פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
השטן התרבותי הגדול
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום רביעי, 16/04/2003 שעה 12:36)


השטן התרבותי הגדול

גדעון ספירו



בדיון על המלחמה בעיראק שקיימה הטלוויזיה הבריטית בי.בי.סי, אמר אחד העיתונאים כי הוא סבור שהאמריקאים נתנו לביזה בבגדד ובערים אחרות להשתולל בכוונה, כדי לשכנע את הציבור כי אין מנוס לארה''ב אלא להישאר שם כדי למלא את הואקום השלטוני.
דעה זו אינה בלתי מתקבלת על הדעת, אולם אין בה כדי לשחרר את האמריקאים מהמחדל הפושע של שוד וביזת שכיות התרבות, ששייכות לא רק לעיראק אלא לתרבות האנושית.
כאשר האמריקאים תיכננו את המלחמה הם ידעו על קיומו של המוזיאון הלאומי בבגדד ועל הספרייה הלאומית, בהם נמצאים כמה מהמוצגים יחידי הסגולה של ערש האנושות. שריפת בית הספרים הלאומי על ידי הבוזזים ושוד והרס המוצגים במוזיאון הלאומי, הוא פשע תרבותי לו אחראים הכובשים האמריקאים.
מנהלי המוזיאון ובית הספרים ביקשו מהאמריקאים לשלוח חיילים שיגנו על המוסדות החשובים האלה, אולם הם לא נענו. אחריותו של הכובש האמריקאי לפשע הזה אינה פחותה מאחריותה של ממשלת הטאליבן, שהתעלמה מבקשות שזרמו מרחבי העולם לבל תפוצץ את פסלי הבודהא היחידים במינם שנחצבו בצלע ההר. הפסלים באפגניסטן פוצצו, הפסלים במוזיאון בבגדד נהרסו או נשדדו והספרים בבית הספרים הלאומי בבגדד נישרפו.
לעומת זאת הראו האמריקאים נחישות רבה בשמירה על שדות הנפט בעיראק. לשם לא נתנו לאף בוזז להגיע. ללמדכם, שכשהם רוצים לשמור על נכס, הם יודעים. נפט כן, נכסי תרבות לא. זהו המסר הרוחני של דבליו בוש ויועציו הנוצרים והיהודים.

כיבושה של ישראל בידי צבא זר, ערבי או אחר, אינו דבר בלתי אפשרי לאור הסכסוך הבלתי נגמר באזורנו.
מה היינו אומרים, מה היה אומר העולם התרבותי, אילו צבא כובש כזה היה עומד מן הצד ומאפשר לבוזזים יהודים או ערבים לשרוף את בית הספרים הלאומי בגבעת רם על שכיות החמדה החד פעמיות השמורות שם, ולשדוד ולהרוס את מוזיאון ישראל על מגילות ים המלח המוצגות בו? היינו מדברים על ברבריות הכובש.
הפונדמנטליזם המוסלמי באפגניסטן והנוצרי-יהודי בארה''ב חברו לפשע תרבותי נגד האנושות.
סימנים מאד לא מעודדים באשר ל''בשורה הדמוקרטית'' של בוש בעיראק.
ואולי זה לא צריך להפתיע כשהדברים באים מאיש שבעצמו כבש את השלטון לא מכוח הכרעת הרוב (שתמך במתחרהו), אלא בקומבינות של זיופים וגיבויים בידי שמרני בית המשפט העליון בארה''ב.

ובינתיים: מה קורה בעיראק? הביזה נמשכת, שריפת בנייני ציבור נמשכת, בתי החולים משותקים ואלפי עיראקים משלמים על כך בחייהם, אין מים זורמים והעיראקים נאלצים לצרוך מים מזוהמים, סכנת מגיפות ומחלות המוניות עומדת בפתח, כינוס ''ראשי האופוזיציה'' שאירגן המושל האמריקאי החדש של עיראק כדי להקים ''משטר דמוקרטי'' התגלה כפאדיחה אחת גדולה, הממשל האמריקאי לא מוכן לפצות את האזרחים החפים מפשע שנפגעו בהפצצות של צבא הפלישה, יותר ויותר עיראקים מגלים התמרמרות לנוכח הכיבוש האמריקאי וכבר ניראות הפגנות עם סיסמאות ''לא לסדאם ולא לבוש''.
נשק השמדה המוני, העילה למלחמה, טרם נמצא, אבל כבר עתה ברור כי הצבא העיראקי לא היה מצוייד בנשק כזה כדי להפעילו נגד הפולשים (לעומת ישראל שמצויידת בנשק כזה למכביר).
סילוקו של העריץ סדאם, מעשה מבורך שבוצע בשיטות נלוזות ועריצות, כרוך לפי שעה ביסורים רבים.


טועה, טועים

חבר הפרלמנט האירופי מספרד אמיליו מונדס דל ואיה כתב מאמר בעיתון הספרדי הנפוץ ביותר ''אל פאיס'' ובו כינה את רצועת עזה מחנה ריכוז גדול.
שגריר ישראל בספרד הרצל ענבר שלח מכתב תגובה בו מחה על דבריו של חבר הפרלמנט.
גם אני חושב שחבר הפרלמנט טעה. הכיבוש הישראלי לא הפך את את רצועת עזה למחנה ריכוז אחד גדול, אלא ביתר אותה למספר מחנות ריכוז קטנים יותר, כדי למנוע מעבר ממחנה אחד למשנהו.
צריך לדייק.
מחנה ריכוז אינו מצטמצם רק לקונוטציות של מחנות השמדה. היו גם מחנות ריכוז שמילאו תפקיד דומה, לא זהה, למחנות שצבא הכיבוש הישראלי מקיים בשטחים הכבושים: ריכוז אוכלוסיה אזרחית לתוך מתחמים סגורים. לצבא הכיבוש הישראלי יש בהחלט ואריציה של חידוש בנושא, בהופכו ערים או כפרים של עם שלם למחנות ריכוז שאינם מאפשרים לאזרחים, גם לא לילדים ונשים, גם לא לחולים, לעזוב את המקום.

כושר היצירה של צבא הכיבוש הישראלי הוא בהחלט מרשים. הוא מצוייד בצלפים שיורים בכוונה על ילדים או על כאלה שרוצים להגן על ילדים, כמו פעיל השלום טום הורנדאל מאנגליה. במקום שם אין צלפים יש נהגי דחפורים שדורסים אותם, כמו את רייצ'ל קורי מארה''ב.
יחד עם זאת, אני בהחלט מסכים שבכדי לא לעצבן את האוזן הרגישה של צבועי המימסד השלטוני והצבאי בישראל (ותומכיהם), ראוי להתחשב בהם ולסייג את המונח מחנה ריכוז על ידי התוספת תוצרת ישראל. וכך ידע כל העולם שמה שהיה באירופה היה בעבר ומה שיש בישראל קורה היום, ואיש לא יערבב בין השניים.


שופטי העליון - חיילים ממושמעים בשרות הכיבוש

הימין הישראלי מצליח לאלף את שופטי העליון, והשבוע דומה כי הם יכולים לזקוף לזכותם שני הישגים.
בהחלטה אחת דחו שופטי בג''צ (בראשות חשין ומצא) את העתירה של עמותת רופאים לזכויות אדם, שביקשה לאסור על צבא הכיבוש הישראלי להשתמש בפגזי טנק מסוג ''פלאשט''. מדובר בפגז המכיל אלפי חיצים קטנים וכשהוא מתפוצץ מתפזרים החיצים ברדיוס גדול. פגזים אלה גרמו למותם של פלסטינים רבים חפים מפשע. השימוש בפגזים אלה בקרב אוכלוסיה אזרחית הוא אסור, וצבא הכיבוש הישראלי לא מתחשב בכך ויורה את הפגזים לעבר ריכוזי אוכלוסיה אזרחית צפופה.
''איזו סמכות יש לנו לומר לצבא באיזה נשק ישתמש''? אמר השופט מצא ותפש ראש קטן. פתאום אין להם סמכות, לשופטים.
גם השופטים של סדאם אמרו קרוב לוודאי דברים דומים כאשר הצבא העיראקי השתמש בנשק כימי נגד אוכלוסייה אזרחית.
מי שהתייצבה בבית המשפט העליון כדי להגן בחרוף נפש על השימוש בנשק הקטלני שבין קורבנותיו גם ילדים ונשים, היתה נציגת המדינה עו''ד יוכי גנסין, שהוכיחה כי כאשר מדובר במעשי נבלה בשם המדינה, נשים סוגרות שורות עם גברים.
פשעי שולחן כתיבה כאלה היו גם בגרמניה, אבל לא צריך להשוות, כי שם זה שם וכאן זה כאן.

בהחלטה אחרת דחו שלושת שופטי בג''צ בראשות הנשיא ברק את עתירתו של סרבן הגיוס מטעמי מצפון, יוני בן ארצי, שביקש להעביר את משפטו מבית משפט צבאי לאזרחי. הוא טען, בצדק, כי מאחר שלא עבר תהליכי חיול, הוא אינו חייל ואין לשופטו בבית דין צבאי. מה עוד ובית דין זה אינו המקום המתאים לברר את סוגיית הסירוב לשרת בצבא מטעמי מצפון.
לא היה לי ספק שהעתירה תידחה ובית המשפט העליון יענה אמן אחר החלטות הפצ''ר והיועץ המשפטי לממשלה רובינשטיין (איזו בושה לדמוקרטיה, האיש מועמד להיות שופט בית המשפט העליון).
יחד עם זאת, טוב שיוני בן ארצי הגיש את העתירה וכך חשף שוב את ערוותם של שופטי העליון, שמבקשים לעטות מסיכות של מגינים על זכויות אזרח.
בפסק הדין אותו כתב השופט ברק מתגלה גם חוש הומור ממזרי. בנימוקיו לדחות את העתירה טען ברק כי בית המשפט הצבאי הוא ''עצמאי ואובייקטיבי'', ולא יכולתי שלא לפרוץ בצחוק רם למקרא דברים אלה. עו''ד יוסי דר, שפירסם זה עתה ספר ביקורתי על התנהלותו השיפוטית של ברק, יעדכן בוודאי את המהדורה הבאה ויוסיף את פסק הדין הזה לרשימת הבושה והכלימה של ברק.


משה גרשוני - לא רק צייר, גם בן אדם

הכבוד והיקר לצייר משה גרשוני, חתן פרס ישראל לציור לשנה זו, שהודיע כי לא ישתתף בטקס חלוקת הפרס ביום העצמאות, משום שזה לא הזמן לטקסים וחגיגות. אני משער שמצפונו לא מרשה לו ללחוץ את ידיהם של שרון וקומפני, שידיהם דמים מלאו.
משה גרשוני, הוא הוכחה מרשימה כי אמן יכול להיות גם בעל שיעור קומה אמנותי וגם בעל מחוייבות מוסרית הומניסטית.
שרת החינוך לימור ליבנת החליטה לשלול ממנו את הפרס, תגובה קלאסית של פוליטרוקית ימנית קיצונית, התומכת בשוד וביזה של נכסי הזולת (נכסיו של העם הפלסטיני), שאינה יכולה לעכל את החושבים אחרת (יש בוודאי לא מעט הבדלים בינה לבין בוזזי המוזיאון בבגדד, אבל יש גם משותף: בשני המקרים מדובר בחומסים וחומדים הבוזזים רכוש לא להם).
האם רשאית השרה לבטל פרס שקיבל אמן בגין הישגיו רק בגלל שמצפונו לא מרשה לו להופיע בטקס? ההיגיון והשכל הישר אומרים שלא. אבל ממתי אלה הם קני מידה בשלטון הבוזזים הישראלי? נראה מה יחליטו בוזזי הצדק מהבג''צ.


בעבר - עבדים היינו; היום - בעלי עבדים

עוד שנה של פסח - עוד שנה של חג שתוכנו סורס.
זה קורה כבר 36 שנים מאז תחילת הכיבוש ב- 12 ביוני 1967. מאז זה רק מחמיר.
חיילי הכיבוש בשכם ובג'נין עושים פלסתר את חג החרות כאשר הם חוגגים את הסדר תוך שהם שוללים את החרות מהפלסטינים; המתנחלים עושים פלסתר את חג החרות כאשר קוראים את ההגדה במבצרי האפרטהייד בשטחים הכבושים; בעלי מכוני הליווי ובתי הבושת עושים פלסתר את חג החרות ביושבם לסדר שעה שנשים בהן סחרו משועבדות וסגורות במכונים; קבלני כוח האדם עושים פלסתר את חג החרות כאשר הם מסובים בערב הסדר שעה שמהגרי העבודה שבשליטתם חסרי חרות, מנוצלים בשכר עוני, ודרכוניהם נעולים בכספות; שרי הממשלה עושים פלסתר את חג החרות כאשר הם יושבים סביב שולחן הסעודה מדושני עונג והכנסה, שעה שמאות אלפי ישראלים מובטלים איבדו את חירותם לקיום בכבוד.
ורק סרבני הכיבוש והמצפון היושבים בכלא, שחירותם נשללה בגין סרובם לשלול חירות מהזולת, נותנים לחג את טעם קיומו.
סדר פסח של תנועת ''יש גבול'', מול כלא 6 ביום שישי 18 באפריל, הוא הסדר שמייצג אותי.


ולסיום

בעיתון ''הארץ'' של ערב ליל הסדר, חג חרותנו וכו' וכו', פורסמה תמונה צבעונית בה נראים פלשתינים עצורים במשאית של צבא הכיבוש הישראלי בלוויית חיילים חמושים בכלב אימתני ששיניו חשופות.
איפה עוד ראיתי תמונות של חיילים מצויידים בכלבי אימה במסגרת ציד אדם ופעולות דיכוי נגד אזרחים? בדרום אפריקה של האפרטהייד ובגרמניה של ימי הרייך בן אלף השנים.
אבל מאחר שאי אפשר להשוות אז אינני משווה, כי מה שהיה שם היה שם, ומה שמתרחש כאן מתרחש כאן, ויחי ההבדל הקטן.
חג עצוב.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ביזת המוזיאון הלאומי בבגדד - אסון ציויליזציוני
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 16/04/2003 שעה 15:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדומה במשמעותו לשריפת הספרייה באלכסנדרייה בעת העתיקה, שהכילה רבבות טקסטים קדומים.

הלב מתחמץ, ולא ידעתי את נפשי כששמעתי על בזיזת מאה שבעים אלף הפריטים מהמוזיאון, פריטים שאין ערוך לחשיבותם למגע-עם ותחושת ראשיתיותה של הציויליזציה האנושית במסופוטמיה - בבחינת אור המתחיל לרצד לאחר
רבבות שנות עריצות שלטון השמאן של הא-היסטוריה.

אשר לתופעת הבזיזה עצמה, זו של הפריצה למרכז הבמה של איש ההמון הנעדר מינימום של תחושת אחריות חברתית/מדינית, הרי כך כתבתי אודותיה לידידה באירופה, ב-‏12 באפריל:

In 1970 during my army service, a young person in my room, an Orientalist, as we called middle eastern experts, wrote a report titled humorously ''The Iraqi Takhritism''. He noticed that all the major position in Iraq were manned by persons from the El-Takhrity Khamula (enlarged community related to the same family) from the Takhrit region: The director of the national bank, the ambassadors to Britain, USSR and most other major countries, the transportation minister and the railway system director, the head of the broadcasting authority (Radio and Television), major ministers, army generals, and the senior people in the Ba'ath (revival) ruling party etc.

This was long before Saddam Hussein, yet, I imagine the power highly-centralized stratifcation in this state is still very much the same.

So probably this is the meaning of the ruthless looting in the towns from big stores and government buildings, storagehouses and offices:
Significant goods like high-quality electrical appliances, cars and vehicles, had been accessible only to medium and high level functionaries of the Ba'ath Party (much like in USSR or the People's Democracies) where the majority of people were alienated from the space of economic and political power.
_new_ הוספת תגובה



ועיתונאי אחר אמר שהאמריקאים הם שסיפקו בעבר
מנשביק (יום רביעי, 16/04/2003 שעה 16:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את הברונזה לבניית פסלי סדאם בכל רחבי עיראק, ובעצם הם מהלו אותה באוויר, כדי שבבוא היום יהיה קל יותר לנתץ את הפסלים ולהפילם ארצה.
עיתונאית אחרת לגמרי טוענת שהשבויה האמריקנית אשר שוחררה, היתה למעשה חולת איידס שנשלחה כדי ליפול בשבי, ואז להדביק את שוביה באיידס.
ועיתונאי לגמרי אחר טוען שכבר 40 שנה המוצגים במוזיאון של בגדד הם מזויפים, כי את האורגינלים סחבו האמריקאים באמצעות סוכני סי.איי.איי ומכרו אותם לשם מימון המלחמה בווייטנם.
ושכשאני אהיה עיתונאי, גם אני בטח אגיד משהו על האמריקאים ועל עיראק.
_new_ הוספת תגובה



אולי תןסיף משהו גם על מכבי תל אביב בכדורסל-
טרה 011 (יום רביעי, 16/04/2003 שעה 16:11)
בתשובה למנשביק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שכדי לתרץ את אי עלייתם לפיינל פור [כמו פאנתאניקוס- שהעיתונאים הנכבדים לא מזכירים כדי שדייויד בלאט יוצג במלוא קלונו.]
-הם שלא רק גרמו למלחמה בעיראק, בשיתופם של היוונים אלא גם לטרור של הפלשתינים כדי שלא ישחקו ביד אליהו. ובדיוק בשביל זה גם נחתם הסכם אוסלו..! כדי שמכבי חיפה והפועל תל אביב ישחקו בקפריסין
..אגב בלרנקה מאוד נחמד. והנבחרת בפלרמו כמעט שכחתי.
_new_ הוספת תגובה



למה שאני אוסיף? תוסיף אתה ותגיד שאתה עיתונאי
מנשביק (יום רביעי, 16/04/2003 שעה 17:42)
בתשובה לטרה 011
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ואני לא..רק לא הבנתי את הקטע..שלך.
טרה 011 (יום חמישי, 17/04/2003 שעה 5:36)
בתשובה למנשביק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



גדול אתה
רהיטות מעולה (יום שני, 21/04/2003 שעה 9:35)
בתשובה למנשביק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אך קטונתי מלעמוד בשטף המחמאות שלכם, תודה.
מנשביק (יום שלישי, 22/04/2003 שעה 14:18)
בתשובה לרהיטות מעולה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



סמרטוט חגיגי
אריה פרלמן (יום רביעי, 16/04/2003 שעה 17:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''השטן התרבותי הגדול''

כאן אני שותף מלא לגדעון ספירו בזעזוע העמוק מאובדן הממצאים של המוזיאון בבגדד. אני חותם בשתי ידיי על הגדרת האמריקנים כאחראים-שבמחדל לפשע התרבותי הזה.

אך הנה בא ספירו ומגזים - כהרגלו: אין לגזור גזירה שווה בין משטר הטאליבאן - שהחריב את פסלי בודהא בראש צלול, בכוונת-מכוון ובדם קר - לבין האמריקנים, שעם כל רשלנותם הפושעת, מדובר עדיין ברשלנות ולא בזדון.

השוואה יפה ערך ספירו בין ביזת המוזיאון בבגדד, לבין ביזה דמיונית של מגילות ים המלח. אך במקרה זה אין צורך בדימיון, מכיוון שמול עינינו ממש, בהר הבית, מתרחש מזה שנתיים וחצי פשע תרבותי נגד האנושות, על-ידי הוואקף המולסמי ובחסות ממשלת ישראל. אנשי הוואקף משחיתים במתכוון שורה ארוכה של ממצאים יקרים מפז, ולמרות מחאתם המתמשכת של ארכיאולוגים בכירים, ולמרות עצומה חריגה שעליה חתמו 82 ח''כים ואישי ציבור נוספים מכל סוג ומין - הפשע עדיין נמשך.

אך אין זה נוח ככל הנראה לגנות ערבים. הערבים הם הרי תמיד המדוכאים והמסכנים ולהם מותר לעשות [כמעט] ככל העולה על רוחם.

''טועה, טועים''

חבר הפרלמנט מספרד לא ''טעה'' - הוא פשוט רשע. אך מה לי כי אלין עליו ועל שכמותו, אם יהודים טובים, רחמנים-בני-רחמנים, אומרים השכם והערב את אותם הדברים?

''שופטי העליון - חיילים מושמעים בשירות הכיבוש''

אין לי אלא לברך את גדעון ספירו, על שירה עוד בליסטאה אחת על חומת הקדושה של בג''ץ. טוב שתהיה ביקורת, וכמה שיותר. במקרה זה, למרות שאינני מסכים עם הביקורת, היא נראית די הגונה אפילו.

''משה גרשוני וגו'''.

אין שום הפתעה באוטו-אנטישמיות של מר גרשוני. הבעיה היא רק עם החוצפה: הוא לא מוכן ללחוץ את ידי ראש הממשלה והנשיא - אין בעיה. רק שלא יבקש מהם פרסים.
ועוד הבכיין הזה עותר לבג''ץ...

חג פסח שמח לכולכם ולכל בית ישראל!
_new_ הוספת תגובה



ביזת מסופוטמיה
יועזר (יום רביעי, 16/04/2003 שעה 18:16)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן,אשמים האמריקאים במחדל זה. אולי היו צריכים לעמוד בפתחי המוזיאונים ולירות בכל עירקי המבקש להתפרץ אל שכיות התרבות הללו? אך אותי מטריד דבר נוסף: מדוע זה כל כך הגיוני וסביר בעינינו שמוסלמים צריכים השגחה? איך זה ש''עם'' אשר לטענתו אלה נכסי התרבות שלו, קם על נכסיו ומשמידם?
איזה מין תרבות ערבית היא זו אשר זעמה מופנה כלפי הדברים הקדושים לבני תרבות אחרים?

עניין אחר: החיבור שעושה הכותב הלא נכבד ספירו של יהודים ושל נוצרים כיועציו הרעים של דבליו בוש. זוהי אנטישמיות במירעה. וזו אינה הפעם הראשונה שהיהודי הגלותי הזה עושה כך.

הלואי וחג החרות הזה ישחרר מעט את ספירו משנאתו העצמית.
_new_ הוספת תגובה



יש עוד הרבה ללמוד מהקורה בעיראק.
טרה 011 (יום שישי, 18/04/2003 שעה 13:24)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מלבד העובדה ששוב עם ישראל ניצל בנס והפעם מ'החזית המזרחית' בחג החירות. ומנחם..[בגין] היה בודאי מבטא את זה יותר טוב ממני.
חבל שרק הבוקר קראתי אצל כלכלן 'הארץ'-שאולי צ.ה.ל קצת יוכל לוותר ולהפחית את תקציבו הענק-שמתברר שלא היה בדיוק לפי המציא'ס שם. לא יעלה על הדעת..יגידו המקצצים והמתכננים. למה - יותר קל להוריד ממקום אחר בנימוקים שהדעת סובלת.
-
_new_ הוספת תגובה



למשל שהמתנגדים למלחמה שם-ובכלל לכל מלחמה
טרה 011 (יום שישי, 18/04/2003 שעה 15:49)
בתשובה לטרה 011
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הבינו שהשליט ניצל את אי- הנכונות להילחם כדי לכבוש את כווית בשעתו- ולהמשיך בהכנות למלחמה הבאה.
למרות שזה היה אמור להיות הלקח הראשון- מהאיסטרטגיה של היטלר. וגם משהו פרמיטיבי מהעולם הקדמון, שעיקרה הסתמכות על סלידה מאלימות. שהיא גם לשון אחר לפחדנות. לא דוקא פחד פשוט אלא פחד מהרס ומאבדן. והתברר שאלה שלא איכפת להם כמו סאדם- שרק ניצל את הזמן כדי לבצר את שלטונו.
לכן יפה מכה אחת קודם.
_new_ הוספת תגובה



אני מזדהה לחלוטין עם מר ספירו והאחרים
אלי 333 (יום רביעי, 16/04/2003 שעה 19:04)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בזעזוע על הרס המוזיאון בבגדד. אמריקנים אכן נהגו בחוסר זהירות משווע, אבל כמובן יש מי שיגיד שחיי האדם שהושמדו במלחמה הם חשובים יותר מכל מוצג מוזיאוני ועדיין...
תמהני על הבגדדים שלא רק שדדו את מה שיכלו אלא גם טרחו להרוס את מה שלא מצאו בו חפץ , הדבר מראה על יחס מסויים לעתיקות הארכיאולוגיות .
תמהני אם יש לכך קשר למדיניותו של סאדאם חוסיין עצמו שטרח לשים דגש במדיניות מכוונת על העתיקות של עיראק ועל הקשר שלה לימי אשור ובבל .
לא מן הנמנע שהייתה כאן הפגנת מחאה המונית גם כנגד העניין הזה במדיניות של חוסיין .
אני מקווה שהאמריקנים יעשו כל מה שאפשר כדי להחזיר לפחות חלק מהגזילה ההמונית .
_new_ הוספת תגובה



גדעון ספירו מזכיר לי קו טלפון לא מחובר
מנחם (יום חמישי, 17/04/2003 שעה 0:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



פגזי הפלאשט כדין חגורות הנפץ
סוריא סהארה (שבת, 19/04/2003 שעה 1:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השנים מופעלים על אזרחים תמימים יש לקום בצעקה נגד השניים ולא רק נגד האחד,
_new_ הוספת תגובה



הצביעות והצדקנות שלך מאוסות
צביעות לשמה (יום שני, 21/04/2003 שעה 9:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי