פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_1306

גופים רוצים בודפשט
מיכאל שרון ז''ל (יום שני, 24/03/2003 שעה 6:18)


גופים רוצים בודפשט


מיכאל מ. שרון





אברום עדיין פכפך בהתענגות את מרק יום ששי בערב עם הקרפלעך, כששוב הכתה בו תחושת הבזק נוכח הדוד אהרון ואשתו תרצה שכבר חיכו למנת הקלמרי שהנה אשתו גבי כבר מניחה.

איך הם מסתכלים בי כשאני נהנה, ומייד מפיסים מבטם כששימת ליבי מזדקפת כלפיהם. המבט שעיני לוכדת, בהינף, מבט החיסול, השנאה, הקירבון.

כן, כל אשר לי, להם נועד, הם ראויים ואני לא, ובכלל איך אני מעז לחיות ועוד להנות מקרעפלך.

את אישתי ימכרו לשפחה, יסדרו לה איזה בחור משלהם לאחר שלא אהיה, והיא חסרת אונים, שבירה כקערת קריסטל, גוזל מפוחד, ועם כל רכושי. המניות, היאכטה, בתי הדירות בבודפשט ובלייפציג, השותפות בחברת האנימציה בדיסלדורף, אפילו הסוס המחכה בחוות הסוסים והפוני'ס , רק לי ובאהבה כזאת.

איזה מושא לאהבת סוס עומד לחלוף מן העולם, הסוס, היחיד שתפס את נפש חובב השירה והקרעפלך מאחורי הדמות השמנמנה.

בעיני מחשבתם הם רוצים גופה. הגופה שבי, רואים בי גופה, שוחרי הגופות הנימבזים, רק גופה תביא. גופים, מתחרז עם בקבוקים. בקבק. גופים, כמו לופים בתוכנה התוקעים את המחשב, כך ראשם נעול על אידאה פיקס אחת ויחידה.
כן. לא שום דבר אחר, ההנאה מהקלמרי - רק התחזות, וצחקוקם לבדיחותי - תרועת ליצים. תרועת גופים אקרא מעתה לכל נים ותנודה של זימת חסול שאלכוד אצלם. הצורות מתחלפות אבל ההוויה הגופית נשארת.

וההלוויה - הצעירים ילכו במבט נוגה, ויחשבו על שיגולים, כפי שאמר פעם מישהו שכתב, ככה, ראה בחיים רק השפלות ורומסים. מחול הנידכאות של העלובים.

אבל אני לא.

אני בזיקנתי הייתי הולך בג'ינס ומראה לכולם שק-בתחת. אילו רק ניתן לי לחיות עוד.

אבל תרצה ואהרון יצעדו בלוויה וינעצו מבט גופי ברגלי רעייתי שמשענה נישא עטוף בטלית על גבי אלונקה בידי צמד לא מגולח הממהר לטמון. יעריכו את שוויה בשוק העבדים. והסוס, שיניחו על גבו את ישבנם. ובודפשט ודיסלדורף.

ואז בום אדיר ואין אהרון ותרצה.
הגופה היתה ממולכדת.

לאשתי נתתי כשכיב מרע הוראה אחרונה, לקחת את הרבי הצידה, הרבה הצידה, לברר כאילו כמה משלמים והכל.

וללחוץ בלאט.

ואחר ככלות הכל, הרעיה דוהרת על הסוס, חופשיה ופראית --






http://www.faz.co.il/thread?rep=27980
כתוב יפה מיכאל
מי שזוכר (יום שני, 24/03/2003 שעה 8:50)

רוצים המשך, עזוב את הפוליטיקה, כאן אתה במיטבך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=27981
תודה, מיש''ז.
מיכאל מ. שרון (יום שני, 24/03/2003 שעה 8:59)
בתשובה למי שזוכר


http://www.faz.co.il/thread?rep=27982
שמע לי ברצינות
מי שזוכר (יום שני, 24/03/2003 שעה 9:43)
בתשובה למיכאל מ. שרון

עזוב פוליטיקה, יש מקום שבו הדמיון היוצר עובד הכי טוב ומקבל את כל ההערכה והפרגון, זו הספרות.
לך על זה, לא תצטער.

http://www.faz.co.il/thread?rep=27983
באמת הדמיון היוצר בספרות - השמים=הגבול.
מיכאל מ. שרון (יום שני, 24/03/2003 שעה 10:36)
בתשובה למי שזוכר


http://www.faz.co.il/thread?rep=27988
למיש''ז, מדוע אתה מנסה להתל ב-מ. שרון ?
סתם אחד (יום שני, 24/03/2003 שעה 14:05)
בתשובה למי שזוכר


http://www.faz.co.il/thread?rep=27990
למיכאל שרון: משוך בעט , כשרונך גדול!
רפי אשכנזי (יום שני, 24/03/2003 שעה 19:10)
בתשובה למי שזוכר


http://www.faz.co.il/thread?rep=27992
חן חן רפי (מסמיק במבוכה..)
מיכאל מ. שרון (יום שני, 24/03/2003 שעה 20:45)
בתשובה לרפי אשכנזי


http://www.faz.co.il/thread?rep=27987
מה רצה המשורר לומר?
מיכאל צימרמן (יום שני, 24/03/2003 שעה 14:03)


http://www.faz.co.il/thread?rep=28028
מיכאל הערה
אלי (יום שלישי, 25/03/2003 שעה 11:38)

הסיפור יהיה מעניין הרבה יותר אם במקום לתאר את המחשבות על מעשה הרצח בעת ההלוויה תתאר את המעשה עצמו .

http://www.faz.co.il/thread?rep=28038
מדובר במסכת סיטואציה - דימיון. ולא במפרטים טכניים.
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 25/03/2003 שעה 13:56)
בתשובה לאלי


http://www.faz.co.il/thread?rep=28041
אלי: כמו ההבדל בין שוחרי פורנוגרפיה מול אירוטיקה
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 25/03/2003 שעה 14:23)
בתשובה למיכאל מ. שרון

יש האוהבים את העידון והדימיון והרגש, ויש השוחרים פרטים טכניים ותצלומי תקריב של חיכוכי איברים כאלה או אחרים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=28089
אני חושב שהסיפור היה אפקטיבי יותר
אלי (יום שלישי, 25/03/2003 שעה 22:10)
בתשובה למיכאל מ. שרון

אם במקום לתאר רק מחשבות לא ברורות של דמות שלא ברור מה יוצא מהם אם בכלל , היית מתאר את מעשי הדמות בלי לנסות לפרשן ומשאיר זאת לקורא.
אני בעצמי כתבתי לאחרונה מסה ביקורתית על הליך היצירה האמנותית כפי שהוא מתבטא באמנות של יוצרת מעניינת במיוחד משנות השלושים של המאה הקודמת , ולדעתי המסה היא אפקטיבית יותר משום שלא ניסיתי לתאר את הליכי החשיבה של האמנית אלא רק את פעולותיה ותוצאותיהם .
ראה :

קישורים:
מותה המיסתורי של ז'וסטין פראנק: http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ShowMessage.a...

http://www.faz.co.il/thread?rep=28094
אלי, אל נא תחזור כתוכי, על דברי אריסטו, ואחרים
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 25/03/2003 שעה 22:44)
בתשובה לאלי

בדבר ההיסק מעלילה והתרחשויות אודות התהליך הפנימי.

בעיבוד קל זו אגב בדיוק עמדתי כפי שהצגתי אותה חזור והצג, כלומר גישת מרחב הארועים האובייקטיבי, או האפקטיביות שבאוביקטיביות מתכנסת objective conversion . בלהט העמדה ששומעים אותה מכלי שני לעיתים, לא מיישמים גישה זו כהלכה, כפי שניתן להסיק מדבריך.

שכן, גם איפיון סיטואציה בכמה קווים יכול להיות מדוייק להפליא. וגם תאור תהליך הדימיון יכול להיות חד, מדוייק, וכזה המפעיל אצל הקורא ומשנע תנופת תהליכי חשיבה-רגש הכוללים החלה במצבים שונים, בניית פשרים והדמיות נוספים, ואמפטייה וגם גיבוש של תכנים אקלקטיים במסגרת התייצבות ההבנה. זאת במקום לגרום לו לחוש תקוע בביצה עכורה.

מסממני ישום לא תקין, ציטוט מכלי שני או שביעי, וחזרה מילולית בלי עיבוד אקטיבי, הם גם המילים שמשתמש ה''מבקר'' שלא שינן תלמודו כהלכה: למשל, ''רופף'' ו''מעורפל''בשעה שמדובר בבהירות וצלילות מירבית וכיוצא בזה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=28102
נ.ב. תאור תפניות מחשבה-רגש ברצף זמני יכול להורות
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 25/03/2003 שעה 23:05)
בתשובה לאלי

בדיוק רב על מבנה של מצב או כלפי שורת מצבים אפשריים בעלי מאפיינים משותפים או מבנה משותף.

זאת, מהעבר השני של היסק מתהליך זרימת היצוגים הפנימיים כלפי המציאות - כך שגם כאן יש אפקטיביות אוביקטיבית.

נ.ב. תוכל לסווג זאת תחת הכותרת: מה שאריסטו לא ראה... (ראה - במובן של ''זה שם, מתחת לאפך'').

http://www.faz.co.il/thread?rep=28104
הגישה הארועית-פיזיקליסטית המוקצנת אמנם מאפשרת
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 25/03/2003 שעה 23:25)
בתשובה למיכאל מ. שרון

להעתיר אלפי עמודים של טקסט, ומפרנסת נפלא גרפומנים למיניהם, בנתנה להם גיבוי אידאי.

סופרים גרפומנים שעיתותיהם בידיהם יכולים לתאר בפרטי פרטים איך יענקל לוגם מהמרק. תסריטאים דלי תקציב וכשרון יכולים לצלם באריכות ברז נוטף טיפה אחר טיפה וכיוצא בזה.

ברם, מלאכת המחשבת האמיתית היא במספר מילים לאפיין מרחב אובייקטיבי גדול.

אבל כשהכשרון זעיר והאמביצייה רבה- --

http://www.faz.co.il/thread?rep=28107
מותר הסופר: הוא האמן היחיד היכול לתאר מחשבות
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 25/03/2003 שעה 23:56)
בתשובה למיכאל מ. שרון

ותחושות. סופר אינו צייר או צלם.

מדבריך עולה ששיקספיר היה סופר גרוע שכן אינו מתאים לדרישתך מסופר: הוא מתאר מחשבות ורגשות של הדמויות הפועלות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=28042
לעולם אל תסביר יצירה מיכאל, לעולם
מי שזוכר (יום שלישי, 25/03/2003 שעה 14:24)
בתשובה למיכאל מ. שרון

יצירה מרגע שנוצרה היא נחלת הכלל, כל אחד רואה בה את מה שהוא מוצא בתוך עצמו.
אם הוא לא רואה כלום, אין לו משלו.

זה לא ויכוח פוליטי או פילוסופי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=28045
הסופרת הנפלאה מרגריט יורסנר דווקא חרגה מעיקרון
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 25/03/2003 שעה 14:37)
בתשובה למי שזוכר

זה.
גישתי אינה נוסח ז'דנוב - שיש להסביר ל''המונים'' הכל בלשון פשוטה, אך גישתי גם במובן מה לא רחוקה ממנה וקרובה לגישת יורסנר.
לעיתים יש לתת באופן ''חיצוני'' ליצירה מעין נקודות תובנה סביבם מתלכדים פרטים רבים כמו טיפות מים המתעבות לענן.

(זוהי אגב הבנה נוספת שלי המרחיבה את גישת יורסנר שהיתה אינטואיטיבית).

ניתן לדבר לעיתים על רובד נוסף, שהפרט עשוי ללמוד ממנו משהוא לגבי היחס ''אני הקורא-היצירה'', ולשנותו באופן בונה לפרקים.

אני מאמין בשינוי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=28047
יש המאמינים בשינוי כתוצאה ממפגש הפרט עם נקודות
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 25/03/2003 שעה 14:53)
בתשובה למיכאל מ. שרון

המחוללות ''התעבות'' תוכן פנימי לאינטגרציה חדשה.

ויש המאמינים באכיפה כוחנית ושתילה בכוח של תכנים (כגון מיתוסים בנוסח ''צריך מיתוסים בחיים'') הן מצד השמאל, והן מצד הימין. הנקודה כאן אינה פוליטיקה, אלא, לעיתים, נהמת נפשו של הפרט.

אכן, כוח לאנשים מסויימים בעלי גישות אוכפות המשקפות תכופות דלות רמת המורכבות הפנימית ואוריינטציה ''פיזית-קונקרטית'' - כוח כפייה והשפעה לאנשים מסוג זה עשוי להיות מסוכן.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.