החברה הישראלית לאן? אודיטוריום 04 | |||||
יהונתן קלינגר (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 5:00) | |||||
|
|||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=40034 | |
לא קימת תרבות ישראלית | |
יהוידע בן פלגין (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 11:23) | |
רק היהדות היא מה שמחזיק אותנו בארץ הקודש. כל התרבות שלך היא אשליה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40038 | |
[*] קיימת רק תרבות יהודית | |
צדקיאל בן יהונקם (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 12:13) בתשובה ליהוידע בן פלגין | |
[* הוסרו ביטויים שנוגדים את כללי המערכת] המוזיקה שאנו לא שומעים , הספרים שאנו לא קוראים , הסרטים שאסןר לנו לראות הכבישים שאנו נוסעים עליהם , המכוניות שאנו נוסעים בהן , הטלווייה המשוקצת שאנו מחביאים מאחורי ארון הגמרא, התרופות שאנו נותנים , הדוקטורים הכופרים שמנתחים את ילדינו , החילונים המנוולים שממנים את לימודינו , הטנקים של המכונה צה''ל , האוירונים המסיעים אותנו להשתטח על קבר הרעבע המנוח שליט''א, הכל תרבות יהודית, שהרי מצינו בגמרא ובזוהר הקדוש הכל, ותרבות הגויים - כולה עורבא פרח | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40039 | |
קיימת רק תרבות יהודית | |
יהוידע בן פלגין (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 12:15) בתשובה לצדקיאל בן יהונקם | |
כולם חומר המקים את הרוח היהודית. אין בהם שמץ של תרבות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40041 | |
כלומר הרוח היהודית זה מין טפיל כזה? | |
צדקיאל בן יהונקם (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 12:16) בתשובה ליהוידע בן פלגין | |
שצריך למצוץ את לשדם של גויים וכופרים כדי להתקיים? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40043 | |
כלומר הרוח היהודית זה מין טפיל כזה? | |
יהוידע בן פלגין (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 12:38) בתשובה לצדקיאל בן יהונקם | |
להפך החילוניות היא טפיל המתקים על הרוח היהודית. כי ללא רוח אין חיים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40044 | |
[*] קיימת רק תרבות יהודית? | |
יהונתן (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 13:01) בתשובה לצדקיאל בן יהונקם | |
גם התרבות היהודית, היא חלקית. ישנו פער עצום בין מזרח למערב, בין פלגים שונים. היהדות, בתור תרבות, לא מורכבת מדבר האל, אלא ממעשי האנשים. התרבות היא המעש, היא הדרך שבה אדם נוהג עם חברו. עם ישראל צריך להיות אור לגויים, אך האם זה אומר שלא נלמד דבר ממנו? אני חילוני ואני לא רואה טלוויזה, למה? לא כי זה משוקץ. לא כי אמרו לי שזה אסור, אלא כי ראיתי והבנתי שאין שם שום דבר לראות. האמת אינה אחת, וזה היופי. תנו לכולם לדבר - אתם לא חייבים להקשיב. אם כולנו היינו אחידים בחברה, לא היה שום טעם לנהל תרבות, רוח - יצירה - אומנות, נימוסין? האתיקה ששרון נוהג בה, שונה לחלוטין מהתרבות היהודית. בעלי הנחלות בישראל שיושבים במקומם כי זו ארצנו, והיא שלנו, ואני מאמין שהם מתכוונים לטובה, ורק לטובה, עדיין מעריכים את שרון - שלא רק שנוהג בצורה מנוגדת לחלוטין לכללי ה'תרבות' היהודית - לא תגנוב? לא תרצח? איך אתם יכולים לתת לאדם שמנהיג אתכם לאכול שרצים ורמשים? האם אדם ששומר מצוות יכול לגנוב? אלו השאלות שאני רוצה תשובה עליהן. אני מאוד מעריך את התרבות היהודית, אני חושב שהיא חלק מאוד חשוב ממני, היא פשוט לא כולי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40045 | |
[*] קיימת רק תרבות יהודית? | |
יהוידע בן פלגין (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 13:30) בתשובה ליהונתן | |
האמת היא אחת,והיא ברורה כשמש העולה יום יום ממזרח. במידה וכולם ילכו בדרך האמת וקימו תורה ומצוות. לא יהיו גנבים.והמנהיג יקים את חוקי התורה. בשל החילונים והחילונית קימים גנבים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40047 | |
קיימת רק תרבות יהודית | |
יהונתן (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 13:44) בתשובה ליהוידע בן פלגין | |
הגניבה לא קיימת רק אצל חילונים, לצערנו, אחרת לא היתה בעיה. אם כולם היו הולכים בדרך התורה, אכן היינו חיים בעולם נפלא, פה אני מסכים עמך. אך הבעיה היא כזו - לא כולם עושים כן, אפילו דתיים (לדעתי אפל חושב כיפה, תקן אותי אם אני טועה) עושים מעשים שלא ראויים להעשות? מיהו אדם יותר טוב - אדם ששומר שבת, כשרות, גר על אדמת אבותינו, אך מכה את ילדיו, לא נוהג בכבוד לזולת וגונב כספים משכניו או אדם שאינו שומר שבת, אינו שומר כשרות, אך אלו הם חטאיו היחידים? לדעתי, השני הוא האדם הפחות רע, הוא פוגע רק בעצמו. אי שמירת השבת על ידו היא דבר שלא פוגע בך ובי, אלא רק בעצמו. הוא יצטרך לשאת באחריות על מעשיו. לעומת זאת - הרוצח, הגנב, המכה - כל אלה גורמים נזק לשאר החברה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40048 | |
אתה חי באשליות או מרמה את עצמך | |
דוד סיון (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 13:47) בתשובה ליהוידע בן פלגין | |
אם היית יכול להראות בברור שבציבור הדתי המקיים מצוות אין גניבות ועבריינים, אולי, אולי הייתי קונה את האמירה המופרכת שלך: ''בשל החילונים והחילונית קימים גנבים.'' יותר מכך. אין לך בכלל מה למכור ....... | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40049 | |
אתה חי באשליות או מרמה את עצמך | |
יהוידע בן פלגין (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 13:53) בתשובה לדוד סיון | |
תראה לי חרדי אחד שיושב בבית סהר. תראה לי פשע בעולם החרדי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40050 | |
חובת הוכחה היא על הממציא - עליך | |
דוד סיון (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 13:59) בתשובה ליהוידע בן פלגין | |
עד אז אל תנסה לשלוח אחרים לחפש את הוכחה שלך אני יודע מעט אבל מספיק בשביל לשכנע את עצמי שדבריך מופרכים. רבנים וסתם מלמדים עסקו ב''טיפול'' בנערים צעירים, ויש גם את הגנבים ''שומרי מצוות.'' | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40051 | |
אתה חי באשליות או מרמה את עצמך | |
אלמונית (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 14:00) בתשובה ליהוידע בן פלגין | |
לדוגמא, בן משפחת מקייטן, אדם חרדי לבוש שחורים שרצח בהרצליה לא מזמן בן משפחת מסיקה! ועוד דוגמא, י ג א ל ע מ י ר!! | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40052 | |
אתה חי באשליות או מרמה את עצמך | |
יהוידע בן פלגין (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 14:25) בתשובה לאלמונית | |
יגאל עמיר לא חרדי | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40114 | |
סליחה, אבל מה זה 'תרבות'? | |
נסים ישעיהו (יום חמישי, 22/01/2004 שעה 21:31) בתשובה ליהונתן | |
בס''ד. על התגובות כאן ראוי להשליך את מאמר החכמים: ''טענו (תבע ממנו חוב של) חטים והודה לו בשעורים'', שכן הרושם שמתקבל מקריאת המאמר והתגובות הוא שכל אחד מדבר על משהו אחר שאותו הוא רואה כתרבות. אז אולי כדאי להגדיר על מה מדברים לפני שמתחילים לדבר. שבת שלום ומבורך וחודש טוב, נסים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40058 | |
כמה הערות והצעה חיובית אחת | |
גבי בחן (יום רביעי, 21/01/2004 שעה 18:58) | |
התרבות שלנו, כמו של כל עם, היא מיכלול של דברים חיוביים וגם שלילייים, וזאת מבלי להגדיר ממש מהי תרבות. למשל, אכן הנורמות השילטוניות שלנו במצב רע. אנו מדינה מודרנית שאימצה נורמות שילטוניות של עיירה במזרח אירופה, או של האימפריה העותומנית, וזה רע מאד. נושא איכות הסביבה, כמו גם נושאים רבים אחרים, סובל קשות מהקשר שבין ההון לשילטון. במיקרה שלנו, הקיצוצים המתמידים בתקציבי המשרדים הממשלתיים, כמו המשרד לאיכות הסביבה, יוצרים מצב שמערכות המדידה מופעלות בידי חברות שתקציבן בא מחברות מזהמות. לדוגמא, על פי מה ששמעתי חברת חשמל מממנת את מערכת הניטור של איגוד ערים חדרה, האמון על בדיקת הפליטה מהתחנה ששם.... אנו חייבים לעבור בנושא לשיטות האמריקאיות: אי תלות של השילטון הפדרלי בהון, וקשיחות רבה ביחס לכל עבריין. מדוע שלא יגישו כל האזרחים כל שנה הצהרה למס הכנסה, כמקובל בארצות מתקדמות, ומי שיתפס משקר, יחטוף קנס כזה, שיעשה את השקר באמת לא משתלם. וההצעעה החיובית: קח את ועדת תרבות. אינני יודע היכן אתה גר, אבל בעירי שלי, ערד, ערכנו לפני זמן קצר הליך של תיכנון אסטרטגי עירוני, תחתץ הכותרת ערד - החלום שלי. הוזמנו תושבי העיר וגם נציגים מהסביבה. הגיעו כ 550 איש. ומעבר לתוצרים של התהליך, העיקר היה בתהליך עצמו. אנשים חזרו להרגיש שהעיר היא שלהם ולא של העירייה, ושהם שותפים ואחראים לכל מה שקורה בה. אז אני ממליץ לך לעשות תהליך דומה בתור ועדת תרבות. זו חוויה מתקנת, וכך בונים קהילה, אפילו בעיר, ובודאי בישוב קטן. ולדעתי אחד הדברים הטובים שבתרבותנו, היא הקהילתיות, בניגוד לתרבות הבודדים והבדידות האמריקאית! | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40089 | |
כמה תשובות, והרבה הערכה | |
יהונתן (יום חמישי, 22/01/2004 שעה 8:54) בתשובה לגבי בחן | |
קודם כל, טוב לראות שמישהו מתייחס למה שאני כותב בצורה עניינית במקום סתם להתאים את הדעות שלו למסגרת של השאלה. באמת עשית לי את היום... חוץ מזה, הרעיון של 'להחזיר את השלטון לעם' הוא נהדר, הבעיה העיקרית היא שזה לא תחת ועדת תרבות, במיוחד לא במישור המוניציפלי. אני בהחלט מסכים איתך בנוגע לקהילתיות, זה יותר מזה - בשום מקום אחר בעולם לא מדברים עם זרים ברחוב, רק בישראל. הבעיה היא שגם בארה''ב, או במיוחד שם, יש מתאם גבוה בין הון לשלטון, חברות הנפט מממנות חברי קונגרס וקמפיינים נשיאותיים לדוגמא. בכל מקרה, תודה על התגובה הכנה והאמיתית. יהונתן | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40093 | |
comments on your article | |
Tiger (יום חמישי, 22/01/2004 שעה 11:50) | |
very impressed with the content of the article and the clear way you phrase yourself. Keep it up and try to take care up to the smallest details that there wont be spelling mistakes... as you know awaiting the next one | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40158 | |
אין מי שיקום, כולם מסודרים | |
יריב (יום שישי, 23/01/2004 שעה 18:01) | |
נהנתי מהמאמר, למרות שלדעתי המילה פלורליזם מתאימה קצת יותר מתרבות... אבל, כרגיל, הכל מילים, אין מי/מה שיזיז את העם, ומיהו בעצם אותו עם ? אתה ואני ? עליזה משדרות ? כולנו יחד כמובן, אך איך ניתן לפנות לכולנו ביחד בצורה עניינית ? דרך ''כוכבית דודו'' ? או ''ארץ הצבי'' ? כנראה שלא. לצערנו, במאה ה-21 כל תת אוכלוסיה דואגת לעצמה ולאינטרסים שלה, ונהנית מתרבותה. (כמובן, יש נקודות חפיפה המכסות שטחים נרחבים - ערוץ 2, ידיעות אחרונות וכיו''ב, אך להם אין כל אינטרס בעניין, מטרתם כלכלית) כיצד ניתן לשכנע עם שלם, כי לא כך אמורים להיות הדברים, אנו מצויים בתקופה מסוכנת למדי מבחינה זאת. תקופה של קבוצות לחץ המזינות את עצמן מן המגש הגדול, מגש האוכל של כולנו, כל קבוצה דואגת לעצמה, ומסמנת את השונים ממנה כאוייבים שאין לבטוח בהם, אלא רק דרך חוזים של ''תן לי ואתן לך''. לא ניתן לסחוף, את כולם, וספק אם ניתן לסחוף את הרוב, להליכה ב''דרך הנכונה'' (והכוונה לשקיפות ולשלטון נאור, ולא לנטייה פוליטית כזו או אחרת), מכיוון שמשתלם להם להיות באותה תת קבוצה אשר דואגת לאינטרסים שלהם. כיצד תבטיח את יכולתך לשלוט ? פשוט תבטיח לנציגי הקבוצות יותר ממה שיוכלו להשיג ע''י יריבך. זהו חלק מן המשחק הדמוקרטי כמובן, אך רק עד גבול מסויים, אותו כבר מזמן חצינו. בתורת המשחקים ישנה דוגמא יפה: הרכבת התחתית של ניו יורק ממומנת ע''י הכסף שמכניסים לקופתה משתמשיה, הם יכולים לקפוץ מעבר למחסום בכניסה, ונניח שלא יתפסו. אך באם יותר מדי אנשים ינקטו בשיטה זו, תקרוס חברת הרכבות ואיש לא יוכל להנות ממנה. המערכת (גם שלנו) יכולה להשלים עם ''אוכלים בחינם'' (מקורבים לצלחת) רק עד גבול מסויים. עד כאן הדוגמא, המציאות היא כמובן מסובכת הרבה יותר (וכבר אמרו שאנלוגיה התואמת ב-100% למציאות הינה המציאות עצמה :-) פתרונות ? אין. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40511 | |
אין מי שיקום, כולם מסודרים | |
מגן התרנגול (יום שני, 02/02/2004 שעה 1:03) בתשובה ליריב | |
אפתח בפניה אישית: יריב, אמנם דבריך מנוסחים יפה, אך איני יכול שלא להזדעזע מהתבוסתנות לה אתה מטיף. כולי תקוה שמקורה אך ורק ביאוש מוחלט ממצב החברה, שכן כזה יכול לפוג עם הזמן. ועתה לגופו של עניין. מובן הדבר שהחברה מורכבת מיחידים, ושלכל אחד מאותם יחידים ערך עצמי שלא ניתן לכימות. ידוע גם שכקבוצה בני אנוש נוטים לפעול לפי המכנה המשותף הנמוך ביותר, יותר מאשר לפי זה הגבוה ביותר. ולמרות זאת הגזע האנושי הגיע לכמה הישגים נאים, שאין לזלזל בהם, בתחומים רבים מספור. תרבות הינה אסופת ערכים, אשר חברה מסוימת מקבלת על עצמה, מכורח העובדה שמרבית חבריה בחרו לאמץ אותם כחיוביים ביחס לשאיפותיהם האישיות. היות שכך, ברצוני להציע שני מודלים לעיונכם. הראשון, הוא מודל המצב הקיים, יחידנות (אינדיבידואליזם) מוקצנת, כערך מושרש, כפי שמשתקף בחברה הישראלית דהיום. אנחנו זקוקים לימי שידורים מיוחדים בערוצי הטלוויזיה כדי לזכור לדאוג ליתום ולאלמנה, למבצעי התרמה למען הלויים ומחוסרי העבודה ולא ראוי לציין את יחסינו לגר. כל זאת, תחת כסות של ''חוסר ברירה'' ושל ''ארץ יהודית'' (ארץ, פיסת קרקע, ולא מדינה, מוסד הבא לשקף ארגונית את החברה). השני, הוא מודל הברירה, חיי חברה וקהילה. במודל זה, היחיד לוקח חלק בחברה לא כעוד גורם בסבב המזומנים מקופת המדינה וחזרה אליה, אלא כבעל מהות של ממש. על היחיד לשאוף להגשים את עצמו, את אותן סגולות מיוחדות שעושות אותו לשונה מכל יחיד אחר, למקודש (במובן המילולי של המושג). האדם מצטרף לקהילה ולחברה אשר תומכים בו בצורה המיטבית (גם אם לא בהכרח המירבית), ותורם להם את מהותו. איני טוען כי המודל השני הוא חסר פגמים, אך ברמה האישית הייתי מעדיף לחיות במסגרתו, תחת מסגרת המודל הראשון. הדרך ממודל זה למודל זה ברורה, פשוטה וקשה - דרושים אנשים אשר יאמינו במודל השני, די הצורך כדי לחנך את סביבתם לחיים לפי מודל זה. אני, מצדי, עושה זאת כמיטב יכולתי. ואתם? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40168 | |
רק תיקון טעות נפוצה. | |
אריה פרלמן (יום שישי, 23/01/2004 שעה 23:32) | |
עונש מוות קיים גם על בגידה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=40211 | |
בתגובה | |
זאת שמגיבה (שבת, 24/01/2004 שעה 23:22) | |
בעקבות התגובות העזות שקיבלת? התגובות העזות הן לגיטימיות, לא כולם חייבים להסכים עם כל מילה שאתה כותב.... אמנם אתה כותב יפה, ועל כך לא היה הוויכוח. (אני אישית נגד מאמרים פומפוזיים שמעשיך ככותב המאמר מכסים רק חלק ממה שנטענו לגביו.... אבל נעזוב את זה, זה לא המקום/המאמר הנכון להתווכח שוב ושוב עליו, מה גם שלא יוביל לשום מקום) לגבי תרבות- ישנו הבדל מהותי בין ''תרבות יהודית'' לבין ''תרבות ישראלית''. תרבות יהודית, כמו שאר התרבויות המהולות בארצנו (מה שמייחד אותה אגב משאר המדינות) היא תרבות אינדבידואלית לחלוטין. היא מאוד יפה (כאשר לא מעורבת בה פוליטיקה) ומן הסתם, כיהודיה, אני מרגישה שייכות מסוימת אליה. אם כי, אני לא דתייה כלל וכלל, לכן, מנהגיה הם יפים לכשלעצמם, כרוחניים במיוחד, אבל לא מדברים אלי במובן המעשי. לעומת זאת התרבות הישראלית, מורכבת בעיקר מתרבות אמריקאית, ומשלל תרבויות נוספות. שוב, אף על פי שאיני דתייה, אני מסכימה עם יהודע בן פלגין, לגבי עניין אחד בלבד- התרבות עליה אתה מדבר הינה אשליה. התרבות הישראלית מושפעת כולה מהאמרקניזציה, אין בה טיפה אחת של ''תרבות יהודית'' אותנטית. לעומת זאת, אני חולקת לחלוטין עם דבריו על ''האמת'' לפיה רק מי שיקיים מצוות - ילך בדרך היושר. כבר ראינו בעבר כי גם ממאורות הדתיים צמחו גנבים ועושקים ''לתפארת מדינת ישראל'' (אריה דרעי למשל). בעיני, זה פשוט דוחה, שאנשים כמוך, נוטים להניח (או שמה לעצום עינים?) לעצם העובדה כי דתיים ''כשרים'' מוכנים להכתים את מהות החברה הדתית כולה, וכביכול לתפוס טרמפ על עצם היותם ''טלית שכולה תכלת'' ו''לצאת'' פושעים. איזו צביעות! ידוע אגב, (ושוב ללא הכללות) כי אמנם, חוכמתם של החרדים עולה על פני כל חילוני אחר בנוגע לתורה, ולעומת זאת, מפגינים בורות ואטימות מוחלטת לגבי העובדות הקיימות. כלומר- לא חסרות ''חדשות לוהטות'' על אונס במשפחה חרדית, פשעים כגון רצח, או סחיטות, גניבות, שקרים, תככים, אלימות פיזית, וכיוצא בזה. אולם, חרדים נוטים פשוט להעלים עין, מפאת פגיעה בכבוד המשפחתי. עצוב ונורא בעיני! כיצד ניתן להעלים עין למשל, מאונס במשפחה - זהו עונש כפול לנאנסת! | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |