פן אשבע וכיחשתי ואמרתי מי ה' | |||||
אראל סגל (יום ראשון, 15/01/2006 שעה 10:56) | |||||
|
|||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=72945 | |
היחס השונה לעושר נובע משני בני אדם שונים | |
צדק (יום ראשון, 15/01/2006 שעה 14:37) | |
העושר בספר משלי מדבר על הסכנה באדם שחושב שאת כספו הוא עושה בזכות עצמו, אדם שחושב שחכמתו הביאה לו את העושר. מחשבה כזו, בתוספת תחושת הכוח המלווה את העשיר, יוצרת אדם ללא בלמים מוסריים חזקים. ואדם עשיר יותר כמו רכב כבד, זקוק לבלמים חזקים יותר. העושר של יצחק בה ממקום אחר, מברכת ה', יצחק יודע שעשרו איננו שלו, הוא מתנה. ןעשיר כמו יצחק הוא עשיר המודע לכוחו האמיתי, צנוע. המשפט ''הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים'', מצביע על ההסתכלות הנכונה על כל מה שיש לאדם. אדם אינו יכול להתהלל, לא בעשרו, לא בחכמתו, לא בגבורתו, לא ביפיו........... כי את כל זה הוא קיבל מידי שמים, הוא לא עשה דבר כדי להשיגם. השימוש שהוא עושה בכל מה שקיבל מידי שמים הוא המבחן האמיתי של האדם, אם ישתמש היטב בעשרו, בחכמתו, בגבורתו, ואפילו ביפיו, הרי רק אז יוכל להתהלל ביראת ה', כי יראת ה' היא הדבר היחיד שעמל עבורו באמת. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=73102 | |
לא הבנתי | |
אראל סגל (יום חמישי, 19/01/2006 שעה 23:19) בתשובה לצדק | |
לפי פירושך, מדוע החכם מבקש מה' ''עושר אל תתן לי''? הרי מעצם הבקשה ברור שהוא יודע שה' נותן את העושר, ולא חושב שהעושר בא ממנו! אולי התכוונת שהוא פשוט חושש שלא יוכל לעמוד בניסיון. ולגבי יצחק - ייתכן שגם הוא היה מעדיף שלא להיות עשיר, אלא שה' בחר להעמיד אותו בניסיון כמו שהעמיד את אבותינו בניסיונות רבים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=73103 | |
יש כמה פנים לנושא | |
צדק (יום שישי, 20/01/2006 שעה 4:02) בתשובה לאראל סגל | |
''אל תאמין בעצמך עד יום מותך'': תמיד כדאי להיזהר ולא לחשוב שאתה חזק מספיק רוחנית כדי להעמיד את עצמך בנסיונות מיותרים. יהודי נוהג לבקש מהבורא ''תן לי את מה שטוב בעבורי'': הבסיס לזה הוא הידיעה שהבורא מכיר אותך טוב יותר ממה שאתה מכיר את עצמך. דוגמה מוכרת לכולנו, אנשים שזכו בסכום כסף גדול, וחייהם השלוים הפכו לגיהינום עלי אדמות. כל אדם ממוצע חושב שכאשר יתעשר חייו יהפכו לגן עדן. נושא נוסף שקשור לכסף: שכר ועונש. עושר הוא ניסיון אבל גם שכר מסוים בעולם הזה. יש סיפור על רב גדול שמצא אוצר של זהב, ותגובתו היתה: ''במה חטאתי שהקב''ה נתן לי את האוצר הזה''. מה הבסיס לחששו של הרב? רשע מקבל את שכרו בעולם הזה, כי גם רשע עושה מצוות ורק העולם הזה חשוב לו. צדיק סובל בעולם הזה, כי גם צדיק חוטא, הסבל מכפר על חטאיו בעולם הזה, ומעבירו טהור לעולם הבא כדי שיוכל לקבל שכר מלא. נושא משני נוסף הקשור לנושא הבקשה מהבורא, האדם הוא כלי רוחני השונה בעצמתו ובגדלו מאחד לאחד. וכמו שקשה לאדם לקבל אירועים רעים מכל סוג, כך קשה לאדם לקבל אירועים טובים שעצמתם חזקה. אחת ההכנות שעושה האדם בעולם הזה היא העצמת הרוחניות שלו כדי שיוכל לקלוט את הטוב האמיתי שהבורא יעניק לו. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=72950 | |
פרשנות משונה. | |
ע.צופיה (יום ראשון, 15/01/2006 שעה 19:12) | |
הפרשנות שלך לאמור באתרי אינטרנט ובספרי הדרכה שונים -''עשה שאחרים יעבדו בשבילך'',היא משונה. הכוונה היא פשוטה,כאשר אתה מעסיק אנשים אתה מרוויח מעבודתם. הדבר הגיוני,כי אחרת מה הטעם להעסיק עובדים. המילה ''שעבוד'' אינה מופיעה בשום מקום באתרים ובספרים הנ''ל זו המצאה שלך לשם בניית תיאוריה משוללת מציאות תוך כדי קשירתה למקורות תנכיים ומסקנה מרומזת כי קיימים ''משעבדים'' כל שהם וצריך רק לנחש מי הם לפי יחסם ל''מקורות'' התנכיים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=72966 | |
פה נכנסת לפעולה ''השפה המכנית'' | |
רום הראל (יום שני, 16/01/2006 שעה 15:13) בתשובה לע.צופיה | |
שפה המאפשרת התייחסות לאדם כאל מכונה. המושג שעולה בי הוא ''ניצול'', שיאה למכונה ולא יאה לאדם. ויש עוד: משאב, הון אנושי, צורך, הספק [רשימה חלקית]. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=72967 | |
פה נכנסת לפעולה ''השפה המכנית'' | |
ע.צופיה (יום שני, 16/01/2006 שעה 15:33) בתשובה לרום הראל | |
אני לא מדבר על סמנטיקה אני מדבר על מציאות סוציאלית. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=72968 | |
פה נכנסת לפעולה ''השפה המכנית'' | |
רום הראל (יום שני, 16/01/2006 שעה 16:48) בתשובה לע.צופיה | |
מושגים [והנחות] יוצרות ''זיהוי אפשרויות'' מתוך המציאות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=73099 | |
העסקה? | |
אראל סגל (יום חמישי, 19/01/2006 שעה 20:30) בתשובה לע.צופיה | |
כשמישהו מעסיק עובדים, הוא *משלם* להם כסף; האתרים והספרים שאני מדבר עליהם, מנסים לשכנע את הקוראים שהם יכולים *לקבל* כסף מהאנשים שעובדים בשבילם. מובן שאף אחד לא ישתמש במילה ''שיעבוד''. הם עוטפים את זה במונחים יפים יותר כמו ''הכנסה פאסיבית'', אבל אין דבר כזה ''הכנסה פאסיבית'', כדי שתהיה הכנסה מישהו צריך לעבוד. אם מישהו מרוויח כסף בלי לעבוד, אז מישהו אחר עובד בלי להרוויח... וזה בדיוק ''שיעבוד''. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=73100 | |
העסקה? | |
ע.צופיה (יום חמישי, 19/01/2006 שעה 20:54) בתשובה לאראל סגל | |
האם אתה מוכן לפרט את שמות האתרים והספרים שאתה מדבר עליהם? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=76632 | |
העסקה? | |
יוסי קדוש (שבת, 22/04/2006 שעה 4:08) בתשובה לאראל סגל | |
חברה מגייסת הון ומחלקת מניות. המניות הופכות אותך, המשקיע, לשותף בחברה ולכן גם שותף ברווחים שלה. כאשר החברה מרויחה, היא מחלקת לך חלק מהרווח כדיוידנד. דיוידנד זה הוא הכנסה פאסיבית. אף אחד לא שיעבד אף אחד. העובדים של החברה ממשיכים להרוויח את משכורתם ואתה המשקיע ממשיך לקבל דיוידנדים וכולם מבסוטים. הייתי מציע לך ללמוד קצת יותר לעומק נושאים של שוק ההון. אתה נשמע לי תמים מדי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=72952 | |
ממשה למשה לא היה כמשה | |
פרקש (יום ראשון, 15/01/2006 שעה 21:13) | |
וכבר הרמב''ם נגע בעניין זה ואפילו כתב חיבור על דרך האמצע, שביל הזהב ב''הלכות דעות'' http://kodesh.snunit.k12.il/i/1201.htm . אין לעבוד לשם עבודה שמא תהיה היא עבודה זרה, ולא לברוח מעבודה שמא האדם יחדל. האדם צריך להתרחק מקיצוניות וללכת בדרך האמצע. קיצוניות הופכת לאובססיה ואובססיה מבטלתאתדמותו ונפשו של האדם. והוא נותן דוגמאות, למשל, שבין הפחדנות להרפתקנות ישנו אומץ הלב שהוא שיקול דעת לברור את דרך האמצע בין השניים. בין קמצנון לפזרנות ישנה הנדיבות שנותן בשיקול דעת לנצרכים למען מטרה טובה. ובין החמדנות לאדישות ישנו השמח בחלקו. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=72965 | |
הטריפני לחם חוקי | |
רום הראל (יום שני, 16/01/2006 שעה 15:10) | |
מעניין הקשר בין הפועל טרפ לבין היפוכו של ה''כשר''. ככה שהטריפני אינו רק במובן של טירוף עתידי אלא של הפיכת מעשה כשר לטרף. | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |