פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
באה לברך ויצאה מקללת
עגל הזהב / דוד סיון (יום שישי, 08/08/2003 שעה 22:33)


באה לברך ויצאה מקללת


ד''ר דוד סיון




אפי איתם: ''התוכנית הכלכלית שאימצה הממשלה עושה דברים נכונים, ואם היא לא תתמוסס תחת לחצים שונים, היא תביא לתוצאות... ברגע שתרד הריבית וירד מחיר ההון, תתחיל צמיחה. אני רואה את ענף הבניה כמנוע הצמיחה האמיתי של כל המשק'' (דרור מרמור).



שר השיכון תומך בתכנית הכלכלית של הממשלה אבל מציע לצרף צעדים נוספים כדי שענף הבניה, ''ילדו'', יתאושש ויוביל את שאר המשק לצמיחה. מאחר שלדעתו צמיחת ענף הבניה היא, כנראה, תנאי לצמיחת המשק הוא מציע ''מנוע עזר''. ''כדי שמנוע גדול יסתובב ויצבור כוח, הוא זקוק למנוע הקטן שייתן לו את הדחיפה''. השר גם מצביע על חסמים בירוקרטיים ואחרים שצריך להסיר בכדי שהמשק יחדש את הצמיחה.

אין ספק שהגישה שהשר מציג היא מאד חיובית בואו נפעיל מנוע קטן וחדש שיעורר את המשק כולו. יש כאן אמירה שכעת צריך להרחיב את הפעילות הציבורית, במעשים ותקציבים, בניגוד לעקרונות התכנית שקיבלה הממשלה. הרי השר ממליץ לממשלה לקחת חלק ניכר מהאחריות העסקית מידי היזמים בענף. כמי שכותב שצריך לצמצם את הפעילות הממשלתית אני קצת מבולבל. האם לא מנסים להכניס בדלת האחורית את מה ששר האוצר מנסה להוציא - מעורבות ממשלתית רבה יותר במשק?



לעומת שר השיכון שהתכונן ולמד את שצריך לדעת בכדי לגבש ולקדם את תכניתו, סגן שר התמ''ס, מיכאל רצון, פחות זהיר. מצד אחד הוא, כנראה, מבין שגיל הוא משתנה במשוואה שמסבירה את האבטלה ולכן הוא חושב להציע ש''מובטלים מעל גיל 60 יקבלו פטור מהתייצבות בלשכות התעסוקה'' (מירב דוד). אבל באותה הזדמנות הוא ''שוקל לחייב מובטלים צעירים להתייצב בלשכה בכל יום, ולא פעם בשבוע.''

אם אכן יצליח מר רצון, המובטלים הצעירים יצטרכו להשקיע כל יום מספר שעות וכסף (בנסיעה ללשכות) בכדי לקבל את קיצבתם. הדבר הראשון שיסבול זה העיסוק בלחפש עבודה. מצד שני, לשכות התעסוקה, שכבר מזמן לא משיגות עבודה למובטלים, יתפוצצו מעבודה ברישום המתייצבים. ברעיון של סגן השר אין הצעה איך להפעיל את לשכות התעסוקה להשיג יותר משרות עבור המובטלים אלא איך להגביר את הפיקוח עליהם.



ממשלה שכבר מזמן עברה את הגודל האופטימלי שלה מייצרת הרבה רעיונות שאף אחד מהם לא מציע את צמצומה. רבים מן הרעיונות בעקיפין, בעצם, ממליצים על הרחבת המנגנון הממשלתי. כך משתמע מהתכנית של שר השיכון ואפילו מהצעתו הלא חכמה של מיכאל רצון.

התכנית הכלכלית הדגישה את הצורך בצימצום המנגנון והתקציבים הציבוריים וכן את עידוד היזמות והיצירתיות. כעת באים שרים ומעלים על שולחן הממשלה רעיונות חדשים-ישנים. אכן, (הממשלה) באה לברך ויצאה מקללת את מעשיה.



מקורות:
  1. מירב דוד.
  2. דרור מרמור.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אנחנו נמצאים בנקודת מן בה הממשלה  (סוחר נדל''ן)
  אולי החמצתי משהו  (אלעד) (4 תגובות בפתיל)
  דויד, מדוע התעלמת מן העובדה  (ראובן גרפיט) (10 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי