על חרדים ודמוגרפיה | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 20/09/2011 שעה 15:00) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=164101 | |
חסר דבר מה . | |
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 20/09/2011 שעה 17:57) | |
על פי המאמר ניתן להעריך את מספר החרדים בשנה עתידית . אבל חלקם באוכלוסיה נקבע על פי מצב האוכלוסיה בכלל בשנה המדוברת . מספרים אלה חסרים במאמר . | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=164103 | |
לא חסר | |
דוד סיון (יום שלישי, 20/09/2011 שעה 19:16) בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה | |
כתוב במאמר ''שיעור החרדים ביחס לכל היהודים על פי חלופה בינונית בתחזית הלמ''ס לשנה 2030'' (http://www.cbs.gov.il/www/hodaot2008n/01_08_056t3.pd...). | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=164104 | |
חלופה שמלופה . . . | |
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 20/09/2011 שעה 19:31) בתשובה לדוד סיון | |
במאמר יש טבלאות על החרדים אבל אין מספרים של היהודים האחרים . | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=164105 | |
אין צורך להציגם! | |
דוד סיון (יום שלישי, 20/09/2011 שעה 19:55) בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה | |
יש הפניה למקור המספרים האלה וזה מספיק ביותר. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=164106 | |
תודה על העבודה המקיפה והיפה | |
המסביר לצרחן (יום שלישי, 20/09/2011 שעה 22:08) | |
טוב לראות ש''החרדים'' לא מתביישים להתרבות. מי יתן ויתרבו ויפרצו, גם אם יתקרבו יותר לחברה הישראלית. שמחתי לקרוא בסיפא של מאמרך שיש מומחים ממחברי ''ישראל... 2028'' שמעריכים כמו שאני הערכתי בויכוח קודם בפאז, שעלינו לא לפחד מהתהליך הזה כי חלק מאותם חרדים יתבוללו אל תוך החברה הדתית (זו שמזוהה בכל לב ודעת עם הציונות) והציונית-חילונית. התהליך הזה כבר החל מסוף שנות ה-90 והוא מתבטא ביציאת יותר חרדים (ולא רק נשותיהם) לעבודה, לשירות צבאי ולפעילות חברתית (תמיכה וסיעוד באוכלוסיות דתיות, לא רק חרדיות, פעילות במד''א וב''יד שרה'' ובארגונים דומים). מסתבר שנקודות המפגש והחיכוך בין החרדים לחברה האחרת בישראל הולך ומתרחב. מעבר לכך החרדים אינם קבוצה אחת וגם הם בתוכם בנויים מקהילות, ישיבות ורבנויות שקשורים בתוך עצמם והחוצה. חלק מהפיצול הזה אנחנו מזהים בהקמת מפלגות חרדיות שמשתמשות בפעילות הפוליטית, בכנסת ובממשלה. מול המצב הזה אנחנו רואים השתלבות של חרדים בקהילות פחות חרדיות ואפילו בקהילות דתיות ציוניות. ישנם גם מעטים שיוצאים בשאלה ישר לכור ההיתוך החילוני. ממשלות ישראל עושות נכון שהן משנות את כללי המשחק לאט אבל בטוח לגבי הגדרת החובה לשירות בצבא, הסיוע הכלכלי לתלמידי ישיבות והגדרת הזכאות להיות תלמיד ישיבה הנהנה מסיוע המדינה. חשוב ביותר להתאים ולהקטין את היקפי ההשתתפות כדי ליצור לחץ מתון וקבוע על הצטרפות החרדים למעגל העבודה שהוא כור ההיתוך הטוב ביותר להשתלבות בחברה. היום יותר חרדים מתגייסים לצה''ל. השנה צפויים להגיע לכ-1600 חרדים שמתגייסים למסלול מלא, של שנתיים או 3 חודשים, תלוי בגילם ובמצבם המשפחתי (לפני שנה גוייסו כ-1200). מספר הגברים בוגרי מערכת החינוך החרדית הוא קצת יותר מ-7,000 נכון ל-2010, בעוד שהיעד שנקבע לגיוס לצה''ל בשנת 2015 הוא 2,400 תלמידי ישיבות - כלומר קצת יותר משליש. החרדים מתגייסים בעיקר לנח''ל החרדי, למקצועות טכנולוגיים בחיל האוויר וביבשה. הרצון של חרדים להתגייס היא תוצאה של קליטה טובה של החרדים הותיקים בצבא ולאחר מכן בתפקידים מקצועיים באזרחות. יותר חרדים יוצאים גם לקורסים במקצועות שונים מתוך רצון לתרום ולהרוויח. כאן ראוי שהממשלה תעודד חברות לגייס עובדים חרדים. אם לפני 10 שנים כ-70 אחוז מהגברים החרדים לא עבדו, היום בין 50 ל-60 אחוז מהם לא עובדים. אבל מהי סיבת אי העבודה? מסתבר שיש יותר חרדים שרוצים לעבוד מול פחות מקומות עבודה פנויים. רק השבוע התבשרנו שהחברה הישראלית מתקשה למצוא להם משרות לתעסוקה. אבל צריך לזכור שלחרדים כמו לערבים, אתיופיים קשה יותר להתקבל לעבודה http://www.ladaat.net/article.php?do=viewarticle&... . מסתבר שככל שיש יותר חרדים ככה קשה להם להתקבל ל''כולל'' ולכן הביקוש לעבודה הלך ותפח במהירות בעשור האחרון. יותר אברכים ונשותיהם מבקשים ללמוד מקצוע, מחשבים, עבודה סוציאלית, מנהל עסקים ועוד, שיסייע להם להתפרנס בכבוד. נפתחו יותר מסגרות להכשרה מקצועית ע''י מוסדות פרטיים, ציבוריים ובייחוד ע''י משרד העבודה והרווחה. הוקם ''המרכז החרדי להכשרה מקצועית'' (שנקרא ''מגן'') בתחילה עם מסלול ללימודי המחשב ואחר כך גם למנהל עסקים. הממשלה והחברה הישראלית צריכים לבנות יותר מסלולים להשתלבות חרדים בעבודה ובכך למשוך אותם להשלמה עם המציאות, להיפתחות לחילונים לקיים את ''על שלושה דברים העולם עומד, על תורה, על עבודה ועל גמילות חסדים'', כאשר 'התורה' תתפרש על ידם גם לימוד מקצועות חול. עמדות פוליטיות, ציונות ------------------------ תהליך פתיחות החרדים לחברה הישראלית היא תהליך ארוך ומורכב. כאמור, מדובר בחברה המורכבת מקהילות רבות שלכל אחת ישנה הנהגה רבנית בעלת תפיסת חיים מיוחדת לה. ישנם קהילות שנפתחות מהר יותר לחברה החילונית ולכן יותר צעירים שלה יקחו חלק בתהליכי ההתחברות לחברה הכללית (שירות צבאי, עבודה, לימודים חילוניים). לעומתם ישנם קהילות סגורות וקיצוניות, כמו ''ביתן אהרון'' ששומרות על דפוסי פעולה קשוחים ומנותקים ככל הניתן מהמדינה. הראשונים הם הרוב המכריע מבין החרדים. האחרונים, הנקראים אצלנו בשם כולל ''נטורי קרתא, מתכחשות לקיום המדינה ואף מנהלות דיאלוג פוליטי עם אוייבי ישראל (הטרור הפלסטיני, איראן). המדינה צרכה להפריד בינם ולתמוך בקהילות האלה כמידת פתיחותן ונכונותם להיכנס לפעילות חברתית ועסקית בחברה הישראלית. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=164116 | |
תודה לדוד סיון על המאמר אבל: | |
רפי אשכנזי (יום שישי, 23/09/2011 שעה 22:39) | |
תודה לדוד סיוון על המאמר הממצה, אבל: מאז קום המדינה, על אף הסטטיסטיקה, החרדים עושים צעדים ברורים לכוון השתלבות בציבור הכללי. על אף שיעור הילודה הגבוה ועל אף שיעורם במסגרות החינוך החרדיות{האשכנזיות כאן} אין שיעורם בפוליטיקה עולה לעולם על 10 מנדטים ולאחרונה המגמה בירידה. הכוונה כאן היא לחרדים אשכנזים כי הם הבדלנים שאינם משתלבים בסביבה הכללית בניגוד לחרדי ש''ס, שהם חלק אינטגראלי של החברה בכל מובן שהו. זה מתחיל בהחדרת השימוש בשפה העברית שהייתה אסורה לשימוש ב'יום יום' ועובר להשתתפות בחיים הפוליטיים באופן כמעט מלא: למן המהפך של 1977, יושבים החרדים 'האשכנזים'{של אגודת ישראל, דגל תורה ופועלי אגודת ישראל} בכל ממשלות ישראל בתפקידים הנושקים למעשה הציוני: סגני שרים במש' השיכון, החינוך והאוצר, יו''רים בוועדות הכלכלה והכספים וכיו''ב. המקלים יכולים לטעון כי הם משרתים משרדים הנושקים לענייניהם אך לדעתי זאת פשטנות: הם עושים צעדים ברורים לכוון החברה הכללית. בממשלה האחרונה הם תופסים את שרות הפנים והשיכון וסגנות שר הבריאות שהוא למעשה שר לכל דבר. יש כמובן להפריד בין החרדים של ש''ס שהם שותפים לכל דבר בכל הממשלות לחרדים האשכנזים, שמבחינת הלכתית שלהם, אסור להם להיות שרים ''בממשלה ציונית''... בצה''ל, נעשה מאמץ מתמשך לרתום אותם לגיוס הכללי שהניב את הגדוד שלהם, שהיום הוא הכי גדול בצבא. גדוד זה יכול בקלות להיהפך לחטיבת חי''ר לוחמת בהחלטה פוליטית של שר הביטחון. גם בנושא התעסוקה, יש כיום מהפך שקט של תעסוקת נשים וגברים. מכל מה שאני אומר, שהדברות וסבלנות הם הכוון בו עלינו לנהוג ולא הדרך של הבהלות מסטטיסטיקות שאין מאחוריהן מציאות מוצקה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=164122 | |
תודה לדוד סיון על המאמר אבל: | |
המסביר לצרחן (שבת, 24/09/2011 שעה 23:10) בתשובה לרפי אשכנזי | |
הציבור החילוני צריך לעשות את כל המאמצים לפתוח את החברה החרדית בעדינות ולא בפראות, בדו שיח ולא בתוקפנות נגדם. זה מזכיר לי שבעבר הרחוק, עוד לפני שהיינו, נהגו הנשיא יצחק בן צבי ודוד בן גוריון לנהל שיחות שבועיות עם נציגי הציבור, כולל הציבור הדתי שחלקו הגדול היה מנותק אז כמו שהחרדי היום, על סוגיות תנ''כיות והיסטוריה של עם ישראל. בכינוסים האלה השתתפו מיטב הפרופסורים חובשי הכיפות ושלא חובשי כיפות, חרדים וחילונים. הדו-שיח הזה קירב בין הזרמים ופתח יותר קהילות דתיות וחרדיות לחיים האזרחיים. לדעתי נכון היה שגם כיום פרס, אם כוחו במתניו, יפתח גם הוא יום בשבוע או בחודש של קריאת פרשת השבוע או סיכום פרשיות השבוע כל חודש, דיונים עם ההיסטוריה של עם ישראל בתנ''ך, בארץ ישראל ובגולה,. לשם יזומנו אנשי רוח ונציגי ציבור מכל הזרמים, ושם גם יינתן פתחון פה לנציגים מקהילות החרדים. רק דיאלוג אינטלקטואלי מעמיק בנושאים האלה יכולים ליצור אמון של החרדים בחילונים ולהיפתח באופן שיכירו בתפקידם ובצורך השתלבותם בעשייה החברתית והכלכלית. כמו שהיום רוב אגודת ישראל כמו שגם פועלי אגודת ישראל לשעבר, דגל התורה, יהדות התורה ודומיהם כבר נפתחו לציבור בחילוני ואחוז גבוה יחסית מאנשים עובדים ומתגייסים, כך יש לפרוץ את הגדר, או לכרסם בגדר, לעוד קהילות רבניות, גם לאלה המוגדרות כ''נטורי קרתא''. | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |