פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_5770

פדרציה? למה לא?
אורי אבנרי (יום ראשון, 22/11/2009 שעה 7:00)


פדרציה? למה לא?

אורי אבנרי



בימים אלה מלאו חמש שנים להירצחו של יאסר ערפאת, ואני שב ונזכר דווקא בשיחתנו האחרונה, במוקטעה, כמה שבועות לפני מותו. היה זה הוא שהעלה אז את הרעיון של פדרציה משולשת – ישראל, פלסטין וירדן, ''ואולי גם לבנון, למה לא?'' - ממש כמו שעשה בפגישתנו הראשונה, ביולי 1982 בביירות, באמצע הקרב. הוא הזכיר את השם ''בנלוקס'' – ההתאגדות של בלגיה, הולנד ולוקסמבורג, שקדמה לאיחוד האירופי.

באחרונה יש למושג ''פדרציה'' עדנה. יש הסבורים שהוא יכול לפשר בין ''פיתרון שתי המדינות'', שהפך לקונסנזוס עולמי, ול''פיתרון המדינה האחת'', שהוא פופולארי בכמה חוגים שמאליים. ''פדרציה'' נשמע כפיתרון-פלא: גם יהיו שתי מדינות לשני עמים, וגם תהיה ישות אחת. שתיים שהן אחת, אחת שהיא שתיים.

המילה ''פדרציה'' אינה מבהילה אותי. להפך, כבר לפני 52 שנה השתמשתי בה בהקשר זה.

ב-‏2 ביוני 1957 פרסמתי ב''העולם הזה'' לראשונה תכנית מפורטת להקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת-ישראל. הגדה המערבית הייתה אז תחת כיבוש ירדני, ורצועת-עזה תחת כיבוש מצרי. הצעתי שנעזור לפלסטינים להשתחרר מן הכובשים. לפי תכנית זו היו שתי המדינות, הישראלית והפלסטינית, צריכות להקים פדרציה. חשבתי שיהיה מתאים לקרוא לה ''איחוד הירדן''.

כעבור שנה ורבע, ב-‏1 בספטמבר 1958, הופיע ''המנשר העברי'', מסמך שאני גאה להימנות עם מחבריו. ''המנשר'' היה תוכנית כוללת לשינוי יסודי של מדינת-ישראל בכל התחומים – מעין אוברול כללי. מבחינת הנכונות לבדוק מחדש את כל יסודות המדינה, ומבחינת עומק המחשבה שהושקעה בו, אין דומה לו, לדעתי, מאז קום המדינה ועד היום. בחיבורו השתתפו נתן ילין-מור, בועז עברון, עמוס קינן וכמה אנשים מצוינים אחרים. הושקעה בו יותר משנה של דיונים רצופים.

אני הייתי מופקד על חיבור הפרק על השלום. נקבע בו שתקום מדינה פלסטינית ריבונית לצד מדינת ישראל, וששתי המדינות יקימו פדרציה, שתקבל בהדרגה סמכויות יותר ויותר רחבות. לצורך זה הייתי צריך להמציא מילה עברית חדשה במקום המילה הלועזית פדרציה: ''אוגדה''. שם הפדרציה של ישראל ופלסטין היה אמור להיות ''אוגדת הירדן'', ובערבית ''איתיחאד אל-אורדון''. (לצערי לא נקלט תרגום זה. לעומת זאת אימץ צה''ל את המילה כתרגום למונח הצבאי הלועזי ''דיוויזיה'', שהיא איגוד של כמה חטיבות.)

למחרת מלחמת ששת-הימים, שבה כבש צה''ל אל כל חלקי הארץ, קמה תנועה שקראה להקמתה המיידית של מדינה פלסטינית לצד ישראל. היא קראה לעצמה ''פדרציה ישראל-פלסטין''. יוזמיה היו, פחות או יותר, אותם האנשים שחיברו את ה''מנשר''.

כאשר הוחמצה הזדמנות היסטורית זו ומשטר-הכיבוש הפך בהדרגה אכזרי יותר ויותר, ויתרתי על השימוש במילה פדרציה. נוכחתי לדעת שהיא מפחידה את שני הצדדים. ישראלים חששו שמאחורי מילה זו מתחבאת מזימה להקמת מדינת דו-לאומית, שהרוב המוחץ של הישראלים היהודים סולדים ממנה. הפלסטינים חששו שזוהי מילת-צופן שנועדה להנציח את הכיבוש הישראלי.

כדאי להזכיר שתוכנית החלוקה, שהתקבלה על-ידי עצרת האומות המאוחדות עוד ב-‏29 בנובמבר 1947, כללה מעין פדרציה, מבלי לקרוא לילד בשמו. נאמר בה שיקומו בארץ מדינה יהודית ומדינה ערבית, תוך הענקת מעמד בינלאומי נפרד לירושלים, ושכל היחידות האלה תהיינה מחוברות באיחוד כלכלי, שיכלול את המכס, המטבע, הרכבת, הדואר, הנמלים, נמלי-התעופה ועוד. לאיחוד זה היה, למעשה, אופי פדרטיבי.

הבעיה העיקרית של המילה ''פדרציה'' היא שאין לה הגדרה מוסכמת ומחייבת. במקומות שונים היא מגדירה משטרים שונים מאוד זה מזה. הוא הדין לגבי המושג ''קונפדרציה''.

אין שתי מדינות בעולם הדומות זו לזו, ואין שתי פדרציות בעולם הדומות זו לזו. כל מדינה וכל פדרציה היא פרי של התפתחות היסטורית ונסיבותיה המיוחדות, ומשקפת את אופי העמים שהקימו אותה.

מקור המילה ''פדרציה'' הוא המילה הלטינית ''פדוס'', שפירושה ברית, אמנה. לכאורה, פדרציה היא אמנה בין מדינות שונות, המסכימות להתאחד על בסיס מוסכם. ארצות-הברית היא ''פדרציה'', וכך גם רוסיה. אך מה משותף לשתיים?

ארצות-הברית היא, לכאורה, איחוד חפשי של מדינות (states). למדינות יש סמכויות רבות, אך בראש הפדרציה עומד נשיא אחד, בעל סמכויות אדירות. למעשה זוהי מדינה אחת. כאשר ניסו מדינות-הדרום ב-‏1860 לפרוש ולהקים ''קונפדרציה'' משלהן, דיכא הצפון את ה''מרד'' במלחמת-אזרחים אכזרית. בכל בוקר נשבעים מיליוני תלמידים אמריקאיים אמונים לדגל האמריקאי ול''אומה אחת תחת אלוהים''.

גם רוסיה היא ''פדרציה'', אבל המושג הוא שם בעל תוכן שונה לגמרי. מוסקבה ממנה את המושלים של כל המחוזות, וולדימיר פוטין עושה במדינה כבתוך שלו. כאשר צ'צ'ניה ניסתה לפרוש מה''ברית'', היא נרמסה בפראות שעלתה אף על זו שבמלחמת-האזרחים האמריקאית. (הדבר לא מפריע לפוטין לתמוך בשני חבלים שפרשו מג'ורג'יה השכנה.)

גרמניה מגדירה את עצמה כ''רפובליקה פדראלית'' (מילולית: ''קהיליית-ברית'') ויש בה אוטונומיה מסוימת למחוזות LAENDER)). בפועל היא מדינה מאוחדת לא פחות מצרפת. שווייץ נקראת רשמית ''קונפדרציה'' (ובגרמנית: ''שותפות שבועה''), ויש אוטונומיה רבה לקנטונים המרכיבים אותה, אך גם היא מדינה מאוחדת מאוד.

מקובל להניח ש''פדרציה'' היא איחוד יותר הדוק, ו''קונפדרציה'' התאחדות רופפת יותר. אך במציאות, הבדלים אלה מטושטשים מאוד. אמריקאים ורוסים, גרמנים ושווייצים, מזדהים קודם כל עם המדינה המאחדת, לא עם המחוז האוטונומי.

אירופה החדשה היא קונפדרציה לכל דבר ועניין, אך מקימיה לא קראו לה בשם זה. הם בחרו בשם סתמי יותר, ''האיחוד האירופי''. אולי חשבו שמילים כמו ''פדרציה'' ו''קונפדרציה'' הן מיושנות. אולי חששו שהמושג מחייב מדי. התואר ''איחוד'' אינו מחייב לשום דבר, וחברי האיחוד יכולים למלא אותו בתוכן כרצונם, מתוך הסכמה פה-אחד, ולשנות תוכן זה מדי פעם. אם יאושר בסוף ''הסכם ליסבון'', האיחוד יקבל שוב צורה חדשה.

לכן אין טעם לדבר סתם על ''פדרציה'' ישראלית-פלסטינית, מבלי לפרט מראש למה הכוונה. אותה המילה, בפי אנשים שונים, יכולה לבטא כוונות שונות בתכלית ואף סותרות זו את זו לחלוטין.

באחרונה ראיתי למשל הצעה לפדרציה, שבה תהיה לכל אדם הזכות להתיישב בכל מקום בארץ, ולהחזיק באזרחות של אחת משתי המדינות. קשה לי לתאר לעצמי שישראלים ופלסטינים רבים יקבלו הצעה כזאת. הישראלים יחששו שתוך זמן קצר יהיו הערבים רוב גדול בשטח שלהם, הפלסטינים יחששו שהצעה זו קוראת דרור למתנחלים הישראליים לתפוס כל גבעה בין הים והירדן.

כאשר עולה רעיון של פדרציה, עניין ההגירה הופך לסלע-מחלוקת גורלי. האם מיליוני פליטים פלסטיניים יוכלו לחזור לשטח מדינת-ישראל? האם מיליוני מתנחלים יהודיים יוכלו להציף את שטח מדינת-פלסטין?

הוא הדין לגבי שאלת חופש-המגורים. האם יוכל אזרח של פלסטין להתיישב באופן חופשי בישראל, ואזרח ישראל בפלסטין, כשם שפולני יכול להתיישב עכשיו בצרפת, תושב ניו-יורק יכול לעבור למיאמי, תושב הקנטון ציריך יכול לחיות בקנטון אורי?

מי שהוגה אצלנו ברעיון של פדרציה צריך להחליט למה הוא מתכוון, בעצם. האם הוא רוצה לחבר תוכנית יפה על הנייר, שאין לה כל סיכוי להתגשם בפועל מפני שהיא נוגדת את שאיפות שני ה''שותפים'', או לחשוב באופן מעשי על האופציות הממשיות שלפנינו?

באופן מעשי יכולה פדרציה לקום רק על בסיס של הסכמה חופשית בין שני הצדדים. כלומר: היא יכולה לקום רק אם כל אחד משני הצדדים – הישראלים והפלסטינים - יראה בה תועלת לעצמו.

הדרך המעשית להגשמת רעיון כזה יכולה להיראות כך:

שלב ראשון: צריכה לקום מדינה פלסטינית ריבונית. זה קודם לכל. משטר הכיבוש יתפרק וישראל תיסוג לקו הירוק, תוך אפשרות לחילופי-שטחים מוסכמים. זה חל גם על ירושלים.

שלב שני: שתי המדינות צריכות לכונן ביניהן מתכונת ליחסים הוגנים ולהתרגל לחיות זו בצד זו. דרושים צעדים ממשיים לקידום ההתפייסות וריפוי פצעי העבר. (למשל: הקמת ''ועדת אמת והתפייסות'' לפי הדגם הדרום-אפריקאי.) באופן מעשי יש לכונן סידורים נאותים למעבר בין שתי המדינות, לחלוקה הוגנת של המים, ועוד.

שלב שלישי: שתי המדינות יפתחו במשא-ומתן להקמת מוסדות משותפים. לדוגמה: פתיחת הגבול ביניהן למעבר חופשי של בני-אדם וסחורות, איחוד כלכלי, מטבע משותף, מעטפת מכס, שימוש בנמלי ים ואוויר, תיאום יחסי-החוץ, ועוד. לא תהיה זכות אוטומטית של אזרחי המדינה האחת להתיישב במדינה האחרת. כל אחת תחליט לבדה על מדיניות-העלייה שלה.

שני הצדדים צריכים להחליט בהסכמה אם להזמין למשא-ומתן גם את ירדן, כשותפה שלישית בשותפות המוצעת.

משא-ומתן כזה יכול להצליח רק אם הציבור בכל אחת מהמדינות ישתכנע שהשותפות תביא לו יתרונות ממשיים. מכיוון שישראל היא השותפה החזקה מבחינה כלכלית וטכנולוגית, היא צריכה להיות מוכנה להציע הצעות נדיבות.

שלב רביעי: ככל שיגדלו האמון ההדדי והתועלת ההדדית, יכולים הצדדים להעמיק את השותפות ולהרחיב את סמכויות המוסדות המשותפים.

יתכן שבשלב זה יבשילו התנאים להקמת התאחדות רחבה יותר של האזור כולו, כדוגמת האיחוד האירופי. סביר להניח שהתאגדות כזאת תכלול את המדינות הערביות, ישראל, תורכיה ואיראן. השם שהצעתי בזמנו: ''האיחוד השמי''.

זה חזון לעתיד, והוא ניתן להגשמה. אם לצטט את אובמה: כן, גם אנחנו יכולים.







http://www.faz.co.il/thread?rep=142411
מי רצח את ערפאת?
עמיש (יום ראשון, 22/11/2009 שעה 22:17)


http://www.faz.co.il/thread?rep=142440
הפה של אבנרי
גלעד היפתחי (יום שני, 23/11/2009 שעה 13:44)
בתשובה לעמיש

אם אתה מבין......

http://www.faz.co.il/thread?rep=142447
''איחוד הירדן''?
איתן אדיר (יום שני, 23/11/2009 שעה 15:40)

כבר אז היה אבנרי נגד קיומה המלכותי של ירדן?
טוב לדעת.
מעניין שגם היום חוזרים ואומרים דווקא אנשי ימין שצריכים לערב את מדינת ירדן בפתרון הסכסוך.... כלומר שהיא צריכה להתפשט מתחפושתה ה'האשמית' (כלומר,בדואית סעודית) ולהתחדש כערבית פלסטינית.
אני הייתי אומר שאם הפלסטינים יקבלו את ירדן כפתרון למדינתם אני בהחלט מוכן ליסד עימם פדרציה,קונפדרציה,שוק משותף ונאט''ו ישרלים-פלסטינים.הרי זה הפתרון המושכל היחידי-: שתי מדינות פלסטינית וישראלית זו לצד זו,נהר הירדן בתווך ובא השלום על ארץ כנען.
יש קונים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=142460
האם זה גם מה שהערבים עושים לנו
(יום שני, 23/11/2009 שעה 17:58)

מאז ימי העולם הזה ועד שיגיע העולם הבא?


http://www.faz.co.il/thread?rep=142511
כרגע זה נראה יותר כמו טיהור אתני
(יום חמישי, 26/11/2009 שעה 10:14)

קשה לראות את 'חצי הכוס המלאה' בימים
אלה של ההתעמרות הבוטה של מוסדות הממשלה
בציבור הפלסטיני בירושלים.

סול קגיומוטסו מולובי, מנהל מחלקת ההסברה
של משרד החוץ הדרום אפריקאי פירסם היום
הודעת גינוי חריפה:

הנה קטע מכתבה בנושא ב'הארץ' היום:
''דרום אפריקה פרסמה שלשום הודעה חריפה במיוחד, שבה גינתה את בניית ההתנחלויות על ידי ישראל וגירוש פלסטינים מבתיהם במזרח ירושלים, והשוותה אותם ל''פינויים הכפויים שנעשו בתקופת האפרטהייד''. עוד מאשימה המדינה את ישראל ב''העמקת מעגל האלימות''. ההודעה, המתייחסת במפורש לאישור לבנות 900 יחידות דיור בשכונת גילה בירושלים, מותחת ביקורת על ישראל בשל ניסיונה ''ליצור בשטח עובדות, המסכנות את הניסיונות להשיג פתרון לסכסוך באמצעות משא ומתן שיביא להקמת שתי מדינות - ישראל ופלסטין. אנחנו מגנים את העובדה שהרחבת ההתנחלויות הישראליות במזרח ירושלים משולבת בפעילות שמטרתה לפנות בכוח ולגרש את התושבים הפלסטינים המקוריים מהעיר''.''

 

http://www.faz.co.il/thread?rep=142513
[•] כרגע זה נראה יותר כמו פוליטיקה בגרוש
(יום חמישי, 26/11/2009 שעה 17:51)
בתשובה לtelavivsanur@gmail.com

אתה מבין שזה נסיון טפשי להרחיק עדות
עד למקלט שלך בפ''ת
יוסלה
יש להם את הקניבל שלהם ברודזיה שהם מטפחים אותו
זה שאוכל את העם של עצמו
יש להם את דרפור ויש להם
את כל סוגי רצח העמים שישנם
באנגולה ועוד
הם גם משמידים את עמם שלהם
באיידס
כי הם מאכילים אותו בצל ושום כתרופות יחודיות
ומכניסים לכיסם את הכסף ואת הזהב.
אתה יכול לבחור כמובן
להיות איתם - קניבל
או איתנו - יהודי
כי הרי הערבים לא רוצים אותך
בכל מקרה
אתה [•]...
כמו כולם
אבל אם אתה רוצה להיות נוצרי כמו וענונו
איך תסיר את הריח?
תשאר במקלט
כבר התרגלנו

http://www.faz.co.il/thread?rep=142514
דרום אפריקה! ווי ווי ווי ווי ווי ווי
ע.צופיה (יום חמישי, 26/11/2009 שעה 18:30)
בתשובה לtelavivsanur@gmail.com

יוסוף, אם נחמתך בדרום אפריקה מצבך ממש קשה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=142520
(יום חמישי, 26/11/2009 שעה 22:01)
בתשובה לע.צופיה

רויטמן-צופיה-עין נראה כמי שאיבד
את הצלילות המעטה שעוד היתה לו.

הרי טוען הליברל הנאור שמתנגד הוא להתנחלויות.
אך לועג הוא לממשלת דרום-אפריקה על
שהיא יוצאת נגד הטיהור האתני שמבצעת
ממשלת ישראל בירושלים.

אם נצרף עמדה זו לקריאות הגיל של חד-העין
למראה הטבח באוכלוסית עזה בדצמבר 2008
ינואר 2009 הרי שברור שליברל אין הוא וגם
אינו נאור.

ועמדתו בנושא זהותו של הכותב,
רק מחדדת את גישתו המתנשאת
והגזענית לנושא הפלסטיני.

כל הכבוד לדרום-אפריקאים על שהם
אומרים בקול את מה שכולם חושבים
בקהילייה הבינלאומית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=142525
תעלומת יוסוף והדרום אפריקאים מעמיקה
ע.צופיה (יום שישי, 27/11/2009 שעה 1:01)
בתשובה לtelavivsanur@gmail.com

אין ספק. הדרום אפריקאים הם בני בריתו של יוסוף ועמו.
גם נבער מדעת כמוני מבין זאת.
בני עמו? היהודים? אלו שמבצעים טיהור אתני בירושלים? לא יכול להיות ,הרי הם נגד זה. אז מי הם בני עמו של יוסוף ? השוודים? הרי אינם הם חיים בירושלים? התימנים? גם לא.
היתכן שהם הפלשתינאים? ממש לא! הרי יוסוף אינו פלשתינאי, הוא מכחיש ומתכחש אליהם כל הזמן. ואני הרי אוכל כובעים ללא הפסק בגלל זה.
ממש תעלומה.
אולי הקוראים יכולים לפתור אותה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=142530
תעלומת יוסוף והדרום אפריקאים מעמיקה
(יום שישי, 27/11/2009 שעה 2:13)
בתשובה לע.צופיה

סרקזם זה לא הצד
החזק של הרב רויטמן. מתבלבלות
ומתערבבות לו המטפורות,

ודי ברור שקשה
לו להחליט כמה
צדדים יש לעניין
הזה.

הוא הרי נגד ההתנחלויות,
אך הוא בעד הרג ללא הבחנה של
אזרחים עזתים ו''ובני משפחותיהם''
כל זמן שיש להם קשר כלשהו לחמאס,
וזה כולל כמובן לא רק את ילדיהם
של ה''רשעים'' אלא את רוב תושבי רצועת
עזה.

יש לי עצה עבורך, בבת עיני:
קודם תבהיר לעצמך מה המצפון שלך
אומר לך,
כפי שרוב בני האדם עושים,
ואז לא תתבלבל בין יותר מדי
צדדים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=142534
תעלומת יוסוף והדרום אפריקאים מעמיקה
ע.צופיה (יום שישי, 27/11/2009 שעה 6:31)
בתשובה לtelavivsanur@gmail.com

פלשתינאי יקר שלי, המצפון שלי ברור ונהיר, צריך להרוג כמה שיותר מרצחים ומסייעיהם, נותני מחסה ואם אין ברירה גם נשים וילדים.
זה המחיר שמרצחים שפלים שמתחבאים מתחת לחצאיות נשים או בין ילדי גן צריכים לשלם.
אז שלא תפקפק במחשבותי, אלו הן ללא היסוס.
למדתי זאת מהרומנים: מכה טובה בתחת מכניסה הרבה בינה בראש.
הנייה, א-זהר, חאלד הטיפש וחסן השפן למדו זאת היטב.
בקרוב גם אחמדי הקטן יקבל את מנתו בתחת ויפתח לו הראש.

http://www.faz.co.il/thread?rep=142545
תעלומת יוסוף והדרום אפריקאים מעמיקה
גלעד היפתחי (יום שישי, 27/11/2009 שעה 9:56)
בתשובה לtelavivsanur@gmail.com

תגיד לדרום אפריקאים שלך שיתחילו קודם
להיות בני אדם ורק אחר כך יטיפו מוסר.
השוד, הרצח, האונס והגזל בדרום אפריקה
מהגבוהים בעולם, וזה התחיל כשאנשים
כמו סול קגיומוטסו מולובי תפסו פיקוד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=142544
אז סול קגיומוטסו מולובי פרסם הודעה
גלעד היפתחי (יום שישי, 27/11/2009 שעה 9:53)
בתשובה לtelavivsanur@gmail.com

האם כל הודעה ששחור מפרסם תחשב להודעה לבנה?

סול קגיומוטסו מולובי אמר.
חהחהחהחהחהחהחה......

http://www.faz.co.il/thread?rep=142565
אז סול קגיומוטסו מולובי פרסם הודעה
חצי חציל (יום שישי, 27/11/2009 שעה 14:05)
בתשובה לגלעד היפתחי

יש לך בעיית צבע?
אולי הצבע מתקלף ואז עושים פוליש
וצובעים משהו אופנתי חדש?

http://www.faz.co.il/thread?rep=142570
השחורים חושבים
(יום שישי, 27/11/2009 שעה 15:49)
בתשובה לחצי חציל

שהלבנים הם ''קלופי עור''


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.