פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הליכה בחוקים ושמירת המצוות
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום רביעי, 21/05/2003 שעה 0:45)


הליכה בחוקים ושמירת המצוות

נסים ישעיהו




(ויקרא כ''ו): ג אִם-בְּחֻקּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת-מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אתָם: ד וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ: ה וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת-בָּצִיר וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת- זָרַע וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשׂבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם: ו וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן-הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא-תַעֲבר בְּאַרְצְכֶם:
(רש''י): 'אם בחקתי תלכו'; יכול זה קיום המצות, כשהוא אומר 'ואת מצותי תשמרו' הרי קיום המצות אמור; הא מה אני מקיים 'אם בחקותי תלכו' - שתהיו עמלים בתורה:

'ואת מצותי תשמרו'; הוו עמלים בתורה על מנת לשמור ולקיים; כמו שנא' (דברים ה) 'ולְמַדתם אותם ושמרתם לעשותם':
מעניין; הליכה בחוקות ה' זה להיות 'עמֵלים בתורה', אומר לנו רש''י בציטוט מחז''ל. לא מספיק 'ללמוד תורה', צריכים להיות 'עמלים בתורה'; מה זה להיות עמלים בתורה?

ולשם מה צריכים להיות עמלים בתורה? 'על מנת לשמור ולקיים' את המצוות הכתובות בה. ולכך לא מספיק לימוד התורה? צריכים דווקא עמל בתורה?

פירושים רבים נאמרו להקבלה בין הליכה בחוקים לבין שמירת המצוות האמורים בפסוק זה כי הרעיון הזה כולל את התורה כולה. רש''י – כדרכו – כולל את כל הפירושים בשנים שלושה משפטים קצרים; אנחנו, כדרכנו, ננסה למצוא את המסר האקטואלי עבורנו.

ונקדים: פרשה זו הנה האחרונה בספר ויקרא והיא חותמת את הברית שנכרתה בין ה' יתברך ובינינו במעמד הר סיני; עד כאן קיבלנו את תנאי הברית, מצוות עשה ולא תעשה שכל אחת מהן מהווה חלק מהותי בקיום או, חלילה, בהפרת הברית בינינו לבין הבורא יתברך. בפרשה זו מפורטות התוצאות של שמירת וקיום הברית בינינו לבין ה' יתברך הן לטוב והן למוטב.

בכל דרכיך דָעֵהוּ

הברית בין ה' יתברך ובינינו כוללת הכל ואין שום חלק בחיי האדם שאינו כלול בה. לא מדובר בפרט שהוא לימוד תורה ועוד פרט שהוא מצווה א' ועוד פרט וכו'; הכל זה מערכת אחת שלמה.

אם יש הליכה, יש גם דרך בה הולכים; מהי הדרך של אִם-בְּחֻקּתַי תֵּלֵכוּ?
(רמב''ם, הלכות דעות, ג, ג): המנהיג עצמו על פי הרפואה (...) ישים על לבו שיהא גופו שלם וחזק כדי שתהיה נפשו ישרה לדעת את ה'; שאי אפשר שיבין וישתכל [וישכיל] בחכמות והוא רעב וחולה או אחד מאיבריו כואב; וישים על לבו שיהיה לו בן אולי יהיה חכם וגדול בישראל. נמצא, המהלך בדרך זו, כל ימיו עובד את ה' תמיד אפילו בשעה שנושא ונותן ואפילו בשעה שבועל. מפני שמחשבתו בַּכֹּל כדי שימצא צרכיו עד שיהיה גופו שלם לעבוד את ה'; ואפילו בשעה שהוא ישן, אם ישן לְדַעַת כדי שתנוח דעתו עליו וינוח גופו כדי שלא יחלה ו[התוצאה מכך תהיה ש]לא יוכל לעבוד את ה' והוא חולה, נמצאת [אפילו] שינה שלו [היא] עבודה למקום ברוך הוא. ועל ענין זה צוו חכמים ואמרו וכל מעשיך יהיו לשם שמים; והוא שאמר שלמה בחכמתו (משלי ג) ''בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך'':
(אור החיים): והוא מאמר הכתוב כאן ''אם בחקתי תלכו'', בשביל עסק התורה תלכו בכל דרככם באכילה וכו' במשתה בדיבור וכו' בכל מעשה המסובב מהטבעיות:
וזה מזכיר לנו את מה שראינו ברשימות הקודמות אודות דרכו של יהודי בעולם הזה; יש נקודת מוצא, ישנו יעד שאליו חותרים וישנה הדרך בה הולכים.

הדרך שהתורה מתווה לנו הנה דרך של מודעות מלאה לכך שאין שום פרט בחיי יהודי שהוא נפרד מן הקשר שלו עם הבורא יתברך; גם המעשה הכי טבעי, כל כך טבעי עד שהוא מוגדר כ- 'מעשיך' (שלך) או 'דרכיך' (שלך), הכל צריך להכלל במסגרת של 'דעהו', במודעות של עבודת ה' או לפחות 'לשם שמים'.

אם תשמעו ואם לא תשמעו

כאמור, בפרשה זו מפרטת התורה את התוצאות של שמירת או אי שמירת הברית שנכרתה בינינו ובין ה' במעמד הר סיני:
יא וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכֲכֶם וְלֹא-תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם: יב וְהִתְהַלַּכְתִּי בְּתוֹכֲכֶם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹקִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי לְעָם: יג אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִהְית לָהֶם עֲבָדִים וָאֶשְׁבּר מטת עֻלְּכֶם וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמֲמִיּוּת:
זה במצב בו אנו הולכים בחקות ה' ושומרים מצוותיו; ומה במקרה ההפוך? בהפרה שלנו את הברית, בהתעלמות שלנו מחובותינו הכתובות בספר הברית; מה יקרה אז? התורה מפרטת תוצאות קשות שיבואו כתוצאה מכך, גלות מן הארץ וסבל קשה; עם זאת אין שום רמז, חלילה, להפרה מקבילה של הברית מצד הקב''ה:
יד וְאִם-לֹא תִשְׁמְעוּ לִי וְלֹא תַעֲשׂוּ אֵת כָּל-הַמִּצְוֹת הָאֵלֶּה:
לב וַהֲשִׁמּתִי אֲנִי אֶת- הָאָרֶץ וְשָׁמֲמוּ עָלֶיהָ איְבֵיכֶם הַיּשְׁבִים בָּהּ: לג וְאֶתְכֶם אֱזָרֶה בַגּוֹיִם וַהֲרִיקתִי אַחֲרֵיכֶם חָרֶב וְהָיְתָה אַרְצְכֶם שְׁמָמָה וְעָרֵיכֶם יִהְיוּ חָרְבָּה:
גם כאשר אנחנו לא בארץ, בגלות, הארץ נשארת ''ארצכם'' והערים - ''עריכם''. יתרה מכך, הארץ נשארת שממה והערים חרבות בהמתנה לנו שנשוב לבנותן; וְשָׁמֲמוּ עָלֶיהָ איְבֵיכֶם הַיּשְׁבִים בָּהּ: הם לא יצליחו ליישבה כרצונם כי אינה שלהם. הארץ היא שלנו גם אם, פיזית, באורח זמני, אין אנו יושבים בה.

אמור מעתה, עלולות להיות תוצאות קשות לאי-שמירת הברית בינינו לבין ה', אבל אלה תוצאות של מעשינו הנלוזים; מצד ה', הוא שומר הבטחתו לישראל בכל התנאים.
מב וְזָכַרְתִּי אֶת-בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת-בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת-בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכּר וְהָאָרֶץ אֶזְכּר:מד וְאַף גַּם-זאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ איְבֵיהֶם לֹא- מְאַסְתִּים וְלֹא-גְעַלְתִּים לְכַלּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיהֶם:


מהר סיני עד הר סיני

כאמור ברשימה לפרשת בהר סיני (מובא מפירושו של 'אור החיים'), הקשר שנוצר בינינו לבין הבורא יתברך במעמד הר סיני הנו קשר נצחי, אלא שטיבו של קשר זה בכל זמן נתון תלוי במדת שמירתנו את הברית. ראינו גם כי מצוות השמיטה, שביתת הארץ, הנה איפיון כולל לדרכו של יהודי בעולם הזה, לקדש אפילו את המעשים היומיומיים והטבעיים, כפי שציטטנו לעיל את הרמב''ם. מכאן אפשר להבין את הפסוקים הבאים בפרשתנו:
לד אָז תִּרְצֶה הָאָרֶץ אֶת-שַׁבְּתֹתֶיהָ כּל יְמֵי הָשַּׁמָּה וְאַתֶּם בְּאֶרֶץ איְבֵיכֶם אָז תִּשְׁבַּת הָאָרֶץ וְהִרְצָת אֶת-שַׁבְּתֹתֶיה:
מג וְהָאָרֶץ תֵּעָזֵב מֵהֶם וְתִרֶץ אֶת-שַׁבְּתֹתֶיהָ בָּהְשַׁמָּה מֵהֶם וְהֵם יִרְצוּ אֶת-עֲוֹנָם יַעַן וּבְיַעַן בְּמִשְׁפָּטַי מָאָסוּ וְאֶת-חֻקּתַי גָּעֲלָה נַפְשָׁם:
היעד של יהודי בעולם הזה הנו השבת שהיא ביטוי מופגן ומעשי למלכות ה' בעולם; כאשר מסיטים מבט מן היעד, עלולים לפול, חלילה, ולאבד אחיזה בארץ. התורה מציבה לנו את היעד, לא תיאורטית בלבד; במעמד הר סיני ראינו בעינינו את הגילויים הצפויים לנו בעתיד הקרוב. מהגילויים הצפויים נביא כמה לדוגמא:
(תניא, ל''ז): כי עין בעין יראו וגו'; וכתיב: לא יהיה לך עוד השמש לאור יומם וגו' כי ה' יהיה לך לאור עולם וגו'. ונודע שימות המשיח ובפרט כשיחיו המתים הם תכלית ושלימות בריאות עולם הזה שלכך נברא מתחילתו:

(...): וגם כבר היה לעולמים מעין זה בשעת מתן תורה כדכתי' ''אתה הָרְאֵתָ לדעת כי ה' הוא הא-להים אין עוד מלבדו'' הראת ממש בראיה חושיית כדכתיב וכל העם רואים את הקולות.
אכן, בגאולה הצפויה המצב יהיה דומה מאד לזה שהיה במעמד הר סיני; אותה עוצמת גילוי; אשר על כן מזכירה לנו התורה:
מו אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרת אֲשֶׁר נָתַן ה' בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינַי בְּיַד-משֶׁה:


ושיהיה רק טוב ליהודים.

תנועת 'אור ישראל'.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מפי עליון לא תצא הרעות והטוב
אליצור סגל (יום רביעי, 21/05/2003 שעה 15:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
גם כאן וגם בקולמוס נט מרבים לטעון שהקב''ה הרע לנו ודבר זה אמור להחליש את אמונתינו בו.
לעומת זאת באופן קבוע מתעלמים מהקשר הדו צדדי - כלומר, אם תעשו טוב יהיה טוב תעשו רע יהיה רע.
משל למה הדבר דומה? אדם קפץ מקומה עשירית לאחר שהתעורר בבית החולים התחיל לצעוק: רבונו של עולם למה שברת לי את העצמות!
הבן הקטן שלי נפל השבוע מקומה שניה ולא קרה לו כלום. אפילו לא שריטה קטנה. אז זה לא אמור לחזק את אמונתי?
אין לי כוח להתעסק עם זה לכן אינני מגיב על טענות מסוג זה אבל אולי אתה תכתוב שמהו על הענין?
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אליצור לא נוח לי עם זה שאני מעלה דברים שנדונו
אניקה (יום רביעי, 21/05/2003 שעה 18:36)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ונטחנו כבר מכל הכיוונים, אבל מה שאתה אומר כאן לא מסביר למה יהודים דתיים ששמרו מצוות נרצחו בשואה. אלא אם כן אתה מתכוון להשתמש בטיעון של חטאי אבות (לא מכירה את המונח המדויק).
_new_ הוספת תגובה



אניקה, אני משאיר את זה לניסים אם ירצה מבחינתי
אליצור סגל (יום חמישי, 22/05/2003 שעה 14:15)
בתשובה לאניקה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אניקה, אני משאיר את זה לניסים אם ירצה. מבחינתי רק הערות.
א - תמיד תמהתי כיצד אנשים העוברים על העברות החמורות ביותר בתורה כל פעם שנתקע להם קוץ בקצה הזרת הם קופצים כנשוכי נחש וצועקים רבש''ע למה? למה עשית לי את זה?
ב - כנראה בהשפעת אופנת הפוסט את חושבת שאדם נידון רק על פי מעשיו וכל החשבון נגמר בעולם הזה.
זה פשוט לא כך.
יש שלושה חשבונות. האחד החשבון הפרטי אישי. השני החשבון הלאומי והשלישי החשבון העולמי.
כך שאדם יכול להענש בעולם הזה לא רק בגלל חטאיו שלו אלא בגלל חטאיו של יהודי אחר במקום אחר.
את החשבון הפרטי אישי הקב''ה יכול לסדר באופן פרטי אישי בעולם הבא.
זה כמובן בקיצור נמרץ אבל לי כאן זה מספיק.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



תירוצים מפוקפקים
צאן קדשים (יום חמישי, 22/05/2003 שעה 14:36)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלוהים יתעסק עם מאמיניו, אנחנו נסתדר גם בלי הטובות שלו
_new_ הוספת תגובה



מה זה רבש''ע?
אניקה (יום חמישי, 22/05/2003 שעה 17:02)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



רבש''ע = רבונו של עולם
דוד סיון (יום חמישי, 22/05/2003 שעה 19:13)
בתשובה לאניקה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כבר כתבתי על כך בעבר
נסים ישעיהו (יום רביעי, 21/05/2003 שעה 23:45)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצורף קישור.

מי שמתעניין, כדאי שיקרא בעיון; גם התגובות בהמשך אותו פתיל די מעניינות.

בכלל, מעניין לראות כי בכל דבר רע מאשימים את הקב''ה ואת הדברים הטובים משאירים לעצמנו. הצלחתי - כל הכבוד לי. נכשלתי - למה ה' עשה לי את זה?

ובכן גם ההצלחה וגם הכשלון הן מאת ה', אלא שאת ביצוען בפועל הוא הותיר בידינו ואף הודיע לנו על כך. כלומר, קיבלנו מרשמים ברורים לתוצאות העלולות/עשויות להשתלשל ממעשינו ועל כן, בכל מה שקורה או לא קורה אין לנו להלין אלא על עצמנו.

פרשת השבוע שלנו ממחישה זאת היטב אבל כרגיל, רוצים לעשות מה שבא לי ושהתוצאות יהיו לטובתי בכל מקרה.

אז הלוואי שיהיה טוב לכולם כל הזמן; מכל הלב. אבל בפועל זה לא בדיוק מה שקורה וצריכים לקחת זאת בחשבון.

בברכה,
נסים.

קישורים:
בחירה חופשית - שכר ועונש.: דיון 629
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי