|
אסף ענברי אחד ההוגים הבולטים כיום | |||||
אלי אשד (יום שלישי, 07/10/2003 שעה 7:16) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
אולי תוכל לפרט מי זה אסף ענברי? | |||
|
|||
_new_ |
אולי תוכל לפרט מי זה אסף ענברי? | |||
|
|||
לאליצור: אסף עינברי, הוא קיבוצניק מאפיקים, דור שלישי במשק. כבן 30+-. אסף הוא עיתונאי בתחום החברה וקרוב מאד לנושא הקיבוצי התישבותי במובנו הרחב. הוא כותב בתחום החברה וסגנונו המיוחד מבליט את דבריו הרבה מעל בני גילו בתקשורת הכתובה. האם עזרתי לך? | |||
_new_ |
אולי תוכל לפרט מי זה אסף ענברי? | |||
|
|||
האם אסף ענברי נשוי?? | |||
_new_ |
לאשדעינברי: המאמר מצויין כצפוי מה''ה | |||
|
|||
--עינברי. הנ''ל כל מה שהוא כותב, זה פנינה. מאמר מקיף עמוק ולא פחות חשוב, לא ארוך מידי לחומר מהסוג הזה. אכן עינברי רוכב שוב. אאחל לו הצלחה. | |||
_new_ |
עולם ישן עדי היסוד נחריבה | |||
|
|||
הגזמת מעט. אסף ענברי הוא כותב מוכשר ביותר ומתבונן יוצא מן הכלל. מכאן ועד להכתרתו כאחד ההוגים וכו' הדרך ארוכה. יתכן ועוד נכונו לו ימים. בינתיים, אפשר לאמר שהוא אחד המקוננים הגדולים ביותר של השבט ההולך ונכחד, אותו שבט שעדיין מאמין כי הוא הנבחר והוא המחנה, גם אם הוא מצטמק והולך. וגם אם איבד את כל נכסיו הרוחניים, או כמו שעינברי עצמו אומר: אין לו נכסים רוחניים. למזלו של שבט זה הוא עדיין מחזיק בנכסים הגשמיים של הארץ הזאת וזה עדיין עיקר כוחו. ראו נא את מלחמות המאסף שהוא מנהל בעניינים שונים: קרקעות, חינוך עצמאי (כן, זה לא רק חינוך חרדי), שלטון. (ראו את משקלן של קבוצות מסויימות של שבט זה במרכזי המפלגות עבודה ומרצ בלי שום יחס למשקלן האמיתי באוכלוסיה). ממליץ לקרוא את ''מה ראתה החסידה'' ואת ''מאה שנות בדידות'' על הציונות הדתית. ולענייו שלשמו כינסת אותנו כאן: עינברי מדבר על דבריו של השבט הנכחד שהזכרתי קודם. הוא מצליח לראות את מה שהם עצמם אינם רואים, אינם מסוגלים לראות. הם כל כך מלאים באני ואפסי עוד שאינם יכולים להעלות בדעתם שיכול להיות עוד קול מלבד קולם. שיכול להיות חולק עליהם ושיהא במעמד של אדם שפוי. בתרבות העדרים שאנו חיים בה, עדר זה הולך ומצטמק. בניו הצעירים אכן מדלגים על ירושת הוריהם ומתנהגים כמו אבות הסבים והסבתות שלהם. מורדים ודוברים בקול אחר, קול שעינברי קורא לו אמת. אבל, האם הדור ''הקורס'' מצוי אצל כל שבטי ישורון? או שאולי עינברי יודע לדבר רק על השבט שלו, אולי הוא מצפה לישועה רק מהם מדיירי אותה שכונה אפילו אם הם מורדים וקורסים. הם עדיין אלה שגדלו בערוגות השבט הנכחד. אני מאמין שאנחנו מתחילים לשמוע מקהלה פוליפונית שצליליה באים מכל השכונות שעד היום לא כוון אליהם המיקרופון הקולט. ומתוך הריסותיו של השבט שחשב שהוא המחנה היחיד מתחילים לפרוח כל אותם גידולים שעד כה נחשבו שוטים. | |||
_new_ |
עולם ישן עדי היסוד נחריבה | |||
|
|||
לק''י לא הגזמת קצת יועזר? מהמאמר שלו במעריב שהביא אלי אשד לא ראיתי את כל הדברים הללו. בכל אופן אינני מביע דעה כי אינני מכיר אותו כלל ולא קראתי עד עכשיו שום דבר משלו. שנה טובה אליצור | |||
_new_ |
ראה דברי לסיוון | |||
|
|||
_new_ |
ולמה מדובר בשבט? האם כאן הקליקה חזות הכל? | |||
|
|||
זו הקליקה שמהללת אחד מחבריה כ''כותב ענק'' בלי כל זיקה לממשות האפורה, לכתיבה המשמימה הדומה למים עומדים, לסתמיות ולקלישאות? | |||
_new_ |
הוא לא מקונן על כלום | |||
|
|||
ענברי מתאר את הדור העכשווי וערכיו על רקע הדורות הקודמים. לפי הבנתי הוא בעצם אומר שיש לדון בכל הנושאים שנמנענו לדון בהם. יותר מכך הוא מדבר על דור של ראש גדול שבוחן הכל - כל הערכים וכל המסורות. בהחלט מאמר איכותי. | |||
_new_ |
הוא לא מקונן על כלום | |||
|
|||
קרא את מכלול יצירתו ואז תבין על מה אני מדבר | |||
_new_ |
תוספת | |||
|
|||
הפסקה הראשונה בדברי מתייחסת להיכררותי את כתביו של עינברי. הפיסקה השניה מתייחסת לדַבָּרַיו של השבט. אינני חולק על כך שמאמרו של עינברי הוא איכותי ביותר ומצלם מצב שאני מסכים לו. (אגב גם אני דייר באותה שכונה) | |||
_new_ |
שכונה? שבט? | |||
|
|||
אכן ההתייחסות שלי הייתה למאמר שהובא בפנינו. לפי הבנתי הוא מהווה ניתוח של התרבות כולה ולא של שכונה זאת או אחרת. כך גם אני מבין את התיאור של הדור העכשווי - לא מדובר בדור שכונתי. תודה, יועזר, על הניקוד. זה עזר להבהיר את דבריך אבל לא שינה את מה שאני רואה במאמר עצמו. | |||
_new_ |
שכונה? שבט? | |||
|
|||
לדעתי צריך להיות קמץ גם מתחת לרי''ש. שכונה, שבט, הכוונה לאותומחנה שעליו מדבר עינברי בהקשר של הקוורטט יהושע, עוז, שלו וגרוסמן. נדמה לי שהוא בפירוש מזכיר מחנה. | |||
_new_ |
עוד מהמסות של ענברי | |||
|
|||
( והמסות אגב הן ז'אנר ספרותי הולך ונכחד לצערנו ) יש כאן : | |||
_new_ |
איך בכלל אפשר להשוות את השממון הזה לטקסטים שלי? | |||
|
|||
אתה קורא, הקצב המהיר, החדות, הבהירות המופלאה, ומרגיש מייד שפה התשובה האולטימטיבית לדשדוש במים עומדים שמאפיינים את הספרות העברית והביקורת העיברית כיום. ומבין היטב, למה ניסו כל כך להצניע את כתיבתי ולהדביק לי הכפשות: זו דרכם של הנמושות, שמייצרים דרעק, ומכסים על החומר הטוב באמת (או מעתיקים ממנו ביד כושלת ועילגת). זהו תסביכן של אחיות סינדרלה, המצניעות אותה על מנת למכור את עליבותן. ''מלחמת הקיום'' הן קוראות לזה, העלובות חסרות הערך ההן. איפוא הן ואיפוא סינדרלה. קיראו את עינברי או מה שמו, אתם ראויים לזה. וכאן מאמר שלי: וידויו של פובליציסט עברי | |||
_new_ |
אתה לפעמים קורא את מה שאתה כותב? | |||
|
|||
אי אפשר, ואף אחד מלבדך לא השווה שום דבר לכתיבה שלך. להשוות לכתיבה שלך אפשר רק טקסטים מעולם הפסיכיאטריה. קצת צניעות, אם אף אחד לא טורח לשבח אותך, יכול להיות (ובמקרה שלך, סביר) שאתה לא ראוי לשבחים, אז אולי במקום לשבח את עצמך בצורה כל כך פטתית, ומעוררת רחמים, נסה לבדוק את עצמך. שים לב, שבעוד שאתה מנסה לגמד מישהו אחר (וגם זה, לא אחרי שהוא כתב על עצמו, אלא אחרי שמספר אנשים כתבו עליו דברים טובים) בזמן שאף אחד לא התיחס עליך, אתה כותב על עצמך, ותוקף את המישהו האחר, אז מי משניכם סובל מתסביך האחיות של סינדרלה? | |||
_new_ |
ליליפוט. ודובריה-מלהגיה | |||
|
|||
_new_ |
ואתה, אני מבין, דוברה של ברובדינגנאג? | |||
|
|||
תלמד לקבל ביקורת, לפני שאתה מבקר אחרים. | |||
_new_ |
מיכאל שרון | |||
|
|||
לדעתי מיכאל שרון הוא אחד הכותבים הישראליים המעולים ביותר הן בסגנונו והן בחדות ראייתו. יש לו קונספציה אינטלקטואלית מורכבת, שלא כל פסיכולוג בגרוש מסוגל להבין, ובעזרתה הוא את נושאי כתיבתו בצורה יוצאת מהכלל. | |||
_new_ |
עינברי - אינטלקטואל הטלהנובלות | |||
|
|||
אין בכתבנותו שום הגות, וניתוח עומק נעדר לחלוטין. אינטלקטואל הטהלנובלות בדור הטלהנובלות. בושה וחרפה שכאלה פני הרוח הצעירה בארצנו. | |||
_new_ |
עינברי - הוא מבקר תרבות משכמו ומעלה | |||
|
|||
שעולה לעין ארוך בעמקותו ובהבנתו את ההליכים התרבותיים הפועלים כיום בחברה הישראלית על שאר מבקרי הספרות והתרבות שפועלים היום ושמשום מה ידועים יותר בקהל הרחב , כל המנחם פרים והדן מירונים ושות' שמטילים על קוראיהם שיממון מוחלט עם הז'רגון האקדמאי שלהם ושכותבים רק אחד עבור השני . מבין המבקרים הצעירים אפשר אולי להביא כהשוואה רק את גדי טאוב , אבל אפילו הוא אינו עומד לדעתי באותה הרמה. | |||
_new_ |
עינברי - הוא מבקר תרבות משכמו ומעלה | |||
|
|||
יש להבין שאחת הבעיות עם מרבית מבקרי התרבות כיום היא שהם משוכנעים שאסון והחורבן הסופי הם בלתי נמנעים. יתכן שכן אבל אולי לא , ענברי מציע לנו תזה מסוג שונה ומראה שהאסון תרבותי ואחר אינו בלתי נמנע. פסימיסטים ומיללי שחורות ונביאי חורבן יש לנו למליונים גם בפורום הזה,ואחרי הכל אין קל מזה . אנשים שיציעו חלופות של ממש יש מעט מאוד. זה מעמיד את ענברי מעל כל השאר בתחומו. | |||
_new_ |
עינברי - הוא מבקר תרבות משכמו ומעלה? | |||
|
|||
הוא מסמן מגמה במקום שאין מגמה. מה קל מלדבר על לידה מחדש. האם באמת השאלות הוותיקות נשאלות מחדש או שקיים ריק? ריק אינו לידה. זוהי אופטימיות משבחת כתחליף להאבקות עם שאלות יסוד. אין שם שום ניתוח אלא רפרוף על עשרות שמות של הוגים עם כמה פרטים ביוגרפיים. | |||
_new_ |
עינברי - הוא מבקר תרבות משכמו ומעלה? | |||
|
|||
אני משום מה כאשר אני קורא את המאמר הנ''ל ואת המסות האחות של מר ענברי רוואה התמודדות רצינית עם שאלות יסוד ונסיונות להצעות חלופות , נסיונות שאפשר להתווכח עימם בפרטים שונים אבל הם קיימים. אם אתה חושב שכל מה שיש כאן זאת אופטימיות משבחת ותו לא למה לא תכתוב מאמר משלך שיראה נקודה אחרי נקודה במה הוא טועה ומטעה? לא מספיק לתקוף מישהו במילים מבטלות יש להראות אחד לאחד היכן אותו האיש מטעה ומבלבל את הציבור. | |||
_new_ |
למעשה, בקריאת המאמר, ניתן לראות מיפוי לא רע | |||
|
|||
של זרמים מרכזיים בתרבות העברית במהלך השנים, הגם שהמיפוי סכמטי. לגבי סקירה של תקופת זמן ארוכה, יתכן שמדובר במאמר סביר. זאת הגם שניתן לחלוק על הקביעה שמדובר כיום בדור משכיל וחכם, שכן תכופות מדובר בחוסר אירגון ותפזורתיות, מעין פתיתי טריויה של ידע המפוזרים לכל הכיוונים. סוג זה של חוסר אירגון מייצר את טיפוס האדם אותו כיניתי ''איש האספסוף המשכיל''. שהרי השיטתיות והיכולת לתקוף בעיות היא עקרם של חוכמה ואינטלקט עמוק. | |||
_new_ |
[*] למעשה, בקריאת המאמר, ניתן לראות מיפוי לא רע | |||
|
|||
[* על פי כללי המערכת הוסר ביטוי לא ראוי] טוב שהואלת לקרוא את המאמר.לפני שאתה משמיץ. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |