרשן יכול לומר לנו את כל המלים הנכונות אבל כדי שנבין, עלינו להשקיע מאמץ ולתרגם את דבריו למלים משלנו.
(רש''י): אמר רבי יצחק, לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ- הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם (שמות י''ב, ב'), שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל [- מצוות קידוש החודש]. ומה טעם פתח בבראשית – משום כּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם: (תהלים קיא, ו); שאם יאמרו אומות העולם לישראל 'לסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים', הם אומרים להם 'כל הארץ של הקב''ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו; ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו':אז הנה לנו הוראה לדורנו; ממרחק הדורות קורא לנו רש''י ומציע את התשובה המוחלטת לאלה המערערים על זכותנו לחיות בארץ ישראל: אנחנו כאן מפני שכך רוצה ה'. איך אנחנו יודעים שכך הוא רוצה? פשוט מאד, עובדה שאנחנו כאן. סיפור הבריאה נועד בדיוק לכך, להביא אותנו למודעות כי כל דבר בעולם נעשה ברצון ה' – בעל הבית של העולם; ובעולם שהוא ברא – אין דבר יכול להיעשות בניגוד לרצונו. לפיכך העובדה שאנחנו כאן אומרת שכך הוא רוצה.
http://www.faz.co.il/thread?rep=35497 | |
גויים ותנ''ך | |
אליצור סגל (יום חמישי, 23/10/2003 שעה 21:39) | |
לק'' דוקא בא לבקר אצלי בסוכות גוי נוצרי אמריקאי שאוהב יהודים ומתנחלים בפרט. ובא כדי לקיים את נבואת זכריה שהגויים יבואו ללחוג את חג הסוכות. גם אמר שוראה את עצמו כמו גר תושב. מענין. לא יזיק לכמה יהודים ללמוד טיפה מהראש של אותו גוי. אליצור | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=35521 | |
ברוך אתה אדוני אלוהי-מי? בורא המעגליות | |
רון בן-יעקב (יום שישי, 24/10/2003 שעה 21:22) | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |