רולטה רוסית | |||||
ישראל בר-ניר (יום שני, 13/03/2006 שעה 9:30) | |||||
|
|||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=75082 | |
''פלירט'' הגרעין הרוסי-אירני | |
חזי (יום שני, 13/03/2006 שעה 13:17) | |
''פלירט'' הגרעין הרוסי-אירני הוא יותר עניין של בצע כסף, מאשר עניין פוליטי. רוסיה זקוקה לדולרים האירניים, שנמצאים שם בשפע. מה שמדהים, עד כמה המנהיגים הרוסיים מוכנים לעצום עיניים מהאפשרות הסבירה כי הם יהיו תחת איום של נשק גרעיני אירני. נראה לי כי הרוסים ירדו בשלב זה מהמשחק של ''מעצמת על'', והם יותר מוטרדים מהנושא הכלכלי הפנימי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=75087 | |
לא נראה לך שעיוותת מעט את ההיסטוריה? | |
המתנגד הסדרתי (יום שני, 13/03/2006 שעה 20:44) | |
רוסיה שלאחר המהפיכה הקומוניסטית הייתה מדינה דחויה, היא חתמה עם גרמניה על הסכם שלום ויצאה ממלחמת העולם הראשונה ואיבדה שטחים רבים במזרח אירופה, המעצמות המערביות פלשו אליה ואפילו שהצבא האדום הצליח להדוף אותם רוסיה נותרה מבודדת, מפגרת, לא רלוונטית. גרמניה הייתה המדינה הראשונה שהכירה בשלטון הקומוניסטי ברוסיה (אולי כדי להכעיס את אלו שניצחו אותה), לאחר שגרמניה עצמה הצליחה, באמצעות שיתוף פעולה בין הסוציאל-דמוקרטים ללאומיים, לדכא את המהפיכה הקומוניסטית שהתרחשה על אדמתה והביאה אותה לכניעה. אם יש כבר מקום להשוואה אז היא השוואה הפוכה. גרמניה נהגה אז כמו שרוסיה נוהגת היום. ההכרה בשלטון הקומוניסטי ושבירת הסגר ושיתוף הפעולה הם שהביאו להתעצמות של רוסיה שבהמשך עצרה את גרמניה. רוסיה היא זאת שיצאה מורווחת מההתרחשויות ההיסטוריות. נגרמו לרוסיה נזקים במלחמה נגד גרמניה אבל בסוף המלחמה היא שלטה והשפיעה על כל מזרח אירופה ומרכזה, והייתה אחת מ-2 מעצמות על. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=75088 | |
ורק תוספת אגבית | |
המתנגד הסדרתי (יום שני, 13/03/2006 שעה 20:59) בתשובה להמתנגד הסדרתי | |
למרות שזה לא קשור ישירות לנושא, ניתן לציין שהיום ברוסיה כמו אז בגרמניה רוצים מנהיג חזק ושורצות מפלגות ניאו-נאציות אקטיביות במיוחד שמדי כמה זמן בקביעות עולות לכותרות פעולות שלהן. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=75091 | |
אתה מדבר על השנים הראשונות שאחרי המהפיכה | |
ישראל בר-ניר (יום שני, 13/03/2006 שעה 23:50) בתשובה להמתנגד הסדרתי | |
בהן המישטר הבולשביקי עדיין לא התייצב. זה נגמר בערך ב 1922 או 1923. אחרי מותו של לנין, והתבססות סטלין בשילטון הדברים השתנו. שיתוף הפעולה אותו תארתי החל בסביבות 1925, בתקופה בה הגרמנים התחילו להתעמת עם המשמעות האמיתית של הסכמי וורסאי אותם הם ראו כהשפלה לאומית ועוול היסטורי. זה היה אחרי נסיון הפיכת הנפל של היטלר ב 1923, בשהכוח הפוליטי אמיתי היחיד בגרמניה היה המימסד הצבאי, שלא השלים עם הרעיון של מימשל דמוקרטי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=75106 | |
יש גם מבט אחר | |
ע.צופיה (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 5:51) | |
אני רואה זאת בצורה שונה. קשה מאוד למנוע ממדינה החפצה מאוד לפתח נשק גרעיני מלעשות זאת. עובדה : צרפת,סין,הודו ,פקיסטן וכנראה ישראל -עשו זאת בכוחות עצמן. האמריקאים מנסים למנוע זאת מהאירנים באיומים אלימים, הרוסים מנסים למנוע בחיבוק דב ידידותי. האירנים למדו מההיסטוריה הקרובה: אסור להשתין מהטריבונה(ראה מקרה סרביה של מילושוביץ או עירק ואפגניסטן)ולכן הם משחקים עם העולם בחתול ועכבר. פוטין מנסה להרחיב את מעגל השפעתו הדיפלומטית,האפשרויות אינן רבות ואירן היא יעד מצויין. הדוגמא שהבאת,ממש לא רלוונטית .באותה מידה יכלת להביא כדוגמא את תמיכת העולם המערבי וארה''ב בראשן ,בסאדם במלחמתו באירן. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=75113 | |
אתה צודק בכך שכמעט לא ניתן למנוע | |
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 7:32) בתשובה לע.צופיה | |
ממדינה החפצה מאוד בכך לפתח נשק גרעיני, ולאיראנים לא חסרים מדענים מהשורה הראשונה, אבל יש לך טעות יסודית בכך שאתה מייחס להנהגה האיראנית חשיבה רציונלית (במושגים מערביים) ושהם ''למדו (או לומדים) מההיסטוריה''. אף אחד לא יכול לשער מה עובר במוחם של פאנאטים, במיוחד כשהם מאמינים בתיגמול המחכה להם בעולם הבא. הדוגמא שהבאתי מאוד רלוואנטית, אם כי גם המערב (ארה''ב במיוחד) עשה טעויות דומות (ההעזרות במאפיה בעת הפלישה לסיציליה במילחמת העולם השניה, התמיכה והסיוע למוג'הידין באפגניסטן בעת הפלישה הסובייטית הן שתי דוגמאות מני רבות). זה מכנה משותף לכל מדיניות המעדיפה ''הישגים'' בטווח המיידי ללא בדיקה של ההשלכות לטווח ארוך. במיקרה הנוכחי ההימור הרוסי הוא מסוכן במיוחד, כי מדובר בנשק לא קונוונציונלי. ה''טיפול'' של הרוסים בצ'צ'ניה ובמיעוטים מוסלמיים אחרים הנמצאים תחת שילטונם לא נעלם מעיני האיראנים. יש להם זיכרון לא רע. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=75120 | |
אתה צודק בכך שכמעט לא ניתן למנוע | |
ע.צופיה (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 8:49) בתשובה לישראל בר-ניר | |
אני לא מייחס לאיראנים חשיבה רציונלית מערבית. להיפך,אני גורס כי אחת הטעויות הגדולות של המערב וישראל בפרט ,זה ניתוח האיסלם במושגים מערביים. מנגד אני חושב שהאיראנים,החמאס,החיזבאללה ,הם מאוד פרגמטיים בהתנהגותם. מטרתם לשמר את הגחלת האיסלמית הקיצונית ולשם כך הם מוכנים לעשות פשרות,בהנחה(מנקודת מבטם) שזה לזמן קצר או קצוב. ומנקודת מבט זו אני מבין היטב את הזיגזג האירני עם הרוסים,האירופאים והאמריקאים. הרוסים כמו הצרפתים ואחרים מנסים לייצור לעצמם איזשהו משקל בין 2 המעצמות: ארה''ב וסין. השפעה על אירן ודרכה על מדינות איסלמיות זה נתח הגון ומכובד עבורן. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=75129 | |
ראיה מעוותת של המציאות | |
חזי (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 10:52) בתשובה לע.צופיה | |
כתבתה: ''הרוסים כמו הצרפתים ואחרים מנסים לייצור לעצמם איזשהו משקל בין 2 המעצמות: ארה''ב וסין.'' סין עדיין אינה מעצמת על. הרוסים עולים עליה במובן זה. כל נסיון לראות בהתנהגות הרוסים, התנהגות פוליטית בלבד, הינו נסיון נאיבי. המניע הרוסי הינו כלכלי בעיקרו. עובדה היא שהרוסים אינם ''משחקים'' בנושאים אחרים את משחק מעצמת העל... | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=75215 | |
פרקש (שבת, 18/03/2006 שעה 0:36) | |
יש לי כמה הערות/שאלות, * האם אתה באמת מתכוון שרוסיה תומכת בתוכנית הנשק הגרעינית האיראנית? או שלחילופין רוסיה מתכוונת שארה''ב צריכה ללכת לקראת איראן ולהניח לה להקים תחנות כוח גרעיניות כאשר תהליך הביקוע הגרעיני יבוצע בפיקוח חיצוני. אני לא שמעתי עדיין שהרוסים תומכים בתוכנית ההתחמשות הגרעינית האיראנית. ואם כן, אז צריך להביא מראי מקום. * רוסיה אינה מהווה עדיין משקל נגדי מעצמתי לארה''ב מאז התפרקותה. אם בזמן בריה''מ היריבות האידיאולוגית, עורף המדינות הקומוניסטיות והכוח הצבאי היווה משקל נגד וקבע את מעמדה של בריה''מ כמעצמה, הרי שכיום רוסיה עדיין לא מצליחה לתפוס את מקומה בצמרת ועדיין לא פיתחה תחליפים לעוצמה שאבדה לה. מזרח אירופה נטשה את רוסיה בשמחה והיא קרובה היום הרבה יותר לאמריקה, סין נמצאת במקום טוב באמצע וככל שהיא מתברגנת היא ממתמרכזת ומשחקת בין ארה''בןרוסיה במשחקי כוח וכלכלה. הודו מהדקת קשריה עם ארה''ב וזה בסוף יבוא לידי ביטוי בעת משבר עתידי אפשרי בין רוסיה לארה''ב. להיכן רוסיה יכולה לפנות? המדינות האסלאמיות הן יעד בעדיפות גבוהה ואיראן בתוכן היא מדינת דגל. ולכן רוסיה טורחת מעת לעת לתגמל אותן כדי לקבל תמורות בפורומים בינ''ל שונים. במקביל רוסיה מצפה לתמורה בסיוע בעניין הצ'צ'ני. למיטב ידיעתי רוסיה אינה תומכת בתוכנית הנשק הגרעיני האיראני, אבל נוהגת בחוסר אחריות מתוך אותם שיקולים ומניעים שמכתיבה לה מדיניותה הגלובלית מול ארה''ב. רוסיה נותנת לאיראן מעת לעת מקום מפלט מפני לחץ או ביקורת בינ''ל כנגדה (כמו ההצעה לספק לאיראן חומר בקיע במשקל המאפשר ניצול רק לתחנות כוח תוך החזרת החומר בסיום פעילותו ועוד כאלה צעדים בעייתיים). בכל מקרה היא מנסה להקשות או להכשיל את היוזמות האמריקאיות באו''ם ובסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. * תמה עונת ה''מלחמה הקרה'' והיא לא תחזור עוד. כי למלחמה כזאת רוסיה צריכה לחזור ולהיסגר בפני המערב למעבר לגדרות, חומות ומגדלים. היום זה לא בא בחשבון. ישנם אמצעים עוקפי חומות, שגם הם היוו חלק בקריסת בריה''מ (תקשורת וזרימת מידע חופשיים - טלויזיה, רדיו וכיום גם מחשבים). היום רוסיה וארה''ב נמצאות ביריבות וכללי המשחק מתאימים לשתי מדינות שאינן טוטליטריות וסגורות. כאן משָחקים הרבה פוליטיקה וכלכלה. * גם אם הרוסים רוצים לשים מקלות בגלגלי אמריקה, הרי דווקא התנהגותם מונעת את כניעת איראן לתכתיבי המערב. הדבר, עד כמה שהוא לכאורה מפתיע, מחזק את האפשרות שארה''ב תתקוף ותשמיד את מתקני הייצור של הנשק הגרעיני האיראני ולו רק משום שאיראן לא תראה צורך להגיע להבנות ולוויתורים בגלל הגב הרוסי. * נכון שהרוסים רוצים לפגוע במעמדה של ארה''ב בעולם הערבי/מוסלמי אבל ארה''ב עושה את זה בהצלחה בלעדיה, לפחות בקרב החוגים האסלאמיים הקיצוניים ולא מצליחה להפריע לה במדינות האסלאמיות המתונות (כמו, ירדן, מצרים, מרוקו, פקיסטאן ואחרות). | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=75220 | |
אין ספק שבאופן ישיר | |
ישראל בר-ניר (שבת, 18/03/2006 שעה 1:10) בתשובה לפרקש | |
הרוסים אינם תומכים בהתחמשות הגרעינית של איראן, אבל כמו שאתה אומר בעצמך, הם מנהלים בתחום הזה מדיניות חסרת אחריות שמניחה שבטווח הקצר המטרה של היכולת הגרעינית האיראנית (אם הם יצליחו לפתח אותה) היא ארה''ב ו/או ישראל ולהם אין מה לחשוש. לכן הם לא עושים הרבה כדי למנוע את זה. אם הרוסים יספקו לאיראן אוראניום מועשר ''למטרות תעשיה'' בלבד, כמו שהם מציעים כרגע, זה יהיה צעד חמור. במערב יש נטיה לזלזל בהם אבל לאיראן יש מדענים מעולים (כאן יש לי ידע אישי) וגם תשתית הולמת. לא יהיה להם כל קושי לשדרג את האוראניום המועשר הזה לרמה הנדרשת לייצור פצצות. ובאותו עיניין, ההצהרות האחרונות של מוישה גרויס (הידוע גם בכינוי יעלון) על כך ש''לישראל יש האמצעים הדרושים לטיפול באיום האיראני בשעת הצורך'', נשמעות לי כמו האיום של הרשל'ה ש''אם לא יתנו לו אוכל הוא יעשה מה שאבא שלו היה עושה בנסיבות דומות''. | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |