פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דיפלציה וצמיחה
עגל הזהב / דוד סיון (יום חמישי, 03/07/2003 שעה 14:30)


דיפלציה וצמיחה


ד''ר דוד סיון




לא מעטים מהעוסקים במצב הכלכלה הישראלית אומרים שבין היתר חידוש הצמיחה הכלכלית בישראל תלוי בחידוש הצמיחה בכלכלות המובילות בעולם (נתן ליפסון, עדיין לא הצמיחה הרצויה). הדיפלציה, שכנראה, מהווה סכנה ממשית בכלכלות של גוש היורו ובארה''ב (סוכנויות הידיעות, Aonline) היא הנושא העיקרי שלנו הפעם. בהמשך נזכיר את ההשפעה של אי-השוויון בחלוקת ההכנסות ושל התנהגות עמיתי קרנות הפנסיה על הצמיחה הכלכלית.


דיפלציה מוגדרת כנפילה של רמת המחירים הכללית (ירידה במחיר של מוצר אחד, או כמה, היא לא דיפלציה). תקופת הדיפלציה הידועה ביותר היתה המשבר הגדול של שנות ה-‏30 של המאה הקודמת. אז לירידה מאד משמעותית וממושכת של רמת המחירים הצטרפה נפילה של התוצר הלאומי בלא מעט מדינות (Christopher Swann, FT primer: Deflation). דיפלציה פחות ידועה, אולי, היא הדיפלציה ביפן שהחלה בשנות ה-‏90 של המאה הקודמת ועדין לא נסתיימה.

דיפלציה יכולה להיות תופעה חיובית, לפי חלק מהכלכלנים, כאשר היא נובעת מצמיחה בכושר הייצור שמניע צמיחה כלכלית בת קיימא. כך היה בסוף המאה ה-‏19 במדינות המערב (אקונומיסט, FT primer: Deflation ,Aonline). בדרך כלל דיפלציה נובעת מעודף כושר ייצור או שפער תפוקה, שהוא ההבדל בין התוצר המקומי הגולמי (התמ''ג) בפועל לבין התמ''ג הפוטנציאלי, הוא חיובי. כאשר עומס החוב בכלכלה (סך כל החובות, במיוחד במגזר הפרטי, ביחס לתמ''ג) הוא גבוה נזקה של הדיפלציה עשוי להיות חמור במיוחד. זאת משום שאז הירידה במחירים מתחילה במחירי הנכסים ועוברת דרך ירידת ערך הביטחונות שהוצבו במקרה שהנכסים נרכשו באמצעות חובות וכך נפגעים בעלי החוב (נותני ההלוואות). בו זמנית, בגלל ירידת ערך נכסי הייצור החייבים נאלצים לקצץ בהוצאות ובמספר העובדים. זה , בהמשך, גורם לירידה בביקושים שמהווה לחץ נוסף על המחירים וחוזר חלילה.

דיפלציה היא תופעה לא טובה לכלכלה משום שהיא גורמת לעליית הערך הריאלי של החובות בזמן שההכנסות יורדת ועימן נפגעת יכולת ההחזר. בזמן דיפלציה הצרכנים מעדיפים לדחות הוצאה-צריכה משום שהמחירים צפויים לרדת וערך החיסכון עולה גם אם הריבית המשולמת עליו היא אפסית. כך, אכן קורה ביפן מוכת הדיפלציה (אקונומיסט, Aonline).

בארצות האיחוד האירופי ובארה''ב החוב הכולל של המגזר הפרטי ביחס לתמ''ג הוא גדול יותר מאשר היה כאשר ריחפה סכנת הדפלציה בשנות ה-‏30 של המאה הקודמת (אקונומיסט, Aonline). לכן הסיכוי לתהליך דיפלציוני הוא רב יותר מאשר חידוש צמיחה בת-קיימא. דיפלציה היא בעיה מוניטרית אך היא מושפעת ממערכת ציפיות אנושיות ויש לה אינרציה. לכן היא תופעה מסוכנת, אבל שלא כמו באינפלציה ''לדפלציה אין טיפול בהלם. התרופה הטובה היחידה היא תרופת מניעה'' (יואב קרני, מתחרזת עם שנות ה-‏30). להלן כמה שיטות פעולה שיכול הבנק המרכזי לנקוט, לטיפול בדיפלציה לאחר התפרצותה:

  • אפשר להשפיע לירידת הריבית לטווח ארוך על ידי הצהרה שריבית הבסיס (לטווח הקצר) תישאר קרובה לאפס זמן רב.

  • רכישת איגרות חוב (אג''ח) ממשלתיות ובכך למממן הוצאה ציבורית נוספת.

  • רכישת אג''ח של גופים פרטיים ובכך להגדיל את הנזילות למערכת.

  • התערבות בשוק מטבע החוץ להורדת ערך המטבע המקומי.

  • הדפסת כסף למימון הורדת מיסים או להגדלת ההוצאה הציבורית. זוהי דרך טובה אבל גם היא עשויה לעודד הפניית הקיצוץ במסים לחסכון.




  • מאחר וסיכויי חידוש הצמיחה בגוש היורו ובארה''ב הם רחוקים, גם אם תמנע הדיפלציה לא תמו הבעיות לחידוש צמיחה כלכלית בת-קיימא. ריבית נמוכה, שנוצרה כתוצאה ממדיניות מוניטרית בזמן מיתון, בדרך כלל מעודדת צריכה והשקעות אבל בראיה של הפנסיונר לעבר העתיד המצב הפוך: אם ברצונך להבטיח צריכה ברמה מסויימת בעתיד, עליך להגדיל את החסכון הפנסיוני מאחר שהקרן שלך לא מייצרת כמעט תשואה. יוצא שריבית נמוכה דווקא מעודדת חיסכון (פנסיוני) ולא צריכה (דורון צור, צרצרים בפנסיה).

    ''היום בכלכלה הגלובלית חוזרת הסתירה הפנימית ופוגעת ביכולת של הכלכלה לצמוח. הפעם המדינות העניות המייצרות שפע של מוצרי צריכה אינן יכולות לקנות חלק ממוצרי ההי-טק היקרים שמייצרים בשפע במדינות העשירות'' (אי שוויון בחלוקת הכנסות וצמיחה).

    למציאות הזאת שמתארת את מדינות העולם המערבי עם הקשיים, והארכת משך זמן ההמתנה, לחידוש הצמיחה הכלכלית שם נוסף ההיבט המקומי של מדינת ישראל. גם אם ינהיג משרד האוצר מדיניות נכונה המציאות המקומית תעכב, כנראה, את חידוש הצמיחה בגלל שבעייות הפנסיה ואי-השוויון קיימות גם בשוק המקומי. לכן למרות דברי מובילי המדיניות במשרד האוצר שלנו אני מעריך שחידוש הצמיחה הכלכלית בארץ עוד רחוק.





    חזרה לפורום

    הצגת המאמר בלבד
    הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
     
     


      כח הקנייה של המטבע הישראלי בחו''ל עולה בשעה שבארץ  (מיכאל מ. שרון)
      הן הדפלציה והן האינפלציה - כמחוללי כבידה בולמת יצרנות  (מיכאל מ. שרון)
      דפלציה, הכחשה, בלימה כלכלית, והנתק החברתי-כלכלי  (מיכאל מ. שרון) (7 תגובות בפתיל)
      דפלציה מפוצלת Split D , כבידה ובלימה מישקית והנתק החברתי-כלכלי  (מיכאל מ. שרון)
      ההכחשה...  (מיכאל מ. שרון)

    חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

    חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


    מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



    © פורום ארץ הצבי