פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_2068

שלושה גנרלים וקדוש אחד
אורי אבנרי (יום ראשון, 28/03/2004 שעה 6:39)


שלושה גנרלים וקדוש אחד


אורי אבנרי




500 אנשי חמאס ישבו מולי, בעלי זקנים שחורים ולבנים, שייח'ים נשואי-פנים וגם אנשים צעירים. בירכתי הבמה היו שורות אחדות של נשים. עמדתי על הבמה ודיברתי אליהם בעברית, כשעל חולצתי הדגלים המשולבים של ישראל ופלסטין.

כפי שסיפרתי לא פעם, זה קרה כך: בסוף 1992 גירש ראש-הממשלה החדש, יצחק רבין, 415 פעילים איסלאמיים – רובם אנשי חמאס – לגבול לבנון. כמחאה על כך הקמנו אוהלי-מחאה מול משרד ראש-הממשלה בירושלים. בילינו שם 45 ימים ולילות, פעילי-שלום ישראליים (שהקימו אחר-כך את ''גוש שלום'') וערבים אזרחי-ישראל, רובם חברי התנועה האיסלאמית. ברוב הזמן שרר שם קור עז, ובמשך כמה ימים היו אוהלינו מכוסים בשלג. ניצלנו את הזמן לוויכוחים, למדנו משהו על האיסלאם ולימדנו משהו על היהדות.

המגורשים עצמם שהו במשך שנה בשטח הגבעות, בין צבאות ישראל ולבנון. העולם כולו עקב אחרי יסוריהם. בתום הזמן הורשו לחזור, וראשי החמאס בעזה ערכו להם קבלת-פנים חגיגית באולם הגדול ביותר בעיר. הם הזמינו גם את הישראלים אשר מחו על הגירוש. התבקשתי לשאת דברים. דיברתי על השלום. בהפסקה הזמינו אותנו לסעוד בחברתם, והתרשמתי מהיחס הלבבי של מאות הנוכחים.

אין ספק שגם השייח' אחמד יאסין ודובר המגורשים, עבד-אל-עזיז אל-רנתיסי, היו נוכחים בחגיגה, אלמלא היו בכלא.

אני מזכיר אירוע זה כדי לציין שתמונת חמאס כאויבת מושבעת של כל שלום ופשרה אינה מדויקת. אמנם עברו מאז 10 שנים, ונשפך בינתיים הרבה דם בפיגועים וב''חיסולים''. אך גם עכשיו התמונה מורכבת הרבה מכפי שנראה.

יש בחמאס מגמות שונות. הגרעין האידיאולוגי הקשה אכן שולל כל פשרה ושלום עם ישראל, הנתפסת כנטע זר בפלסטין, שהיא, על פי ההלכה האיסלאמית, וקף (הקדש) מוסלמי. אך רבים מאוהדי חמאס אינם רואים בארגון מסגרת אידיאולוגית אלא מכשיר למאבק בישראל, לשם השגת מטרות יותר מציאותיות.

השייח' יאסין עצמו הצהיר לפני כמה חודשים בעיתון גרמני שהמאבק יסתיים עם הקמת המדינה הפלסטינית בגבול 1967. לא מכבר הציע הודנה לשלושים שנה. (זה די מזכיר את הצעתו של אריאל שרון, שישראל תיסוג מעזה ומחלק של הגדה המערבית, במסגרת הסדר זמני שיימשך 20 שנה.)

לכן, רצח השייח' לא שירת שום מטרה חיובית. זה היה מעשה איוולת.

שלושת הגנרלים המנהלים למעשה את ישראל – אריאל שרון, שאול מופז ומשה יעלון – טוענים שאמנם ''בטווח הקצר'' הרצח יגביר את הפיגועים, אבל ''בטווח הרחוק'' זה יעזור ''להביס את הטרור''. הם נזהרים מאוד שלא להגדיר היכן נגמר ''הטווח הקצר'' ומתי מתחיל ''הטווח הארוך''. הגנרלים שלנו אינם מאמינים בלוחות-זמנים.

אני מרשה לעצמי לומר לשלושת האסטרטגים הדגולים האלה: שטויות במיץ עגבניות. ליתר דיוק: שטויות בדם.

