פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_1212

שיר הלל לאשה
שמעון מנדס (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 1:16)


שיר הלל לאשה

שמעון מנדס



לפני כמה חדשים כתב ידידנו אורי מילשטיין מאמר ארוך ומנומק על נטישת השמאל את רחל בלובשטיין - הלא היא רחל המשוררת. התעורר ויכוח בפורום בין אורי לבין השמאלנים שבינינו, מאחר שהם מצאו עצמם נפגעים מן האמיתות שאורי חשף בעמל רב. בוויכוח הזה היה שוויון בין אורי לבין אלה שתקפו אותו על הנושא: שני הצדדים היו פגועים וכואבים. אורי - היה פגוע מן המעשה שפגע קשות ברחל, שכן רחל היא קרובת משפחתו. השמאלנים - על כך שלפתע מצאו עצמם עטופים בחטא הנטישה.

באותם ימים הצעתי ליובל רבינוביץ, העורך הראשי של הפורום, לנסות ולהחדיר קצת שירה לפורום, ולא להסתפק בדיונים על בעיות פוליטיות וחברתיות בלבד. הרעיון נראה אז ליובל, אבל עקב הוויכוח שנזכר לעיל החלטתי לדחות את פרסום המאמר. לאורי אומר שנחמתו היחידה, שהיום איש אינו זוכר את הנוטשים. אבל את רחל המשוררת, כל צעיר וצעירה העומדים על מפתן קסמיה של ההוויה האנושית, יודע גם יודע מי זאת רחל. למזלנו הרב, רחל היתה משוררת ולא פוליטיקאית. לכן היא ננטשה ע''י חבריה, ומנגד היא חיה בלב העם.

הגורם שהביא אותי עתה לכתוב את אשר תכננתי, פנייתה של הגב' חנה בית הלחמי לחברי הפורום לתמוך בקידום הנשים לפוליטיקה. לעניות דעתי, אין צורך לעשות זאת משני טעמים. האחד, למעלה ממחצית האוכלוסיה היא נשית, ואם אלה היה להן ענין חצי מכנסת ישראל היתה מורכבת מנשים. שנית, פוליטיקה היא דבר מכוער, וזה כשלעצמו תכלית הנגוד לאשה - שהיא סמל היופי. לפחות אמורה להיות כזו.

בתום מלחמת העולם השניה, חזרו הרבה חיילים וקצינים אמריקנים לארה''ב כאשר הם נשואים לנשים אירופיאיות (איטלקיות, צרפתיות וגרמניות). שבע שנים לאחר מכן, בתום מלחמת קוריאה, חזרו חזרה התופעה על עצמה, כאשר אנשי צבא אמריקנים הביאו עמם נשים יפניות לארה''ב. הנשים בארה''ב לא הבינו את פשר ההעדפה של הגברים שלהן. הסיבה היתה כמובן אחת: הנשים האמריקניות ראו את עצמן שוות לגברים, בעוד שבנות חווה האירופיאיות והאסייתיות החזיקו בדעה שגבר זה גבר ואשה היא אשה.

בספר משלי ציין החכם באדם, הלא הוא שלמה המלך: ''מצא אשה מצא טוב...'' (י''ח 22) ובספר קהלת מציין שלמה המלך: ''ומוצא אני מר ממוות את האשה...'' (ז' 26). שאלו חז''ל: היתכן שאותו אדם יכתוב דבר והיפוכו ? שהרי לא רק אמר מצא אשה מצא טוב, אלא הגדיל עשות וחבר כמעט פרק שלם בשבחה של האשה (אשת חיל מי ימצא.. וגו' פרק ל''א). יגעו ומצאו: האשה בגימטריה שווה לאיש (האשה=311=איש). משמע, כאשר האשה היא אשה זה מצב של אשת חיל. אולם כאשר האשה היא רוצה להיות גבר, החיים הופכים להיות גיהנום.

על בסיס שירת ההלל לאשה של שלמה המלך כתבתי את השיר הבא:
חֶסֶד אֱלֹהִים לַאָדָם עָשָׂה
כַּאֲשֶׁר שָׁבַר לוֹ צֶלַע
וְנָתַן לוֹ פֶרַח בִּדְמוּת אִשָּׁה
לִשְׁמֹר כְּרָקֶפֶת הַסֶּלַע.

לְמֶרְכַּז הֲוָיָתוֹ הַפֶּרַח נַעֲשָׂה
בִּלְעַדָיו יִסְבֹּל שֶׁסַע
בְּכֹל אֹרְחֹתַיו תִשָׂאֶנוּ הַאִשָּׁה
לוּלֵא הִיא יַחֲסִיר פֶּסַע.

כֹּל שֶׁצָרִיך הַאָדָם לַעֲשׂוֹת
לֶאֱהֹב אֶת יְצִירַת הַבּוֹרֵא
וְאֶת אֲהוּבַת חַיַיו לְפַצוֹת
עַל חִיזוּק אֲהוּבָהּ - הַקּוֹרֵא.


בהקשר הזה, של הגבר המחפש את האושר בחיים הוספתי וכתבתי:

משענתי

בְּצוֹם הַגּוּף
אֲשַלְשֵל חֶבֶל עִם דְלִי לְבוֹר
לְהַרְווֹת צִמְאוֹנִי בִּמְעַט מַיִם חַיִים.

בְּצוּק הַנֶפֶשׁ
אֶשְׁתַּלְשֵל אֶל בְּאֵר נִשְׁמַתֵּךְ
לְמַבּוּעַ רִגְשׁוֹתַיִך לִדְלוֹת סַם-חָיִים.

כִּכְלוֹת הַכֹּל
כְּדֵי לִשְׂרוֹד לִרְשׁוּתֵנוּ בְּאֵר וַגַן
אֲבָל לִחְיוֹת, אֲהָבָתֵך הִיא הַמִּשְׁעַן.


אין צורך להדגיש כי אני נמנה עם אלה הסבורים כי אין שיוויון בטבע. האשה עולה על הגבר. המחשב שלה הרבה יותר משוכלל מזה של הגבר. אשתי המנוחה אמרה יותר מפעם: אינני רוצה שיוויון, כי בשיוויון אני מפסידה (היא קבלה חינוך צרפתי). בהקשר הזה הבאתי את השיר הבא:

לִמְדּוּנוּ כִּי הָאִשָׁה
מִצֵּלַע הָאָדָם נִבְרְאָה
אֲבָל בַּטֶּבַע הַגֶּבֶר הוּא יְלוּד אִשָׁה.

לִמְדּוּנוּ כִּי הָאִשָּׁה
נִמְנֵית עִם הַמִּין הֶחָלָשׁ
אַךְ בֵּמְצִיאוּת הִיא חֲזָקָה כְּאֵיתָנֵי הַטֶּבַע.

לִמְדּוּנוּ כִּי הַעוֹלָם
מוּרְכַּב מֵעָפָר וְאֲוִיר אֵש וּמַיִם
אֲבָל בַּטֶּבַע הָאִשָּׁה הִיא אֵשׁ הַחֲיִים.

וְאָנוּ לָמַדְנוּ כִּי
הָאִשָּׁה הִיא כּוּר הִתּוּךְ
הַמָתִיךְ גֶבֶר בְּאִשָׁה לְחַיִים חָדָשִׁים.
לָכֵן אָנוּ נִצְמָדִים אֵלֶיהָ כְּפַרְפָּרִים.


במחשבת ישראל מלמדים אותנו כי האדם מוצאו מן העפר, וסופו כי אליו ישוב. כארבע שנים לאחר שהשיבותי את אשתי אל חיקו של האלהים, שוטטתי להנאתי במרחבי הנגב. ובאחד הימים בעומדי בפסגת ''מעלה עקרבים'', ליד מצבת חיל ההנדסה, זרם השיר על פיסת נייר שהיתה ברשותי, כנהר שוצף במדבר הצחיח:

אדם ואדמה
מִדְבַּר מִתְעוֹרֵר לְבֹקֶר חָמִים
מָרְבַד צָחִיחַ חִוֵּר תָּמִים
נוֹף בְּתוּלִי מִשַּׁחַר הַיָּמִים
וְאָדָם מִשְׁתָּאֵה לְהוֹד קְדוּמִים.

אִמָּא אֲדָמָה צְמֵאָה וּנְטוּשָׁה
לְלֹא תֶלֶם וְרֶגֶב מַמָּשׁ חֲדָשָׁה
סוֹעֶרֶת בְּיָפְיָה הַפְּנִימִי כְאִשָׁה
אֵי סַגְרִיר פּוֹרֶה וּמַחְרֵשָׁה?

שֶׁקֶט זוֹעֵק מֵאֲדָמָה חָרֵבָה
שְׁבִילֵי נָחָשׁ חַסְרֵי עַלְוָה
טֶבַע מַבִּיעַ עוֹשְׁרוֹ בְגַאֲוָה
גֶבֶר וְאִשָּׁה עוֹרְגִים לְאַהֲבָה.


הכל כמובן עומד ותלוי באשה עצמה. כלומר איזה סוג של אשה היא בוחרת להיות. יש אנשים שהיו מאד מאושרים עם בחירת לבם, כפי שהכירוה בראשית הדרך. ולפתע האשה רוצה למצוא את עצמה, והיא הופכת להיות משהו אחר חלוטין. ואז החיים הם בלתי נסבלים. בחלקו הראשון של פרק ל''א בספר משלי, בהקדמה לשירת ההלל של שלמה המלך לאשה, אומרת האם לבנה: נשות אביך האחרות גידלו את בניהן במגמה שיהיו ראויים למלכות; ואילו אני גידלתי אותך וכל שייחלתי שתהיה אדם אדם (זוהי הפרשנות של רש''י). לכן פתח שלמה המלך את שירו באומרו: אשת חיל מי ימצא...

ואם כבר מצאת את שושנת הפלאים שלך, כהגדרתו של המשורר שאול טשרניחובסקי, מצווה אתה לאהוב אותה. בהקשר זה הנה:

לֶאֱהֹב אִשָּׁה -
לְרַחֵף אֶל עַל לַעֲנָנִים
וּבֵין גַּעְגּוּעַ לְמִפְגַּשׁ, הַחוּשִׁים מִתְעַרְפְּלִים.

לֶאֱהֹב אִשָּׁה -
כְמוֹ יוּבַל הַמִּתְמַזֵּג בְּנַחַל
וְזֶרֶם הַפְּלָגִים גוֹאֵה לִנְהַר רְגָשוֹת סוֹחֵף.

לֶאֱהֹב אִשָּׁה -
כְּסַמְבַּטְיוֹן גּוֹעֵשׁ שֶׁל תְּשׁוּקוֹת
הַנִשְׁפַּךְ אֶל יָמָה רוֹגַעַת, בְּשַׁלְוָה.

לֶאֱהֹב אִשָּׁה -
זוֹ הַגְּבוּרָה הַסּוֹגֶדֶת לַחוּלְשָׁה
וּמַבִּיעָה אֶת עֻזָּהּ בְקוֹל אִוְשָׁה:
אָנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ אִשָּׁה.


אינני יודע כמה מן המשתתפים בפורום יודעים כי בעצי הדקל יש עץ-זכר ויש עץ-נקבה. אבל זוהי המציאות. ניתן להבחין בין הזכר לנקבה בעונת הפרי: עץ-הזכר אינו נושא פרי. וכל מי שמסתובב במרחבי הנגב ימצא כי בחורשות הדקלים, לכל שורה של עצי דקל יש זכר אחד. מאחר שבראשית הדיון אזכרנו כאן את רחל המשוררת, כאות תודה לה על שירתה העשירה והמפרה שהותירה לנו אשה קטנה ושברירית פיזית, אך אחת מענקי הרוח.

אהבת דקלים
בָּאֲדָמָה הַתְּחוּחָה שֹׁרַשֵׁינוּ הִתְגָּפְּפוּ
וְהָרוּחַ הֵנִיעָה כַפּוֹתֵינוּ לָגַעַת
דִּקְלָה גַם דֶּקֶל יַחְדַו הִסְתּוֹפְפוּ
בְּהוֹד זְקִיפוּתָם אַהֳבָה מְלֹא-קֻבָּעָת.

בְּנְאוֹת הַשְּׁמָמָה פַּת-מַיִם נַחֲלֹק
וְחֻפּוֹתֵינוּ שִׁמְשִׁיָה לַשֶּׁמֶשׁ הַקּוֹפָחָת
בְּעִתּוֹת סוּפָה אֵיתָנִים נַעֲמֹד
וּבַשַּׁלְוָה עֲנָפֵינוּ יִתְלַטְפוּ בְּיַחַד.

מָשָׁק אָמִירֵינוּ כִנְשִׁיקַת הַשְׂפָתַיִם
מִשְׂחַק הָאַהֲבָה הַמַּקְדִים לַתַּמַר
אַךְ יוֹצֵא חֲלָצֵינוּ הַפּוֹרֵחַ שִׁבְעָתַיִם
בַּא לָעוֹלָם רַק בִּזְכוּת הַפַּרְפַּר.








http://www.faz.co.il/thread?rep=24864
לשמעון המשורר הידד לשיריך המאלפים.
סוריא (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 1:40)


http://www.faz.co.il/thread?rep=24870
שימעון, זה פשוט יפה.
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 2:33)


http://www.faz.co.il/thread?rep=24877
עשור למותי בערך
מי שזוכר (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 8:23)

עשור למותי בערך
תבואי לקברי עם פרח
ועל ידך צל ארוך.

ואני אשאל ''מי האידיוט''
ואת תעני ''יהושוע רוט''
זהו בעלי יהושוע
שעשה לי שעשוע
וממנו נולדו ילדי
חן, שרון ופועה.

(על פי הזכרון,מתוך הספר ''חיי המתים'' לחנוך לוין)

http://www.faz.co.il/thread?rep=24887
''סורי ממני גולשת''
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 11:59)
בתשובה למי שזוכר

סורי ממני, גולשת
לא לך זרותי - הא אשת
הארץ גועשת, מעמקים פורשת
נוכלות ופרע בעינייך עששת
ואת נואשת
אותי דורשת

מיכאל שרון

מתוך ספר המתים הסורי-אפריקני

http://www.faz.co.il/thread?rep=24889
סורי ממני גולשת - השיר המלא
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 13:07)
בתשובה למיכאל מ. שרון

סורי ממני גולשת
לא לך זרותי - הא אשת
ארץ גועשת, מעמקים פורשת
נוכלות ופרע בעינייך עששת
ואת נואשת
אותי דורשת
דלות וקרע מערבולותייך רשת

אשת ליל מי יוצמת
גמול רע, עצלות חרשת
זממה שדה ותנקבהו קשת
נרה כהה, חיל משרשת
רוח-אל דמים חורשת
ביום אחרון, צחוקה
שדות פלשת

מיכאל שרון

טל-דל מתוך ספר המתים הסורי-אפריקני

http://www.faz.co.il/thread?rep=24890
תודה, מי שזוכר. חנוך לוין בכ''ז כביר בדרכו,
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 13:28)
בתשובה למי שזוכר

ורואים זאת מדי פעם מחדש, למרות מה שכתבתי כאן אודות יצירתו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24891
כן, הוא היה גאון אמיתי
מי שזוכר (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 13:57)
בתשובה למיכאל מ. שרון

הדורות הבאים מן הסתם יבררו את המוץ מן התבן

http://www.faz.co.il/thread?rep=24893
מי שזוכר: אז אתה מאמין שהאמת אינה יחסית
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 14:20)
בתשובה למי שזוכר

ותלויית נסיבות, זמן ומקום, אלא הולכת ונפרשת, הולכת ומתבהרת במהלך הזמן, תוך הפעלת תהליך סלקצייה אחורה - וסינון הזבל הממית והמכהה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24896
העובדות אינן יחסיות
מי שזוכר (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 14:30)
בתשובה למיכאל מ. שרון

האמת קצת יותר חמקנית מהמותר והרצוי

http://www.faz.co.il/thread?rep=24897
קרא את מאמרי לפני שתטיף לי על גישה המיוחסת לי
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 14:39)
בתשובה למי שזוכר

שהינה פרי דימיון קודח המציב מושאים דמיוניים ונלחם בהם (או מלסטם לעצמו גישות חדשות, ומייחס למלוסטם את טעויותיו וגישתו הקודמת, אותה תיקן המלוסטם).

קישורים:
אמת, מוסר, צדק טיבעי ומנהג: http://www.faz.co.il/story_669/

http://www.faz.co.il/thread?rep=24898
הקישור התקין: אמת, מוסר, צדק טבעי ומנהג
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 14:44)
בתשובה למיכאל מ. שרון

קישורים:
אמת, מוסר, צדק טיבעי ומנהג: http://www.faz.co.il/story_669

http://www.faz.co.il/thread?rep=24906
מיכאל, אני נפעמת משיריך
אנה (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 15:57)
בתשובה למיכאל מ. שרון

ומן הדיאלוג הפילוסופי שנרקם בינך לבין מישזוכר.

אגב, משהו מדבריך הזכיר לי את זאב בכלר אבל יש איזה הבדל...

והנה שיר הלל לגבר:

הו גבר סמבטיון גועש
שיריך פיוטיך להבות ואש
גלים וסערה זרועותיך
רשף וזיקוקים שריריך
וכן הלאה וכן הלאה..

מתוך ספר החיים הסורי-בורי

נ.ב. ובכל זאת מאמרו של מנדס היה מרגש בעיני מלא תום לב ואהבה

http://www.faz.co.il/thread?rep=24909
אנה: אכן מאמרו של מנדס, כדברייך, מלא תום לב ואהבה
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 17:26)
בתשובה לאנה

והיינו כולנו רוצים לשמר ולגונן על שמורות תום וחום-אמת כאלה גם וביחוד נוכח צוקי העיתים, שיניהם המשוננות, ופרצותיהם המדלדלות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24910
אשת-חיל, אנה. אשר לבכלר, ראי רשימותי כאשר הסבו
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 18:03)
בתשובה למיכאל מ. שרון

תשומת ליבי למאמר ב''הארץ'' פרי מקלדתו.

קישורים:
ביקורתי/הבנותי כלפי מאמרו של בכלר ב''הארץ'': http://www.faz.co.il/thread?rep=23651&Page=1
עם הסבת שימת ליבי למאמרו אודות חתרנות האמת וחיסול אומרה - בטרם קראתיו: http://www.faz.co.il/thread?rep=23640

http://www.faz.co.il/thread?rep=24929
האם דלילה היא לילית (אשת-ליל) ושמשון -אל השמש?
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 21:35)
בתשובה למיכאל מ. שרון

ומי היא אשת-חיל? ולמי נתת חילך?

ומה פשר הדלילות?

http://www.faz.co.il/thread?rep=24935
או מה פשר הדלות אצל אשת- ליל (דלילה - של הלילה)
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 21:54)
בתשובה למיכאל מ. שרון

ובמי אוחז חיל נוכח אשת-חיל?

http://www.faz.co.il/thread?rep=24937
אנשי דלילה מביאים חשכה על שמשון בניקור עיניו
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 22:22)
בתשובה למיכאל מ. שרון

ואילו גילוח שבע מחלפות ראשו הינו גדימת קרני השמש.

בתחילת הפרק אודות אשת-חיל נאמר: אל תיתן לנשים חילך.

אנשי דלילה משחקים (צוחקים) לשמשון
ואילו אשת חיל ''תשחק ליום אחרון''

http://www.faz.co.il/thread?rep=24942
מיכאל מיכאל
אנה (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 0:26)
בתשובה למיכאל מ. שרון

תודה על הלינקים על מאמרו של בכלר. אקרא אותם

http://www.faz.co.il/thread?rep=24904
לא רע, לא רע בכלל.
אריה פרלמן (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 15:21)
בתשובה למי שזוכר

מי שזוכר - הסבת לי רגע אחד של שעשוע.

אבל אל תבנה על זה יותר מדי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24880
מרגש עד דמעות. יפהפה.
כחולבן (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 8:51)


http://www.faz.co.il/thread?rep=24892
שובינזם נאור - קווים לדמותו
שקד (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 14:18)

עכשיו, משסיימנו להתפעל מהשירה והחריזה, בואו נקשיב לדברי המשורר.

האומנם, אחיותי הנרגשות, הערכה?
או שמא שוביניזם במעטה נופת צופים?

השוביניסט הוולגרי צועק ''האישה מקומה במטבח''.
לא כך הוא מנדס, השוביניסט הנאור והמעודן - הוא שומר על אישתו בבית, רק מהערכתו הרבה אליה.
הוא בנה חממה כדי להגן על הפרח הענוג שפורח בגנו.
הוא דואג לאישה לבל תלכלך ידיה ברפש הפוליטיקה, לבל תשחית מידותיה הנאות ותידמה לגבר.

זהו השוביניזם בו נופפו הגברים לפני פחות ממאה שנה, בניסיון להסביר מדוע אין לאפשר לנשים זכות הצבעה.

עובדות ופואטיקה לא תמיד חד הן, ובכל זאת, קצת פחות בורות עוד לא הזיקה גם למשוררים:
הפמיניזם אינו מדבר על שיוויון גנטי (וקצת כבוד גם לאינטליגנציה שלנו).
מעטות הנשים שהפכו לגבריות בעקבות הזכות להצביע (כפי שמעטים השחורים בארה''ב שעורם הלבין בעיקבות אותה זכות).

הפמיניזם דורש שיוויון זכויות והזדמנויות, שיוויון בפני החוק, השוואת תנאי שכר ועוד.
אני מתקשה להבין, מר מנדס, מה בדיוק מפסידה האישה מזכויות אלו.

ולכן, נשים נרגשות, אולי כדאי לשוב ולקרוא את דבריה של חנה בית הלחמי ונשים נוספות, על מהות הפמיניזם.

מצורף קישור.

קישורים:

http://www.faz.co.il/thread?rep=24894
הגבר -למטבח, האשה -למטווח!
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 14:21)
בתשובה לשקד


http://www.faz.co.il/thread?rep=24895
ובינתיים קלגסינו החמודים הורסים בתים
מי שזוכר (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 14:27)
בתשובה לשקד

מנשלים, גוזלים וחומסים רכוש פלשתיני בחברון.
מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=24914
מי שזוכר- אך לא שוכחים לכתוב שירים לשפיות הנפש
סוריא (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 18:31)
בתשובה למי שזוכר


http://www.faz.co.il/thread?rep=24927
ובינתיים שמאלנינו החביבים
אריה פרלמן (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 21:11)
בתשובה למי שזוכר

כואבים על כל בית שנהרס ועל עץ שנעקר ולא על היהודים שנרצחים מהם, מאחוריהם או בחסותם.

עולם הפוך כבר אמרנו?

http://www.faz.co.il/thread?rep=24946
אבל השמאל חש כמוך
דוד סיון (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 7:41)
בתשובה לאריה פרלמן


http://www.faz.co.il/thread?rep=24955
דבר בשם עצמך אדון סיוון
מי שזוכר (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 12:13)
בתשובה לדוד סיון


http://www.faz.co.il/thread?rep=24954
[*] שקר מזוהם
מי שזוכר (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 12:12)
בתשובה לאריה פרלמן

[* בהודעה זו הוסרו ביטויים לא ראויים. המערכת].

מדובר בהרס בתים כאתנן למתנחלי חברון.
ואתה יודע את זאת היטב

http://www.faz.co.il/thread?rep=25044
מי שזוכר אינו יודע ומי שיודע אינו זוכר.
מנשביק (יום חמישי, 06/02/2003 שעה 18:52)
בתשובה למי שזוכר

אריה, האם שוב צריך להזכיר את טבח חברון של אבות אבותי היורים והקוטלים דהיום? אם כן, הרי קישור אחד מני רבים (שהפעם יוקדש לכבודו של רפי גטניו ולתפארת תוצאות הבחירות):

קישורים:
מי ששונא את יהודי חברון החיים אולי יאהב את יהודי חברון המתים: http://www.gamla.org.il/article/1999/aug/e1.htm

http://www.faz.co.il/thread?rep=24907
שקד, נראה לי שמנדס
אנה (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 16:04)
בתשובה לשקד

פשוט בא מעולם אחר. יש בדבריו איזה תום לב ולא הרגשתי בכוונה רעה וסרסנית. הוא מדבר על מיתולוגיות שגדל עליהן (הן לכשעצמן דכאניות אולי אבל הוא עצמו לא. התרשמות שלי.)

איך שמתחלפות המשמרות. אני זוכרת ימים שבהם אני היתי המיליטנטית מבין שתינו...

http://www.faz.co.il/thread?rep=24908
זו בעיה אנה, אל תקלי ראש.
מי שזוכר (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 16:36)
בתשובה לאנה

ברור כאן שזה בא ממקום נקי בלי רוע.
עם רוע מתמודדים אחרת.
מה נעשה עם כל הטהורים והנקיים שבתום לב מקלקלים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=24941
אני בכלל לא מקלה ראש, מה פתאום
אנה (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 0:21)
בתשובה למי שזוכר

בתוך השאלה ''הקטנה'' ששאלת חבויה שאלה גדולה והיא מהו רוע.

בגדול שקד צודקת. אבל כל עניין לעצמו ולגבי המאמר של מנדס אני מוצאת שצריך להיות ''סלחניים''. בפעם אחרת, אם זכור לך, זו שבה הייתי יותר מיליטנטית, היה ברור שהדברים נאמרו לא מתוך תום לב אלא להיפך. החיים הם קצת כמו מקצה שיפורים, מתמיד ובלתי פוסק, ואחד מן המקצים החשובים הוא להצליח להבחין בין חשוב ללא חשוב, לברור היטב ולהבדיל עיקר מתפל. אז הנה, זו לדעתי ''הדיאגנוזה'' על מאמרו של מנדס.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24952
אנה - תום הלב אכן מובע בשיריו של מנדס
שקד (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 11:35)
בתשובה לאנה

ואם היה מסתפק בם, ומוותר על הפרשנות הנלווית, לא הייתי כותבת דבר.
תגובתי כוּונה לנשות הפורום, יותר מאשר למנדס,ואם תסתכלי קצת למטה, על תגובתה המזלזלת של כחולבן, בוודאי תראי שהדרך עוד ארוכה, וכי הבעיה הגדולה היא עדיין בתפיסת האישה את עצמה ומקומה בחברה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24959
את צודקת
אנה (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 13:59)
בתשובה לשקד

והנשים שלא מבינות את הנזק שבשוביניזם עושות את הדרך עוד יותר ארוכה לכולנו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24918
שקד-כל דור הליכותיו ו
סוריא (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 18:46)
בתשובה לשקד


http://www.faz.co.il/thread?rep=24920
שקד-כל דור והליכותיו שיריו.....
סוריא (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 18:55)
בתשובה לסוריא

בשירו של שמעון
יש תמימות ,רוך וטוהר, שאינם קיימים בעולמנו
העכשוי תעשיתי, המהיר,והאגרסיבי, לכן טוב שעדיין קימים משוררים כשמעון, ולו גם עם ניחוח שוביניסטי

http://www.faz.co.il/thread?rep=24924
שקד - את הולכת על חבל דק
אריה פרלמן (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 20:46)
בתשובה לשקד

אבל הפעם נראה לי שצלחת את התהום בהצלחה: יש משהו בדברייך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24925
לוליינית מבטן ומלידה...
שקד (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 20:51)
בתשובה לאריה פרלמן


http://www.faz.co.il/thread?rep=24944
מהות הפמיניזם היא
כחולבן (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 6:40)
בתשובה לשקד

להציג באתר אינטרנט שכולו על נשים ועבור נשים תמונות של בחורות יפיפיות? פחחחחח......

עובדים עליך... זה הכל ''כאילו''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24951
איפה איפה? תרי לנו איפה
מי שזוכר (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 11:29)
בתשובה לכחולבן


http://www.faz.co.il/thread?rep=24960
מי אמר לך שזאת מהות הפמיניזם?
אנה (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 14:01)
בתשובה לכחולבן

עובדים עלייך כחול לבן. תבדקי תבדקי, חבל על הבורות הזאת. עדיף ללמוד לפעמים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24963
לפני כן שתראה לנו איפה זה עם התמונות היפות האלה
מי שזוכר (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 15:12)
בתשובה לאנה


http://www.faz.co.il/thread?rep=24969
לדעתי אתה מכיר אתרים הרבה יותר מעניינים.
כחולבן (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 20:20)
בתשובה למי שזוכר


http://www.faz.co.il/thread?rep=24968
אני אסביר לאט
כחולבן (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 20:19)
בתשובה לאנה

שקד שמתלוננת על ניחוח שוביניסטי בשיריו היפים של מנדס, שולחת אותנו ללמוד על פמיניזם באתרה של הלחמי.

נכנסתי לאתר הנ''ל והפלא ופלא, כולו מעוטר בתמונות של נשים יפות. הזהו הפמיניזם? מה עם כל 90% הנשים המכוערות/השמנות/אנורקטיות/חולות/זקנות בעולם?

הפמיניסטיות זועקות שהעולם הגברי מתנהג בפטרונות כנגד האישה, בין היתר בפרסומות ובתחרויות היופי, ובאות הפמיניסטיות ונוהגות בצורה זהה...

http://www.faz.co.il/thread?rep=24972
כחולבן - אני בטוחה שאת מסוגלת ליותר מזה
שקד (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 20:50)
בתשובה לכחולבן

1. לא טענתי כנגד שירתו של מנדס, אלא כנגד ההערות וההסברים שבין השירים.

2. בדף הפתיחה של ''הדרך למעלה'' אכן יש גם תמונות - לאו דווקא של נשים, ולאו דווקא נשים יפות - אבל מאחורי כל דף פתיחה מסתתר התוכן שרצוי לקרוא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24998
מסרים סותרים.
כחולבן (יום חמישי, 06/02/2003 שעה 5:33)
בתשובה לשקד


http://www.faz.co.il/thread?rep=25016
ומה המסר שלך?
שקד (יום חמישי, 06/02/2003 שעה 11:51)
בתשובה לכחולבן


http://www.faz.co.il/thread?rep=25035
המסר שלי?
כחולבן (יום חמישי, 06/02/2003 שעה 17:05)
בתשובה לשקד

ככה בשניה בנושא דנן:
אני אישה בכל רמ''ח אברי, נהנית לחוש נשית ומטופחת מחד גיסא והישגית ומוצלחת מאידך גיסא, ואני אפרק את הצורה למי שינסה לקחת ממני איזו זכות שהיא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24901
נועם חיי האוליגרכיה הצבאית מול הנישול והעוני
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 15:18)

ראו קריקטורה ב''הארץ'' ההולמת, נדמה לי, את רוח מאמרי אודות האוליגרכיה הצבאית והעשירונים התחתונים

קישורים:
ללא מילים: קריקטורת היום ב''הארץ'': http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
הנועם והבזיזה : נועם חיי האליגרכיה הצבאית המנשלת: http://www.faz.co.il/story_1201

http://www.faz.co.il/thread?rep=24902
מקסים.
אריה פרלמן (יום שלישי, 04/02/2003 שעה 15:19)

נהניתי מהשירים - אף על פי שאני - ככלל - חשדן ומסוייג כלפי שירה, וככל שהשירה חדשה יותר כך החשדנות רבה יותר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24967
שמעון המשורר, כל הכבוד לשירתך ולמסרים היפים שלה
אבנר בן בסט (יום רביעי, 05/02/2003 שעה 20:19)


http://www.faz.co.il/thread?rep=24983
כמה יפה
השחף (יום חמישי, 06/02/2003 שעה 0:25)


http://www.faz.co.il/thread?rep=24995
''שוביניסט נאור'' - יש חיה כזו?
גדעון ספירו (יום חמישי, 06/02/2003 שעה 2:37)

לא אקח על עצמי את תפקיד מבקר השירה ולכן לא אכנס לניתוח טקסטואלי ופואטי של ''שמעון המשורר'' כפי שכינה אותו כאן אחד מחסידיו.
אסתפק בקביעה כוללנית כי לא כל מי שחורז חרוזים או מחבר שורות קצרות, הוא משורר. העובדה כי אנשי הימין בפורום התמוגגו ''משמעון המשורר'', מהווה סיבה טובה לאדם שקול ובעל טעם טוב להתייחס לכל העסק במעט סקפטיות.
אולם גם אם נניח לרגע כי האיכויות השיריות של מנדס הן מהמעלה הראשונה, בבחינת כוכב חדש נולד בתחום השירה העברית, הרי שנושא רשימתו שאמור לכאורה להיות שיר הלל לאשה, אינו אלא חיבור שובינסטי של גבר שרוצה לשמור על האשה כחפץ ביתי, לגונן עליה יעני מסערות החברה בחוץ, והכל במסווה של מחמאות דביקות ומתקתקות, חיבוק חונק שמוציא את האויר מהריאות.
שמעון מנדס, תוצר תרבותי של ''הכיבוש הנאור'' עשה הסבה והוא מנסה להיות עתה ''שובינסט נאור''. אולם כפי שאין כיבוש נאור כך אין שוביניזם נאור. יש רק דרגות שונות של רוע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=24999
שימון המשורר יותר טוב ויותר יפה מערפאת רודף השלום
איתמר שווארצפלד (יום חמישי, 06/02/2003 שעה 7:20)
בתשובה לגדעון ספירו

הבנת את זה, ידידי?

http://www.faz.co.il/thread?rep=25063
אני לא הבנתי. רוצה להסביר ידידי?
אנה (יום שישי, 07/02/2003 שעה 0:46)
בתשובה לאיתמר שווארצפלד


http://www.faz.co.il/thread?rep=25124
למנדס: בבקשה שלח אלי לדוא''ל את השיר,הוא לא- -
רפי אשכנזי (יום שישי, 07/02/2003 שעה 21:41)

--עולה אצלי דרך פורמט הפורום. אין לי מושג למה.
אודה לך מאד.
רפי


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.