פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_3037

מחסור מאיים במדענים
אלי אשד (יום ראשון, 14/08/2005 שעה 14:00)


מחסור מאיים במדענים


אלי אשד




כתבה ב''הארץ'' מספרת על מחסור חמור מאיים על ארה''ב, מחסור באנשי מדע (''פרויקט הוליווד''). מסתבר שצעירים היום כבר אינם הולכים יותר ללמוד מקצועות מדעיים ומעדיפים לעסוק בדברים אחרים כמו משפטים. בין האפשרויות שנבדקות: כתיבת תסריטים לסרטים שיעוררו עניין בקרב הצעירים בלימודי מדע.

כמה הערות על כך: היום יש רק מעט מאוד סרטים שמציגים את אנשי המדע באור חיובי כלשהו, לרוב הם מוצגים כמין פרנקשטיינים מסוכנים ואני מתאר לעצמי שלא רבים מהצופים בהם מקבלים כתוצאה את החשק ללמוד מקצוע מדעי כלשהו. גם סדרות טלוויזיה שהציגו את המדע באור חיובי כמו ''מסע בין כוכבים'' על נגזרותיה שוב אינן מופקות יותר. סדרות אחרות כמו הגירסה החדשה של ''גלקטיקה'' שמוקרנת בארה''ב מעמידות את הדת (הפגאנית) באור חיובי הרבה יותר מהמדע. ככל הנראה אנחנו צריכים להודות על כך שעדיין מפיקים את ''סטאר גאט'' שבה המדע עדיין מוצג באור חיובי.

כמו כן צעירים היום מתעניינים פחות ופחות בקריאת ספרות מדע בדיוני שבעבר עוררה את הרצון לעסוק במדעים. הם מתעניינים יותר ויותר בספרות פנטזיה שאם כבר מעוררת איזה שהוא רצון אז זה בכמה מקרים לעסוק בכישוף וכדומה. גם בישראל שגם בה כמו בשאר העולם ספרות הפנטזיה היא פופולארית הרבה יותר מספרות המדע הבדיוני.

זה קורה בעולם שבו אנחנו זקוקים יותר מכל למדענים שיהיו מסוגלים להתמודד עם שפע הבעיות שמאיימות עלינו .

נחמה אחת קטנה: בסין והודו ככל הנראה אין ירידה במספר הסטודנטים למדע בניגוד לארה''ב וזה כנראה אומר למי תהיה הדומיננטיות העולמית בעתיד.








http://www.faz.co.il/thread?rep=63590
הגורם הוא הערכת החיצוניות
צדק (יום ראשון, 14/08/2005 שעה 15:47)

בעולם המערבי האנשים המוערכים הם העשירים, היפים והצעירים.
לאנשים חכמים אין שום הערכה.
התקשורת הכתובה והמשודרת מלאה בכתבות על כל מיני אנשים רדודים,
שכל מה שיש בהם זה שהם יפים וצעירים, צעירים שאינם מסוגלים לחבר שלושה משפטים רצופים,
והמילה הכי ארוכה שהם מכירים היא בת שתי הברות.

מתי ראינו לאחרונה כתבה על או עם אנשים חכמים באמת (לא ''חכמים'' מטעם) ?
אפילו ערוצי מדע כמו ערוץ 8 ונשיונל ג'אוגרפיק
מראים את המדע כמין הרפתקה של ילדים משועממים,ולא כמו שהיא באמת.

חברה שרוצה יותר מדענים צריכה לתת יותר הערכה לחכמה,
לשים את החכמה ואת החכמים בראש הפירמידה,
במקום הטיפשים והרדודים הנמצאים שם היום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=64023
לא צריך להיות חכם
אאא (יום שישי, 19/08/2005 שעה 0:12)
בתשובה לצדק

בשביל להיות מדען.רובם אנשים בינוניים מאד עם ידע רחב בתחום ספציפי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63596
האמריקאי הממוצע הוא אדם פרקטי
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 14/08/2005 שעה 18:31)

וחומרי. הוא הולך לאן שהכסף הולך. משכורת התחלתית של אדם שסיים דוקטורט במדעים היום היא במיקרה הטוב בסביבות 40,000 דולר לשנה, לעומת המצב במינהל עסקים, שם משכורות התחלתיות הן בסביבות 60,000 (לפעמים אפילו 70,000) דולר לשנה. זה רק בעולם האקדמאי ולא הבאנו בחשבון את הקושי העצום למצוא מקום עבודה בכלל.
לאדם עם תואר במינהל עסקים או בכלכלה או בתחומי הפיננסים למיניהם אין כל קושי למצוא עבודה בשוק הפרטי ושם המשכורות הן עוד הרבה יותר גבוהות. אדם עם דוקטורט במדעים הפונה לשוק הפרטי מגלה ע''פ רוב שהוא Over Qualified ומעט מעסיקים מוכנים לקבל אותו לעבודה. במרבית חברות ההיי טק, לתפקידים המוצעים למדענים מספיק תואר שני (הרבה פעמים מסתפקים בתואר ראשון). החריג היחיד בתחום הזה הם אנשים עם תואר בתחומי המחשב, אבל גם כאן רוב ה''מצליחנים'' הם אנשים עם תואר ראשון ושני (יש גם לא מעט Drop outs שכלל לא סיימו את הלימודים --- ביל גייטס לדוגמא), שרכשו את היידע והניסיון בעבודה מעשית.
זה אומר את הכל. עבודת דוקטורט במדעים מחייבת בממוצע 5 שנות התמסרות אחרי קבלת התואר הראשון, עם עתיד לא בטוח באשר למציאת מקום עבודה ותנאי שכר ירודים. לא פלא שמעט אמריקאים פונים לכיוון הזה. היום בין מקבלי דוקטורט בארה''ב מישקלם של הסטודנטים הזרים הוא גדול ביותר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63598
המשכורות הן תוצאה של מבנה חברתי ושלטוני לקוי
צדק (יום ראשון, 14/08/2005 שעה 19:00)
בתשובה לישראל בר-ניר

אנשי העסקים אינם תורמים לחברה כמעט דבר,
רובם משחקים עם קלפים שכבר קיימים בשוק.
איני מתיימר להיות מבין בכלכלה, אבל גם אדם פשוט
כמוני מסוגל להבחין שכל מה שעושים אנשי העסקים,
דומה יותר למשחק לגו לאנשים מבוגרים,
מפרקים חברות, ממזגים חברות,מצמצמים ,מתרחבים,
והכל למען הדבר הקדוש היחיד : שער המניה בבורסה.

רק חלק קטן מאנשי העסקים מייצר קלפים חדשים,
אלו המסתכנים בפתיחת מפעלים חדשים ובהכנסת טכנולוגיות חדשות.
דוגמה טובה היא תעשיית הרכב האמריקאית שנרקבה על מקומה,
במשך עשרות שנים עד שהיפנים העירו אותה.

המדענים והחכמים בתחומי הטכנולוגיה ובמדעי החיים השונים,
הם למעשה יצרני התעסוקה הגדולים ביותר בכל מדינה,
כל פיתוח והמצאה שלהם מביאים לפתיחת קו יצור חדש,
למפעל חדש, ולעיתים למהפכה עולמית המביאה פרנסה למיליונים.

סדר עדיפויות נכון ומדיניות מתאימה יביאו למהפך גם במשכורות,
והמשכורות ידגישו את החשיבות האמיתית של החכמה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63601
צדק ידידי, אתה אולי מבין ויודע יותר ממני
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 14/08/2005 שעה 19:22)
בתשובה לצדק

בדיני ישראל, אבל כלכלה ומדע הם לא הצד החזק שלך.
אספר לך סיפור קטן. לפני הרבה שנים עבדתי בחברת מחשבים גדולה בשם ''קונטרול דטה'' (היה לה סניף בישראל). שהיתה אז מס' 2 בעולם המחשבים (מס' 1 היתה חברת איי בי אם), ושלטה באופן כמעט מלא בשוק מחשבי הענק והיישומים המדעיים (זה היה בתקופה שקדמה למחשבים האישיים).
ההכנסה השנתית של חברת קונטרול דטה היתה בערך 3 מיליארד דולר לעומת חברת איי בי אם שזה היה הרווח השנתי שלה (אני מקוה שההבדל ברור לך).
בחוגי המיקצוע היה נהוג להסביר את ההבדל בין שתי החברות בכך ש''קונטרול דטה נוסדה ומנוהלת ע''י אנשי מיקצוע, גאונים בתחום המחשבים, שאינם מבינים הרבה בכלכלה ובעסקים'' בעוד ש''איי בי אם נוסדה ומנוהלת ע''י אנשי עסקים וכלכלה שלא מבינים כלום במחשבים''.
היום כמעט שלא שומעים על חברת קונטרול דטה (היא עדיין קיימת). איי בי אם ממשיכה להוליך במקום הראשון למרות מיספר לא קטן של כישלונות שהיו לה.
סיפור דומה היה עם חברה ישראלית בשם ''אלסינט'' שהיתה סיפור הצלחה בשוק העולמי (בארה''ב במיוחד) בשנות השבעים והשמונים. גם היא נוסדה ונוהלה ע''י אנשי מדע ומהנדסים מבריקים שכלכלה ועסקים לא היו הצד החזק שלהם.
חברה ישראלית אחרת, בשם ''טבע'' היא ענק בשוק העולמי. לא ידוע לי מי בדיוק ייסד אותה, אבל הניהול שלה למיטב ידיעתי הוא בידי אנשים שקודם כל מבינים בכלכלה ועסקים.
ניהול זה מיקצוע, ומה שיותר חשוב זו מישרה מלאה. מדענים טובים אינם בהכרח גם מנהלים טובים, ובדרך כלל ההכשרה שלהם איננה מכינה אותם לתפקיד הזה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63606
לא ביטלתי את הצורך באנשי עסקים
צדק (יום ראשון, 14/08/2005 שעה 19:49)
בתשובה לישראל בר-ניר

בודאי שיש צורך באנשי ניהול טובים בתחום העסקים כמו בכל תחום.
השאלה רק האם ראוי שאיש העסקים שתפקידו האמיתי היא מניפולציות, איני חושב שיש לו חוכמה מיוחדת.
לדעתי איש העסקים ( מהגדולים ) הוא סוג של נוכל המשחק בתחום החוק ובתחום האפור.

אתן לך דוגמה מסרט דוקומנטרי שראיתי על ביל גייטס האיש העשיר בעולם.
את תוכנת ה-DOS פיתחו שני טכנאים שעבדו בחנות מחשבים קטנה,
ביל גייטס ידע שאי. בי. אם. מחפשת מערכת הפעלה.
הוא פנה לבעלי התוכנה והחתים אותם על חוזה , שבו הוא רוכש מהם את התוכנה בסכום שהיום נראה מצחיק, 50 אלף דולר.
בחוזה הוא הכניס סעיף המעביר לידיו את הזכויות המלאות על התוכנה !!
לאי. בי. אם. הוא מכר רק את הזכות להתקין את התוכנה במחשביה תמורת דולר אחד לכל מחשב, והשאר היסטוריה.

יש שיכנו זאת מהלך עסקי מדהים, כנראה שהרוב הגדול.
לדעתי זוהי נוכלות וגניבת זכויות, גם אם נחתם חוזה.
ניצול חוסר ידע של אדם או חולשה כלשהי היא גניבה לכל דבר.

מקרה דומה היה עם ממציא מחסנית התופי, חברת ''קולט'' התעשרה מהמצאתו,
והממציא עזב את העולם כעני מרוד, והכל בגלל סעיף אחד בחוזה !!

זוהי דוגמה לנקודה שהחברה, השלטון צריך לתקן,
לסגור את הנקודות המאפשרות לנוכלים לפעול באמצעות החוק.

יושר רב יותר בתחום העסקי ( זו לא בדיחה ), יוריד את הצורך באנשי עסקים ''נוכלים'',
ונשאר עם יותר אנשי עסקים אמיתיים .

http://www.faz.co.il/thread?rep=63610
לא נוכלות אלא הסתכנות
דוד סיון (יום ראשון, 14/08/2005 שעה 20:12)
בתשובה לצדק

בהנחה שהסיפור נכון, לביל גייטס היתה הראיה שה-DOS מתאימה ל-IBM. יש לזה ערך כלכלי. השמים שפיתחו את המוצר קיבלו את מה שדרשו, 50,000 דולר, כי לא היתה להם הראיה הזאת. לחשוב על ביל גייטס שהמשיך להצליח עם עוד הרבה מוצרים נוספים כגנב ונוכל זו הסתכלות שטחית. צריך דוקא להסתכל על ההיבט השני שהיה לו ידע שלשנים האחרים לא היה ולידע כזה היה באותו זמן ערך כלכלי.

עדין לא ענית לשתי השאלות
1. מהו סדר חברתי ושלטוני ראוי (לא לקוי)?
2. מהו סדר עדיפויות נכון?

http://www.faz.co.il/thread?rep=63603
שתי שאלות חשובות והערה
דוד סיון (יום ראשון, 14/08/2005 שעה 19:37)
בתשובה לצדק

1. מהו מבנה חברתי ושלטוני ראוי (לא לקוי)?
2. מהו סדר עדיפויות נכון?

שיפורים וחידושים טכנולוגיים הם המנוע העיקרי לצמיחה כלכלית לאורך זמן ויצירת מקומות תעסוקה. מצד שני הממציאים והמחדשים הם חלשים ביישומם של הרעיונות שלהם. יישומם או אי-יישומם של החידושים הטכנולוגיים תלוי אם כן גם באנשי העסקים כמו שהיו במשפחות כמו רוקפלר, וולטון ואחרות. אנשי העסקים הם שהובילו את הפיתוח העסקי של החידושים וההמצאות, בכך שסיכנו את כספם והשקיעו מזמנם, כדי לאפשר למדענים, לממציאים, להתפנות לחידושים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63611
כיהודי ברור לי שכל ליקוי מקורו הוא מוסרי חברתי
צדק (יום ראשון, 14/08/2005 שעה 20:23)
בתשובה לדוד סיון

ליקויים ועיוותים לא נופלים מהחלל, הם נובעים מדרך התנהלותה של החברה, מהמוסר שלה.

סדר עדיפויות נכון בתחום המדובר הוא,
סדר הנותן עדיפות רבה יותר למי שתורם יותר לחברה.
נותן הכנסה למדינה, מספק מקומות עבודה וכדומה.

אתן לך דוגמה לדרך פעולה שתתן כוח רב יותר למדענים ולממציאים.

מדענים וממציאים לעולם יהיו בעלי הזכויות על המצאותיהם ופיתוחיהם.
המדינה תסייע להם ברישום ובשמירה על זכויותיהם.

מי שמבין בתחום יותר בודאי יוכל להביא רעיונות טובים יותר
כדי לתת עדיפות לחכמים ולהקטין את כוחם של המניפולטורים.

ובקשר לאנשי עסקים, על מה שקורה בארה''ב איני יודע.
אבל בישראל אני רואה שאנשי העסקים הגדולים אינם מסתכנים בכלל.
אני קורא שהוא קונה חברה ב-‏200 מיליון ש''ח, ומאיפה הכסף?
190 מיליון ש''ח הלואה מהבנקים ו-‏10 מיליון במניות של חברה אחרת.
190 המיליון הם כסף ציבורי למעשה, אם הוא ירויח ההלואה תוחזר,
אם הוא יפסיד הציבור יפסיד, כי הוא לא ישלם אגורה.
המניות הן של חברה שגם עליה הוא עשה את אותו התרגיל.
אז מה יש לנו כאן באמת - או שאיש העסקים מרויח או שהציבור מפסיד !!

ואיך הדבר הזה מתאפשר בארצינו ?
כי החברה והשלטון מושחתים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63648
משטר סוציאליסטי?
דוד סיון (יום שני, 15/08/2005 שעה 6:23)
בתשובה לצדק

אנשי עסקים הם מניפולטורים לכן שהפוליטיקאים יקבעו מי שתורם יותר לחברה?

זה שקונים חברה באמצעות הלוואות מסתכנים כי גם צריך להחזיר את ההלוואות. משמע צריך להשביח (למשל, לייעל את היצור ולהרחיבו) את החברה כדי שאפשר יהיה גם להרוויח וגם להחזיר את ההלוואות. רוב ההלוואות מוחזרות בדרך הזאת. משום מה המשק צומח - משמע בעלי העסקים מייצרים ערך כלכלי לעצמו וגם עבור העובדים של העסק.

זה לא מסתדר לך אז יש ''ניתוח'' מהשרוול:
1. ההלוואה היא כסף ציבורי.
2. החברה והשלטון מושחתים.

''הפתרון'' שלך משטר סוציאליסטי, הפוליטיקאים, יקבע סדר עדיפויות ושכר ובא לציון גואל.

--------

עיוותים לא נופלים מהחלל הם נופלים לעולם בגלל כוונות טובות. לעיתים קרובות מאד אלו כוונות של אנשים מוסריים מאד.

תראה מה קורה בסין כבר כמה עשורים: שחררו את נחילי היוזמה הפרטית, את ''הנוכלים'', והמשק המנוהל החל לפרוח ולצמוח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63674
לא סוציליסטי ולא קפיטליסטי , אנושי.
צדק (יום שני, 15/08/2005 שעה 12:56)
בתשובה לדוד סיון

הפוליטיקאים הנבחרים הם הקובעים בכל תחומי חיינו,
לפחות עד שנמצא פטנט אחר, את המציאות יש לקבל.

בענין ההלואות גם פשוטי עם כמוני כבר שמעו על מקרים רבים
בהם אנשי עסקים הכריזו על פשיטת רגל של עסק ולא החזירו שקל אחד.
פשיטת הרגל של עסק אחד אינה פוגעת בהונם הפרטי ולא בעסקיהם האחרים, הם חסינים.
עדיין לא שמעתי על עשיר אחד בישראל שירד מנכסיו,
ואני מתכוון לעשיר גדול.
על עשירים בארה''ב שירדו מנכסיהם דוקא כן שמעתי.
זה מקרי או שזו השיטה ?
בארה''ב שימוש במידע פנימי הוא עבירה חמורה הגוררת מאסר בפועל וקנס עצום,
האם שמעת על מישהו בישראל שנענש על כך ?

עיוותים נוספים ..

אנשי עסקים קונים חברות ממשלתיות ( רכוש הציבור ) במחירים זולים מדי,
רווחים של עשרות אחוזים ברגע הקניה, אין רווחים כאלו ביקום כולו.
אחת החברות שאינני זוכר את שמה, אולי הכלכלנים כאן יזכרו,
נמכרה במחיר נמוך יותר מסך המזומנים שהיו בקופתה !!
(רשלנות או שחיתות ? בכל מקרה מראה איך מתעשרים בארצינו בלי לעבוד).

אני בעד שוק חפשי ובעד יזמה פרטית, אבל נגד שוק מופקר.
החברה צריכה ליצור גבולות לחופש, והגבולות הן כדי למנוע
הונאות, ניצול החלשים, גזילת רכוש הציבור, הגבלת קרטלים ומונופולים, וכל מה שאפשר כדי ליצור תחרות הוגנת.
ומצד שני לעודד לימוד מדעים, השקעות פרטיות, בורסה ועוד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63685
מה זה בדיוק אנושי?
דוד סיון (יום שני, 15/08/2005 שעה 14:32)
בתשובה לצדק

אתה בוחר להגדיר בכותרת עולם שלא פה ולא פה. כדאי לך להגדיר יותר במדוייק מה זה אנושי ומה זה אומר על המשק.

מצד שני אני מקבל וכך גם כלכלנים רבים אחרים את מה שבעיקרון אתה אומר בפיסקה האחרונה.

מאחר והחוק ברוב העולם המערבי, וגם כאן, מפריד את האחריות האישית והאחריות של החברה בה אתה בעל המניות העיקרי, נוצר מידי פעם מצב כאשר חברה פושטת רגל אבל בעל המניות העיקרי לא מפסיד מהונו האישי שלא היה מושקע באותה חברה. זהו המצב של חברה בע''מ. למרות החוק הזה אנשים שהיה להם הון רב נופלים למצבים שאין להם מה לאכול וזה קורה וקרה גם בארץ.

גם על מידע פנים אנשים הלכו לבית סוהר בישראל.

הטענה שהממשלה לא מנהלת יעילה ולכן לא צריכה לנהל חברות ועסקים בנויה על הנסיון שנרכש במהלך כמה מאות שנים אחרונות ולכן מפריטים. לפעמים בתהליך נמכרת או נמכרו חברות ציבוריות במחיר שנראה נמוך מידי (גם כזה שפחות מרמת המזומנים בקופה). מי שמסתכל רק על המזומנים בקופה מתייחס רק לחלק מעניין התמורה. אם לעומת זאת רואים אחר כך שהרוכש נוטל את המזומנים הללו למטרות אחרות בלי להזיק לחברה אז ברור שזה היה צריך להיכלל במחיר.

אבל זו עוד סיבה לטעון שגופים ציבוריים לא צריכים לנהל עסקים. מעבר לכך מחיר המכירה הוא לא חזות הכל. בחשבון הכדאיות צריך לכלול את כל התועלות והעלויות בטווח הארוך בצורה כזאת שאפשר להשוות זרימה (עלות ותועלת) משנים שונות. בין השאר צריך לראות אם החברה לאחר המכירה צמחה יותר מהר ומציעה יותר מקומות תעסוקה.

הנסיון של המחקר הכלכלה מראה שהיוזמה הפרטית משלבת יותר טוב את הרעיונות של הממציאים והאפשרויות העסקיות מאשר המדינה. גם שיעורי הצמיחה שמבוססים על המגזר העסקי יותר גבוהים (למשל בשנת 2004 הצמיחה של המגזר העסקי היתה גבוה יותר מהצמיחה של המשק כולו).

יש בישראל, כמו בכל מקום בעולם תפקיד למדינה, לציבור, ובהקשר שלנו הוא לכתוב חוקים ויותר חשוב לאכוף אותם. בשביל זה אין צורך שהפוליטיקאים ינהלו עסקים אלא שידאגו לחוקים ראויים ועוד יותר לאכיפה ראויה.

אינני משפטן אבל נדמה לי שמבחינת ספר החוקים יש לנו די והותר אלא שהבעיה היא באכיפה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63689
אנושי הוא כל מה שמכיר באופי האדם הבסיסי
צדק (יום שני, 15/08/2005 שעה 15:21)
בתשובה לדוד סיון

אתן לך דוגמה מתחום הפוליטיקה,
מדוע אני פוסל על הסף כל משטר המנסה לעצב בני אדם לתבנית אחת, כמו הבולשביקים, הקומוניסטים או הפאשיסטים ?
מכיוון שמשטרים אלו מתנגשים עם אופיו הבסיסי של האדם,
מדכאים מחשבה ויצירה, מנסים ליצור בני אדם זהים כאשר כל אדם הוא עולם בפני עצמו.
משטרים כאלו נידונים לכשלון מראש, זה רק ענין של זמן.

אותו הדבר בכלכלה, יש לתת חופש האהוב והרצוי לבני האדם,
והגבלות מחויבות למניעת הפקרות מהסוגים שציינתי.

המדינה איננה מנהלת יעילה עקב השחיתות ולא בגלל חוסר כשרון.
חוסר היעילות נובע מהעסקת מקורבים במשכורות עתק,
ממילא זה על חשבון הברון, הציבור.

כאשר אדם קונה חברה במחיר הנמוך מהמזומנים הנמצאים בקופתה,
גם אדם פשוט כמוני מסיק כמה מסקנות :
1. הקונה לא משקיע אגורה אחת מכיסו.
2. החברה במצב מעולה !!
3. מספיק לקונה למכור את החברה לאחר כדי להרויח הון,
ומציאת קונה לחברה כזו יהיה קל מאד.

ושלוש מסקנות סבירות אלו מצביעות על רשלנות או שחיתות בלבד !!

בקשר לחוקים, אצביע בפניך על שחיתות ציבורית המוכרת לכולנו שהחוק איננו מטפל בה,
ולדעתי היא מקור גדול מאד לשחיתות הכלכלית בארצינו.

וזו בעיית הנציבים של האוצר, אלו הממונים לכאורה לשמור על זכויות הציבור,
בפני הענקים הכלכליים כמו הבנקים וחברות הביטוח.

נציבים אלו נעים באופן קבוע ממשרתם הציבורית לניהול הבכיר ביותר
בבנקים ובחברות הביטוח, להם נלוות משכורות של מיליוני שקלים בשנה והטבות מפליגות.
למה החוק לא עוצר את השחיתות הזו הזועקת לשמים ?

ברור לי שאם יש תנועה כזו בקרב הבכירים, אז ודאי שיש תנועה רבה
יותר בכיוון הזה גם בקרב הזוטרים.

לא נראה לי שמישהו דואג שלא תהיה שחיתות בתחום הכלכלי,
ושהענקים לא ירמסו את זכויות החלשים,
החלשים בתחום העיסקי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63700
עדין לא הגדרת - דוגמה אינה הגדרה
דוד סיון (יום שני, 15/08/2005 שעה 17:42)
בתשובה לצדק

מהו משטר אנושי (אל תנסה להגיד מה לא אלא מה כן)?
איך מיישמים משטר אנושי לפי הגדרתך?

הערה: קודם גם מחקת את המשטר הסוציאליסטי ואת זה הקפיטליסטי. כעת אתה פוסל ''הבולשביקים, הקומוניסטים או הפאשיסטים''. עוד לא הגדרת מה כן אנושי, מה כן מתאים לבני האדם?

http://www.faz.co.il/thread?rep=63702
אנושי איננו סוג של משטר כמו רפובליקה
צדק (יום שני, 15/08/2005 שעה 17:55)
בתשובה לדוד סיון

אנושי הוא דרך פעולה של שלטון,
השלטון עצמו אמור להיות סוג של דמוקרטיה.

שלטון בדרך כלל פועל על פי חוקים יבשים, וגם חקיקתם וישומם הוא יבש לחלוטין.

דרך פעולה אנושית היא דרך הלוקחת בחשבון את אופיו של האדם, את מורכבותו ואת צרכיו הרוחניים והגשמיים.
השלטון יתחשב בדברים אלו בפעולותיו ובחקיקה בכל התחומים.

את חוסר ההתחשבות הזו אנו רואים בחקיקות המזורזות,
חקיקה לטובת הנכים השוכחת...........את הנכים,
חקיקה אישית, חקיקה מגזרית ..
כל אלו סממנים של חקיקה לא אנושית, חקיקה השוכחת את האדם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63705
איזה מדינה בעולם מיישמת את המשטר הזה
דוד סיון (יום שני, 15/08/2005 שעה 18:16)
בתשובה לצדק

אתה צריך להחליט על מה אתה דן, על משטר או על דרך פעולה של משטר. אחרי שתחליט:

1. הגדר בבקשה על איזה סוג של דמוקרטיה, על איזה משטר (שלטון) אתה מדבר.
2. הסבר איך מיישמים שלטון כזה (''סוג של דמוקרטיה''), איזה חוקים מאפיינים משטר כזה ואיך הוא מוגן משחיתות.
3. מה פרוש לקחת בחשבון את אופיו של הבן אדם? איך חוק יבש יכול לקחת את האופי השונה של כל אדם? האם כותבים חוק לכל אופי (לכל בן-אדם)?
4. מי קובע מהו אופיו של הבן אדם ''לצורך'' הקמת המשטר?

http://www.faz.co.il/thread?rep=63709
רק מדינה יהודית יכולה ליישם משטר כזה
צדק (יום שני, 15/08/2005 שעה 19:03)
בתשובה לדוד סיון

הסברתי כבר שהמשטר אמור להיות דמוקרטי, ואיתו סיימתי את נושא המשטר.

אני התמקדתי בדרך הפעולה של השלטון.

כאשר אני מדבר על אופיו של האדם איני מדבר על אופי אישי,
אם הוא עצבני או רגוע, קמצן או פזרן,
אלא על צרכים רוחניים בסיסיים של כל אדם !!

לדוגמה: כבוד עצמי דרוש וחיוני לכל אדם, קדושת הפרטיות דרושה לכל אדם,
חופש יצירה והבעה דרושים לכל אדם.
אלו דוגמאות להתחשבות באופיו הבסיסי של האדם.

היישום שלהם הוא דרך חיים שלמה וחינוך, ומי שרוצה ללמוד זאת,
המקור היחיד הוא היהדות ותורת המוסר שלה.

אתן לך דוגמה מהיהדות בנושא שמירת כבודו של אדם:
אדם עשיר יורד מנכסיו לגמרי ויש צורך לעקל את נכסיו
כדי לשלם את חובותיו,
אומרת ההלכה, אין לקחת מן העשיר את סמלי כבודו העצמי,
אם היה רגיל ללכת בלבוש יקר, אין לקחת אותו,
היה מארח בכלי כסף, אין לוקחים אותם ממנו.
וכל זאת כמובן נוסף על איסור לקיחת כל דבר
החיוני לחיים השוטפים, כמו מיטה,כלי עבודה וכדומה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63715
בקיצור לא בא לך לענות
דוד סיון (יום שני, 15/08/2005 שעה 19:39)
בתשובה לצדק

ניסחתי 4 שאלות על פי הדברים שכתבת, כדי להבין אותך.
מה יצא שאתה מפזר עוד דוגמאות ועוד הגדרה מאד כללית.

חבל''ז.

http://www.faz.co.il/thread?rep=64024
לא תורמים דבר?
אאא (יום שישי, 19/08/2005 שעה 0:15)
בתשובה לצדק

תומס אדיסון לא תרם דבר?
הנרי פורד לא תרם דבר?
גרהאם בל לא תרם דבר?

רוב בעלי ההון לא המציאו שום דבר.הם פשוט איתרו הזדמנות,הימרו עליה וזכו.
זה לא הופך אותם לטפילים או למיותרים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63629
אתה אומר דבר נכון
פרקש (יום שני, 15/08/2005 שעה 0:46)
בתשובה לישראל בר-ניר

שהכלכלה משפיעה על עשיית ההי טק/תעשיה בכלל. וארה''ב נמצאה בקושי כלכלי, כמו כל העולם (מחירי נפט, משבר היי טק, הוצאות מלחמות). בעיה נוספת לארה''ב ואירופה היא התעוררות דרום מזרח אסיה. מזה כ-‏10-12 שנים הודו וסין, סינגפור וטאייוון הולכות ומרחיבות את פיתוחי התשתיות שלהן. התהליך חד ביותר בעיקר בהודו ובסין כי הן התחילו מאוחר יותר ומתאמצות עכשיו יותר לצאת ממעגל המשק הישן והסגור שלהן, ולצעוד לכיוון ההי טק, המחקר המדעי ויישומיו ופחות על השוק המסורתי של תעשיות עתירות עבודה וחומרה. במונחים של גודל שוק, אנחנו מדברים על כמעט חצי עולם (במונחים של אוכלוסיה. התל''ג עדיין נמוך,אך הוא גדל בקצב גבוה בעשר השנים האחרונות).

גם התעשיה הישנה והמסורתית מתעדכנת ומייצרת יותר טוב, יותר מהר ויותר זול מוצרי מחייה בסיסיים (כמו מזון, הלבשה, הנעלה, בינוי, ריהוט, מוצרי חשמל ותקשורת ביתיים), אבל יותר כספים והכשרת אנשים מושקעים בנושאים של מדע, טכנולוגיה ומקצועות תומכים כמו תעשיה וניהול, כלכלה לסוגיה.

הדחיפה המרכזית של השלטון המקומי יוצרת תיעדוף למקצועות אלה וגורמת לזרימת כוח אדם איכותי ממקומות דלי ביקוש לכיוון הודו וסין. היום רואים במקומותאלה יותר ויותר אנשי מדע ותעשיה מערביים שם. מתקיימים קשרים עסקיים בין חברות סיניותוהודיות עם גורמי תעשיה וגורמי ידע באירופה ובאמריקה (וגם בישראל), והכל ע''פ מיטב דפוסי ההתנהגות המוכרים לנו במערב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63630
וכמובן, מלבד נהירת אנשי עסקים
פרקש (יום שני, 15/08/2005 שעה 0:50)
בתשובה לפרקש

לדרום מזרח אסיה אנחנו רואים גם זרימת מפעלים לשם. גם מפעלים מישראל. גם מארה''ב ואירופה. ואפילו מיפאן לסין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63617
בריחת מדענים
יהודית מליק-שירן (יום ראשון, 14/08/2005 שעה 21:10)

אני מתפלאה על כותב המאמר, זה הרי ידוע שמשרד החינוך איפשר בריחת מדענים תוצרת כחול לבן למדינות העולם המערבי וגם מדינות העולם השלישי. רק בארץ במקום לקלוט את טובי המוחות איפשרו להם להעקר ממשפחותיהם ולחפש את פרנסתם בארצות נכר.
רמת הבינוניות כל-כך בולטת בשטח אז במקום להשאיר ולהתפתח בתחומים שטרם נגעו בהם, סללה שרת החינוך את נתיבי המחקר מחוץ למדינה. זה מה שנאמר:''אל תחכים ממני-אל תחכים אותי''. במקום שיאמר:''מכל מלמדי השכלתי''. השכילה שרת החינוך לתת למדענים שלנו חינוך ולבעוט אותם החוצה....מה לעשות חכמה והקניית דעת רוכשים כל הזמן לא נשארים לשמור על הקיים. שמירה על הבינוניות לא מצמיחה תבונה אלא הידרדרות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63628
איך היא הספיקה לעשות את זה אם היא מתפקדת
פרקש (יום שני, 15/08/2005 שעה 0:32)
בתשובה ליהודית מליק-שירן

(או לא מתפקדת) בשלוש שנים האחרונותבלבד וגם אינה אחראית על האוניברסיטאות, על המחקר העיוני או היישומי ואפילו לא על שוק העבודה?

''מדענים בורחים'' בד''כ כי אין מספיק מקומות עבודה כאן. רק מיעוטם התכוונו מראש להמשיך בחו''ל בפרוייקט מסויים. מי שיכול לנווט את הביקושים כאן בארץ הם שר האוצר, שר המסחר והתעשיה, שר המדע (שכחתי אם יש כזה עדיין בימינו). שר החוץ והבטחון יכולים לסייע - הסכמי שת''פ במחקר וייצור עם מדינות זרות, פרוייקטים בתע''ש למיניהם. ואם שכחתי שר אז אני מתנצל בפניו. אלה נותנים את עיקר התעסוקות. שר התשתיות נותן משהו, אם הוא קם בבוקר בצד ימין (או מי שירצה לומר צד שמאל, אז שיהיה שמאל). אבל שר כזה גם יודע שפרוייקטים שלו הם בד''כ בלונים נפוחים שמאבדים מהר אויר ככל שהזמן מתקדם. לכן תיאורטית הוא שר קובע בעניינו, אבל בפועל, בגלל אופן תפקוד הממשלות, משקלו קטן יותר משמו.

אז תני בבקשה ללימור לבנת להשתלט על שיטחי אחריותה - בתי ספר יסודיים, וחטיבות ביניים ועליונות, מורים, תקציבים, פיתוח, תוכניות לימוד ואל תפילי עליה אחריות נוספת שהיא לא תמצא את עצמה במערבולותיה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63663
איך היא הספיקה לעשות את זה אם היא מתפקדת
יהודית מליק-שירן (יום שני, 15/08/2005 שעה 8:26)
בתשובה לפרקש

לימור לבנת או כפי שהיא מכונה בין אנשי החינוך וראשי איגודי המורים כ''לבנת חבלה'' לא תורמת בבתי ספר יסודיים,חטיבות ביניים ,בתי ספר על יסודיים ואוניברסיטאות. מזמן ידוע לנו שמכוח הפוליטיקה המושחת הגברת הזו יושבת על כסא שאמור להשפיע ולשפר את רמות הלמידה של ילדים ובני נוער ברחבי הארץ. יש יותר נזקים מאשר תרומה למערכת החינוכית. ודוגמאות להנהלות קלוקלת יש למכביר:אמנה כאן שלוש: האחת, בתי ספר קטנים בישובים מרוחקים זה מזה נסגרים. לא כי אין ילדים או צוות מורים, כי זה עניין של אפקטיביות. מה איכפת לשרה היושבת במגדל השן אם מדובר ביישוב מתפתח. שתיים,פוטרו מכל האוניברסיטאות בארץ המרצים הזוטרים, אלה שתרומתם לאקדמיה כל כך חשובה. למה? כי מדובר בהון שצריך ללכת לאיש כמו דוברת שיכתוב דו''ח ערטילאי שלא משקף את השטח ויכריח את המורים והילדים להיות עד 16.00 בבית הספר ומי שלא יקיים את הדו''ח הזה בית ספרו מוחרם.שלישית במקום לתת תרומה מעודדת לאטלטים שלנו שמייצגים את המדינה ובאים ממשפחות מעוטות יכולת היא אומרת שאין תקציב. יש כשל מערכתי בהבנת התשתית הבית ספרית מיסודי ועד לבית הספר העל-יסודי. תובנה של תרומה לחינוך ממורה לשעבר למלאכה אני לא מצפה שתהיה לה. העיקר רואים בחדשות שהגברת מתמוטטת, מתעלפת וזקוקה לאישפוז. עוד לא ריתי שרה כמוה בתפקיד כזה שמפטרת מורים, לא עומדת לימינם. גבירתי השרה , אם את לא מאמינה במורייך בשביל מה את יושבת על הכסא הזה???.
התשובה לכך, ''בחרתי בכסא ולא במורים. אני יושבת על הכסא הזה בגלל הרולטה הפוליטית...והמבין יבין''

http://www.faz.co.il/thread?rep=63662
בריחת מדענים
חזי (יום שני, 15/08/2005 שעה 8:22)
בתשובה ליהודית מליק-שירן

את כןתבת:
''
אני מתפלאה על כותב המאמר, זה הרי ידוע שמשרד החינוך איפשר בריחת מדענים תוצרת כחול לבן למדינות העולם המערבי וגם מדינות העולם השלישי. רק בארץ במקום לקלוט את טובי המוחות איפשרו להם להעקר ממשפחותיהם ולחפש את פרנסתם בארצות נכר.''

ראשית, אין בריחת מוחות, יש יצוא מוחות.
מאז ומתמיד, נהרו בעלי מוחות, למקומות אשר שילמו להם יותר,
או נתנו להם תנאי עבודה טובים יותר.

האם את רוצה ליצור ''עבודות יזומות''ה (משרד החינוך ?) כדי לקלוט מדענים בארץ ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=63664
בריחת מדענים
יהודית מליק-שירן (יום שני, 15/08/2005 שעה 8:37)
בתשובה לחזי

אני מרימה את הכפפה שלך, תלמידי המצטיינים עזבו את הארץ כי בתחום שהתמחו בו היה חוקר אחד במכון וייצמן או באוניבסיטאות וכל הבקשות להוסיף עוד משרה אחת לפיתוח מדעי עלו על שרטון. ליוויתי את תלמידי בשדה התעופה,אחד טס לסין,השני טס למונטריאול ,השלישי טס לניוזינלנד והרביעי טס לשיקגו. כל אחד מהם עוסק בתחומים מעניינים שיכולים לפרוץ דרך בעשייה המדעית שלנו בארץ. אם היו משקיעים בהם כאן, אז היתה צמיחה. היתה הפרייה, היה כיוון המאדיר את מערכת החינוך בארץ. מה שיש לנו זה יצוא של מוחות גאוניים בתחומם, כי השרה שלי עסוקה בעניינים פוליטיים,כשצריך להצביע,היא יוצאת למפגש מאוד חשוב בשירותי הנשים בכנסת. למתבונן מבחוץ המעמד נראה כמצעד האיוולת. אני באה מהשטח והדברים בדוקים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63741
האם את רומזת לנו
פרקש (יום שלישי, 16/08/2005 שעה 0:19)
בתשובה ליהודית מליק-שירן

שחינכת את תלמידיך לברוח לחו''ל?

הרי מה שאת אומרת שאת כנציגת לימור לבנת בפורום חינכת (בכל זאת) תלמידים. רק הם פרחו לחו''ל. אני במקומך לא הייתי מלווה אותם לשדה התעופה, אלא הייתי מלווה את לימור לשדה התעופה כדי שתפעיל את המשטרה שלה ותעצור אותם על נסיון למכירת מידע (שהיא העבירה להם במערכת החינוך) למתחרים עסקיים של ישראל (היא תעשה באותו זמן גםאת תפקיד השב''כ). ואם מי מהם יישבר ויודה, אז לימור תבנה לומ מפעל היי טק מדרום לבאר שבע (היא תמלא זמנית את תפקידם של שר התשתיות, השיכון והבינוי וקצת אוצר), ותפנה לשם את מיטב המוחות והעובדים (תיקח קצת מסמכויות משרד המסחר והתעשיה, המדען הראשי). אני מאמין שלימור מסוגלת לזה ומוכשרתלמלא את תפקידה.

מה את אומרת?

http://www.faz.co.il/thread?rep=63801
האם את רומזת לנו
יהודית מליק-שירן (יום שלישי, 16/08/2005 שעה 11:11)
בתשובה לפרקש

האם אתה יכול לעצור פוליטיקה מושחתת? האם אתה מסוגל להניף את לפיד האמת מבלי ללקות בהתקף לב?? מזמן אנחנו יודעים שנבחרי ציבור שלא אני בחרתי אותם לבימה המצייצת והמשודרת לקהל הרחב דרך האקרנים, חושפת בפנינו את אלה המחטטים באפם,את אלה המגרדים בפדחתם, את אלה התופסים תנומה כי אין להם מה לומר, את אלה שבמקום להקשיב בחדר המליאה זונחים את כסאם האהוב ומבלים בקפיטריה או בחדרי השירותים הקדושים. השאלה היא היכן מושקעת האנרגיה של לימור לבנת, הרי היא רוצה להיות ראש ממשלה? אין לה פנאי לעסוק במריבות קטנוניות של אירגוני המורים. היא רוצה לפטר והם נלחמים על כל מורה. נו מה אתה אומר, היכן מושקעת האנרגיה האמתית??

http://www.faz.co.il/thread?rep=63844
כל מי שמחוץ לפוליטיקה חושב שהוא יכול
פרקש (יום רביעי, 17/08/2005 שעה 0:05)
בתשובה ליהודית מליק-שירן

ואני מאמין שניתן לעשות הרבה יותר, אם מגדילים את החשיפה והשקיפות של הממשל הציבורי ונותנים סמכויות שיפוטיות-ביצועיות למבקר המדינה.

התקשורת החושפנים עשתה הרבה, אבל היא לא שיטתית בביקורתה.

לכן, אני לא רואה את לימור לבנת כנושא מרכזי כל כך לוויכוח, בטח לא באשכול היי טקי כזה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63765
שאלה אחת
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 16/08/2005 שעה 6:30)
בתשובה ליהודית מליק-שירן

למה לא ההיית המורה שלי?
ההיתי צריך שמישהו יעזור לי עם המזודות בנמל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63802
שאלה אחת
יהודית מליק-שירן (יום שלישי, 16/08/2005 שעה 11:15)
בתשובה למהנדס אזרחי

חן,חן לציניות.מה שווה להכנס לפורום אם אין לך מה להגיד? עדיף לשתוק במקרים כאלה. ''סייג לחכמה שתיקה''

http://www.faz.co.il/thread?rep=63949
את כונתך לשתיקת
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 18/08/2005 שעה 6:03)
בתשובה ליהודית מליק-שירן

הכבשים?

אני חושב שזה די מוזר למורה ללוות
את תלמידה לנמל תעופה!

מעניין...

http://www.faz.co.il/thread?rep=63974
אנא פַּרֵט
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 18/08/2005 שעה 10:15)
בתשובה למהנדס אזרחי

לא הבנתי מה הבעיה בליווי תלמיד לנמל התעופה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63781
אני חייב להביע תמיכה מלאה בעמדתך.
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 16/08/2005 שעה 8:43)
בתשובה ליהודית מליק-שירן

אני מכיר כאן עשרות ישראלים שהצליחו מעבר לכל המשוער שלו היו נשארים בארץ היו אולי מצליחים בקושי לקבל מישרה עם קביעות באחת האוניברסיטאות ( אני מדגיש - אולי. וזה מתוך הכרתי את המצב בארץ בתחומים האלה). במקום זה הם הביאו ומביאים רבות לפיתוח הכלכלה והמדע בארה''ב. רובם תורם בנדיבות לכל מיני מוסדות בארץ, אבל שנור איננו תחליף לפיתוח אמיתי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63800
אני חייב להביע תמיכה מלאה בעמדתך.
יהודית מליק-שירן (יום שלישי, 16/08/2005 שעה 11:01)
בתשובה לישראל בר-ניר

ישראל, אני מודה לך על דבריך. אני באה מהאקדמיה, משטח מחקרי שהוא חלוץ בתחום החינוכי ושמו לו רגליים במשרד החינוך. העדיפו לקדם את הבינוניות ולא את המצויינות. כי אסור שאנשים חכמים יהיו מעל חכמתה של שרת החינוך שלנו. במקום להעביר תקציבים לאוניברסיטאות ולקדם מרצים זוטרים שיש להם תרומה ערכית למערכת החנוכית בארץ הקפיאו תקציבים ופיטרו אנשים בעלי שיעור קומה. האוניברסיטה האחת והיחידה בארץ שמחזיקה מרצים זוטרים ונלחמת על השארותם, היא אוניברסיטת באר שבע שנשיאה דואג למימון חוץ מתורמים ידועי שם בארצות הברית. אם הכסף היה מגיע למשרד החינוך אוי ואבוי מה שהיה קורה. היחס לתרבות, למורשת הוא יחס משפיל לא מוערך. מגיעים אנשי שם לבתי הספר וההוראה הניתנת ממשרד החינוך לא לשלם להם עבור הרצאתם. אך אם מגיע איש המזוהה עם מפלגה זו או אחרת יש לשלם לו כדמי הרצאה של מרצה מן השורה הראשונה. אתה מבין מה קורה כאן,פוליטיקה ושחיתות יש לקדם שליחות חינוכית-ערכית -מוסרית יש לעצור. זו המדיניות לקיים תרבות של שנור, בינונית,רדודה ומאכזבת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63806
גניבת קניין רוחני באקדמייה הישראלית בעווית קלפטומנית בלתי נישלטת
מיכאל שרון (יום שלישי, 16/08/2005 שעה 12:50)
בתשובה ליהודית מליק-שירן

נובעת עוד בעייה. מכך שבינוניים בעמדות מפתח באקדמייה הם נוהגים לגנוב רעיונות מאסיסטנטים וחוקרים מבריקים, ולסרבל את קידומם, בשביל להאפיל על מקור החומר, עליו שם הגנבצ'יק את שמו. זה היה הניסיון שלי באקדמייה, ואני מיצר על אובדן שנים. התופעה פחות שכיחה בארצות מערב אחרות. ויש יותר הוגנות.

חמס רחב היקף של קניין רוחני ופגיעה קשה בחוקר מדעי ומפתח
גניבת קניין רוחני בישראל - עווית בלתי נישלטת?

http://www.faz.co.il/thread?rep=63823
''נשיאה דואג למימון חוץ מתורמים ידועי שם בארצות הברית.''
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 16/08/2005 שעה 18:38)
בתשובה ליהודית מליק-שירן

אחד מהם, חבר טוב שלי (שפעם היה סטודנט שלי באוניברסיטת ת''א), תרם לא מזמן מיליון דולר. אני לצערי לא בליגה הזאת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=63824
מה לעשות? אתה בליגה יותר טובה
דוד סיון (יום שלישי, 16/08/2005 שעה 19:38)
בתשובה לישראל בר-ניר


http://www.faz.co.il/thread?rep=63820
בריחת מדענים
חזי (יום שלישי, 16/08/2005 שעה 17:57)
בתשובה ליהודית מליק-שירן

אנחנו לא מספיק עשירים למימון מסיבי של מחקר טהור.

אם למחקר, שאת מתכוונת אליו, יש סיכוי טוב מבחינה כלכלית,
לא תהייה כל בעיה לממן לאותו ולעוד עשרות מדענים.
הרבה הרבה כסף מחפש היום להשקיע במחקר מדעי שיניב תוצאות שימושיות.
למדענים שלנו יש שם ויכולות טובות יותר...

כיום אפשר להשתמש בתוצאות של מחקר טהור, מרחבי העולם, ללא תשלום, תוך חיפוש באינטרנט.

לדעתי, יש לצמצם עוד יותר את התמיכה הממשלתית במחקר טהור.

http://www.faz.co.il/thread?rep=64020
הם יעשו את מה שעשו עד היום
אאא (יום שישי, 19/08/2005 שעה 0:09)

יקנו אותם ממדינות אחרות ע''י מלגות נדיבות,שכר גבוה ומכשור מדעי שין בשום מקום אחר.
ספרות,לא משנה איזה,מעודדת הפשטה ודמיון.זה כל מה שצריך כדי לקדם קיום מדענים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=64025
חלק ניכר מהבעיות יצר המדע
אאא (יום שישי, 19/08/2005 שעה 0:18)

כמו הזדקנות האוכלוסיה.
מה שאנחנו צריכים יותר זה כללים מוסריים שיגבילו את המדע לתחומים שהוא אמור לעסוק בהם.
מדענים הם רק טכנוקרטים בעלי הכשרה ספציפית ואין לאפשר להם לקדם מחקרים בעלי השלכות ערכיות או מוסריות.
החברה צריכה להחליט מה רצוי לה ולתעל את המדע לכוונים הללו.
מה נתן למשל הטלפון הסלולרי לאדם? או ההפלה? או הגרעין?

http://www.faz.co.il/thread?rep=64027
חלק ניכר מהבעיות יצר המדע
יובל רבינוביץ (יום שישי, 19/08/2005 שעה 0:25)
בתשובה לאאא

הממ... שאלות קשות. בוא ננסה:

מה נתן הטלפון הסלולרי לאדם? אולי חופש וביטחון. הידיעה שבכל רגע נתון, בכל מקום שתהיה, תוכל להזעיק עזרה, לברר היכן נמצאים יקיריך, לשוחח עם חבריך או סתם להעמיק את המארג החברתי שלך.

הפלה? הימנעות מלידת ילדים בעלי מום, למשל.

הגרעין? שום דבר, רק סיים את המלחמה האיומה ביותר בתולדות האנושות ומספק חשמל לחלק ניכר מתושבי מדינות המערב.

אם תרצה אפשר יהיה לדבר על המצאות מיותרות נוספות, כמו קוצבי לב, טלויזיות, מחשבים, חקלאות ואנטיביוטיקה. רק תגיד.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.