|
טלית של תכלת / טור שבועי | |||||
נסים ישעיהו (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 20:56) | |||||
הצגת המאמר בלבד |
הפירוש המקראי נותן משמעות חדשה ל''מצפון תפתח הרעה'' | |||
|
|||
ע''פ, צפון=שמאלנים. | |||
_new_ |
זוהי תמצית מורשת רחבעם | |||
|
|||
_new_ |
אז המשיח הוא תושב הנגב? ידעתי שימצא איזה תחליף | |||
|
|||
לחוק הנגב עליו השלום. והמשחיאדה: מרוץ חמורים חודשי. האיש הזוכה או הנערה הזוכה נבחרים למשיח החודש. באותו חודש הם מרעיפים בערוץ 2 מרעיונותיהם על עם ישראל. | |||
_new_ |
היה זה יום אביב, שבו בנבדל מהימים האחרונים הכמעט | |||
|
|||
קיציים, נשבה רוח סתווית. בעוד רבים מרותקים למרוץ החמורים החודשי, מעטים הבחינו בחמור הלבן שפסע מרחוב סלאח א-דין, לכוון הר הבית. הדמות שישבה עליו נראתה מרחוק לשומרי שער האריות כאיזה מוכר בייגעלך ערבי צעיר. אך עיניו הבורקות אש -- | |||
_new_ |
נסים - לפעמים הפשט יותר אקטואלי מהדרש | |||
|
|||
ואני מתכוון לשורש הפילוג. הפילוג בא לאחר שהעם פונה לרחבעם באלו המילים : ''ג וישלחו, ויקראו-לו, ויבאו (ויבא) ירבעם, וכל-קהל ישראל; וידברו, אל-רחבעם לאמר. ד אביך, הקשה את-עלנו; ואתה עתה הקל מעבדת אביך הקשה, ומעלו הכבד אשר-נתן עלינו--ונעבדך.'' סה''כ רוצים קצת הקלות, נמאס להם משלטון (כמו כל שלטון מושחת המסתאב אחרי הרבה שנים) הלוקח מסים, משתמש בהם לצרכיו, ולצרכים שאינם מעניינו של רוב העם (כמו ההתנחלויות היום, או הקצבות לחרדים כיום - אז קראו לזה עבודת ה'). העם מוכן להמשיך ''לשלם משהו'', אך רוצה שישאר לו בשביל לחיות בכבוד, לא פחות ולא יותר. מה שגורם לפילוג הוא תשובתו היהירה של רחבעם, המעדיף לשמוע לעצתם של הילדים אשר גדלו איתו (מקביל היום לנערי החצר של השלטון, כל אלה הנהנים מתקציבי השלטון ומחוברים אליו) ושאינם מוכנים להפרד מכל הטוב שעומד לרשותם , שעונה כך לעם : ''יד וידבר אליהם, כעצת הילדים לאמר, אבי הכביד את-עלכם, ואני אסיף על-עלכם; אבי, יסר אתכם בשוטים, ואני, איסר אתכם בעקרבים. '' במצב כזה, העם מעדיף מושחתים חדשים ששישלטו עליו, כי לחדשים לוקח זמן ללמוד איך לעשוק את הנתינים, ובפרק הזמן הזה יש הקלה לעם. מה דעתך ? שיהיה טוב לכולם רפי | |||
_new_ |
הרסת אותי עכשיו רפי, ממש הרסת | |||
|
|||
איך אתה מצפה שמישהו יקרא את הפשט? האם לא למדת שאסור לתת לחילוני לקרוא בתנך כי הוא לא מסוגל להבין את העומק? | |||
_new_ |
רפי, צודק בהחלט. אבל... | |||
|
|||
הפשט לבדו אינו חושף את העובדה שמדובר בבעיה שורשית של השקפות עולם מנוגדות וממילא אינו מציע פתרון לבעיה. התנ''ך, ככלל, לעולם אינו הפשט לבדו. בלשון חז''ל: נבואה שנצרכה לדורות - נכתבה; נבואה שלא נצרכה לדורות - לא נכתבה. והיו הרבה נבואות שלא נכתבו כי היו בעלות משמעות לשעתן בלבד. בברכה, נסים. | |||
_new_ |
מעתה אמור אור ליהודה לא לישראל | |||
|
|||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |