מעמדה של האמת המשפטית | |||||
אברהם בן-עזרא (יום רביעי, 29/09/2004 שעה 16:44) | |||||
|
|||||
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52629 | |
כשאומרים לעשות משפט אמת וצדק | |
מנשה אבי-חן (יום רביעי, 29/09/2004 שעה 17:25) | |
מתכוונים לשלושה דברים שונים. אין תמיד חפיפה בינהם. משפט הוא תהליך של הכרעה בין הצדדים באופן מוסכם ומושכל. לא תמיד ההכרעה הזו צמודה ל'אמת' או ל'צדק', אלא נשענת על תמונת המצב שמצטיירת אצל בית המשפט לאחר שהצדדים 'שיחקו לפניו'. ישנם כללי משחק קפדניים, והשחקן הטוב והממולח סיכוייו גדולים לגבור על האחר, במקרים מסויימיםץ | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52644 | |
כשאומרים לעשות משפט אמת וצדק | |
אב''ע (יום חמישי, 30/09/2004 שעה 18:15) בתשובה למנשה אבי-חן | |
המצב הרבה יותר גרוע ממה שאתה מתאר - השיטה המשפטית לא חותרת בהכרח לאמת העובדתית, וכאן מקור העיוותים. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52704 | |
הוא אשר אמרתי..... | |
אלי עזר (שבת, 02/10/2004 שעה 8:17) בתשובה לאב''ע | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52632 | |
חבל שלא קראתי את המאמר שלך קודם | |
דוד סיון (יום רביעי, 29/09/2004 שעה 21:32) | |
לפני מספר שנים נפלתי בעצמי לבור הפרוצדורלי אותו תיארת. היו בידי תמונות כדי שצילם העד שיכלו להראות שהוא לא דובר אמת. אבל איחרתי להציגן. כאשר תפסתי זאת ביקשתי להציגן והשופט בעצמו היסה אותי ובסופו של דבר נחרץ גורלי. מחד לא רציתי שהתמונות ילכו לאיבוד בנבכי התיק. מצד שני איחרתי את הרגע המתאים להציגן. מי שהרוויח מכל זה היה הנתבע בעזרת העד שלו שילמתי את הכסף עבור עבודה שעשה לתיקון הנזק שהנתבע עשה. אם הייתי קורא את המאמר לפני כן זה ודאי היה נמנע. בכל מקרה תודה על האינפורמציה. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52642 | |
היכל המשפט אינו בהכרח היכל הצדק | |
עידן סובול (יום חמישי, 30/09/2004 שעה 13:07) | |
לא פעם נוטה שופט, מסיבות השמורות עימו, לאחד הצדדים ומתנכל לצד השני; מאפשר לצד אחד לחקור עֵד עַד צאת נשמתו ומאלץ את הצד השני לקצר, ולא פעם עושה זאת באופן בוטה ביותר וללא כל הצדקה הנראית אפילו לעין המקצועית. התסכולים המתוארים במאמר ''מעמדה של האמת המשפטית'' אינם תסכולים בעלמא; מערכת המשפט מייצרת אותם לעתים בשגגה ולעתים בזדון מידי יום ביומו. כאשר המדינה או גוף משפטי רב השפעה מעורבים במשפט, כתובעים או כנתבעים - הסיבות השמורות עם השופט עשויות או עלולות (תלוי בצד) להיראות אפילו לעין הבלתי-מזויינת, ביחוד אם מדובר בשופט בינוני אך אמביציוזי אשר פסיקה שלו לטובת המדינה או הגוף המשפטי רב-ההשפעה עשויה להביא לקידומו במעלות מערכת השפיטה; לצערנו, ולעתים אף לאסוננו, הכלל לפיו ''הכלבים נובחים והשיירה עוברת'' הוכיח ומוכיח את עצמו גם כאן, ורק לאחרונה התוודענו לכמה מקרים כאלה, שחלקם היו מחטפים גלויים וחסרי בושה. אגב, איזה לקח לוּמדו או למדו השופטים שדנו למאסרים ממושכים את מי שכונו ''כנופיית מע''צ'', אשר זוכו לבסוף אחרי עינויי-רוח וגוף ממושכים - ולא בזכות הארה שקרנה פיתאום ממצחה של מערכת המשפט, אלא משום שנתגלו באקראי כל מיני פיברוקים, זיופים, בידויים ועיוותים במערך התביעה וכשלים קטלניים בשיקול דעתם של השופטים, שאפילו תלמידי מכינה למשפטים יכלו לעלות עליהם, אילו ניתנה להם הזדמנות לנהל את המשפט. ויש לקוות גם כי לא שכחנו עדיין גם את פרשת נפסאו ופרשות דומות לה מהעת האחרונה, לפחות מהתקופה האחרונה. לא תמיד מנטרלים מזג-שיפוטי ומקצועיות משפטית סבירה את האמביציות המַקְבּתיוֹת של שופט זה או אחר, פרקליט זה או אחר או אפילו חוקר זה או אחר; די אם נתוודע למספר המקרים הזעום ביותר שבו הודתה המשטרה מיוזמתה בטעותה, שבו היכה פרקליט מרצונו הטוב והחופשי על חטא של תפירת תיק או העלמת מסמכים, ומעל כל אלה - שבו פסל את עצמו שופט מלשבת בדין, למרות שנתבקש לעשות זאת ולמרות שהייתה לו לפחות סיבה טובה אחת בולטת לעין להיענות לבקשה, מעבר לסיבות סמויות השמורה עימו ועם גורם שהיה כדאי לאותו שופט לחפוץ ביקרו. ואשר לעֵד מומחה או לעד בכלל: לא מכבר ראינו כיצד פרקליט/ה קשוח/ה נמסים כבדיל על דוכן העדים בשעה שהם עצמם נחשדים שסרחו והופכים לנחקרים; מה שאינו מבטיח כמובן שתצא מכך לאור איזושהי אמת צרופה או שיופק מכך לקח כלשהו לגבי מעמדה של האמת המשפטית. אילו היה בית המשפט מעוניין בצדק - הוא היה דורש בצדק לכנותו ''בית הצדק'' והיה נזהר לעשות צדק ולא רק משפט, שלעתים, כפי שכולנו יודעים (אם איננו תמימים מדי עדיין) - הוא היפוכו הגמור של הצדק; לא פעם דרוש ממון עצום ורב כדי לזכות בדין ומי שאין ממון כזה מצוי תחת ידו, יכול לצעוק חי וקיים ולהשמיע זעקות שבר השכם והערב ודבר לא יושיעו מידיה של המערכת המשפטית זוללת הכבוד והממון, גם אם הוא טלית שכולה תכלת, כשם שדבר לא יעזור לחסר אמצעים שוועדת סל הבריאות החליטה לא לזכות אותו בתרופה חיונית כלשהי, גם אם חייו תלויים בה. ומאחר שלא פעם עוסקת המערכת המשפטית בדיני נפשות ממש, לא מצאתי טוב מאשר לקצר ולסיים בתזכורת חיונית מדבריו של אחד מראשוני המשפטנים בישראל, עו''ד צבי דוידין, ז''ל : ''יש מחילה על שגגה בדין - אין כפרה על עיוות דין בזדון''. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52646 | |
אמת וצדק יוק | |
לוי (יום חמישי, 30/09/2004 שעה 19:22) | |
המשפט המודרני ויתר על התירה לאמת ולצדק . במקומם הוא חותר להגשמת החוק אותו הוא מפרש לפי הדעות הקדומות האישיות של השופט המסוים . כל עורך דין מתחיל יסביר לך שהעובדות הרבה פחות חשובות מהנהלים והפרוצדורות . הבזיון הקולוסלי הם עיסקות הטיעון בהם הנידון מודה בעברות שלא עשה ובמקרים רבים מעיון קל בנסיבות ברור כשמש שלא יכול היה לבצע אותם . ההודאה במקרים רבים באה כדי לחסוך בהוצאות . התביעה המושחתת היודעת שהנידון לחוץ מבחינה כספית משיגה בדרך זו הרשעה . | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=52710 | |
המשפט בישראל | |
אלי (שבת, 02/10/2004 שעה 12:43) | |
לא מיועד להשגת צדק או לחתירה לאמת.הוא אפילו לא מתיימר. מטרתו האחת והבלעדית היא שימור כוחה של אוליגרכיה מסויימת. | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |