פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_7278

האמנם אנחנו עם אחד?
גמל צהוב / שמעון מנדס (יום שישי, 15/03/2013 שעה 10:00)


האמנם אנחנו עם אחד?

שמעון מנדס



לאחרונה פרסם ידידנו ע. צופיה מאמר מעל במה נכבדה זו בנושא היחסים בין החרדים לבין החילוניים במדינת ישראל. כפי שידוע זה מכבר העילה להעלאת הנושא היא השוויון בנשיאה בנטל, שקיומה של מדינה מחייב את אזרחיה. החילונים נושאים את המדינה על כתפיהם, בעוד שהחרדים משתמטים מהנשיאה בנטל ו''הורגים'' את עצמם באוהלה של תורה. לדעתם, בלעדי ה''הרג'' הזה שלהם המדינה לא תתקיים. הבחירות האחרונות שהתקיימו לא מכבר בישראל יצרו מצב פוליטי חדש. הממשלה החדשה שתושבע בשבוע הבא חרתה על דגלה את עקרון השוויון של הנשיאה בנטל. וזה אומר שהחרדים יצטרכו להתחיל לעבוד ולקיים את עצמם. יהיה מעוט של כמה עשרות של אברכים שהם בגדר עילויים – אותם יהיה צורך לטפח ולתמוך. כל היתר יהיו בחזקת ''אדם לעמל יולד'' – כדברי איוב.

החרדים מתנגדים לכל התפישה הזאת שהם יפסיקו לקרוא תהלים ולפרנס את עצמם. החלק האחר של העם תובע לחייב אותם בחוק. והחרדים אומרים שאם יחייבו אותם לשאת בנטל, זו תהיה החלטה שתפלג את העם. על כך אומר ע' צופיה, שהוא מעדיף את המשך המצב הקיים, ובלבד שהעם יהיה מאוחד, על פני פיצול העם. וכאן נשאלת השאלה האם באמת אנחנו עם מאוחד?

הפילוסוף הצרפתי ארנסט רנאן (Ernest Renan), שחי במאה ה-‏19, היה גם היסטוריון, וגם תיאולוג וגם פילולוג. לימוד הפילוסופיה הוביל אותו אל התיאולוגיה, וזו הביאה אותו אל הפילולוגיה, כי הוא טען שאי אפשר לחקור את הנצרות מבלי להכיר את היהדות. וכדי ללמוד על היהדות הוא צריך להכיר את התנ''ך, ובכדי להכיר את התנ''ך חייבים ללמוד עברית כדי לקרוא את התנ''ך במקור. שליטתו המושלמת בעברית הביאה אותו להבחין בין שני חלקי הספר ישעיהו (מה שאנו למדנו ישעיהו הראשון וישעיהו השני). במסגרת מחקריו הוא חיבר מאמר מדעי בשאלת הלאומיות, כאשר השאלה המרכזית ששאל ''מה הופך חברה של אנשים לעם?'' מדענים בתחום מדעי החברה טוענים ששפה, עבר, תרבות, וטריטוריה משותפים הם המביאים קבוצת אנשים להיות עם. אלא שארנסט רנאן, שחקר את נושא הלאומיות קבע שקיומו של עם מותנה במבחן של ''משאל עם יומיומי''. אם החברה משיבה כל בוקר בחיוב על משאל-העם, משמע שיש עם.

לצערנו הרב, העם היהודי בישראל מפולג מיום שהוא חזר לארצו. כי החרדים שעלו לארץ, הם עלו לארץ רק בגפם. מנטלית ונפשית הם הביאו עמם את הגלות לארץ ישראל. גדולי האדמו''רים יש להם תארי אצולה תיאולוגיים ממקום מוצאם: האדמו''ר מוויז'ניץ, ישיבת פוניבז' וכד'. מתלבשים כמו בגלות ומנהלים את חייהם כמו בגלות. הם מתנהגים אל ממשלת ישראל כאילו הם חיים תחת עולו של הפריץ בגלות. אלא שאצל הפריץ הם לא העזו לדרוש ממנו שיאכיל אותם. הם שומרים על יחודם עד כדי כך, שחרדים ספרדים אינם יכולים להתקבל לישיבות חרדיות ליטאיות. המפלגות החרדיות לא רצו להכניס אף לא מועמד ספרדי אחד לרשימתם לכנסת. ואז היה זה הרב שך, גדול הפוסקים הליטאיים שיעץ להם להקים מפלגה חרדית ספרדית. ילדות חרדיות אינן יכולות ללמוד בבתי ספר של ילדות חרדיות אשכנזיות.

לפני 140 שנה, בשנת 1873, כתב המשורר יהודה לייב גורדון (יל''ג) פואמה בשם ''על קוצו של יוד''. בפואמה מתאר המשורר את החשיבה המאובנת של המימסד הרבני, הגורמת לרבנים להתעלל בצאן מרעיתם – כאשר הם מחטטים ומקפידים על כל תג בקורות חייו של האומלל. ואיש מהם אינו מעלה על דעתו, שיש בעיות שהזמן גרמן, וצריך לתת עליהן את הדעת. וזאת על אף שהאנשים הללו מתפללים כל יום ומברכים בתפילת ערבית ''משנה עתים ומחליף את הזמנים''. אבל האופק הצר שלהם מאפשר להם להבין שהמדובר ב... בוקר, ערב וצהרים.

בהתאם לתפישה הרבנית המאובנת הזאת, האם מישהו מעלה על דעתו שאם הבן שלי ירצה להתחתן עם בתו של חרד, האם הורי הכלה יסכימו לשידוך? בודאי שלא. פרנסי ש''ס טוענים השכם וערב שאם הסמכות הבלעדית להשיא ישראלים תינטל מן הרבנות הראשית, זה יצור פילוג בעם. כאילו שהיום בתנאים הקיימים העם מאוחד.

המצב הקיומי, באספקט התיאולוגי, של העם היהודי בישראל מזכיר את ''הצדוקים'' ו''הפרושים'' ו''המתיוונים'' מן העת העתיקה. ואין מנוס מכך שבסופו של דבר העם יתפלג, כפי שהיה בעבר, ויקים כאן שתי יחידות מדיניות שונות – בדומה לממלכות יהודה וישראל.

והמענין הוא מכל, כי רק בישראל החרדים מתנהגים כך.







http://www.faz.co.il/thread?rep=170121
כן, מה לעשות שאנחנו עם אחד, אם אנחנו רוצים או לא?
בצלאל פאר (שבת, 16/03/2013 שעה 4:40)

העובדה שקיים פיצול במגמות הפוליטיות-חברתיות של זרמים מסויימים בעם מתוך אמונה צחה 'בדרך הנכונה' 'האחת והיחידה', אינה מעידה כאילו מדובר בשני עמים או יותר. אנחנו מדברים על פיצול אידיאולוגי שמתבטא בהתנהגות פוליטית חברתית. החרדים עדיין לא השילו את השטריימל הגלותי מעם כתפיהם, הם עדיין מחכים לציוני הראשון שיגיע על חמורו ויבשר את בוא השכינה לירושלים. כנראה שהחרדים נגדמו בשמירה והם לא הבינו שהציונות היא הרוכב על אותו חמור ושתפקידה להקים מחדש את מדינת היהודים.

המדינה כפתה על החרדים להסתגר בישיבותיהם במדיניות ארוכת שנים של קבלת שלמונים ואי יציאה לצבא ולעבודה. אם יש מישהו שאשם בכך הן כל ממשלות ישראל, מהראשונה ועד האחרונה. הציבור החילוני היה מנותק מהחרדים בדיוק כמו שהחרדים מנותקים ממנו מהמדינה. אבל בעוד שהחילונים הובילו את המדינה, דבר שחייב יותר אחריות מצידם, אנחנו מגלים שטובי החילונים עדיין לא קלטו את הדבר וממשיכים להאשים את החרדים.

החרדים אינם מקשה אחת והם שונים בתפיסות החיים שלהם. יש קהילות חרדיות שפתוחות למדינה ולעם, מתגייסים מתוכם יותר לצה''ל, בלי איום של הרב, ואפילו רחמנא לצלן יש חרדים שיוצאים לעבוד. היום עובדות כ-‏60% מכוח העבודה הפוטנציאלי של נשים חרדיות וכ-‏40% מכוח העבודה הפוטנציאלי של גברים חרדים. ישנם חרדים שרוצים לעבוד, ורשומים בלשכות העבודה כמחפשי עבודה וטרם קיבלו הצעת עבודה. ישנם אברכי ישיבות שרוצים להתגייס, אבל חרדים מתגובת הרב, המשפחה או הקהילה. לכן על המדינה ללכת חכם ולא בכוח כדי להשיג צדק ושיוויון חברתי. מדובר על תהליך של הידברות ולא על כפיה בחוק! כל חקיקה חד-צדדית של כנסת חילונית ולעומתית, לאחר שחלקים עתידיים בקואליציה החדשה הדירו את החרדים משותפות בה, תנחל תבוסה קשה. כל חקיקה שתקבע שחרדי שלא מתגייס לצה''ל לא יהיה ראוי לתמיכת המדינה בו, לא תהיה חוקית אם היא לא תכלול את כלל אזרחי ישראל, כולל הערבים. האם יש מישהו ביננו שחושב ברצינות שהמדינה תתחיל לרדוף כלכלית גם ערבים שלא מתגייסים לצה''ל? כפי שראינו בהיסטוריה, רדיפת יהודים תמיד התחילה ברדיפה כלכלית נגדם, שהפכה מהר מאוד להטחת שקרים ודמוניזציה בהם (היהודי מזיל ריר על חבילת רובלים, הרוטשילדים שולטים בעולם עד היום וכו') ובסופה של דבר נגמרה בפגיעה פיזית בהם. האם היום אנחנו בונים עתיד חדש של התנגשות מצח-במצח ביננו לבין החרדים? אני רואה בעמדה הקיצונית ולא מתפשרת של ''יש עתיד'' סכנה לעתיד החרבה והמדינה. מישהו חכם יצטרך להוריד את הלפיד מהעץ הגבוה, לפני שהגיצים ייתפסו בו ויציתו אותו עד השורש. מה לעשות, שאין לנו עץ אחר.... ארץ אחרת?

היהדות חזקה מתמיד והיא מלכדת בתוכה את עם ישראל מאז ולתמיד. הלאומיות הזאת נבחנה בהצלחה יום יום לכל אורך ההיסטוריה של העם הזה. אם בעבר יהודי שנטש את אמונתו והפך לחילוני, נטש גם את עמו; הרי שמאז תנועת ההשכלה הוא מוצא לעצמו דרך טובה לשמור על לאומיותו היהודית. בודאי שמאז שהוקמה המדינה היהודית, מתחזקת האפשרות לשמירה על ערכי היהודים על בסיס הקולקטיב הטריטוריאלי. אם יהודי חילוני בגולה יוצא לדרך חדשה שסופה שהוא או בנו או נכדו כבר לא יהיהו יותר יהדוים, הרי שהמסגרת המדינית היהודית שומרת את היהודי החילוני מנטישת היהדות. שכן, היהדות היא עם מגודר באמונה, ודת הכלואה בתוף לאום אחד. שמירת העם לכל אורך ההיסטוריה היתה באמצעות הסמלים של האמונה. רוב החילונים חוגגים את חגי ישראל ומקיימים משהו מבליל המנהגים הדתיים היהודיים. הסמלים הלאומיים של המדינה הם סמלי דת מובהקים: הפרלמט שלה הוא כנסת ישראל, הסמל הוא מנורת שבעת הקנים, המטבע הוא שקל, האדמה היא ארץ ישראל, הבירה היא ירושלים, טקס הזכרון לחללי ישראל הוא הכותל המערבי וכו'.

אתה צודק בטענתך שהחרדים בארץ עדיין לא נטשו הגלות והם חיים בה כאן, השטריימל הפולני עדיין עטור עליהם בעיצומו של קיץ של 40 מעלות צלזיוס. אבל כדי שהחרדים יעברו את השינוי המחייב צריך לעבור זמן היסטורי בו הם יתמזגו יותר אל תוך החברה בכלל. התנהגות חילונית לעומתית רק מנציחה את הפערים ומחבלת בהשתלבותם בחברה. המדינה לא מסורה מספיק להידברות עם החרדים, תוך הפעלת לחץ מתון עליהם להשתלב יותר בעבודה ובשירות צבאי. אסור לכפות עליהם בדרך השלילה והשלמונים, אלא ללחוץ עליהם מתוך הידברות ותגמול נכון. לצערי, אם דעת 'יש עתיד' תגבר ותכריע, כי אז אנחנו ניכנס למשבר חמור יותר עם החרדים. החרמת החרדים וכפיית חוקים עליהם בלתי הולמת, מופרכת ומזיקה להם ולמדינה.
הפילוג ל''שתי ממלכות'', בין חרדים ללא-חרדים (חילונים ודתיים) הוא תיאורטי ופנימי. שהרי לא תוקם שום 'ממלכה חרדית', כי היא מנוגדת לתפיסת עולמם של החרדים ולניתוקם מהתנ''ך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=170132
אי אפשר לפתור בעיה בלי להגיד אמת .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 16/03/2013 שעה 10:16)

כתבת
''המדינה כפתה על החרדים להסתגר בישיבותיהם במדיניות ארוכת שנים של קבלת שלמונים ואי יציאה
לצבא ולעבודה. אם יש מישהו שאשם בכך הן כל ממשלות ישראל, מהראשונה ועד האחרונה.''

לא נכון .

רבנים חרדים ביקשו פטור מגיוס עבור 400 לומדי תורה . זו לא הייתה כפיה של המדינה .

מנחם בגין היה זה שהעניק פטור גורף ללא מגבלה מספרית . זה היה במסגרת הממשלה מספר 18 ולא הראשונה .

http://www.faz.co.il/thread?rep=170137
אי אפשר לפתור בעיה בלי להגיד אמת .
בצלאל פאר (שבת, 16/03/2013 שעה 13:26)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

אם 400 חרדים קיבלו פטור ב-‏1951, אז כמה מהם התגייסו לצבא?

כמה חרדים התגייסו לצה''ל ב-‏1977, השנה האחרונה בה לפי דבריך התגייסו חרדים לצבא בטרם בגין פטר אותם מגיוס, לטענתך?

http://www.faz.co.il/thread?rep=170142
אי אפשר לפתור בעיה בלי להגיד אמת .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 17/03/2013 שעה 9:46)
בתשובה לבצלאל פאר

השאלות שלך קנטרניות .
לי אין תשובות לשאלות כאלה .
אבל הידיעות הפוליטיות גלויות .

http://www.faz.co.il/thread?rep=170156
יש כבר יותר מעם יהודי אחד
אדוארדס (יום שני, 18/03/2013 שעה 18:39)

אם נטען שהעם היהודי הומצא לפני 150 שנים בערך (ר' שלמה זנד ''איך הומצא העם היהודי''), אז נראה שמעולם הוא לא הצליח לשמור על מסגרת פוליטית-חברתית אחת. העם היהודי הראשון בכלל היגר לאמריקה ושם הקים שכבה חברתית גדולה ומשגשגת במאה וחמישים השנים האלה. העם היהודי השני היגר לפלסטין ושם הוא עדיין מנסה לבנות את עצמו, בונה לעצמו עבר היסטורי מפואר, ונלחם עם העמים המקוריים של המקום, כשהוא לא תופס את עצמו כקולוניאל שפלש למרחב החיים של העם הפלסטיני עתיר ההיסטוריה והזכויות. עם יהודי שלישי הם אותם שאריות של צאצאי המתייהדים שנשארו באירופה ובמדינות ערב שמאבד את זהותו וחוזר אל כור מחצבתו המקורי -העמים המקומיים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=170163
יש כבר יותר מעם יהודי אחד
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 19/03/2013 שעה 6:04)
בתשובה לאדוארדס

למרות שתרבות יוון הקדומה כבר אבדה
עדין יש איתנו הלניסטים שמתהדרים בכינוי יוונים-אורתודוקסים .
בלי יהודים כאן הערבים ישחטו אתכם בלי מלח .


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.