פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
למה ואיזה ימין והאם ימין זה חכם?
דוד סיון (שבת, 14/12/2002 שעה 10:42)


למה ואיזה ימין והאם ימין זה חכם?


ד''ר דוד סיון






אני עדין תחת הרושם של הפתיל (פואמה) שהוביל אבנר בן בסט. בעיקר, הדברים אמורים, למושגים בהם הכתיר ותיאר את סיבותיו לשאלה ''למה לא שמאל?'' יש שם, כך אני חושב, הרבה כעס וגם שנאה למה שהשמאל מיצג לפי הבנתו ושל מספר לא קטן מן המשתתפים בדיון. לכן קשה כל כך לדון בנושאים האלו בצורה רציונלית אמיתית. זוהי גם הסיבה שלא ממש השתתפתי בדיון שהתפתח שם. סיבה נוספת היתה שבדרך כלל קשה לי להשתתף בדיון על למה לא. דבר אחרון, כבר מספר שנים לא מועט שהימין בשלטון והגיע הזמן שיגדיר את דרכו במה כן ולא באמצעות שלילת עמדה של יריבים. זוהי בדרך כלל גישה של גופים אופוזיציוניים.

הפעם אני רוצה לשאול את השאלה הכללית למה צריך אדם לבחור בדרך הימין? כמובן שצריך להתייחס לכל הנושא עם מבט לעתיד כי אחרת נכנס שוב לתוך ויכוח של למה ומה לא. כדי להקל אנסה לשאול את השאלות שהעלה אבנר בצורה של מה כן.




האם דרכו של הימין תציג/מציג עבורנו פתרונות למציאות של הטרור שאנחנו חווים בימים אלו? לפי הבנתי פתרון כזה יורד לשורש התופעה, הסיבות והמניעים לקיומה ולכן אני הייתי רוצה לשמוע פתרון שמתייחס לסיבות והמניעים הללו. באותה רוח של הדברים אבקש התייחסות לטרור הבינלאומי (בן לאדאן ואחרים) וגם לקשר/אי קשר של זה לטרור המקומי. כאן גם חשוב להתייחס לעובדה שהוא מופנה בעיקר כלפי ארה''ב וישראל אבל לא רק. האם אין קשר כאן לעוני וסבל של מיליוני בני אדם בחלקים מסוימים של העולם? אם כן איזה קשר?

מהם זכויותיה של ארה''ב ומהם מניעיה לתמיכתה בישראל והאם זה בטוח לסמוך על זה? באפגניסטן הם תמכו בכוחות שאחר כך יצאו לחסל - כוחות של בן לאדאן. מה זה אומר לגבינו? האם יכול להיות מצב שכוחם יופנה כלפינו. האם הפתרונות שהם מנסים להוביל מול עיראק ואיראן טובים עבורנו ואם כן למה ואיך. שאלה קרובה נוגעת לקשר של העמדה האמריקאית לתהליך הגלובליזציה. האם אין בתהליך הזה סיבות לפעולות הטרור שאנו שומעים עליהם חדשות לבקרים? האם אין לכך קשר לסבלם של אנשים עניים וחולים שמאבדים תקווה בעולם שבו יש אנשים עשירים מאד? האם אין בגלובליזציה התחדשות האימפריאליזם? האם צריך להתנגד לתהליך הזה שמגביר את כוחן של החברות הרב לאומיות על חשבונן של מדינות? האם לא יתכן שהאינטרסים של החברות הללו מובילים את הפעילות של הממשל האמריקאי.

הקפיטליזם הטהור נעלם עם נצחונה של מדינת הסעד שמנהלת תקציבי העברה גדולים לכל מיני חלקים באוכלוסיה. האם זה בגלל שהקפיטליזם כל כך טוב, כמו שמשתמע מהפואמה של אבנר? האם אין לזה קשר להתמוטטות המשטר הקומוניסטי בברית המועצות של פעם?

אצלנו, לפי דעתי, היקף תשלומי ההעברה הללו הוא מעל ומעבר למה שהמשק יכול לשאת וגם אחת הסיבות שהצמיחה לא מתחדשת. מה אם כן צריך לקרות בנושא לפי השקפת הימין? איך תנהג ממשלת ימין בנושאים הכלכליים של צמיחה ופיתוח כלכלי ומה , אם יש, החידוש בכך? האם לא נהגו כך ממשלות אחרות בעבר? האם זה יביא פתרון לבעיית העוני בארץ?

אבל השאלות הכי חשובות, שמניעות את רוב הדיונים שאני מכיר בין ימין לשמאל בעשורים האחרונים נוגעות ליחסינו עם הערבים בארץ ובעולם בכלל. איך, לפי עמדת הימין, צריך להתייחס לערביי ישראל בכל תחומי החיים? מה צריך להיות מעמדם האזרחי במדינה שלנו ומה זה אומר על הצביון הדמוקרטי שלה? אלו שאלות מאד לא פשוטות שדורשות מחשבה רבה ממי שעדין לא עשה זאת. חשוב לי לדעת מה אומרת עמדת הימין על הקשר בין תשובות אלו לבין חופש ונאורות והאם הם קיימים בישראל היום. איך קשור כל זה ליחסינו עם המדינות במזרח התיכון ומה עלינו לעשות בנדון?

בסופו של דבר מה שצריך לצאת מכל התשובות היא עמדה שתאמר מהי ציונות עתידו של המפעל הציוני. מה תפקידו של צה''ל בהקשר הזה כמו גם מהו תפקידה של ממשלת ימין בנדון. גם שאלות כמו איך לנהל את אוצרות הטבע ומשאבי הארץ הזאת. כאן מאד אקטואלי לשאול איך צריך להקצות (למי, כמה ובאיזה מחיר) את קרקעות הלאום ומקורות המים. מה צריך להיות גורלם של נכסי לאום אחרים כמו למשל בזק?

שאלתי הרבה ובכל זאת ודאי לא שאלתי את כל השאלות החשובות באמת. לכן אשמח לקבל גם תשובות לשאלות אלו. אבל שוב, בבקשה לא לפנות לדרך השלילה אלא להתייחס למה כן.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אתה יותר תוקף מאשר שואל,  (רורי) (19 תגובות בפתיל)
  האם זו השאלה?  (איציק רון)
  ימין זה חכם, נכון, מוסרי וצודק  (אריה פרלמן) (4 תגובות בפתיל)
  איום פנימי ואיום חיצוני  (אורי מילשטיין) (6 תגובות בפתיל)
  היכן ראית כעס או שינאה בדברי?  (אבנר בן בסט) (7 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי