פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_4155

אל תמהרו לקבור את ה''ספונטניות'', היא עדיין לא מתה
ענבל בר-און (יום ראשון, 25/02/2007 שעה 13:00)


אל תמהרו לקבור את ה''ספונטניות'', היא עדיין לא מתה

ענבל בר-און



המאמר פורסם גם באתר BSH.

טענה אשר מועלית, בצדק, מצד הטוענים כנגד פסק הדין שניתן בעניין רמון, קובעת כי מעתה 'מתה הספונטניות'. האמנם?

טענה זו, ראוי להתייחס אליה ברצינות שכן היא מגלמת עיקרון חשוב במשפט שלנו – עיקרון החוקיות. על חוק להיות בהיר, ברור, על אדם לדעת מה מותר ומה אסור בטרם מעשה, ולא בדיעבד, כדי שיוכל לתכנן את התנהגותו ושלא יהא נתון באופן שרירותי להליך פלילי נגדו. טענה זו ראוי שתישמע, אולם ראוי שתיבחן משני הכיוונים.

המתנגדים לפסק הדין בעניין רמון מצרים הן על 'מות הספונטניות' והן על ה'משפטיזציה' של נורמות חברתיות אשר ראוי שתוסדרנה בפן ציבורי וחברתי- ולא בפן משפטי. תשובתי לשתי טענות אלו, שיש הגיון בצידן, קושרת את התשובות לשתי טענות נפרדות אלו, לכדי מקשה ארגומנטית אחת.

נתחיל עם טענת הספונטניות – טענת הספונטניות מתקשרת למשהו 'טבעי', למשהו 'אנושי' או 'ככה זה'. אך אנו יודעים שכל התנהגות אשר נתפסת כיום כ'טבעית' אינה אלא תוצר של השתלשלות היסטורית, אשר לעיתים קרובות, אשר אינה אלא תוצר של פערי כוחות לאורך ההיסטוריה. כך לדוגמא במשך מאות בשנים אישה נחשבה לקניין של הגבר, ואונס גבר את אישתו במאות ועשורים קודמים (מה שכונה בטעות ''חיי אישות'') היה לגיטימי: במשך מאות בשנים גבר לא היה צריך לשאול את רשותה של האישה כדי לקבל ממנה שיתוף פעולה ביחסי המין: הוא יכול היה לכפות עליה 'באופן ספונטני' יחסי מין, מבלי לשאול אותה (כל עוד נחשבה מבחינת המשפט ל''קניינו'', קרי 'אשתו החוקית'). קרי: אנו למדים שמה שנתפס כ'התנהגות ספונטנית' אינו אלא תוצר, לעיתים קרובות, של יחסי כוח לא שוויוניים מגזר אחד לאחר, דכאנות מלווה בכוח של המשפט של מגזר אחד- כלפי אחר. יתכן שגבר שהיה אונס את אישתו 'באופן ספונטני' כל לילה, פעל אמנם, באורח 'טבעי' בעיניו, אך מה שהיה טבעי עבורו, היה כפיפות והיאנסות לכוח, עבור האישה אשר הייתה קורבן של הסדר משפטי רב בשנים זה.

אטול דוגמא שבה יגיע (באופן תיאורטי) אדם מן המערב הפרוע אל המאה ה 21: ייתכן שבעבורו, התנהגות ספונטנית תהא לשלוף את אקדחו ולאיים בקרב יריות, כל אימת שמאן דהו פלוני פוגע בכבודו, כאשר מה שייחשב בעיני איש המערב הפרוע ל'פגיעה בכבודו' יכול להיות דבר של מה בכך, כמו הישרת מבט אליו. האם נסכין, איפה, בתרחיש הדמיוני שבו איש מן המערב הפרוע 'קופץ' במנהרת הזמן לחברה המערבית של שנת 2006, כי אותו אדם יזוכה מאשמת רצח אך משום שהתנהגות זו הייתה ''ספונטנית'' ו''טבעית'' עבורו?

מה שהחברה מכנה כ'התנהגות ספונטנית' אינו אלא הבנייה חברתית ארוכה בשנים של יחסי כוח לא שוויוניים. במשך שנים היה מקובל בצבא כי גבר במעמד בכיר כגון: מפקד, רב-אלוף, וכו', צובט את ישבנה של חיילת הכפופה לו, ממש את חזה, וכו' וכו' וכו'- זו הייתה ההתנהגות הספונטנית המקובלת: אך מצד שני היו החיילות, או הנשים בכלל: דרוכות, קפואות.

ספונטניות זו מצד הגברים, לא הייתה התנהגות 'ספונטנית' במובנה הממשי (ספונטניות אמיתית היא כזו שנעשית בשיתוף פעולה מלא והסכמה של שני הצדדים) – אלא כוח פטריאכלי עתיק יומין אשר שורשיו נטועים בהיסטוריה בת-מאות שנים, אשר הופעל כלפי נשים- מצד הנשים ''ספונטניות'' זו של הגברים לא נתפסה אלא, כהפעלת כוח שרירותית שהן היו כפופות לה, מתוך מסורת משפטית רבה בשנים אשר בתחילה ראתה באישה קניין של הגבר- ולאחר מכן, הגם שביטלה קנייניות זו, הסכינה עם כל מיני הטרדות מיניות. כל אישה בשנות ה 50 וה 60 בחייה יודעת לספר כיצד זה היה בצבא אז... בשנות ה 50, 60, 70 ואף 80 של המדינה..... הטוענים כנגד 'הפעלת הכוח' כנגד רמון שוכחים דבר אחד: כל פרקטיקת ההטרדה המינית הינה כוח מחד, כלפי נשים, ומאידך, מניעת זכותן להתנהג באופן ספונטני: כל הפרקטיקה של דיכוי מיני כלפי נשים, המתירה את גוף האישה למגעו ה''ספונטני'' של הגבר אינה אלא פרקטיקה של שליטה וכוח: אישה במקום עבודה שכזה צריכה 'ללכת על ביצים'. אני זוכרת שפרצה לתקשורת פרשת איציק מרדכי, וחיילות-לשעבר שהיו תחת פיקודו תיארו כיצד בסביבתו היו 'הולכות על ביצים'- כל אי זהירות, לדוגמא הפניית הגב אליו, התכופפות למדף תחתון, הייתה ''מזכה'' אותן בנגיעה בישבנן, וכו' וכו'- קרי הפעלת פרקטיקת השליטה של גברים כלפי נשים באמצעות דיכוי מיני והטרדה מינית מונעת את הספונטניות מנשים: ראינו זאת במשפט רמון: אישה לא יכולה להיות ספונטנית ביום האחרון לשירותה, כאשר היא חוגגת סיום שירות מוצלח שיפתח לה דלת רחבה באזרחות: ה' הקצינה סיימה שירות במקום מכובד (או שמא לא) למדי: לשכת ראש הממשלה: ניתן היה להניח שדלתות האזרחות היו פתוחות בפניה, היא התחככה במהלך שירותה עם שרים וראשי ממשלות: הייתה לה סיבה להתנהג בספונטניות ביום האחרון לשירותה, כאשר הצטלמה למזכרת עם שרים: היא 'עשתה זאת': נעזוב לרגע את הביקורת הפוסט-קפיטליסטית על כך שאדם מעריך את עצמו לפי מידת הקידום בשוק העבודה ההיררכי שלה זכה- (אין לה מקום ברשומה זו –היא אולי נושא לרשומה אחרת)- ה' שמחה עם סיום שירותה, ולקראת הטיול שלה לקוסטריקה (שם של מקום אשר הפך גם כינוי ל'נדבך ראייתי' בשלב ההוכחות במשפט רמון), ונהגה באופן ספונטני: אם, בעקבות הכרעת הדין בעניין רמון, אנו כה מצרים על 'אובדן הספונטניות' למה שלא נצר על אובדן הספונטניות של ה', אשר למדה עקב הבאת עדות השקר מטעם רמון שכל התנהגות שמחה, טבעית, אנושית, הופכת בפי עדות שקר שתובאנה ע''י המטריד לביהמ''ש, להכתמתה כ'מפלרטטת'?

כשאנו מתאוננים על 'מות הספונטניות' מחד, ועל 'הפעלת כוח' כלפי רמון מצד המשפט, מאידך, נזכור נא שתרבות ההטרדה המינית הורגת את הספונטניות אצל נשים אשר צריכות להיות דרוכות במקום עבודה בו שולטת תרבות של הטרדה מינית, והיא מהווה הפעלת כוח כלפיהן, קרי כפייה עליהן של דבר שאינן רוצות בו.

מחקרים הראו כי הטרדה מינית במקום העבודה גורמת לנשים לעזוב מרצונן או להיות מפוטרות לאחר שלא הסכינו עם עסקת 'זה תמורת זה' (קרי מין תמורת קידום או הישארות בעבודה).

דומה שפסק הדין בעניין רמון חיזק את ערך הספונטניות: אישה תוכל להתנהג בספונטניות, ועדיין היא זכאית שרשותה תישאל טרם מחדירים יד לחולצתה או לשון לחלל הפה שלה. אישה תהא פחות, עקב הכרעת הדין בעניין רמון, נתונה לכוח ולשררה של גברים ההופכים את מקום עבודתה לשדה קרב לא נעים, שבו היא צריכה להיאבק על הגבולות שלה, של עצמיותה, ושל גופה.







http://www.faz.co.il/thread?rep=94331
קל יותר להשיב לטענות סרק כמו ''ספונטניות''.
צדק (יום ראשון, 25/02/2007 שעה 14:34)

המשפט והרדיפה של רמון לא עסקו ביחסי גברים ונשים, זה היה רק התירוץ.
הנושא העיקרי הוא הרדיפה של מוסדות אכיפת החוק ובראשן הפרקליטות ובית המשפט,
את כל מי שמנסה לשנות משהו בתרבותם המושחתת.
מכיוון שהחוק הנפשע של מדינת ישראל מאפשר עלילה של אשה כנגד גבר,
ללא שום צורך בהוכחות ותוך הגנה מוחלטת על העברינית,
הרי שאין תיק טוב יותר וקל יותר לתפירה, במתפרת סדום ועמורה.

בית המשפט פגע בעצמו בהרשעה המגוחכת שזכתה ללגלוג של כל אדם ישר במדינת ישראל.
השופטת קוחן, הזקוקה לקידום בקרוב בחסדי השופטת בייניש,
שולחת את ילדיה לתקשורת כדי להסביר את החלטתה המשונה. מעשה ללא תקדים.

מקום המשפט, שמה הרשע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=94374
פלפל לחיים
ע.צופיה (יום שני, 26/02/2007 שעה 7:27)

הספונטניות מוסיפה פלפל לחיי השגרה במשרד, בבית ובכל מקום אחר.
הספונטניות היא דו- צדדית.אם אין עידוד או הענות של הצד השני-היא גוועת.
במקרה של רמון היתה סדרה של פעולות שנתנו לצד אחד את התחושה שיש מקום לפעולה ספונטנית שתביא תגובה דומה והבטחה לעתיד .
לפי הדיווחים בתקשורת, תגובת החיילת היתה בין אדישה להענות. עובדה שנראתה מחייכת לאחר מכן, מסרה מספר טלפון ואף הציע(כנראה ''בצחוק'')נסיעה משותפת לחו''ל.
אין ויכוח על כך שהאשה היא אדון לגופה ,אך עליה גם להיות אדון להתנהגותה ולנסות לצפות תגובות של המין האחר בעיקר בעקבות התנהגות ספונטנית,אשר נראית לפעמים ונשפטת לרוב בצורה שגויה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=94376
מה על הזכות לטעות?
עמיש (יום שני, 26/02/2007 שעה 8:00)

הכל נכון, אכן אסור לנגוע ואסור ''להחדיר'' לשונות ואסור להציק, הכל נכון אבל מה על הזכות לטעות?
אין ספק כי אם מישהו מציק לנשים שסביבו בצורה שיטתית אין כאן שום טעות ושום ספונטניות, ואם מישהו עושה מעשה של התקרבות פיזית בלתי ראויה ובלתי רצויה בתנאים שאין בינם לבין קשר אישי ולא כלום (נגיד באוטובוס), גם כאן זו אינה טעות ספונטנית היכולה להתקבל על הדעת.
אבל מה על מקרה בו שגה אחד הצדדים וסבר כי נוצר מצב המאפשר קרבה כזו? ונגיד גם כי זיהה את הטעות במהירות מתקבלת על הדעת, מה אז? האם יש צורך בעוד משהו חוץ מסליחה ומבוכה?
יש לכבד גם את מרחב הטעות האנושית הסבירה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=94379
מה על הזכות לטעות?
אישטעויות (יום שני, 26/02/2007 שעה 8:20)
בתשובה לעמיש

עד כמה היית מאפשר ''מרחב הטעות האנושית הסבירה'' בקשר לאישתך?

http://www.faz.co.il/thread?rep=94380
שאלה נאה ביותר
עמיש (יום שני, 26/02/2007 שעה 8:36)
בתשובה לאישטעויות

בוא ונגיד רק שאצל אחותך לא טעיתי כלל ועיקר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=94392
שאלה נאה ביותר
אישטעויות (יום שני, 26/02/2007 שעה 10:53)
בתשובה לעמיש

אה,זה אתה היית? היא באמת סיפרה לי על איזה אימפוטנט שניסה להתחיל איתה.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.