הרפורמה בקרנות הפנסיה | |||||
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 19/08/2003 שעה 11:30) | |||||
|
|||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=34011 | |
דרך אגב, גם בצבא שמעתי שמשנתון מסויים | |
סוחר נדל''ן (יום שלישי, 19/08/2003 שעה 13:30) | |
והלאה, כלומר, המתגייסים החדשים לקבע יתוגמלו בפנסיה צוברת ולא בפנסיה תקציבית. מהלך זה הוא עוד פגיעה, לצד הפגיעה ברמת השכר הריאלית, לרוב משרתי הקבע. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34012 | |
אני מבין ששינוי המדיניות ב-1995 נעשה ע''י נתניהו | |
ישראלי פזיז (יום שלישי, 19/08/2003 שעה 15:00) | |
על מנת להציל את הכלכלה הישראלית ממעשי בייגה וההסכמים השערורייתיים שהלה חתם עם הוועדים. לא קשור כל כך לפנסיה אבל כן קשור לכלכלה ומיסים המאמר הבא שהוא בהחלט מענין: http://www.azure.org.il/hebrew/15-editors.html | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34013 | |
תיקון | |
ערן בילינסקי (יום שלישי, 19/08/2003 שעה 15:55) בתשובה לישראלי פזיז | |
בשנת 1995 נתניהו עדיין לא היה בראשות הממשלה והשלטון היה בידי קואליציה בראשות מפלגת העבודה. נתניהו זכה בבחירות בשנת 1996. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34014 | |
בייגה שוחט לא ביבי | |
דוד סיון (יום שלישי, 19/08/2003 שעה 17:01) בתשובה לישראלי פזיז | |
הרפורמה של שנת 1995 נהגתה על ידי משרד האוצר תחת שרביטו של בייגה. ביבי לא כיהן בממשלה ובזו שאחריה (עד יוני 1996). ובכן זו היתה ממשלת ''שמאל'' שעשתה את הצעד הראשון בנושא הגירעונות האקטואריים. מאחר ואז היתה יותר נכונות למשא ומתן הדברים נמשכו קצת יותר זמן. כך יצא שחלק מן ההחלטות החשובות של התקופה ההיא היו בזמן שביבי כבר היה ראש ממשלה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34021 | |
ד''ר משה קרוי ידע לתמצת זאת בשתי מילים: | |
אחד שלא שכח (יום רביעי, 20/08/2003 שעה 3:08) | |
ממשלה בוזזת | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34024 | |
בסיס אקטוארי מעוות | |
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 20/08/2003 שעה 6:01) | |
שורש הבעיה של קרנות הפנסיה הוא שאין להן בסיס אקטוארי. זו בעצם בעיה שכל תוכניות הפנסיה למיניהן בעולם המערבי חייבות להתמודד אתה. בישראל הבעיה יותר חריפה בשל עיוותים מקומיים, אבל הבעיה היא כללית. באופן גס ניתן לאמר שתוכניות הפנסיה המצטברות (באותן ארצות בהן הן קיימות) בנויות על ההנחה שעל מנת לשמור על רמת חיים הוגנת לעובד שפרש יש להבטיח לו הכנסה בסדר גודל של 70 אחוזים ממה שהשתכר בעת שעבד, ולשם כך גובים ממנו ומהמעביד סכומים האמורים להכין רזרוות שיבטיחו הכנסה זו - כשמקובל שאדם יעבוד כשלושים שנה לפני שיתחיל לקבל פנסיה. המיספרים המדוייקים יכולים להשתנות פה ושם, אבל זו התמונה העקרונית. רוב ההנחות של המודל הזה אף פעם לא נבדקו באופן יסודי. אקטואריה היא מדע מדוייק וניתן לחשב כמה בדיוק צריכה להיות ההפרשה השנתית (באחוזים מהשכר) כדי להבטיח הכנסה קבועה של 70 אחוזים למשך תקופה שהיא, למעשה, בלתי מוגבלת. את המיספרים האלה ניתן למצוא בכל חברת ביטוח (אני מציע לכל אחד לפנות לחברת ביטוח מסחרית ולנסות לרכוש תוכנית ביטוח כזאת - אחרי שישמע כמה זה צריך לעלות הוא יעשה ''חושבים''). גובה ההפרשות (של העובד ושל המעביד) בישראל, כמו בארצות אחרות, ניקבע ע''פ יכולת התשלום ולא ע''פ העלות האמיתית של ההטבות המובטחות. היה ברור מלכתחילה שכל התוכניות האלה מכילות גרעון אקטוארי עתידי, התשובה לכך היתה בסיסמא ''דור לדור יביע אומר'' (זה נישמע נורא יפה...). מאחר ובתקופה הראשונה, בכל קופות הפנסיה היו יותר עובדים מאשר פנסיונרים, היה להן תזרים מזומנים חיובי שאיפשר להיתעלם מהגרעון הצפוי. הבעיה היא שכדי שהמודל הזה יעבוד לאורך זמן, יש לשמור על היחס המיספרי בין עובדים לפנסיונרים. במציאות זה לא קרה. גם אם לא לוקחים בחשבון את התארכות תוחלת החיים כתוצאה מהתפתחויות ברפואה, מיספר הפורשים לגימלאות עולה על מיספר העובדים החדשים המתווסף בכל שנה, בעיקר בגלל ירידה בקצב הילודה, אבל גם בגלל העובדה שבראשית דרכה של תוכנית פנסיה מטבע הדברים רוב החברים הם עובדים ויש רק מעט, אם בכלל, פנסיונרים. כל התחשיבים של תוכניות הפנסיה למיניהן התבססו על תוחלת החיים של שנות החמישים או אפילו לפני כן. הדברים השתנו באופן דרסטי וכתוצאה מכך, היום המחוייבות של תוכניות הפנסיה השונות עולה לאין שיעור על כל מה שהעריכו בעבר. יתרה מזו, בשל התארכות תוחלת החיים אנשים מגיעים לגילאים גבוהים, בהם הם נחשפים לכל מיני מחלות שבעבר פקדו רק מעטים. זה מביא לכך שבהרבה מקרים 70 אחוזים מהשכר אינם מספיקים להבטחת קיום הוגן. בעיה אחרת נובעת מכך שהשכר איננו קבוע. אצל מרבית המבוטחים, השכר ערב הפרישה גדול בהרבה ממה שהם הרוויחו בעת שהתחילו לעבוד. אינני מתכוון לגידול אינפלציוני, אלא לגידול ריאלי שנובע מהעלאות שכר ומקידום מיקצועי. זה לא ריאלי לצפות שההפרשות תותאמנה באופן רטרואקטיבי, ולכן הפער בין הרזרבות שנבנו מההפרשות השוטפות לבין המחוייבות נהיה עוד יותר גרוע. כדי להתמודד עם הבעיה הזאת נעשו תרגילים למיניהם לקביעת ''השכר הקובע'' לצורך חישוב שיעורי הפנסיה. כמו תמיד, הבכירים דאגו לעצמם - בארה''ב נהוג לקרוא לזה ''מצנח הזהב'' (Golden Parachute) - וההמונים אכלו אותה. לסיום, בישראל נוסף עיוותים ייחודים: בשל העליה הגדולה של השנים הראשונות אחרי קום המדינה, עליה שכללה הרבה אנשים בגילים מבוגרים, נוצר מצב בו היה צורך לדאוג לאוכלוסיה גדולה של אנשים שפשוט לא יכלו לצבור 30 שנות וותק (שלא לדבר על כאלה שבשל מיגבלות פיסיות היו מנועים מלעבוד במישרה מלאה). הפתרון, שהיה בהחלט במקום בזמנו, היה לקבוע את שיעורי הפנסיה ע''פ סולם וותק מעוות שהבטיח הכנסה של 70 אחוזים מהשכר גם לאנשים שעבדו פחות משלושים שנה. שוב, ההנחה של ''דור לדור יביע אומר'' הקלה על הפיתרון הזה. את העיוות הזה היה צריך לחסל אי שם בסוף שנות הששים, כשמבנה האוכלוסיה במדינה השתנה. לקח לפחות 20 שנה מיותרות עד שיישמו את זה. גורם שני היה מבנה השכר המעוות בישראל, שבשל הצורך להתמודד עם מס הכנסה דרקוני, כלל אלף ואחת הטבות שונות ומשונות. כתוצאה מכך 70 אחוזים ממה שהוגדר כשכר היו בפועל פחות מ-50 אחוזים מההכנסה הריאלית בהרבה מקרים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34031 | |
בסיס אקטוארי מעוות | |
דוד סיון (יום רביעי, 20/08/2003 שעה 10:51) בתשובה לישראל בר-ניר | |
אכן היו תקופות שהיה נכון לעקוף כללים אקטואריים באופן זמני (קליטת עליה בגילים מבוגרים וכדומה). אבל רק באופן זמני ואח''כ לדאוג לכיסוי הגירעון. אבל בישראל ''העיוות המוצדק'' התפתח לטובת קבוצות ויחידים עם ''כוח'' פוליטי או אחר. בשלב מסויים לאחר אישור הרפורמה ביבי שקל לותר. ''בנימין נתניהו בוחן אפשרות לפטור את עובדי בזק מהרעת תנאי הפנסיה שלהם במסגרת הרפורמה (26.6.2003).'' http://www.aonline.co.il/site/news/showReport.jhtml?... אינני יודע מה קרה בסופו של דבר, אבל זה מדגים את יכולתו של בעל כוח פוליטי לעוות את תנאי הפנסיה. בעבר לכוח הזה הייתה הרבה יותר משמעות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34206 | |
העברת אנשי קבע לפנסיה צוברת - באמצעות חוק | |
דוד סיון (יום שלישי, 26/08/2003 שעה 8:36) | |
עד לא מזמן נוצר רושם שהממשלה מתעקשת רק עם קרנות הפנסיה של ההסתדרות. בנושא הפנסיה הצוברת של עובדי המגזר הציבורי (כולל אנשי קבע) נעו הדברים במשא ומתן רגוע ומתמשך מאד (מסוף שנות ה-90). כעת ''מאיים'' האוצר על הצעת החלטה שתוגש לממשלה מאחר וצה''ל לא משתף פעולה. הנה כתבתו של אמיר טייג, ''האוצר מאיים על צה''ל כי יגיש תוך שבועיים הצעה לממשלה להעביר את אנשי הקבע מפנסיה תקציבית לצוברת'' http://www.aonline.co.il/site/news/showReport.jhtml?... אז לא רק ההסתדרות על הכוונת......? דומה שהמשמעות ''המקובלת'' של משא ומתן משתנה. היתכן וסתם למשוך משא ומתן, כדי לא להגיע לתוצאה, הופך ללא ''מקובל'' במחוזותינו? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34212 | |
הצבא יתיש את ביבי | |
סוחר נדל''ן (יום שלישי, 26/08/2003 שעה 18:56) בתשובה לדוד סיון | |
ביבי הוא בר-חליפין. הצבא לא. בכל מקרה מדובר על הכנסת פמסיה צוברת רק משנתון גיוס מסויים והלאה. אלא שיצאו כבר לפנסיה או שאמורים לצאת בקרוב ימשיכו להינות מפנסיה תקציבית, ע''פ ההסכם בין עובד למעביד. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34216 | |
הפעם ביבי צודק | |
דוד סיון (יום שלישי, 26/08/2003 שעה 20:48) בתשובה לסוחר נדל''ן | |
הגיע הזמן שיגשו לביצוע מה שהוסכם כבר לפני יותר מחמש שנים. להזכירך את ההפרדה בין משתתפים ותיקים לחדשי בקרנות ההסתדרותיות ביצעו כבר בשנת 1995. אז התחילו לעבוד על ההסכמים בקשר למעבר מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת (רק עובדים ואנשי קבע חדשים) לפנסיה יותר הגיונית (כלכלית) הגיע הזמן שגם אנשי קבע ועובדי ציבור אחרים יתחילו לשלם את חלקם בחסכון לעת זקנה. בהתאם יחסך ממשלמי המס העתידיים לשלם חלק מן החשבון ועם הזמן יפחת הגירעון האקטוארי העצום (237 מיליארד ש''ח) שיושב על הגרון של האוצר. אם הם לא רוצים להגיע להסכמות בנושא צריך לחוקק את המעבר, כמו שעשו עם תכנית ההבראה של הקרנות ההסתדרותיות. לכן אני מקווה שביבי לא יתקפל, כמו שקורה לו לעיתים מזומנות, כי זה עניין עקרוני. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34223 | |
כיום קרוב למחצית המשרתים בקבע | |
סוחר נדל''ן (יום רביעי, 27/08/2003 שעה 9:47) בתשובה לדוד סיון | |
מחזיקים בפנסיה צוברת. נראה לי שלא ישנו את הפנסיה התקציבית לאלה שכבר פרשו, כי זה בניגוד לכל חוק והסכם ותוך פגיעה כלכלית חד צדדית. נראה לי שגם את ביבי ינסה לשנות, מה שנראה לי כרגע קצת רחוק, הוא יתקל בלובי חזר שיפעל נגדו - כולל פניה לבג''צ וכולל פעילות פוליטית במפלגתו שתקשה עליו לכבוש את ראשות המפלגה לאחר ששרון יפרוש. לכן ביבי צריך להיזהר בעניין הזה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34224 | |
מבחינתי המדד הוא החוק לגבי קרנות הסתדרותיות | |
דוד סיון (יום רביעי, 27/08/2003 שעה 12:15) בתשובה לסוחר נדל''ן | |
אחרי משא ומתן עם ההסתדרות שלא הסתייע נקבעו התנאים החדשים בחוק (כולל שינויים רטרואקטיביים - לאחור) לא יתכן שעם גוף אחרים זה יהיה אחרת. זוהי הסיבה שלדעתי ביבי הולך בגישה נכונה. הסיפור של בג''צ לא מפחיד כלל. השינויים שנעשו בתחילת 1995 (זמן אברהם שוחט באוצר) כללו צעדים לאחור - והבג''צ לא הפיל את המהלך. לכן אם ביבי יכלכל את צעדיו נכון הוא יוכל להצליח. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34243 | |
מבחינתי המדד הוא החוק לגבי קרנות הסתדרותיות | |
דדד (יום שישי, 29/08/2003 שעה 0:48) בתשובה לדוד סיון | |
1)למה בדיוק אתה קורא ''השקעה יצרנית''? 2)מה נעשה לגבי הגרעון בפנסיה התקציבית (237 מליארד)? 3)למה אנשי קבע מקבלים פנסיה כשהם פורשים מהצבא? האם פנסיה,לא מיועדת לגיל פנסיה? 4)העלאת גיל הפנסיה היתה טעות קשה.ממילא אף אחד לא מורשה להמשיך לעבוד עד גיל 65,אלא אם כן הוא עובד מדינה,אז עד גיל 67? 5)מה לגבי כמחצית המועסקים במשק להם אין פנסיה בכלל? באילו מדינות קיים חוק פנסיה חובה,והאם זה עובד? לדעתי,זה חוק הכרחי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=34245 | |
השקעה יצרנית ופנסיה תקציבית | |
דוד סיון (יום שישי, 29/08/2003 שעה 8:05) בתשובה לדדד | |
השקעה יצרנית היא השקעה במפעל שמייצר מוצרים לשוק. אתה יכול לכלול בהשקעה כזו גם השקעה באמצעי יצור כמו הון אנושי מכונות וכדומה. הגירעון האקטוארי של הפנסיה התקציבית זו בעיה של הממשלה, כל ממשלה שתכהן, עד שיחוסל. הגירעון הוא ממש הסיבה למאמצים להעביר יותר עובדי ציבור (כולל אנשי קבע) לפנסיה צוברת. אם עובדים חדשים לא ימשיכו להצטרף לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת הגירעון יחוסל בסופו של דבר. לדעתי הדיונים עם הצבא, כאשר הם מתקיימים, כוללים גם את נושא גיל הפרישה, או יותר נכון את הגיל בו יתחילו לקבל פנסיה, של אנשי קבע. | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |