פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מל גיבסון דובר ארמית
אליצור סגל (שבת, 14/06/2003 שעה 23:19)


לק''י
בעיתון הארץ נכתב על סרט של מל גיבסון שבו נאמר שכל השיחות שבו הן בארמית ולטינית בלבד.
מענין איזה מין ארמית הנ''ל דובר - זו יכולה להיות ממש חויה.
לפני כמה שנים שיפצו במרכז. הגבאים תלו שלט אזהרה בזה הלשון -

עכו''ם שכיחי הכא. אינהו סלקי לאיגרא דהתם עבידתיהו ונחתי. כל חד וחד לפום דרגא דיליה ליעביד נטירותא למטלטלי דיליה.

בחור ישיבה שלא מבין מגיע לו לסבול מהתוצאות.
אליצור

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


שוב האנטישמים ידברו ארמית ולטינית
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 15/06/2003 שעה 0:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מל גיבסון הוא פונדמנטליסט קתולי, השייך לזרם השואף לחסל את הכנסיה הקתולית הנוכחית, כולל האפיפיור, כדי שבמקומה יבוא אפיפיור 'אמיתי'. הוא כבר דור שני לקישקוש הזה.

אביו של הכוכב הצהיר שבשואה לא נהרגו כל כך הרבה יהודים ושמלחמת העולם השניה היתה קונספירציה בין היהודים לבין היטלר. לדבריו - הם חיפשו תירוץ לבוא לישראל כדי להילחם בערבים. הוא גם טוען שאין שום קשר בין אירגון אל-קאעידה לבין התקפת ה-‏11 בספטמבר בארה''ב. היהודים גם אשמים, כמובן, בכך שהאפיפיורים כיום אינם קתולים פונדמנטליסטים.

נראה שזהו רק קצה הקרחון. מל גיבסון עצמו אינו יוצא בהצהרות לכאן או לכאן, אך היה מי שראה את התסריט של סרטו החדש והגדיר אותו כ'מסמך אנטישמי'.

לעניין השימוש בשפות אזוטריות, הסרט האמור מתנהל כולו בלטינית ובארמית, ללא כתוביות תרגום. אני בספק אם יש כיום מומחים אותנטיים לארמית. בכל אופן - גיבסון אמר שהוא מקווה לתאר את ייסוריו של ישו תוך שימוש ב''טכניקות סיפור קולנועיות'' שיהפכו את הבנת הדיאלוג לבלתי הכרחית.

להלן הקישורים לכתבות הרלוונטיות בעיתון 'הארץ'.

קישורים:
מקס הזועם על היהודים - מאת כריסטופר נוקסון: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
גיבסון: סרטי על ישו אינו אנטישמי: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
_new_ הוספת תגובה



יש מומחים אותנטיים לארמית
אליצור סגל (יום ראשון, 15/06/2003 שעה 11:32)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
בודאי שיש מומחים אותנטיים לארמית. למשל רחבת השביר לצרכן בירושלים נקראת טליתא קומי. טליתא זה ילדה או תינוקת בארמית טליא זה תינוק או ילד. וקומי זה כמו בעברית. על שם ארוע מהאונגליון שלהם.
השאלה באיזה ארמית הוא מדבר כי יש ענפים שונים.
אינה דומה המרונית לכורדית שהן שתיהן ענפים של הארמית. ושתיהם שונות מהסורית שגם היא ענף של שפה זו. וכן הארמית של התלמוד הבבלי שונה מעט מהארמית של הירושלמי. השוני אמנם אינו גדול דבר ארמית אחת יכול להבין בלי קושי מיוחד דובר ארמית אחרת אולי תהיינה אי הבנות קלות ביניהן.
מענין באיזה ענף ארמי הללו בחרו.
נדמה לי שהארמית של ישו צריכה להיות הארמית הארץ ישראלית של התלמוד הירושלמי.
אבל יכול להיות שהם סמכו על כך שממילא אף אחד מהצופים הפוטנציאלים לא מבין ולא יבין בשפה זו.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



למה קישקוש?
דורון רביד (יום חמישי, 19/06/2003 שעה 21:00)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מתנשא, אינני מבין כיצד הרצון הזה הוא קישקוש.
_new_ הוספת תגובה



מוזר לי
אלברט חומסקי (יום ראשון, 15/06/2003 שעה 1:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאתה רוצה לנקום בגיבסון ומפליא עלינו בשפה ארכאית שאיש שאינו נמנה על ל''ו הצדיקים של הישיבה שפתח גיבסון יכול להבינה.

וזאת הזדמנות לצאת בכלל נגד הנטיה הזו הקיימת בציבורים מסויימים שרושמים טקסט בכוונה גמורה שלא יהיה זמין ובהיר לקורא,

למשל אם נניח הייתי כותב בן זונה בלטינית האם משמעות הטקסט היתה משתנה או מתעלה בגלל עצם הכתיבה שלו בלטינית.

חושבני שרוב הטקסטים שאינם בהירים וצלולים אחת היא באיזו שפה נכתבו ,בלי קשר לכך שגיבסון הוא עוד פונדמטליסט שכנראה מנכיח פה שיח חדש/ישן של פונדמטליסטים מכל הדתות.
_new_ הוספת תגובה



תבקש מגיבסון שיתרגם אם הוא מבין ארמית.
אליצור סגל (יום ראשון, 15/06/2003 שעה 11:34)
בתשובה לאלברט חומסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



''כל אחד ואחד יעשה... למטלטלין שלו''...?
אריה פרלמן (יום ראשון, 15/06/2003 שעה 23:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הארמית שלי קצת חלודה...

כבר 1,800 שנה לא תרגלתי אותה.

שמא תתרגם את האי לישנא?
_new_ הוספת תגובה



אריה, לשירותך;
נסים ישעיהו (יום שני, 16/06/2003 שעה 0:09)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גויים מצויים כאן; הם עולים לגג, שם עבודתם ויורדים.
כל אחד ואחד לפי דרגתו (? הכוונה, כנראה, באחריותו) שיעשה שמירה למטלטליו.

סתם, רציתי לנוח באמצע כתיבת הטור.

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



אני מאוד גאה בגגות עם הגויים
אריה פרלמן (יום שני, 16/06/2003 שעה 1:09)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל עדיין לא הבנתי שום דבר...

מסתבר שגם בעברית אפשר ללהג בעירפול.

בכל מקרה, תודה על התרגום.
_new_ הוספת תגובה



הרי זה מה שאמר אליצור
נסים ישעיהו (יום שני, 16/06/2003 שעה 1:22)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בחור ישיבה שאינו מבין את הכתוב, מגיע לו שייעלמו חפציו.

בעברית פשוטה: ערבים עובדים בבניין אז צריכים לשמור את החפצים מפני גנבים.

עכשיו זה יותר ברור, אני מקווה.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



עכשיו זה ברור, ואני מאושר.
אריה פרלמן (יום שני, 16/06/2003 שעה 1:30)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תלאותיו של עולה חדש
אליצור סגל (יום שני, 16/06/2003 שעה 20:15)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י

בתלמוד מסופר על עולה חדש מבבל לארץ ישראל. כאן ברוך ה' מצא אישה והחתתן.

באחד הימים ביקש ממנה להכין לו בוציני - בוציני בארמית בבלית הם קישואים. לא מה שאחנו קוראים היום קישואים שזה ירק דרום אמריקאי של היה קיים כאן בתקופת חז''ל אלא מה שנקרא היום מלפפון ערבי - אלפקוס.
אבל בארמית ארץ ישראלית בוציני הם נרות. ובכן בשובו האישה קיבלה את פניו בנרות דולקים בבית.
הלה התרגז ואמר לה: שקולי בוציני וחבוטי ארישא דבבא.
קחי את הבוציני וחיבטי אותם על ראש הפתח!
בבא הוא שער בארמית בבלית.
אבל בעיר היה חכם שקראו לו בבא בן בוטא.
ובכן, הלכה האישה ומצאה את בבא מגיד שיעור לפני תלמידיו ובאמצע השיעור חבטה את הנרות על ראשו של בבא בן בוטא.
התלמידים כמובן קפצו ממקומם כדי לעשות בה שפטים.
שאל אותה בבא בן בוטא מהו דין? מה זה?
ענתה לו: דפקדתני בעלי!
בעלי נתן לי פקודה לחבוט את הנרות על הראש שלך!
ברך אותה בבא בן בוטא : את עשית רצון בעלך הקב''ה יוציא ממך בנים כבבא בן בוטא!

בארמית בבלית טורא זה הר. בארמית ארץ ישראלית טורא זה שדה דוקא.
לכן מענין לראות מה יקרה כאשר תשמע הפקודה אזיל לטורא!
לך לטורא!
הארץ ישראלי ירוץ לבקעה. הבבלי ירוץ להר דוקא.

ובכן זו יכולה להיות ממש חויה לשמוע את הסרט של גיבסון. אם הם סומכים על כך שאף אחד לא מבין מה שהם מדברים הם עלולים להתבדות.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



הרי זה מה שאמר אליצור
יובל רבינוביץ (יום שישי, 04/07/2003 שעה 20:08)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אגב, האם ערבים=עכו''ם?

אני מניח שיהודי דתי יתייחס לנוצרים כאל עכו''ם. מה בדבר מוסלמים, שהם רובם של הערבים?
_new_ הוספת תגובה



עכו''ם
אליצור סגל (שבת, 12/07/2003 שעה 21:22)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
עכו''ם זה ראשי תיבות של עובדי כוכבים ומזלות. אבל, חז''ל כלל לא השתמשו בבטוי זה. הוא בטוי מאוחר שהומצא עבור הצנזורים הנוצרים ואולי על ידם כדי לתאר גוי.
יש אומרים שהיהודים התנקמו בדרך זו בנוצרים שחשבו שהתואר עובד עבודה זרה מכוון אליהם ודרשו לשנותו לכן עבור הנוצרים אמרו שזה ראשי תיבות של עובדי כוכבים ומזלות והרי הנוצרים אינם מחשיבים את עצמם לעכו''ם. ועבור היהודים זה ראשי תיבות של עובדי כריסטוס ומריה.
בכל אופן כונת כותב הפתק הייתה לומר שגויים מצויים בבנין.
לצד ההלכתי שבדבר - אינני סבור כלל שהמוסלמים הם עובדי עבודה זרה. ויתרה מזו לא נראה לי שהנוצרים הם עובדי עבודה זרה.
החשבון עם שתי הדתות האלה הוא ברמה אחרת לא ברמה של עובדי עבודה זרה.
כך נדמה לי
אליצור
_new_ הוספת תגובה



הרי זה מה שאמר אליצור
דוד סונינו (יום רביעי, 01/08/2007 שעה 10:30)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עכו''ם זה ראשי תבות של עובדי כוכבים ומזלות
הן הנוצרים והן המוסלמים אינם עובדי לא כוכבים ולא מזלות.
עובדי כוכבים ומזלות הם אנשים בני דתות שאין להם אל אחד אלא אלילים הרבה.
מכאן, המוסלמים מאמינים אך ורק באל אחד שהוא אלוהי אברהם, יצחק, יעקב וישמעאל. הטענה שלהם היא השקוראן זה תרגום תורת משה לערבית כפי ששמע ה''נביא'' מוחמד מפי המלאך גבריאל. כך, נמצא בקוראן איזכורים הרבה לבני ישראל, בעיקר בגלל חטאותיהם הרבים אשר הקוראן כביכול בא לתק. עיקר הויכוח בין הקוראן ליהדות זה פרשנות הרבנים שלנו. הטענה המרכזית היא
לפי תפיסת הרבנים היהודיים ''כל מה שלא התיר במפורט אסר'' אינה מקובלת על האיסלם בקוראן שטען ''שכל מה שלא אסר במפורש התיר''.
עכשיו לך תתווכח עם הרבנים שלנו..
בהקשר לנצרות, כבר אמר הרמב''ם כי הנצרות מבוססת על התורה. כלומר, לטענת הנוצרים הם למעשה היהודים האמיתיים החדשים. עובדה (בעיניהם) שהאל כרת ברית חדשה עם עם ישראל טענה המבוססת על ישעיהו הנביא.
כבר נאמר בספרי הבשורה השונים (של הנצרות), שכביכול ישו (שזה ראשי תיבות של ימח שמו וזכרו), טען ''רק לכבשים הטועות בקרב עמי אני בא''. כלומר, ישו התכוון לתקן תרגולת ''קלוקלת'' של דברי התורה ולא בא להמציא דת חדשה.
אם הדבר היה תלוי בו, לא היתה הנצרות דת שונה מהיהדות.
גם כאן כמו במקרה של האסלם, האשם נמצא רק ברבנות שלנו אשר ביקשו ל''שלוט'' ולהחזיק את המנדט על התרגום והפרשנות. כפי שהם עושים עכשיו נגד היהדות הקונסרבטיבית והיהדות המתקדמת או החילוניות.
אחרת, הנצרות, הייתה כת בתוך היהדות בדיוק כמו הקראים, השומרונים היו כת ביהדות, האסלם היה כת ביהדות ואז סוף סוף הייתה מתקיימת ההבטחה של השם יתברך לאברהם אבינו
''יתן זרעך כחול על שפת הים'' כלומר העולם היה מורכב מדת אחת, דתו של אברהם אבינו (השונה מדת הרבנים שלנו)- לדת זו היו 2.2 מילארד מאמינים ברחבי העולם.
שוב התרגום שלנו (של הרבנים) מול התרגום שלהם מביא את ההבדלים בתרגולת של הדת ולא בעיקר.
מכאן, אין להתייחס אל הנוצרים ואל המוסלמים אחרת מאשר יהודים בדיוק כמונו.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי