פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סופו של מרגל
טורקיז קטן / יובל רבינוביץ (יום חמישי, 02/10/2003 שעה 12:00)


סופו של מרגל

ד''ר יובל רבינוביץ



ג'והן אנדרה
המרגל המוכשר ג'והן אנדרה נתלה ב-‏2.10.1780, היום לפני 223 שנים. 5 שנים קודם לכן הוא פיקד על מצודת סיינט ג'והן תחת מצור אמריקאי ונכנע לאמריקאים. במשך השנה שבה שהה בכלא הוא הפך למתנגד קשוח למורדים האמריקאים בשל היחס הקשה שקיבל כשבוי מלחמה בכלא הצבאי בלנקסטר, פנסילבניה. בתום שנת השבי שלו הוא שוחרר במסגרת חילופי שבויים בין האמריקאים והבריטים בעיר ניו-יורק. הוא המשיך לשרת בצבא הבריטי בדרגת סרן, ועשה לעצמו שם כלוחם חסר רחמים בשדה הקרב וקצין מודיעין מוכשר.

כעבור שלוש שנים הוא השכיל לנצל את רגשותיו הפגועים של הבוגד האמריקאי הידוע ביותר של מלחמת העצמאות האמריקאית, בנדיקט ארנולד.

בנדיקט ארנולד היה גיבור מלחמה אמריקאי, שהואשם בשחיתות והודח ממשרתו כמושל פילדלפיה. אנדרה הפך אותו למודיע של הבריטים. בנדיקט ארנולד דרש להיפגש עם אנדרה על אדמה אמריקאית. אנדרה, שידע שהוא עלול להיתפס, החליט להגיע לפגישה במדים, כדי שאם ייתפס - הוא ייחשב לשבוי מלחמה בעל זכויות ולא למרגל שדינו מוות.


בנדיקט ארנולדבפגישה נתן ארנולד לאנדרה מכתב שיועד לגנרל הבריטי קלינטון, בו פורטה פריסת הכוחות האמריקאיים בווסט פוינט. בדרך חזרה היה על אנדרה לעבור באיזור שבו היו חיילים אמריקאים רבים. בניגוד להחלטתו הקודמת החליט ללבוש בגדי אזרח במקום מדים. לאחר ששהה בצורה משכנעת בקרב חיילי מיליציה אמריקאים, עזב לכיוון הכוחות הבריטיים באיזור שהוא חשב כחופשי מחיילים. הוא נתפס על ידי חיילי מיליציה אמריקאים, והמכתב שנשא עימו נתגלה.

מתברר שצבא הוא צבא בכל מקום. בשיא טימטומו העביר לוטננט-קולונל ג'יימסון, מפקד מצודת נורת', שם נכלא אנדרה, הודעה בהולה בעניין זה למפקדו, הלא הוא בנדיקט ארנולד עצמו. המכתב המרשיע נשלח לג'ורג' וושינגטון באותו יום בו היה בנדיקט ארנולד אמור לסעוד עימו ארוחת בוקר.

ארנולד נמלט לניו-יורק, שם הצטרף בגלוי לצבא הבריטי. מאוחר יותר יפקד כבריגדיר על פשיטות נגד האמריקאים באיזור וירג'יניה.

ג'והן אנדרה הרשים את האמריקאים כחייל אמיץ לב. בידעו שדינו מוות, הוא ביקש מג'ורג' וושינגטון להמיתו ביריה בצורה מכובדת. במכתב ששלח בהסכמת האמריקאים למפקדיו, ביקש שידאגו לאחר מותו לאימו ולאחיותיו. האמריקאים הציעו לבריטים חילופין: ג'והן אנדרה תמורת בנדיקט ארנולד. הבריטים לא היו יכולים להסכים לשלוח את ארנולד למוות ודאי. ג'ורג' וושינגטון סירב לבקשתו של אנדרה להמיתו בירייה. ג'והן אנדרה נתלה בגיל 29.

הבריטים ביכו את אובדנו של מפקד מוכשר. האמריקאים נותרו בתחושה קשה שהאדם הלא-נכון נענש, משום שאיתרע מזלו להיות במקום הלא נכון בזמן הלא נכון.



אז מה היה לנו שם?

משת''פ אמריקאי עם הכובש הבריטי, שביקש מקלט אצל הבריטים. לאחר מכן התגייס, אמנם, לצבא הבריטי, אך לא הגיע לגדולה. לאחר מכן פרש לעסקים, וגם בהם לא הטביע חותם. בסך הכל תרומתו לבריטים לא היתה גדולה.

מנגד החזיקו האמריקאים בקצין בכיר של המודיעין הבריטי. העובדה שהיה בשבי גרמה לבריטים נזק עצום, מוראלי ומבצעי. האמריקאים רצו להחליפו, אך לא עלה על דעת הבריטים להסגיר את מי שפעל למענם, גם אם ערכו המבצעי היה נמוך.

לאחר למעלה ממאתיים שנה, בקצה השני של הגלובוס מבצעים הפלשתינאים פשעים מחרידים נגד מי ששיתפו פעולה עם ישראל. ישראל בדרך כלל אינה פותחת את גבולותיה למשת''פים, ונותנת להם להירקב בבתי כלא פלשתינאים, אם לא גרוע מכך.

מדינת ישראל ביזתה את המשת''פים הלבנונים ועשתה כל שלאל ידה לשכנע אותם לחזור ללבנון, שם הם צפויים לעמוד בפני בתי דין צבאיים.

כאשר האמריקאים תפסו מרגל ישראלי, הם אמנם לא הוציאו אותו להורג, אך גם לא הציעו להחליפו באיש. המרגל הצליח להגיע לטריטוריה ישראלית (שגרירות ישראל בוושינגטון), אך מדינת ישראל לא נתנה לו להיכנס! בתמורה לשירותים שהוא העניק למדינת ישראל מרצה ג'ונתן פולארד מאסר עולם.

אין ספק שלישראל דהיום יש הרבה מה ללמוד מבריטניה שלפני מאתיים שנה ומישראל של לפני שלושים שנה כיצד להתייחס לאנשיה. עד שזה יקרה, אני ממליץ המלצה חמה לכל מי שחייו יקרים לו להימנע משיתוף פעולה עם המדינה כפויית הטובה הזו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


יובל, סיפור מעניין עם מסקנות לזמננו
דוד סיון (יום חמישי, 02/10/2003 שעה 15:19) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכל זאת הסיפור שלך לא ממש מבהיר את אמירתך שג'והן אנדרה היה בן אדם רציני וערכי יותר מבנדיקט ארנולד. תוכל לפרט יותר?
_new_ הוספת תגובה



מה לא ברור?
סתם אחד (יום חמישי, 02/10/2003 שעה 18:34)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבריטי מילא את חובתו. האמריקאי בגד במולדתו ובחבריו. האמריקאים מכבדים את הקאובוי הבריטי הנועז, האמיץ והנאמן. ומתעבים את הבוגד שלהם. מוכנים להחליפו בבוגד שלהם על מנת לסגור איתו חשבון.
הבריטים האמונים על קודים שאיננו מכירים אותם בישראל, לא יסגירו את המשת''פ שלהם אפילו הוא דמות מפוקפקת. ויניחו לגיבור שלהם למות מות גיבורים כי כך, עפ''י קוד הכבוד שלהם צריך לנהוג.
_new_ הוספת תגובה



תודה, אבל
דוד סיון (יום חמישי, 02/10/2003 שעה 19:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההסבר שלך מצויין ועוזר.

בכל זאת אין לי הסבר לטענה: ''המרגל המוכשר ג'והן אנדרה....''

מה הוא עשה, במה התבטאה המוכשריות שלו?
_new_ הוספת תגובה



תודה, אבל
אליצור סגל (יום חמישי, 02/10/2003 שעה 20:59)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י [
אבא שלי שהוא היום בפנסיה אמר לי שבזמן שעדיין עבד לא פעם נתבקש על ידי המוסד לעשות פעולות שונות במקומות שאנשיו לא יכלו להכנס שם מחוסר ידע מקצועי מתאים.
היום הוא היה מסרב לעשות את הפעולות הללו - ובגלל מה שיובל כתב. ולא רק משום שפעם הוא היה צעיר יפה וטיפש.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



פרטים נוספים
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 02/10/2003 שעה 22:18)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנדרה נולד בבריטניה להורים צרפתים ובהיותו נער נשלח להתחנך בפנימיה שווייצרית, עד גיל 17, אז חזר לאנגליה. הוא דיבר באופן שוטף אנגלית, צרפתית, גרמנית ואיטלקית. הוא ניגן בחליל, צייר וכתב שירים ליריים וקומיים.

בגיל 24 הוא כבר פיקד על הגנתה של מצודת סיינט ג'ונס. אמנם - הוא לא הצליח למנוע את נפילת המצודה, ואף נפל בשבי בעצמו. בהיותו בשבי העביר גם שיעורי אמנות לבנה של אחת מהמשפחות המקומיות.

בשנת 1778 הצטרף אנדרה לציוותו של מפקד הכוחות הבריטיים באמריקה, הנרי קלינטון. הוטל עליו לתאם את כל פעילות המודיעין הבריטית באמריקה. הוא הצליח לפרוש רשת חשאית של מרגלים והטיל עליה למצוא איזה אנשי צבא אמריקאיים ניתנים לשיחוד.

אנדרה נסע לפגישה עם ארנולד בספינה בריטית. לאחר שהורד לחוף הותקפה הספינה, ולכן נבצר ממנו בהמשך לחזור באותה דרך. לכן הוא שינה את תוכניות המקוריות שלו, לבש בגדי אזרח ואף שהה במסווה זה לילה אחד בקרב כוחות מיליציה אמריקאיים, כל זה בהיותו, למעשה, ראש המודיעין הבריטי באמריקה.

יכולת האילתור הזו ועצבי הברזל שנדרשו לשם כך נראים לי מדהימים. והוא הצליח! הוא נתפס לאחר מכן בידי כוחות מיליציה אחרים, כנראה באופן מקרי.

למרות שאין בידי נתונים נוספים רבים על אודות פעילותו, המעט שלמדתי עליו מצייר אותו כבעל כישרון מדהים.
_new_ הוספת תגובה



תודה רבה יובל
דוד סיון (יום חמישי, 02/10/2003 שעה 22:46)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



גם אני לא מבין
אלעד (יום שישי, 03/10/2003 שעה 1:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני אמור להפסיק לשתף פעולה עם המדינה מחשש כי תבגוד בי? הקריאה שלך מופנית למי בדיוק, ומה אתה רוצה שאותו מישהו יעשה (או לא יעשה)?
_new_ הוספת תגובה



הסבר
יובל רבינוביץ (יום שישי, 03/10/2003 שעה 2:59)
בתשובה לאלעד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אתה אזרח זר, אני ממליץ לך בחום לא לשתף פעולה עם מדינת ישראל, גם אם אתה מאמין שהצדק דורש זאת.

היא תבגוד בך בהזדמנות הראשונה.
_new_ הוספת תגובה



הסבר
אלעד (יום שישי, 03/10/2003 שעה 7:58)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב שקצת נסחפת. נכון שזה מקומם לראות מקרים כמו שציינת, אבל מהצד השני ישראל עושה רבות לפדיון שבויים. לגבי צד''ל - ראה תגובתי בנושא זה לטל. בנושא פולארד, לא היתה ברירה אחרת: אין לנו כח עמידה מול ארה''ב הגדולה בנושאים הרבה יותר קשים מאשר מאסר אזרח אמריקאי ש*נתפס* מבצע מעשי ריגול כנגד ארה''ב.
דרך אגב, צד''ל לא עשו מה שעשו מתוך ציונות או תחושת צדק. זו היתה התקשרות עסקית עם ישראל, שכללה הטבות ומעמד, עם אלמנט סיכון שנלקח (או לפחות היה אמור להילקח) בחשבון. על בסיס זה ייתכנו הסכמים עתידיים רבים בין ישראל למשתפי פעולה באשר הם.
_new_ הוספת תגובה



הסבר
יובל רבינוביץ (יום שישי, 03/10/2003 שעה 14:02)
בתשובה לאלעד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. מה עושה ישראל לפדיון שבויים?

2. ישראל לא הסגירה את פולארד לארה''ב לאחר שהגיע אליה, או משהו בדומה לזה. היא פשוט מנעה ממנו להיכנס למתחם השגרירות, למרות שהוא היה איש מודיעין ישראלי במצוקה. לא שהייתי מצדיק, חלילה, את הסגרתו לארה''ב לו היה מצליח להגיע למתחם ישראלי, אך לדעה כאילו שקל מאן דהו את מאזן הכוחות הגיאופוליטיים והחליט לוותר על פולארד נראה שאין על מה להסתמך. נראה שלעובדי השגרירות היה ברור שאין מרגיזים את הפריץ, וריבונותה של המדינה אינה מהווה שיקול לעניין זה.

3. המניעים של אנשי צד''ל, כמו המניעים של בנדיקט ארנולד, אינם רלוונטיים לעניין זה. גם שלושת החיילים הישראלים שנפלו בשבי החיזבאללה ונרצחו קיבלו משכורת צבאית, אז על מה מתלוננים בני המשפחה?

אם אתה מאד מתעניין, בנדיקט ארנולד דרש 10,000 לירות אנגליות עבור המידע על פריסת הכוחות האמריקאיים בווסט-פוינט. קלינטון דרש שזה יהיה הסכום שישולם רק אם כיבוש ווסט-פוינט על ידי הבריטים יעלה יפה. לבסוף הוסכם על סכום כפול, שישולם רק אם הבריטים יכבשו את ווסט-פוינט. היות שזה לא קרה, אני מניח שהסכום לא שולם. בכל אופן - הבריטים לא חלמו להסגיר את בנדיקט ארנולד, שנראה שבסך הכל לא הביא להם כל תועלת, היות שמעשה הבגידה נתגלה לפני שהופקו ממנו הישגים כלשהם.

אני מקווה, לכל הפחות, שלא היתה סחבת בתשלומי המשכורות של צד''ל. השכר הזה הגיע להם בדין.
_new_ הוספת תגובה



מוזר מאוד
נמרוד ברנע (יום שישי, 03/10/2003 שעה 2:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואני עוד חשבתי לתומי שטוב למות בעד ארצנו...
עכשיו אתה אומר שלא שווה לעבוד בעבורה אפילו בתמורה לבצע כסף !
_new_ הוספת תגובה



מוזר מאוד
יובל רבינוביץ (יום שישי, 03/10/2003 שעה 3:02)
בתשובה לנמרוד ברנע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מכיר אותך קצת, ואתה מעולם לא חשבת זאת, אפילו לא לתומך.

אבל בעד ארצך אולי טוב למות. בעד מדינה אחרת - לא כדאי להסתכן, במיוחד אם היא מדינת ישראל.

אם זו אנגליה, כנראה שכדאי. הם לא יזרקו אותך לכלבים.
_new_ הוספת תגובה



הם אולי לא יזרקו אותך לכלבים,
יועזר (יום שישי, 03/10/2003 שעה 14:59)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל אל תתפלא אם המטוס שבו תטוס, יפול או ייעלם.
_new_ הוספת תגובה



צד''ל
טל כהן (יום שישי, 03/10/2003 שעה 7:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית, תודה על המאמר המרתק.

באשר לאנשי צד''ל שהגיעו לישראל: אני חייב לומר שיחס מדינת ישראל ללוחמים אלה ולבני משפחותיהם עדיין מדהים אותי. מדהימה אותי גם העובדה שאף מפלגה לא העלתה את הנושא לסדר היום במהלך הבחירות: לאנשי צד''ל אין אמנם זכות בחירה, אך אזרחים ישראלים רבים שותפים לתחושה שמשהו רקוב בטיפול בהם, ונדמה לי שאם היה הנושא מטופל נכון, היה יכול להיות לו ערך אלקטורלי רב.

כמובן שעדיף היה בהרבה אם לא היה כל צורך בכך, כלומר, אם היו מקבלים את היחס הראוי מלכתחילה.
_new_ הוספת תגובה



צד''ל
אלעד (יום שישי, 03/10/2003 שעה 7:51)
בתשובה לטל כהן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמה אנשי צד''ל יש כאן? ולמה מגיעה להם טובה מעל ההצלה של התחת שלהם? החבר'ה האלה קיבלו משכורות מעולות מישראל שנים על גבי שנים, ובמבחן הראשון קרסו תוך יומיים. שלא לדבר על פריחת ההברחות והסמים בתקופת צד''ל העליזה. הם קיבלו מגורים במדינה, ויש סיוע מסויים. אתה רוצה גם לתת להם סל קליטה?
_new_ הוספת תגובה



צד''ל
טל כהן (יום שישי, 03/10/2003 שעה 9:11)
בתשובה לאלעד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נסה לקרוא בעיון את המאמר של יובל, במעלה העמוד.
_new_ הוספת תגובה



צד''ל - דברים נכונים במה עסקו. וגם
ניצה (יום שישי, 03/10/2003 שעה 11:09)
בתשובה לאלעד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלחנן טננבאום כנראה סחר בסמים, קבע פגישת עסקת סמים, אך זו התבררה כמלכודת החיזבאללה.
_new_ הוספת תגובה



טל כהן!
אליצור סגל (יום שישי, 03/10/2003 שעה 14:37)
בתשובה לטל כהן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
טל כהן!
מי אמר לך ששום מפלגה לא העלתה את נושא צד''ל על סדר היום?
מנהיגות יהודית עסקה בכך. אבל כוחנו המוגבל אז לא איפשר לנו לעשות יותר משעשינו. היינו כמה הפגנות ומשלוח מכתבים.

אני אישית פעלתי בנושא. ובזכות הלחץ שאני הפעלתי כמה ילדים חרשים מבין משפחותיהם קיבלו מכשירי שמיעה וסיוע שמיעתי חינם.

זה שאתה לא יודע על כך זו אשמת ערוציה הסתומים של התקשורת הישראלית. אני מניח שאילו היה קורה דבר כזה היום הייני מקימים קול זעקה שאפילו אתה היית שומע.

שנה טובה וגמר חתימה טובה
אליצור
_new_ הוספת תגובה



מאמר מעניין ד''ר רבינוביץ'-
רפי אשכנזי (יום שישי, 03/10/2003 שעה 11:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המתואר במאמר, הוצג ודוברר היטב בערוץ ההיסטוריה לפני מס' חודשים {34 בתבל}.
עם כל הכבוד לחומר ההיסטורי ועם כל הכבוד לך ד''ר רבינוביץ' על השקפותיך, שבחלקן הגדול איני חולק עליהן, איני חושב שיש מקום להשוואה בין התקופות.
הטיפול במה שקרוי משת''פים, הוא תמיד בעייתי וטובל בליכלוך.
הבעיה בה' הידיעה, היא מיהו משת''פ ומי הוא ממש כוחותנו. על נקודה זאת ראוי לערוך דיון.
כמה שאלות לסבור האוזן וגם קצת לעצבון לקראת השבת:
מה עם צ'ארלז אורד ווינגייט? מבחינת הבריטים נציגם בשטח, מבחינתו ממש בשר מבשרנו, אך בכל זאת נציג הוד מלכותה.
להבדיל: מה עם רודולף הס? האיש מראשוני המפלגה הנאצית, טס ביוזמה עצמית במסרשמיט 110 דו מנועי ונחת באירלנד ב 1941 בתקווה להסכם שלום גרמני עם אנגליה כנגד הרוסים. האם בוגד? האם שליח שלום? למה ישב במאסר עולם בכלא שפנדאו עד מותו בגיל 92?
מרגלי האטום בארה''ב בזמן ''פרוייקט מנהטן'' ליצור הפצצה האטומית במיל' העולם השניה: מסרו חומר רב לרוסים בתקווה שאם יהיה גם לרוסים את אותו נשק, הדבר יחזק את השלום בעולם, לעומת מצב בו רק לצד אחד יש את הפצצה.
חלקם נתלו, חלקם הודחו ונאסרו וחלקם ברחו אל מעבר מסך הברזל. בראיה הסטורית, זה שלשני הצדדים תהיה פצצה זה תורם לשלום העולם, הם צדקו על אף המעשה הנפשע של ריגול בזמן מילחמה.
הימאי האנגלי פראנציס דרייק, מהמאה ה17, היה שודד ים ענק כנגד הספרדים. היה יקיר המלכה , קבל תואר אצולה{סר} כל עוד הביא לה אוצרות. בסוף דרכו נעזב ונשכח וכמעט נתלה.
ומההיסטוריה שלנו: הנביא ירמיהו בעת מצור נבוכדנאצר: האם היה משת''פ של האשורים, האם היה משלנו, האם היה נציג המצרים? למה נכלא ע''י צדקיהו המלך?, למה שוחרר ובסוף מת גלמוד במצריים.
השאלות רבות, אין תשובה אחת ובטח לא אחרי הרבה זמן.
_new_ הוספת תגובה



תודה רבה
יובל רבינוביץ (יום שישי, 03/10/2003 שעה 14:16)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ראיתי את הסרט בערוץ ההיסטוריה ולא ידעתי על קיומו. אשתדל לצפות בו כשהוא ישודר שוב (מה שסביר שיתרחש).

במקרים שציינת, האם הצד שקיבל את שירותיו של האדם הסגירו לצד השני?
_new_ הוספת תגובה



[*] פולארד, שרנסקי
יפים גרינבוים (יום שישי, 03/10/2003 שעה 12:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[*] כותרת ההודעה שונתה על ידי המערכת.

מעניין על מה אתה כל-כך רוטן ד''ר רבינוביץ'. אני מציע שתפשפש היטב בזכרונך ותראה שגם מימין וגם משמאל הפקירו משתפי פעולה.

מדוע אתה לא מזכיר את עניין השבויים שלנו והעובדה שהממשלה שלך הפקירה את רון ארד בעבר ומפקירה אותו גם עכשיו.
_new_ הוספת תגובה



[*] פולארד, שרנסקי
יובל רבינוביץ (יום שישי, 03/10/2003 שעה 13:50)
בתשובה ליפים גרינבוים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במאמר לא הפרדתי בין האחריויות של השמאל ושל הימין.

נושא שבויינו שנרצחו בשבי הוא עניין כואב וחשוב. המאמר אינו עוסק בכך.
אשמח אם תכתוב מאמר לפא''צ בנושא זה.
_new_ הוספת תגובה



עידכון: אנשי צד''ל יוכלו לקבל אזרחות ישראלית
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 17/03/2004 שעה 22:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על פי הצעת חבר הכנסת יצחק הרצוג (עבודה) שעברה היום בקריאה טרומית, יוכלו אנשי צד''ל לקבל אזרחות ישראלית או מעמד של תושבי קבע. בישראל חיים כיום כ-‏2,500 אנשי צד''ל: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2890299,00.h...
_new_ הוספת תגובה



מעניין שהשתקן מדבר ופועל כאילו.....
דוד סיון (יום חמישי, 18/03/2004 שעה 0:26)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי