מגבלה תקציבית וסל התרופות | |||||||
עגל הזהב / דוד סיון ויובל רבינוביץ (יום שלישי, 12/04/2005 שעה 15:00) | |||||||
|
|||||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=58041 | |
אני לא ממש מומחה לנושא אבל... | |
עמיש (יום שלישי, 12/04/2005 שעה 15:29) | |
קשה להסיק מתוך העובדה שנמצא רוב לתקציב כי הציבור תומך בסעיף כזה או אחר. מה שכן ברור הוא כי ממשלות ישראל בעשרים השנים האחרונות הפרו את המחויבות שהמדינה לקחה על עצמה עם חיקוק חוק הבריאות הממלכתי, דהיינו לעדכן את סל הבריאות על פי מדד קבוע ויציב. ועתה ככל הנראה הגיעו מים עד נפש. דבר נוסף שברור (למרות שקשה להוכיח אותו) הוא כי במאבקים הנוגעים לסל הבריאות יש מעורבות של אינטרסנטים. ודאי כי חברות לתרופות מעורבות בכך באופן מסיבי ויתכן כי גם גורמים נוספים. אני מעז לשער כי מעורב בכך גם כסף העובר מיד ליד. קראתי בעתון כי לא נעשית כמעט עבודה בנושא הוצאת תרופות וטיפולים מיושנים מן הסל. הדוגמה שהובאה היא ההקצבה לניתוחי אולקוס שכמעט ועברו מן העולם ויתכן כי יש דוגמאות נוספות. הבעיה הערכית המוצגת כאן - עד כמה חייבת החברה לתמוך בפרטיה - היא בעיה קשה ומורכבת. מה שברור לי הוא כי חברה חייבת למתוח את משאביה ככל שרק ניתן במקרים מהסוג הזה. האפליה בין עניים לעשירים היא בלתי נמנעת אך יש להתאמץ מאד להקטין אותה ככל שניתן במצבים של חיים ומוות, גם אם החיים המובטחים הם קצרים (בממוצע...). בעיקר מדובר בחברה כמו בישראל. מדינת ישראל היא מדינה תובענית הדורשת מרוב אזרחיה מידה גדולה של הזדהות והקרבה לנוכח האתגרים והסיכונים עמם היא מתמודדת כבר עשרות שנים. הפירוק של האחריות הציבורית בכל המסגרות מביא עמו גם השתמטות של הפרטים ממילוי חובות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58049 | |
לא מדובר ברוב חד פעמי | |
דוד סיון (יום שלישי, 12/04/2005 שעה 16:07) בתשובה לעמיש | |
למיטב זכרוני בעשור האחרון קיימת מדיניות לצמצם את גודלה של הממשלה ותקציבה. יש גם החלטות בנדון במיוחד מאז ששרון ראש הממשלה. זאת הכוונה במאמר. גם נאמר שם שהמאבק על סל התרופות מראה שזה לא בדיוק ברור לכל תומכי הממשלה (הרוב...). אם ישנה החלטה על גידול על פי מדד קבוע ויציב כאשר מסגרת התקציב כולה אמורה לקטון בהתאם להחלטות הרי שצריך להחליט היכן (באיזה נושא) מקטינים את התקציב. מקור אחר לגידול קבוע יכול להיות הוצאת סעיפים שאינם רלוונטיים מסל התרופות (אולקוס למשל....). | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58048 | |
האם המצב חמור יותר? | |
רמי נוי (יום שלישי, 12/04/2005 שעה 16:06) | |
יש הטוענים כי חברת גנטק מנצלת את מצוקת החולים והפוליטיקה העולמית כדי לגרוף לעצמה רווחי עתק בלתי מוצדקים לתרופה שהיא כמעט בלתי אפקטיבית לחלוטין. יש הטוענים אפילו שמדובר בשחיתות. מול זעקת חולה סרטן - מי יעמוד? מי יעז לאמר לו שהתרופה אפקטיבית בערך כמו פלצבו? קראו נא את המאמר הרצ''ב והביעו את דעתכם | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58055 | |
האם המצב חמור יותר? | |
סתם אחד (יום שלישי, 12/04/2005 שעה 20:53) בתשובה לרמי נוי | |
לא צריך להגזים לצד השני במיוחד כאשר המבקר של האווסטין נשמע כמו אינטרסנט של רפואה טבעונית. יחד עם זאת צריך לזכור שיש גם טבעונות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58057 | |
