פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_1004

רפורמת המיסוי - כוונות טובות לא תמיד ......
דוד סיון (יום שישי, 29/11/2002 שעה 12:16)


מתממשות.

בהנחה שכוונת שר האוצר לתרום ל''צדק חלוקתי'' הניעה את תמיכתו בהצעת הרפורמה שהגישה לו ועדת רבינוביץ'. אבל מסתבר שכמו ש''הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות,'' גם כאן לא תצלח הכוונה להעלות את הגביה על ידי העלאת שעורי המס על המשכורות הגבוהות. בעצם, יש הטוענים שסך הגביה ירד בגין הורדת התקרה במיסי הבריאות והביטוח הלואמי.

המקלט שנמצא הפעם יקרא ''שכיר עצמאי'' שמטרתו לשלם פחות מס. מה שמעניין שתנועת ההתאגדות כחברות בע''מ של שכירים עשירים היא כנראה חידוש רחב מאד. שוב רצה המחוקק-שר האוצר לברך ונמצא מקלל.

השינוי הזה במערכת המיסוי, כך נראה, יפגע ב''צדק החלוקתי'' וישאיר קבוצה יותר קטנה לשלם את החשבון של שירותי המדינה לאזרחיה.

מצורף קישור למאמר של גיא רולניק (Aonline) בנושא.

קישורים:
שכיר ועצמאי בע''מ





http://www.faz.co.il/thread?rep=18817
אני מטיל ספק בכוונות...
רפי גטניו (שבת, 30/11/2002 שעה 20:17)

דוד שלום

לו הכוונות אכן היו חלוקת מס צודקת יותר, (בין מגזרים בחברה ובין הון ועבודה) הדבר הקל והמתבקש לעשותו היה הטלת חובת דווח כללית, כאשר האדם משלם על כל הכנסותיו, ואין זה משנה מה מקורן. בצורה זו לא ניתן היה לתרגל תרגילים, והאפשרות לתכנון מס הייתה פתוחה בפני כולם, ולא רק בפני בעלי הכסף הגדול היכולים לשכור בעלי מקצוע יקרים.(מאחר וחוקי המס היו הרבה יותר פשוטים, ורוב הנישומים היו מצליחים גם להבינם).

ההימנעות העקבית של האוצר והמנהיגות הכלכלית מצעד כזה , אינה נובעת מבעיות ארגוניות, שכן בארה''ב שהיא מדינה עם ''קצת'' יותר נישומים העסק עובד. הסיבה לכך היא הכלכלה השחורה הזורמת חיה ונושמת בכל חלקה טובה, וכנראה נוגעת בהרבה ממוקדי הכח במדינה, שלא יתנו למהלך כזה לעבור.

חובת דווח כללית, הייתה מאפשרת מערכת מס יעילה, פשוטה, ובעיקר מכניסה תחת כנפי הכלכלה הישראלית את רוב רובו של הכסף השחור, בין אם ב''בטוב'' ע''י תמריצים של מחילה וכופר, או בין אם ברע, ע''י שפיטה והטלת עונשים כבדים. כך גם היה ניתן להקטין את נטל המס על כלל האוכלוסיה.

עצם ההימנעות מצעד זה מטילה צל של חשד כבד על המערכת המנהלת את חיינו הכלכלים, ובדרך זו, אכן נראה כי הניתוח של גיא רולניק נכון, ובסופו של דבר גם אלה שעדיין נאנקים תחת מגפי המיסים, ימצאו דרכים שלא לשלם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=18821
רפי, חובת דיווח היא לא המפתח
דוד סיון (שבת, 30/11/2002 שעה 22:12)
בתשובה לרפי גטניו

אני גם בטוח שגם בארה''ב יש מקלטי מס שרק העשירים מצליחים להפעיל. הסיבה הפשוטה היא היכולת/כדאיות לשלם לרואי חשבון. אני גם בטוח שבארה''ב יש מספיק הון שחור שלא משלם מס.

אני נוטה להסכים איתך בנושא הכוונות רק שבניתוח נושאים כלכליים אני משתדל להופיע יותר חיובי לגבי המערכת המנהיגותית. כי העיקר מבחינתי זה ניתוח התוצאה של המעשה/החלטה


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.