הפעולה הזאת מסכנת את ביטחוננו האישי בטוח הקצר, והיא מסכנת את ביטחוננו הלאומי בטווח הארוך פי כמה וכמה.

בטווח הקצר היא הגבירה עוד יותר את המוטיבציה של אנשי החמאס לבצע פיגועים קשים. כל ישראלי מבין זאת ונזהר עכשיו שבעתיים. אבל התוצאות הסמויות חמורות הרבה יותר.

בלבם של מאות אלפי ילדים בשטחים הפלסטיניים ובארצות הערביות גרם הרצח לסערה של זעם ותאוות-נקם, יחד עם רגשות של תיסכול והשפלה מול פני חוסר-האונים של העולם הערבי. זה מצמיח לא רק אלפי מתאבדים פוטנציאליים חדשים בארץ, אלא גם רבבות מתנדבים לארגונים האיסלאמיים הקיצוניים ברחבי העולם הערבי. (אני יודע, מפני שאני הצטרפתי למחתרת בגיל 15, בנסיבות דומות.)

לשום מחתרת אין נשק יעיל יותר מאשר קדוש מעונה. די באזכור אברהם שטרן (''יאיר''), שנרצח על-ידי הבריטים בתל-אביב. דמו הצמיח את ארגון לח''י, שמילא כעבור ארבע שנים תפקיד-מפתח במאבק לגירוש הבריטים מהארץ.

אך מעמדו של יאיר לא הגיע לקרסולי המעמד של השייח' יאסין. האיש כאילו נולד למלא את תפקיד הקדוש: אישיות דתית, אדם משותק על כסא-גלגלים, מוגבל בגופו אך לא ברוחו, פעיל ששהה שנים בכלא, מנהיג שהתמיד במאבקו גם אחרי שבנס יצא חי מניסיון-התנקשות קודם, גיבור שנרצח באופן פחדני מהאוויר בצאתו מתפילה במיסגד. גם סופר גאון לא היה יכול להמציא דמות מתאימה יותר להערצת מיליארד המוסלמים, בדור הזה ובדורות הבאים.

רצח יאסין יגביר את האחדות בין הארגונים הפלסטיניים הלוחמים. גם כאן מתבקשת ההשוואה עם המחתרת העברית. בשלב מסוים של המאבק בבריטים, גברה התסיסה בקרב ארגון ההגנה (הפת''ח של אז). ההגנה (ובתוכה הפלמ''ח) נראתה בלתי-פעילה, בשעה שאנשי אצ''ל ולח''י הצטיירו כגיבורים, המבצעים פעולות מדהימות (ואכזריות). התסיסה הולידה בארגון ההגנה קבוצה שנקראה ''עם לוחם'', שהטיפה לשיתוף-פעולה בין כל המחתרות. כמה מאנשי ההגנה אף עברו ללח''י.

עכשיו זה קורה אצל הפלסטינים. הגבולות בין הארגונים הולכים ומטשטשים. אנשי פת''ח משתפים פעולה עם אנשי החמאס והג'יהאד, בניגוד להוראות המוסדות הלאומיים, מתוך גישה של ''הורגים אותנו ביחד, אז בואו נילחם ביחד.'' תופעה זו תגבר ותגביר את יעילות הפיגועים.

הפופולריות של חמאס בקרב הציבור מרקיעה שחקים, וכפועל-יוצא גוברת היכולת לבצע פיגועים. אין פירוש הדבר שהציבור מקבל את רעיון המדינה האיסלאמית, או שוויתר על השאיפה להקים מדינה פלסטינית לצד ישראל. גם בקרב החמאס עצמו יש רבים הדוגלים במטרות אלה. אבל האהדה ההמונית לפיגועים ולמפגעים משקפת את האמונה שהישראלים מבינים רק את שפת-הכוח, ושהנסיון מוכיח שבלי אלימות קיצונית לא יושג דבר וחצי-דבר.

למרבה הצער, אין שום הוכחה ממשית לכך שזוהי אמונה מוטעית. האמת היא שמעולם לא השיגו הפלסטינים דבר בלי אלימות, ולכן אין הרבה ערך לעצומות של אותם אישים פלסטיניים אהודים, הקוראים עכשיו להפסקת המאבק החמוש. אין בכוחם להצביע על שום דרך ממשית אחרת, שתשכנע את הציבור שלהם. ממשלתנו, לעומת זאת, מציגה זאת תמיד ובלי יוצא מהכלל כסימן של כניעה.

בטווח הארוך עוד יותר יש ברצח יאסין סכנה קיומית ממש. במשך חמישה דורות היה הסכסוך הישראלי-פלסטיני בעיקרו מאבק לאומי – התנגשות בין שתי תנועות לאומיות גדולות, שכל אחת מהן תבעה את הארץ לעצמה. סכסוך לאומי הוא ביסודו רציונלי, וניתן לפתור אותו בדרך של פשרה. זה יכול להיות קשה, אבל זה אפשרי. הסיוט שלנו היה תמיד שהמאבק הלאומי יהפוך למאבק דתי. כל דת טוענת לאמת מוחלטת, ובמאבקים דתיים אין פשרות.

הפיכת השייח' יאסין לקדוש מעונה מרחיקה עוד יותר את הסיכוי שישראל תגיע אי-פעם אל השלום והמנוחה, כשהיא מחוברת לשכנותיה ומשגשגת מבחינה כלכלית וחברתית. היא מגבירה את הסכנה שהדורות הבאים של ערבים ומוסלמים יראו בה נטע זר, שהושתל בכוח במרחב הזה, ושחובת כל מוסלמי הגון, ממרוקו ועד אינדונסיה, היא לפעול לעקירתו.

הבנות כאלו רחוקות מיכולת-התפיסה של משולש-הדמים שלנו. שרון, מופז, יעלון ודומיהם אינם מבינים דבר מלבד הפעלת כוח גס בשרות לאומנות צרה. השלום אינו קוסם להם, והפשרה היא מילה גסה לדידם. ברור לגמרי שנוח להם יותר שבראש העם הפלסטיני יעמדו לוחמי-דת קנאים מאשר איש-פשרות כמו יאסר ערפאת.







http://www.faz.co.il/thread?rep=43432
אבנרי, אתה שוב משתמש בדמגודיה
חזי (יום ראשון, 28/03/2004 שעה 7:46)

זה שיש בארגון החמס גם ערבים פחות קיצונים, אינו מעלה ואינו מוריד.
מה שחשוב, מה ההנהגה אומרת.

כתבתה:
''לא מכבר הציע הודנה לשלושים שנה. (זה די מזכיר את הצעתו של אריאל שרון, שישראל תיסוג מעזה ומחלק של הגדה המערבית, במסגרת הסדר זמני שיימשך 20 שנה.)

רק שכחתה לכתוב, שהוא היתנה את ''ההודנה'' בנסיגת ישראל לקוי 67.

זה אומר לכה מה התכלית ??? אני אגיד לכה: חיסול בשלבים...

http://www.faz.co.il/thread?rep=43433
''איש-הפשרות'' מממן פעילים צבאיים של פתח
סתם אחד (יום ראשון, 28/03/2004 שעה 8:53)


http://www.faz.co.il/thread?rep=43435
הפתרונים
דב מאיר (יום ראשון, 28/03/2004 שעה 13:45)
בתשובה לסתם אחד

אין שום צפי לפתרון של פשרה. לכן הפתרונים הבאים בחשבון הינם:
א.המשכת הקזת הדם ההדדית עוד ועוד לזמן בלתי מוגבל.
ב.עזיבת היהודים את ארץ ישראל.
ג. עזיבת הערבים את ארץ ישראל.

בחר מה שנראה לך יותר טוב.
זכור המרחם על האכזרים סופו שמתאכזר הוא לרחמנים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43437
שלום, אורי דמגוגי
בננה ספליט (יום ראשון, 28/03/2004 שעה 14:57)

אז ישבת עם 500 פלאי עולם ודיברתם כה וכה, ומה יצא? טרור גועלי.
אז הזמינו אותך ללחך פינכה והתרצת להם, זה מעיד רק עליך, שאתה אוכל את הלוקשים שלהם.

אין מגמות שונותבחמאס, כולם שם רוצים את חיסולה של ישראל. המגמות עליהן אתה מדבר הן מגמות בטקטיקה למימוש מטרתם הלאומית - יש כאלה שלא מוותרים על עקרון ההשמדה ומצהירים עליו מעת לעת (גם על רקע מאבקים פנימיים) ויש כאלה שטוענים שצריכים לקדם את המטרה באמצעות הידברות ביניים שתיתן לפלסטינים הישגים במשא ומתן. הטרור ימשיך את הדרך הנותרת.

אין ספק שדבריך הם שטויות במיץ עגבניות. ליתר דיוק: שטויות בדם.

כדי שהחמאס יצליח יותר מאשר הוא הצליח עד כה הוא לא צריך יותר מוטיבציה. כבר יש לו אותה במינון גבוה, גם ללא חיסול יאסין הנכה. מה שהם צריכים בנוסף למוטיבציה היא יכולת, יכולת מבצעית להוציא פיגועים לפועל. ועל כן תוכנית החיסולים של שרון-מופז-יעלון עובדת על הרשימה הזו.

ה,רצח' לא גרם לזעזוע גדול בעולם הערבי, ואפילו לא בעולם הפלסטיני. מאות חנויות פתחו דלתן בחצי מרווח כדי להמשיך את העסקים כרגיל ויחד עם זאת להצניע את פריקת העול. מתנדבים יש גם ככה לטרור האסלאמי. חיסול בנבל לא מוסיף ולא גורע.

ד.א. אם אתה גאה לציין שהתנדבת ללח''י בגיל 15 (בדומה לנער פלסטיני), אז תגיד לנו למה לא ביצעת איזה פיצוץ עצמי לדעת על חייל בריטי או איש כנופיות ערבי?
למה אתה קורא לחיסולו של הנבל מן האויר '' גיבור שנרצח באופן פחדני מהאוויר בצאתו מתפילה במיסגד.'' איזה מן גיבור היה הנבל ששלח אנשים, נשים וילדים להתאבד עחל ילדינו? היכן כאן הגבורה. רק למי שיש ילדים מבין את דיברי שיפלותך!

ומה האופן הפחדני לפגוע בו מן האויר? האין לנו הזכות לפגוע בו לפי יכולותינו? חייבים להכניס פנימה ג'יימס בונד שיתקע לו כדור ממרחק 2 מ'? מה רע במסוק שיכול להגיע לנקודת החיסול בדקות בודדות ואין שום תחליף למהירותו ולנגישותו לאזור החיסול המיועד?

אתה תולה תקוות מוגזמות בחיסולו של הנבל. גם אם תושג אחדות, שהושגה ד''א כבר ממילא לאורך ה-‏3 שנים האחרונות,היא לא תישאר לנצח בשל הבדלי האידיאולוגיה בין הפלגים השונים. והפלסטינים כבר הבינו מזמן שהיהודים נותנים ומוותרים תחת לחץ טרור. הם לא למדו את זה מן החיסול האחרון. הם לא שינו דעתם עקב החיסול, אז אל תמכור לנו עוד לוקשים.

בעצם מה שאתה אומר שאסר לנו לחסל רוצח, מנהיג רוצחים רק בגלל שהמוני פלסטינים מעלים לו זבח?! ממש קשקוש.
אז להווי לא ידוע לך שהפלסטינים רואים בנו נטע זר מזה עשרות שנים. והם אומרים זאת גם באתרי 'שלום' כדוגמת האתר שברשותך. רק אתה מסרב לשמוע.

אז יאללה, נמאס לי מהשטויות שלך. אני הולך לשתות תה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43444
500 אנשי חאמס ישבו מולי...
pit (יום ראשון, 28/03/2004 שעה 19:30)

הנרקיססט אורי מספר על חויה אישית מכוננת ומרטיטה (כבמאי מבריק הייתי מוסיף לסצינה קולות רעמים וברקים,ושקיעה נוגה וקיטשית),אולם אין הוא מטיב עם הקורא ,עליו לנסות ולדמיין את שעבר בתוככי מוחם הלמדני של אותם תלמידים קשובים וכנועים (אנשי החאמס לא כולל רנטיסי אבוי ולא יאסין אבוי ואבוי)שעה שעמד מולם א ו ר י א ב נ ר י ,לו ידע אורי איזו השפעה ממתנת יש בקולו הערב והענוג ובדמותו הרומנטית המופלאה , על הנפשות הדואבות הכואבות כפי שאכן ניתן לשער לגבי נבחרי הנבחרים מהחאמס שהאזינו בדריכות לאורי ,היה אורי אפילו בעצמו מתגייס לפלמ''ח ...סליחה לחאמס.

אירגון החאמס הוא אירגון צופים,תנועת נוער הצופים חאמס- אומרים שהמילה חאמס היא נגזרת של הביטוי חאמסה עאלק מזל(נו טוב ליאסין אזל המזל) ,אז למטיבי הלכת שבנינו נקרא ולא נכחיש ,אירגון החאמס הוא חסמבה..בה! בום..בום............................1!!!.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43445
500 אנשי חאמס ישבו מולי...
pit (יום ראשון, 28/03/2004 שעה 19:43)
בתשובה לpit

ישו עצמו היה צנוע לעומת אורי ,למולו של ישו ישבו 12 אנשים תלמידים כמספר שבטי ישראל ,אכן בסיפורי התאולוגיה של השמאל הסהרורי נראים לעיתים סיפורי ישוע כדהויים הזויים עד כדי כתם ערטילאי לעומת זאת חזקה על אורי שהוא נשא עיניו למרום ובכה על צליבת יאסין .

אפרופו ישבו ,למה לא עמדו?

האם לא היה עליהם לעמוד?

האם הרבי אורי נטש מנהגי לימוד עתיקים של עם עתיק ,שמא יחזור לבתי האולפנה ויטיח את דבריו כדורבנות בקהל שומעיו? .

שיר יושר יום אחד על אורי שעמדו סליחה ישבו מולו 500 אנשי חאמס ,אבל ברצוני להתריע על בעיה טכנית ,יש ויראו בה בעיה שולית וחסרת חשיבות ,שערו בנפשכם צייר או צלם מנסים לתעד חמש מאות אנשים חאמס מולו* ויושבים, רבותי איזו מנהיגות שלא לומר כישרון דרושים כדי לסדרם בצורה כזו שאיש איש יוצג במלוא תפארתו והדר כוונותיו ,אין ספק שלמען דרישה כזו דרמטית יש לתכנן עדשה מיוחדת פנורמית אולטרא, שתפתח אישונים ממוקדים למול הדרישות שהסצינה מכתיבה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43448
500 אנשי חאמס ישבו מולי...
pit (יום ראשון, 28/03/2004 שעה 20:10)
בתשובה לpit

האם יש משמעות נסתרת למיספר -500?

אני חושב שכן ,חמש מאות ,חמאס...חמש ...אני לא מבטל בקלות דעת את הסימבוליקה הזו..אם כי, אוי לי לו רק 400 אנשי חמאס ישבו מולו...

http://www.faz.co.il/thread?rep=43456
500 אנשי חאמס ישבו מולי...
פנחס (יום ראשון, 28/03/2004 שעה 23:35)
בתשובה לpit

אני מתאר לעצמי איך אחרי שיעור התורה שהרבי מישיבת גוש שלום הרביץ בהם, החאמסניקים האלה צחקו על היהוד הנרקסיסטי הזה שקונה מהם אפילו לוקשים באורך 900 גופות של נרצחי מסע הטרור

http://www.faz.co.il/thread?rep=43466
האם אתה רומז שספירו כבר ממליך עצמו לאלוהי הפלסטתינים?
בננה ספליט (יום שני, 29/03/2004 שעה 9:34)
בתשובה לpit

אם כך הוא ממש מגלומן! (-:

http://www.faz.co.il/thread?rep=43468
בטח הפלסטינים יקראו לדתם החדשה ספירואיזם
בננה ספליט (יום שני, 29/03/2004 שעה 9:35)
בתשובה לבננה ספליט


http://www.faz.co.il/thread?rep=43450
המאבק הדתי
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 28/03/2004 שעה 21:17)

טוב ויפה, אבל אם יוצאים מתוך נקודת הנחה שמדובר ממילא במאבק דתי (שבו, כפי שאומר מר אבנרי, אין פשרות), אין ברירה אלא להמשיך ולחסל את ראשי ארגוני הטרור, עד להכרעה מוחלטת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43452
המאבק הדתי
פנחס (יום ראשון, 28/03/2004 שעה 22:46)
בתשובה ליובל רבינוביץ

טרנספר עכשיו שלום אחר כך


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.