האם המצב חמור יותר? | |
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 12/04/2005 שעה 21:00) בתשובה לסתם אחד | |
יש גם גבינה צהובה ולא רק טבעונות. מה הקשר? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58064 | |
המאמר הוא מקדם מכירות אגרסיבי של ''תרופות'' טבעוניות | |
דוד סיון (יום רביעי, 13/04/2005 שעה 7:08) בתשובה לרמי נוי | |
הוא גם לא ''מחדש'' לעומת מה שכתוב על האווסטין במאמר. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58159 | |
האם המצב חמור יותר? | |
שמעון מנדס (שבת, 16/04/2005 שעה 11:16) בתשובה לרמי נוי | |
רמי, המאמר הזה מזכיר לי את הרופא האמיתי (מבין השניים) בספר ''The Last Angry Man'' . הספר מלווה שני צעירים שלמדו רפואה יחד באותו מחזור. הבחור העני היה המוצלח מבין השניים. במשך כל שנות למודיהם, תמיד הבחור העשיר היה נעזר בבחור העני. כאשר סיימו השניים את למודיהם, העשיר פתח קליניקה במנהטן, והעני הלך לעזור לאנשים מן המעמד שלו, ופתח מרפאה בהארלם. שמעו של הרופא מהארלם יצא ברחבי ארה''ב, וחברה לייצור תרופות הזמינה אותו לתכנית טלביזיה, כדי שהוא ישבח את מוצריה. ואז להפתעת כולם זורק הרופא פצצה הצהרתית: החברות המייצרות תרופות יש להן ענין רק בכסף. הן ממציאות תרופות למחלות שלא קיימות. כנראה שהמצב לא השתנה בארבעים השנים האחרונות - או לחילופין אולי - נעשה גרוע יותר. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58161 | |
שמעון, עם יד על הלב | |
דוד סיון (שבת, 16/04/2005 שעה 12:17) בתשובה לשמעון מנדס | |
שמעת על חברות עסקיות אחרות של מעמידות את ההכנסה בראש סולם העדיפויות? האם אתה מכיר עובדים שההכנסה האישית היא לא בראש הדאגות שלהם? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58163 | |
שמעון, עם יד על הלב | |
שמעון מנדס (שבת, 16/04/2005 שעה 15:54) בתשובה לדוד סיון | |
דוד, כולנו יודעים שכל גוף עסקי שואף להגדיל את רווחיו. אנחנו גם יודעים, שעל מנת לשפר את מצב הרווחים, יש לשפר גם את המוצר. כל גוף עסקי גם יודע שיצור מוצר פגום יפגע במוניטין העסקי שלו - דבר שיביא בהכרח לצמצום הרווחים ו/או גם הפסדים. לחברות המייצרות תרופות, שכל תרופה שלהן נבדקת היטב היטב על ידי גורם מוסמך ובלתי תלוי, אסור שיקרה כדבר הזה. אלא אם כן מישהו ב-FDA קשר עם החברה קשר. לפני כחמישים שנה קראתי בירחון לענייני חברה וכלכלה - אתה אולי תזכור את שמו, היה לו פורמט של פוקט-בוק - על יזם אמריקני שיצא עם מוצר חדש, ''מים מזוקקים'' המאריכים את חיי המצבר של המכונית. היזם העניק למים שלו גוון תכלת בהיר (כדי שלא ייראו מים רגילים), ושיווק את המים בבקבוק של ליטר, ומכר אותו בדולר. בתוך שלושה חדשים הוא מכר למעלה ממליון בקבוקים. ויום אחד כימאי אמריקני החליט לבדוק את המוצר והוא גילה שמדובר במים רגילים. קיצורו של דבר הענין הובא לערכאות משפטיות, ושם התגלה שמדובר במים מזוקקים רגילים. האיש קבל קנס קטן על תעלול פרסומי לא מדוייק. אבל תסכים אתי שאין דומה ה''פלצבו'' של המים ל''פלצבו'' של התרופה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58166 | |
שמעון, לפעמים אני מסכים | |
דוד סיון (שבת, 16/04/2005 שעה 18:44) בתשובה לשמעון מנדס | |
אפילו נביא היוזמה החופשית (אדם סמית) וממשיכי דרכו לא חשבו שצריך לבטל את רשויות החוק כגוף ציבורי. בתוך כך התפקיד של אוכפי החוק הוא חשוב, גם כדי לסכל את הניסיונות למכור מים רגילים כמשהו אחר או פלצבו. מצד אחד יש במקרים כאלו בעיה עם חופש המסחר וחופש הביטוי שהם ערכים חשובים. אבל מצד שני יש כאן גם עסק עם הונאה. ברור שמקרים שקשורים בבריאות נראים יותר חמורים אבל צריך לבדוק כל מקרה לגופו. ה-FDA הוא גוף ציבורי ולכן מעורבים בעבודתו שיקולים פוליטיים. מכאן שבסופו של דבר, העבודה מול ה-FDA מערבת עיסוק בפוליטיקה ויחסי אנוש. האמירה שחברות תרופות ''... ממציאות תרופות למחלות שלא קיימות'' או פלצבו היא קצת מרחיקת לכת בעיני. עוד יותר קשה לי לחשוב על האווסטין במושגים הללו כאשר ברור שישנם אנשים שמוכנים לשלם עבור התרופה מכספם למרות שהיא רק מאריכת חיים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58058 | |
היה כסף | |
אופק , (יום שלישי, 12/04/2005 שעה 21:14) | |
לפני מספר שנים המעביד שילם כ2% מהשכר כמס מקביל, המס הזה הועבר למערכת הבריאות בעיקר להחזקה בתי חולים ולתשלום ביטוח אישפוז. המס הזה בוטל כדי להקטין עלות העבודה ולהוסיף מקומות עבודה למשק, הביטול לא הוסיף מקומות עבודה רק הוסיף רווח לכיסי המעבידים. אין סיבה שהמעבידים לא ישתתפו בעלות הטיפול הרפואי, הרי גם הם מרוויחים מבריאות טובה יותר של עובדיהם, בחוק נכתב כי חלק מימון ביטוח בריאות יהיה של המעבידים, הממשלה ויתרה למעבידים על המימון, אז לפחות שתשלם את חלקם שנגרע מהמימון. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58060 | |
המס המקביל | |
סתם אחד (יום שלישי, 12/04/2005 שעה 21:23) בתשובה לאופק , | |
בעיקרון אתה צודק אלא שהמס הזה היה יותר גבוה. המס הזה בוטל תוך מספר שנים מאז כניסתו לתוקף של חוק ביטוח בריאות ממלכתי בתאריך 1.1.1995. בשלבי ההעלמתו הוא עמד על 2% בערך. אפשר לקרוא על כך בקישור הבא: http://www.faz.co.il/story_2741. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58065 | |
יש עכשיו חידוש חדש!!! | |
רמי נוי (יום רביעי, 13/04/2005 שעה 11:56) | |
חברת ג'נטק טוענת כי תרופת האווסטין מאריכה בחודשיים (חודשיים!!!) את תוחלת החיים של חולי סרטן הראות שעד כה לא נמצא מזור למחלתם ( גם האווסטין לא אבל הוא מאריך על פי טענת המפתח את תוחלת החיים בחודשיים.) עלות הטיפול באווסטין היא 4000 דולר לטיפולף כ 100000 דולר לשנה. בארה''ב מתגלים 170000 מקרים חדשים של סרטן ריאות לשנה. אם , נגיד 100000 מהם יטלו את התרופה במשך חצי שנה, מדובר בהכנסה של 5 ביליון דולר לחברת התרופות. הוצאות פיתוח התרופה שבהן מתרצת חברת ג'נטק את תג המחיר, היו 800 מיליון דולר. תארו לעצמכם כמה מקרי סרטן ריאות ניתן למנוע על ידי הוצאה של 5 ביליון דולר על מניעה או על גילוי מוקדם של המחלה הנוראה הזו. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58066 | |
למה להגזים? | |
דוד סיון (יום רביעי, 13/04/2005 שעה 15:17) בתשובה לרמי נוי | |
4,000 כפול 12 = 48,000 דולר 48,000 כפול 50,000 = 2.4 מיליארד כאשר לוקחים בחשבון את ההשקעות במו''פ ובתהליכי ייצור וגם את הוצאות הייצור השוטפות הסיפור שלך על 5 מיליארד לפעולות מניעה הוא בלון מאד נפוח. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58068 | |
למה להגזים? | |
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 13/04/2005 שעה 16:26) בתשובה לדוד סיון | |
נו, אז אתה הכפלת ב-50,000 חולים והוא ב-100,000. לכן הוא הגיע ל-5 מיליארד. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58070 | |
לא בדיוק | |
דוד סיון (יום רביעי, 13/04/2005 שעה 18:46) בתשובה ליובל רבינוביץ | |
הבסיס של החישוב שעשיתי הן ההנחות של רמי. הוא הניח ש-100,000 יקחו את התרופה במשך חצי שנה. לכן ההכפלה ב-50,000 או ב-100,000 מחולק בשנים היא הפעולה שצריך לעשות כדי להגיא להכנסה השנתית. התוצאה היא כפי שכתבתי בהודעה הקודמת.......... | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58072 | |
לא בדיוק | |
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 13/04/2005 שעה 20:05) בתשובה לדוד סיון | |
צודק, תודה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58157 | |
חדשות על האווסטין | |
דוד סיון (שבת, 16/04/2005 שעה 10:24) בתשובה ליובל רבינוביץ | |
ממצאים חדשים מראים שהתרופה מאריכה חיי חולים של סרטן השד. יש גם הערכה של תוספת ההכנסות שאנליסטים צופים. כפי שניתן לראות צפי ההכנסות שעשיתי על פי ההנחות של רמי נוי, די דומה. Several Wall Street analysts on Friday increased their sales forecasts for Avastin, which many now believe will soon surpass $2 billion in annual sales. JP Morgan Securities Inc., for instance, raised its sales estimates of the drug to $1.6 billion from previous forecasts of $1.3 billion for 2006. It said it expects sales to reach $2.6 billion by 2007 (http://biz.yahoo.com/ap/050415/genentech_avastin.htm...). | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58153 | |
שאלה לדוד סיון | |
שמעון מנדס (יום שישי, 15/04/2005 שעה 23:13) | |
בחוק הביטוח לבריאות ממלכתית, המקורי, לאוצר לא היתה שום נגיעה בכספי הביטוח. מסתבר שהיו רזרבות כספיות בקופת הביטוח הרפואי, שפקידי האוצר לטשו אליהם את עינם; ואז כאשר התחילו המשחקים של ''חוק ההסדרים'', האוצר שם יד על כספי הביטוח הרפואי - מקצה את מה שמקצה, ואת היתר הוא לוקח אליו לצרכים אחרים. האם להערכתך, כאשר מפלגת העבודה תשוב לשלטון, האם חיים רמון יחזיר את המצב לקדמותו ? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58156 | |
חיים רמון כבר מנסה | |
דוד סיון (שבת, 16/04/2005 שעה 10:11) בתשובה לשמעון מנדס | |
בשנה האחרונה (מיולי 2004) הוא כבר ניסה פעמיים ללא הצלחה להחזיר את המצב לקדמותו (לפי רוח החוק המקורי). הפעם האחרונה היתה לפני מספר שבועות. במאמר שלי, ''שקיפות וגמישות מקורות מימון''(http://www.faz.co.il/story_2741), כתבתי קצת על הפעילות הזאת של רמון. קצת יותר קשה לי לנבא מה יקרה אם מפלגת העבודה תחזור לשלטון. ראשית יתכן שאם רמון ימונה לשר (לא במשרד הבריאות) הוא לא יעסוק בכך. שנית, יתכן וקיימת אפשרות שיש התנגדות לתיקון הזה גם במפלגת העבודה. ----- לדעתי המחלה טמונה במהות התהליך ההצבעות על חוק ההסדרים שמאפשר ל''מומחים'' להכניס שינויים בחוקים חשובים ללא דיון רציני. הרי במהלך של מספר ימים, אולי פחות, חברי הכנסת (המצביעים) צריכים לברר מאות אם לא אלפי סעיפים. כמובן שאין להם זמן לכך. מצד שני מביא החוק ''המומחים'' מהאוצר (כולל השר) הם שכתבו את החוק על פני זמן יודעים ומכירים את כל ''הטריקים'' והעיזים שהם הכניסו לחוק ההסדרים. להערכתי הסיכוי שהחוק הזה ידולל הוא קטן. 1. הוא נוח לקואליציה. 2. נוח לעובדי המדינה שמעורבים בתהליך (בצורה הזאת מספיק להם לשכנע את שר האוצר, ולפעמים אפילו לא זה). | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58180 | |
היו שנים בהן כספי הביטוח הרפואי | |
רמי נוי (יום ראשון, 17/04/2005 שעה 13:52) בתשובה לשמעון מנדס | |
שלקח אליו האוצר היו גבוהים מתקציב הבריאות, ובמילים אחרות, האוצר כדרכו עשק את הציבור והונה אותו. מה המצב כיום ידוע למחברים? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58183 | |
הנה תזכורת על מה שקרה | |
דוד סיון (יום ראשון, 17/04/2005 שעה 16:06) בתשובה לרמי נוי | |
אחת המטרות של חוק ביטוח בריאות היתה להבטיח מקור מימון קבוע למערכת הבריאות ובכך להקטין את התלות בהחלטות תקציביות. אלא שבמהלך השנתיים הראשונות מאז שנכס חוק ביטוח בריאות לתוקפו בוטל למעשה המס המקביל. ''כך נעלם מחוק ביטוח בריאות ממלכתי מקור מימון בהיקף של כ-50% מסך הגביה של מיסי הבריאות'' (http://www.faz.co.il/story_2741). כך שבדלת האחורית החזירו את התלות בהתדיינות השנתית עם האוצר ופגו ברוח החוק עוד בראשית הדרך. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58167 | |
אין כסף | |
אופק (שבת, 16/04/2005 שעה 20:31) | |
איזו הפרטה נחמדה. אין כסף לסל תרופות.בטוח שהפרטה תתן מענה לכל, הנמלים בדרך להפרטה. כבר יש 3 הנהלות במקום אחת, כבר יש מכוניות פאר מעל 200000 ש''ח כל אחת למנכלים, מעניין כמה הנהלות והוצאות יהיו בזמן הפרטת בתי זיקוק והפרטת חברת חשמל. מי אמר שאין כסף? מי אמר שההפרטה יעילה וחוסכת כסף ללקוחות? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=58173 | |
גבינה צהובה | |
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 17/04/2005 שעה 1:18) בתשובה לאופק | |
יש קשר בין המאמר לבין מה שאתה אומר? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=59110 | |
אפילו תרופה שכלולה בסלהבריאות צריך לדעת לדרוש | |
דוד סיון (יום רביעי, 18/05/2005 שעה 15:00) | |
חולים רבים לא מודעים לזכויותיהם, ומתקשים לדרוש מקופות החולים גם טיפולים שכלולים בסל הבריאות. מוקד זכויות הבריאות מסייע למבוטחים הנבוכים (http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...). | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=59543 | |
חשבון פשוט? | |
עוזי ו. (יום ראשון, 29/05/2005 שעה 10:01) | |
אם האווסטין עולה 20,000 ש''ח לחודש ו''תוחלת החיים של המטופלים מ-15.6 חודשים בממוצע ל-20.3 בממוצע, הארכה של 4.7 חודשים'', אז היא לא עולה 94,000 ל-4.7 חודשים, אלא 406,000 ש''ח לאותו זמן, האין זאת? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=59547 | |
ובכן זה לא חשבון פשוט? | |
דוד סיון (יום ראשון, 29/05/2005 שעה 13:19) בתשובה לעוזי ו. | |
מסתבר שבדרך כלל מתחילים עם תרופות אחרות. אז לכן לא מדובר בכל התקופה של המחלה אלא בערך כ-10 חודשים בממוצע לחולה. לכן מדובר בכ- 200,000 ש''ח לחולה. | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |