|
עגל הזהב / טור שבועי | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
דוד סיון (יום חמישי, 23/01/2003 שעה 10:17) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
הצגת המאמר בלבד |
דוד - קבלת החלטות ערכייות - מקורות ושימושים | |||
|
|||
כל תקציב בנוי ממקורות ושימושים. הפתרון לדעתי הוא תנועת מלקחיים של הגדלת המקורות והקטנת השימושים. בצד הקיצוץ, מערכת הביטחון צריכה לעבור דיאטה חריפה, ולא באחוזים בודדים, ועל כך הרחבתי כבר בעבר. מערכת זו משלמת משכורות לצבא פעייל ועוד 1.5 עד 2 צבאות בפנסיה. הקיצוץ בסעיף זה צריך להיות משמעותי. בקישור המצורף, רואים מי מקבל יותר, ושם יש לקצץ, ולהשוות את ההוצאה של תושב בשטחים לזה של תושב בתחומי המדנה. רצוי לעיין בטבלאות המופיעות בקישור, הנתונים שם ברורים. מתנחל מקבל מעל 8000 ש''ח יותר ממי שאינו מתנחל. בצד המקורות, ניתן להגדילם , והדרך הראויה לכך לדעתי היא חובת דווח כללית. חובה זו תביא להעמקת הגביה מחד, ומאידך תאפשר לשלם תשלומי העברה לפי מבחן הכנסה.(כאן יתאפשר לשלם יותר למי שבאמת צריך) אם יתבצעו מהלכים אלה, יתפנה סכום הגון לצורכי השקעה במשק, ולהקטנת חוב, שיביאו להקטנת תשלומי ריבית, ובכך יוכלו להניע את הצמיחה. גידול בצמיחה יאפשר חזרה למשק רחב יותר, ובנוי על יסודות בריאים יותר. למה זה לא יתבצע כנראה ? כי לצורך העניין יש לקבל הכרעות ערכיות, ולהערכתי, שום מפלגה שתנצח בבחירות הקרובות לא תהיה מסוגלת לעשות כן, כך שמצבנו הכלכלי צפוי להמשיך להידרדר אל עברי פי פחת, עד שתבוא לכאן ועדה קרואה לנהל את העניינם, כאשר המשק יגיע לסף ההתמוטטות. בברכה רפי קישורים: מי מקבל יתר, ואיפה לקצץ: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2391635,00.h... | |||
_new_ |
רפי, נתחיל בצד הטכני | |||
|
|||
קודם כל לא הבהרת כמה מיליארדי שקלים ניתן לפנות מאותם סעיפים (בטחון, תקציבי ההעברה). אותם שני מיליארד שכן הצגת הם ממש מעט מידי. רק תשלומי החובות בתקציב הנוכחי הם מעל 85 מיליארד שקלים. אני חושב שצריך למצוא בין 5 מיליארד ל- 10 בכדי שדברים יתחילו לזוז לכיוון נכון. | |||
_new_ |
לדוד ה 2 מיליארד, זה הכסף הזמין | |||
|
|||
הכסף הגדול הוא במערכת הבטחון, בצד השימושים, והעמקת הגביה בצד המקורות גם כתבתי איך ניתן להגייע לזה : *חובת דיווח כללית*. זה יתן עוד הקטנה של השימושים, אם תקציביי העברה ישולמו לפי מבחן הכנסה, ולא על פי הקרטריונים הנהוגים כיום. ולפני שתטען שזה מסובך, הסבר לי איך בארה''ב שהיא מדינה ''קצת'' יותר גדולה מישראל, ניתן לארגן את זה ושם ברור לכל אזרח שהוא חיייב לדווח על הכנסותיו. את המקור לתוספת התקציבית הזאת קשה לי להעריך, שכן הוא יכול להגע לשיעורי מס נורמלים מהכלכלה השחורה הקימת בארץ, שיש המעריכים את היקפה כהיקפה של הכלכלה הרגילה. אין לי נתונים בעניין, ואני לא בטוח שלמישהו יש. | |||
_new_ |
ההון השחור ימשיך להתחמק גם עם חובת הדיווח | |||
|
|||
הרעיון הזה של חובת הדיווח הוא טוב מאד גם אם לא תגבה אגורה נוסת בגינו. זה מטיל את האחריות על האזרח גם לצד החובות שלו כלפי המדינה. בארה''ב זה עובד בהחלט לא רע. למיטב זכרוני מרבית האזרחים עושים זאת בלי בעיה ויש אפילו לקראת היום האחרון לשכות סיוע של שלטונות המס. ממה שהבנתי לאחרונה בארץ זה מס ההכנסה שלא רוצה להתעסק בכל כך הרבה דוחות ולכן אין כאן חובת הדיווח. | |||
_new_ |
אתה הבנת נכון, ויותר מזה. אני לא אתפלא אם | |||
|
|||
האנטרסים של בעלי ההון השחור מיוצגיים בצורה לא רעה במיממסד. ואני אומר את זה בשיא הזהירות. אין שום הגיון כלכלי לא להפעיל את זה, ולאחר מכת ה''כופר'' הראשונה של אלה שירצו לחזור בתשובה, שעור העלמת המס הכללי יקטן. הנימוקים שנותניים השלטונות לאי הפעלה של חובת דווח - מגוחכים. | |||
_new_ |
גם בהון לבן יש יסודות שחורים | |||
|
|||
_new_ |
סיוון, ראשית תודה על המאמר שפרסת בפנינו. הרשה נא | |||
|
|||
לי להציג את ''הפאי'' באופן שונה. 1. שכר של עובדי ציבור ותשלומי העברה ושכר אנשי הביטחון (צבא, משטרה וכדומה)-בהווה ובעבר . זוהי הזרמה שחלקו הגדול אינן תורמות לצמיחה באופן ישיר אלא באמצעות הגברת הביקושים המקומיים. ניתן להתיחס אליהן , אל כולן כאל העברות. מדובר על 26% + לערך 8-9% מתוך 17% , סה''כ סדר גודל34%. הגמישות כאן גבוהה , ניתן לשחוק את השכר - מדובר בשקלים בלבד וכן ניתן להקטין במהירות יחסית את גודלו של אחוז מקבלי השכר מתקציב המדינה. 2. החזר חובות: חובות פנימיים וחובות חיצוניים הנו נתון שלא ניתן לשינוי, אין גמישות. זהו פרמטר - מור בכל קנה מידה. 3. ביטחון: חלקו הגדול מוצא לחו''ל , במטבע חוץ -שינוי המצב הבטחוני וקביעת מדיניות מדינית שונה , תקטין את תקציב זה.כן גם ביטול חוק שירות חובה ל 3 שנים. ניתן להסתפק בשנה או שנה ומחצה ואת מי שצריך להעביר לצבא קבע וכך יחסכו גם ימי מילואים. חלק אחר של תקציב זה - מיועד ותורם לצמיחה ולתעסוקה, מדובר החלק ההולך לתעשיות בארץ. (איני יודע מה חלקו- אבל יש להוסיף אותו ל6% השקעות והוא תורם ישירות להגדלת התמ''ג. 4. התמ''ג: הוא מרכב מרכיבים אמיתיים כמו יצור ויצוא המביאים מט''ח, או חוסכים הוצאת מט''ח וגורמים מלאכותיים כמו העסקתם של אנשים אשר אינם תורמים דבר לחיזוקו של המשק ועצם העסקתם מגדיל מלאכותית את התמ''ג. כך שבפועל, עקב גודלו של הסקטור הציבורי, התמ''ג האמיתי נמוך יותר והיחס שלילי יותר. 5.הורדת שעורי הריבית וצמיחה במשק, יוכלו להקטין באופן משמעותי את שיעור החוב הציבורי והפרטי וכך לשפר את יחס האשראי לציבור ביחס לתמ''ג. שאלה - החוב הממשלתי - מהם מרכיבי המשנה שלהם? היכן יש לממשלה שליטה ויכולת לשפר אותו? | |||
_new_ |
ראובן כמה שווה ההצעה שלך? | |||
|
|||
כמה יפנה החיסכון בשכר (הסקטור הציבורי) שאתה מציע? אם מה שאתה מציע יפנה 15- 20 מיליארד ש''ח זה לפחות יעצור את צמיחת החוב הציבורי (ממשלתי). אבל יש כאן בעיה אותם עובדים שיפלטו בתהליך יורידו את הסכום הזה לפחות במשך שנה שנתיים (צריך לדאוג למובטלים החדשים). הורדת הריבית לא בהכרח תקטין את גודלו של החוב-אשראי של הציבור (הורדת ריבית עשויה להגדיל את הביקוש לאשראי). אני חושב שתקציב הביטחון שמופיע בנתונים שהבאתי לא כולל את הסיוע האמריקאי (אבל לא בדקתי...). | |||
_new_ |
סיוון, הקטנת סקטור מקבלי הכנסה מהמדינה (כולל פנסיו | |||
|
|||
נרים של צה''ל, משטרה וכדומה וכן עידוד חרדים צעירים לצאת לשוק העבודה (שהינם בעלי יכולת וכישורי עבודה) באם ילווה בעידוד הצמיחה כפי שנעשה בטיואן, יפן ועוד מדינות שידעו לצאת מקיפאון כלכלי ולצמוח במהירות, הרי הכל ישתנה. אומר משהו נוסף: הסקטור הערבי והחרדי בארץ - יש להם פוטנציאל עצום. אנו, משום מה בונים על העליה כמקדם / קטליזטור לצמיחה. בו נרתום את הפנסיונרים, עובדי המדינה המיותרים, הסקטור הערבי והחרדי ונאפשר לכל אלה, עם תמריצים ברמה האישית והלאומית להרויח כסף. פשוט לתת להם אפשרויות ליזום עסקים ללא ביוקרטיה מיותרת, ללא אגרות, ריבית רצחנית - פשוט לעודד תעסוקה כפי שנעשה כיום בשוק המשותף. הרי כל הכלים ישנם בארץ. ידע, בנקאות, משטר חליפי, ביטוח, אמצעי תקשורת , יכולת גישה לשווקים בינלאומיים, ידע טכנולוגי וניהולי, כוח אדם חכם. עם מיסים מופחתים, ניתן ללא מאמץ להוזיל דרסטית את עלויות היצור. מה דעתך? | |||
_new_ |
עבודה יפה | |||
|
|||
ומושקעת. וגם הרבה אומץ. ''לקצץ בתשלומי העברה''? אמרת את זה ואף אחד לא ''קיצץ'' לך את הכנפיים, או האוזניים. | |||
_new_ |
אריה, תודה על הקומפלימנט | |||
|
|||
יחד עם זאת, לאחר בחינת כותרות הסעיפים השונים לא ברור לי היכן ניתן לקצץ בתשלומי ההעברה.הנחה שלי היתה שקיצוץ ''שוויוני'' לא יועיל וקיוויתי שמישהו כאן יעזור לי לקבוע עמדה: באיזה סעיף (סעיפים) יותר קל לקצץ. הרי רק בשביל לאזן את התקציב צריך לפנות כ- 15 מיליארד ש''ח לפחות (זה כמובן גם יאפשר הורדת ריבית משמעותית ). לכן בשביל להניע צמיחה צריך לשנות סדרי עדיפויות בתקציב (לשנות באופן מהותי את גודלם של סעיפים ואפילו למחוק חלק מן הסעיפים). הקטנת הגירעון במסלול מתמשך ובמקביל הורדת הריבית יניעו את גלגלי המשק לצמיחה ארוכת טווח. גם ברור לי שתהליך כזה יקטין בסופו את השפעת הפוליטיקאים על היום יום העסקי - לטובה. יחד עם זאת זה אף פעם לא יגיע לקפיטליזם טהור שנעלם בגלל חולשותיו. | |||
_new_ |
סיוון, לא צריך לקצץ בהעברות המופיעות בתרשים, אלא | |||
|
|||
לגרום לעוגה לתפוח על ידי הסטת מערכת העדפות. לתת למשק הפרטי לצמוח ולעודד ''פנסיונרים'' בעלי כושר עבודה, חרדים וערבים לעבוד, זאת על ידי קיצוץ דרסטי בעלויות העבודה (מיסים ישירים ועקיפים ואגרות למינהם), בפשוט הצהרות ההון, לשם מה צריכים רואי חשבון ויועצי מס? למשל - מס מקסימלי על המחזור של 30% ואין הכרה בשום הוצאה. מה יותר פשוט מזה? כמה ביוקרטיה תחסך? התמריץ לעבוד יגדל. | |||
_new_ |
דוד, לא זכור לי שנתתי לך קומפלימנט | |||
|
|||
אני אף פעם לא מחלק קומפלימנטים, רק מחמאות מפעם לפעם... | |||
_new_ |
אריה, תודה בכל מקרה | |||
|
|||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |