פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_1147

ישראל מחכה לקופיקו
אלי אשד (שבת, 11/01/2003 שעה 16:17)


ישראל מחכה לקופיקו

אלי אשד



הערת המערכת
אם חלק מהתמונות אינן נראות במאמר, יש לעדכן את גירסת האקספלורר. להורדת אינטרנט-אקספלורר גירסה 6 יש ללחוץ כאן. להסבר נוסף עיין כאן.



מתוך 'קופיקו החייזר'
בימים אלה של בחירות לכנסת, שבהן יש חשד לזיופים ועבירות שונות מצד נציגי האומה וכאשר גדול כוכבי ישראל, דודו טופז, ממשיך להתנהג על הבמה בצורה חייזרית (והפעם נשיכות בציבור לכוכבות זרות), זה הזמן לחזור להיזכר בדמות הפרועה ביותר של ישראל (לפחות עד העשורים האחרונים), שהקדימה את כל אלה, אם גם רחוקה מלהשתוות אליהם, קוף מאפריקה שהוא כיום תושב השכונה ''עין גנים''.
עין גנים היא שכונה שלווה וירוקה בפתח תקווה. בעבר היא התפרסמה הודות לכך ששכנו בה כמה ממנהיגי תנועת העבודה המכובדים ביותר כמו ברל כצנלסון, א. ד. גורדון, הסופר ברנר ואחרים.
אך היום שכונה זאת ידועה לאלפים רבים במדינת ישראל בזכות דייר שונה מאוד, שאינו ידוע דווקא בתרומתו לערכים ציוניים. דייר זה אף אינו אנושי. הוא קוף מדבר שמוצאו בכוכב הקופים, שמו הוא קופיקו. דייר ידוע נוסף שהתגורר בעבר בעין גנים לזמן קצר נקרא צ'יפופו, אך הוא עזב את השכונה הפתח תיקוואית כדי לנדוד ברחבי העולם ולפתור תעלומות בלשיות שונות.

קופיקו וצ'יפופו הם כמובן דמויות דמיוניות, אך הסביבה שבהם הם חיים בסיפורים והאנשים שמופיעים בסיפורים יחד איתם הם כולם דמויות אמיתיות מתושבי עין גנים. שני הקופים הם תוצר דמיונה של תמר בורנשטיין-לזר, שחיה כל חייה בעין גנים.

בסדרת קופיקו יצרה בורנשטיין-לזר סצנריו חסר תקדים בספרות הילדים העברית. היא יצרה מעין סיפורי פנטסיה עם דמות דמיונית של קוף מדבר לבוש בגדי ילד, המעורבת בסביבה האמיתית שבה חיו היא ומשפחתה. למעשה, בני משפחתה ושכניה הם גיבורי הסדרה לצד הקוף.
הדבר הקרוב ביותר לכך בספרות הילדים העולמית הם, אולי, סיפורי עליסה של לואיס קארול, שבהן מככבת ילדה אמיתית בעולמות דמיוניים פרי יצירתו של המחבר, ויותר מכך סיפורי ''פו הדוב'' של א. א. מילן, שבהם כיכב בנו של מילן, כריסטופר רובין, ביחד עם צעצועיו, ששימשו כבסיס לדמויות בעלי החיים בסיפורים. חייו של כריסטופר רובין השתנו לחלוטין, ולא לטובה, כתוצאה מהזיהוי המוחלט בינו ובין הדמות בסיפורי פו הדוב שנוצר בציבור הרחב, זיהוי שהוא ניסה, ללא הצלחה, לברוח ממנו כל חייו. אך אפילו מילן לא העז להרחיק לכת כל כך כמו בשילוב שבין עולם הפנטסיה ועולם המציאות שאותו ביצעה בורנשטיין-לזר. הדמויות הקבועות בסיפורים הן בתה של תמר, נוגה, יורם ואורנה (שמהסיפורים אפשר לחשוב שהם אחיה של נוגה אם כי למעשה היו בני דודתה), שלומקה (הוא שלמה לזר, בעלה של תמר), סבתא (אִמה של תמר), הדודה מונה (אחותה, אִמם של יורם ואורנה) ואמא (שהיא תמר עצמה, המופיעה בסיפורים לעיתים נדירות יותר משאר הדמויות).
לצידם מופיעים עוד דמויות של תושבי עין גנים, ולרוב תחת שמם האמיתי, ובהם שושנה השמנה, אוייבתו הקבועה של קופיקו והקורבן של תעלולים רבים שלו. גם זאת הייתה (ועודנה) דמות אמיתית מאוד, שכנה כלל לא חביבה של בני משפחת בורנשטיין-לזר, שאיתרע מזלה והפכה למושא צחוקם של אלפי קוראים במאה וארבעים ספרי קופיקו עד היום, הוכחה לכך שמסוכן להסתבך עם תמר בורנשטיין-לזר.

אבל יותר מכולם בולטת הדמות המרכזית בסדרה, הלא הוא הקוף המדבר קופיקו, שבסיפורים הראשונים עדיין נראה כקוף רגיל לכל דבר, אך מאוחר יותר כבר לבוש ומתנהג כמו ילד, והוא עושה דברים שאם ילד יבצע אותם הוא יחטוף ''מנה'' מהוריו (או לפחות היה חוטף לפני שהוצא החוק החדש בכנסת כנגד הכאת ילדים). אך מכיון שקופיקו הוא קופיקו, הסיפור מסתיים לרוב בכך שהכל צוחקים וסולחים מיד כי הרי ''זה רק קוף והתעלולים טבועים בדמו''.
אצל קופיקו המטרה מקדשת את האמצעים. כאשר הוא מחליט לבצע משהו, הוא יעשה הכל לשם כך. הוא יבצע כל תרגיל וכל טריק, ולא משנה על חשבון מי. והוא ישקר ללא בושה, הכל כדי להשיג את המטרה הקדושה. הוא ילמד את החתול לגנוב עוגות אצל השכנה שושנה השמנה, הוא יזרוק קליפות בוטנים מהמרפסת על ראשו הקרח של השכן, הוא יחולל מהומה במטבח, שבה ישפך לבסוף פודינג על פרצופה של העוזרת, הוא מכניס עכברים וצפרדעים לצנצנת הריבה בבית(!) קופץ על ראשה של השכנה שושנה השמנה, הולך על הקירות ונתלה על מנורות. הוא מעליב, מקלל, גונב, פוגע במזיד וכמובן מתחפש לנשים, הטריק החביב עליו ביותר. זהו רק מדגם מזערי של תעלוליו, אך בסופו של דבר הכל נסלח והכל נשכח עד לתעלול הבא, שהרי קופיקו הוא קוף בדמות ילד.

מימיה הראשונים זכתה הסדרה להתקפות קשות של המבקרים ובראשם האיש שהיה אחראי, למעשה, ליצירתה, אוריאל אופק, שהזמין את הסיפורים הראשונים על הקוף עבור העיתון שערך, ''דבר לילדים'', ולעתיד התחרט על כך מרות. הוא העמיד את קופיקו בראש רשימת הסדרות המזיקות לילדים, לצד הסדרות של אבנר כרמלי. הוא התלונן בין השאר על השפה ''הגסה'' שבה השתמשו גיבורי הסדרה, כמו גם על ערכיהם הקלוקלים, שלדעתו היוו בגדר השפעה שלילית ראשונה במעלה על הילדים הקוראים.
זה לא הפריע לתפוצה. הסיפורים נקנו כמו לחמניות חמות בידי ילדי ישראל שנהנו לקרוא על הגיבור החדש, האדיש לחלוטין לכל הערכים המסורתיים של צייתנות והתנהגות טובה, וגונב, משקר ומבצע תעלולים כיד הדמיון הטובה. אחד המוציאים לאור אמר פעם ''הלוואי שהתנ''ך היה נקנה בכמויות כאלה''.


תמר בורנשטיין-לזר
ספרי הסדרה ממשיכים לצאת באופן קבוע גם כיום. קופיקו מחזיק בשיא של הסדרה מאריכת הימים בכל הזמנים בשפה העברית (בעת כתיבת מילים אלה, 47 שנים לאחר פירסום הסיפור הראשון על עלילות קופיקו ב''דבר לילדים'', שיא ארצי, ואולי גם עולמי, באריכות ימים של סדרה לילדים שנכתבת בידי מחבר אחד) וכ-‏140 ספרים(!) סך הכל, ועוד היד נטויה ונטויה. ואנחנו לא מדברים על עשרות המוצרים שבהם מופיעה דמותו של קופיקו שאף כיכב בסרט קולנוע של מנחם גולן (עם דום דה-לואיז) ובסדרת טלוויזיה מצליחה, בה גולמה דמותו של קופיקו בידי בובה.
קופיקו גם השפיע השפעה גדולה על צה''ל. בעקבות ספרי קופיקו שונים שעסקו בחוויות שונות של הקוף המדבר במהלך שירותו בצבא ההגנה לישראל, קיבל סוג של מכנסיים, מדי ה''אלף'' של הג'ובניקים, את השם הרשמי ''מכנסי קופיקו'', על שם הקוף המדבר מחונטוזה. תרומתו העיקרית של קופיקו לביטחון המדינה.

קופיקו הוא כיום דמות יותר חינוכית משהיה בעבר. בפרסומים על הסדרה כיום מושם דגש על תרומתו החינוכית ליחסי שלום ורעות בין הילדים, דבר שבוודאי היה גורם לקוף השובב והתעלולן המקורי לשפשף את עיניו בתדהמה.


תמר בורנשטיין-לזר חיברה סדרות רבות נוספות, שהידועה בהן היא על צ'יפופו, בן דודו של קופיקו, קוף בלש הנודד ברחבי העולם ועוזר לילדים במצוקה.

סדרות אחרות, ידועות פחות, כוללות את עלילות ''צ'רלי לץ'', סדרה של ארבעה ספרים שיצאה לאור בהוצאת מאור ב-‏1965, עלילות נער אמריקני בישוב ישראלי, שגם הוא אאוטסיידר כמו קופיקו, המבצע שמות בחיי המשפחה המהוגנת שבקירבה הוא מתנחל. סדרה של שני ספרים על עלילות סולימן ודני נער ישראלי ונער ערבי, המשתפים פעולה כנגד נבלים ערבים מסתננים וכנגד הקומנדו המצרי, סדרת ''צמד חמד'' על זוג ילדים שובבים, סדרת ''החברה מהכיתה שלנו'' (סדרה שמתארת עלילות כיתה), וסדרות על חגי ישראל.

היא גם חיברה סדרות הרפתקאה ועלילה בעלות מוטיבים מדעיים בדיוניים. עלילות קונדסי הילד שברח מהקירקס, ובשלושת ספרי הסדרה עליו נאבק בפושעים שונים, המתכננים מזימות שונות בעלות אופי מדעי. סדרת לקסי הבלש חוקר, סדרה של שבעה ספרים (ספר שמיני שנכתב אבד במשרדי ההוצאה לאור) על ילד בלש שחוקר תעלומות שונות שקשורות להתפתחויות המדעיות החדישות ביותר. דרכן העבירה לקוראים הצעירים בצורה מרתקת וקלה אינפורמציה על חידושים והתפתחויות במדע.

בשנים האחרונות היא חיברה את 12 ספרי סדרת ''ספיסי ומסתרי המדינה שבדרך'', על עלילות חייזר וצמד ילדים ישראליים שיוצאים למסעות בזמן אל ארועים שונים שקשורים לקום המדינה, נושא שנחשב בעיני הילדים כ''משעמם''. ההנחה הייתה שהשילוב של חייזרים ומסע בזמן יעניין בנושאים אלה גם את הילדים בני הדור הטכנולוגי הציני החדש. לאחרונה יצרה סדרה חדשה ''מג'יק הקוסם מהמחשב'' שבו היא מעבירה מידע לילדים על עולם המחשב והאינטרנט, במסגרת סיפורים מבדחים על ילד קוסם שמוצאו ברשת של האינטרנט. סדרות ספייסי ומג'יק כולן מקושרות כיום לעלילות של קופיקו וצ'יפופו, המוזכרים זה בסדרה של זה, וכולם חיים באותו יקום דמיוני המשותף.


אלףיותר מכל מזכיר קופיקו את גיבור סדרת הטלוויזיה האמריקנית משנות ה-‏80 ''אלף'', חייזר שעיר שהשתכן בבית משפחה אמריקנית ומבצע שם תעלולים לא ''פוליטיקלי קורקטיים'' שונים. אם סדרה זאת הייתה נעשית בישראל ולא בארה''ב הרחוקה, כי אז לבורנשטיין-לזר הייתה סיבה טובה לתבוע את מפיקיה לדין על פלגיאט.
הדמיון הוא רב מאוד, שכן בשנים האחרונות חשפה תמר שקופיקו אינו סתם קוף מדבר ממדינת חונטוזה שבאפריקה ובן דודו צ'יפופו איננו רק עוד קוף מדבר ממדינת ימפפוזה (גם כן באפריקה). הם שניהם חייזרים מכוכב הקופים (שאולי הוא זהה לכוכב מסדרת הקולנוע הידועה ואולי לא), שם היה צ'יפופו גדול בלשי כוכבי הלכת וקופיקו רק ליצן. בכך הסבירה המחברת את אינטליגנציית העל של שני הקופים ואת יכולתם לדבר, כמו גם את יכולתם לדבר עם סוגי בעלי חיים אחרים.

תמר בורנשטיין-לזר אף מתכננת לאחרונה ספר חדש ומיוחד, שיהיה אירוע מיוחד בסדרה, שיפגיש לראשונה את קופיקו ואת בן דודו צ'יפופו לאחר שאלה רק הוזכרו זה בספריו של זה. לראשונה נלמד בפירוט על כוכב הקופים שממנו הובאו בחללית של גיבור סדרה שלישית, ספיסי. השם הזמני של הספר הוא ''קופיקו פוגש את צ'יפופו''. אנחנו מצפים לספר זה בדריכות.

בשנים האחרונות הופיעו שני ספרים בסדרת קופיקו שכיום נראים אקטואליים במיוחד. אחד מהם הוא קופיקו החייזר (1998), שבו התבססה תמר על אירוע תקשורתי ידוע, שעסק בחייזרים, בעקבות טענתה של מגדת עתידות שחייזרים עומדים לנחות באותו לילה על רקע צלילי המוזיקה של סדרת ''תיקים באפילה'' (למה לא ''מסע בין כוכבים''?) ולהציג את עצמם לפני הציבור . אירוע זה הפך להיות אחד הנצפים ביותר בתולדות הטלוויזיה בישראל, והונחה על-ידי דודו טופז... אלפים יצאו לרחובות בציפיה לחייזרים. אך למרבית הצער שום חייזר לא הופיע והעניין בתופעת העבמים שהיה בשיאו בארץ בשנות התשעים גווע מאז כתוצאה, כל מה שנשאר הייתה המתקשרת שטענה שעשו אותה לצחוק ואיימה לתבוע את טופז...
בספר זה יצרה תמר גרסה משלה לאותו אירוע, שבה שכנתו של קופיקו הופכת לציידת ''חייזרים'' ומופיעה באותה תוכנית ידועה לשימצה. קופיקו פוגש את כוכב הטלוויזיה השחצן ''דידי פזפז'', שמאמין כי קופיקו הוא חייזר. קופיקו, שהוא מתחן ידוע, מותח את כולם להאמין שיש חייזרים, עד שמסתבר שה''חייזרים'' הם, בסך הכל, כלבה עם אנטנות והקוף המדבר מאפריקה. בכל מקרה איש לא מתייחס לעובדה שקופיקו הוא אכן חייזר מכוכב הקופים ואינו צריך למתוח אף אחד בעניין הזה.

ספר אחר בסדרה, שהוא אקטואלי אף יותר בימים אלה, הוא קופיקו: מפלגת הילדים (2001), שנכתב לרגל הבחירות הקודמות.
בספר זה קופיקו מחליט להצטרף לבחירות ולרוץ בראש מפלגה משלו. כשהוא מתייחס לכך שלכל קבוצה ושבר קבוצה בחברה הישראלית יש לה כיום מפלגה שמייצגת רק את
האינטרסים המצומצמים שלה, קופיקו מחליט לייצג את הקבוצה הגדולה שיחידה שנשארה ללא נציגים בכנסת – הילדים. הוא רוצה להגיע לכנסת ואף לממשלה בתור ''שר הצחוק'', שיביא לשיפור דרמטי במצבם של ילדי ישראל.
במסגרת מסע הבחירות שלו, שבמרכזו עומדת הסיסמה המנצחת ''ישראל מחכה לקופיקו'', קופיקו מציע חוקים חינוכיים למדי אם גם לא מקוריים במיוחד כמו ''מחשב לכל ילד'' וגם חוקים שיש להודות שיש בהם היגיון רב, אם כי משום מה איש לא חשב עליהם לפני קופיקו, כמו חוק ''הצחוק טוב לבריאות'', שקובע שכל חברי הכנסת והשרים, במקום לצרוח אחד על השני ובמקום לצעוק ולהיכנס זה לדברי זה, יהיו חייבים לצחוק ''ואז צ'יק צ'ק כל הרוגז יעלם ובמקומו יגיעו החיוך, הצחוק ובדיחות הדעת''. הלוואי שהאנחנו היינו אופטימיים כמו קופיקו…
קופיקו בסיפור זה ובספריה החדשים בכלל הוא פחות אנרכיסטי ו''שובב'' מבעבר. בורנשטיין-לזר משתמשת בו כדי להעביר מסרים ''חינוכיים'' לילדים הקוראים, דבר שלא ניתן היה להעלות אותו על הדעת בספרים המוקדמים של הסדרה...

תמר בורנשטין לזר אולי לא חשבה על כך, אבל דומה שאחד המקומות שמתאימים במיוחד לקוף השובב ממדינת חונטוזה שבאפריקה לשהות בהם בישראל (לפחות בצורתו המקורית האנרכיסטית) היא כנסת ישראל. נראה ששם, בין כל החכ''ים הצועקים, המקללים, המשקרים, הנעדרים ללא הרף מהישיבות, המעלים לעצמם ללא הרף את המשכורות ואת הכיבודים בזמן שהכלכלה סביבם מתמוטטת ושכעת מתברר שכמה מהם קשורים לעולם התחתון, שההשפעה השלילית שלהם על היחס של החברה לדמוקרטיה היא מעבר לכל ספק, נראה שבכנסת קופיקו, התגלמות התעלולנות והתחמנות מהג'ונגל, היה מרגיש את עצמו בדיוק בבית.

לאור הגילויים האחרונים על השחיתויות בפוליטיקה הישראלית נראה שיש גם צורך דחוף לשלוח את הבלש הדגול צ'יפופו לישראל בספר חדש, אולי ''צ'יפופו במרכז הליכוד''?

קישורים








http://www.faz.co.il/thread?rep=22687
הסתה הסתה הצילו?
אריה פרלמן (שבת, 11/01/2003 שעה 23:11)

לרגע חשבתי שהכותב משווה את העושה שלום במרומיו לקוף ר''ל ח''ו!

אבל נרגעתי.

הסקירה מאוד מהנה ומעניינת, ומרעננת.

תודה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=124887
קקקווווווווווופפפפפפפפיייייייייקקקקקקקקוווווו
סתם אחד (יום ראשון, 30/11/2008 שעה 16:42)
בתשובה לאריה פרלמן

אני אוהב את קופיקו בישבילי התחפושת שווה לפחות ₪650

http://www.faz.co.il/thread?rep=22695
להשוות אפילו בכאילו
אנה (יום ראשון, 12/01/2003 שעה 0:05)

את קופיקו וצ'יפופו לפו הדוב ועליסה זה ממש עוול ואני בטוחה שאלי אשד לא באמת התכוון.

אני זוכרת את הקופיקו והצ'יפופו האלה. קראתי אחדים מהם בעיקר קופיקו. ואני אפילו זוכרת את רגש הבושה שתקף אותי בקוראי ביטויים כמו 'ערבוש' ועוד מיני מטעמים ותארים. הספרים האלה יש בהם גזענות אמיתית. והם סתמיים. ילדים אוהבים גם שטויות וזאת לא הבעיה. הבעיה היא אמות המוסר וכאמור הגזענות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=22703
חוששני שאת טועה
אלי אשד (יום ראשון, 12/01/2003 שעה 0:52)
בתשובה לאנה

אין בספרים האלה גזענות .
אני גם עברתי על כל הספרים ולא זכור לי שאי פעם נתקלתי במילה ''ערבוש '' .
כמובן אם את זוכרת באיזה ספר נתקלת במילה הזאת זה יעזור.

http://www.faz.co.il/thread?rep=22708
אני לא אצליח להזכר
אנה (יום ראשון, 12/01/2003 שעה 1:43)
בתשובה לאלי אשד

אבל... פתאום עולה בדעתי שאולי אני מערבבת את קופיקו עם דני-דין בעניין ה-'ערבוש'.

מצד שלישי... יש שם גזענות. אולי לא בנוסח 'ערבוש' אלא בנוסח אחר. האם הזכרון שלי מטעה אותי? האם לא נכון לומר שהערבים מוצגים שם באופן חד ממדי ותמיד הם 'מחבלים' וכל מיני דברים רעים? כלומר - הם אף פעם לא סתם בני אדם

http://www.faz.co.il/thread?rep=22710
אנה , את טועה בענייין קופיקו, לפחות למיטב ידיעתי
רפי גטניו (יום ראשון, 12/01/2003 שעה 2:04)
בתשובה לאנה

כאבא שיש לו הכבוד לספר את סיפורי קופיקו החדשים לילדיו כסיפור לפני השינה.

כמו שאלי כותב, הסופרת מתאימה את הנושאים לתקופה, ובאחד הספרים האחרונים שהקראתי נתקלתי בפרק ''מה זה בית ספר לדמוקרטיה''

במיוחד בשבילך, ציטוט שיגרום לך אולי אפילו הנאה...

''...כולכם יד לפה - אמר קופיקו - הטו אוזן , שימו אזנכם כאפרכסת, ואז אספר לכם מה פירוש בית ספר לדמוקרטיה !. בבית הספר לדמוקרטיה בחונטוזה לומדים ילדים מגיל שלוש עם ילדים גדולים, וכולם מביעים את דעתם ולא סותמים את הפיות , כמו שגדי עשה ליעל. ...

אז כמו שאת רואה, אני אפילו מחזיק בספריתה של בתי את אחד הספרים הללו, הם לא נושכים, וגורמים הנאה לילדים בצד מסרים חיוביים, לשם שינוי. (לרוב כמו שאלי ציין המסרים הם כאלה שרוב ההורים היו מעדיפים שאת המסרים יתרגלו ... הילדים של השכנים)

אמנם זה לא פו הדב, או הרוח בערבי נחל, אבל לכל סוג של ספרות יש את הערך שלה.

בברכה

רפי

http://www.faz.co.il/thread?rep=22791
אני לא יודעת על הספרים החדשים
אנה (יום ראשון, 12/01/2003 שעה 22:58)
בתשובה לרפי גטניו

וכך אני זוכרת את הישנים. ולא רק אני. לוקים בסטיראוטיפיות שטחית.

הבת שלי לא קראה אף פעם קופיקו...

http://www.faz.co.il/thread?rep=22792
לי את הישנים קשה כבר לזכור....(הגיל.....)
רפי גטניו (יום ראשון, 12/01/2003 שעה 23:03)
בתשובה לאנה

אבל לא זכור לי שהם השאירו בי איזשהם סטריאוטיפים מפלים.

צריך לדעת להנות ולמצות את הטוב גם מספרות קלה וחביבה. כך הייתי מגדיר את הסדרה. לא פחות לא יותר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=69954
אנה , את טועה בענייין קופיקו, לפחות למיטב ידיעתי
עומר דיין (יום שני, 14/11/2005 שעה 16:12)
בתשובה לרפי גטניו

מה מספר הicq שלך

http://www.faz.co.il/thread?rep=22717
חוששני שאת טועה גם לגבי דנידין
אלי אשד (יום ראשון, 12/01/2003 שעה 7:04)
בתשובה לאנה

גם שם אין המילה ''ערבוש '' .
עכשיו דנידין זה אכן מקרה שונה מקופיקו , ושם מופיעים טיפוסים של ערבים שליליים בכל קנה מידה וזה אולי תומך בטענה שלך שזאת סדרה גזענית אבל ... מצד שני מבוטאת שם התפיסה של המחבר שהערבים והיהודים בארץ ישראל צריכים להתמזג לעם אחד טוב יותר מהעמים הקיימים כעת .
כך שגם דנידין אינו סדרה גזענית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=22794
טוב. אז המילה ערבוש לא נמצאת שם. אז מה
אנה (יום ראשון, 12/01/2003 שעה 23:25)
בתשובה לאלי אשד

דנידין היא סדרה גזענית. ולכל הדעות. בפירוש. כל חברי שבגילי זוכרים אותה ככזאת. הדרך שבה אתה מסיק מסקנות בעניין זה ופוסק שהיא אינה גזענית משונה במקצת.

אין שם שום ''תפיסה שמבוטאת'' על כך שיהודים וערבים צריכים לחיות ביחד. אלה מילים מן הפה לחוץ שבאים כתשלום זול עבור מצפון נקי. מדובר בשמאלץ כאילו אידאולוגי שבא לחזק את הדימוי העצמי הנקי ''שלנו'' הישראלים, הטהורים והעליונים; והדגש הוא כמובן על עליונות מוסרית.

הפראזה ''צריך לחיות ביחד'' בקונטקס כזה היא אחיזת עיניים מפורשת ובהירה וחבל שאתה נתפס לה. יש לך השפעה על ציבור קוראים; צעירים אוהבים לקרוא את ספריך. אולי תחשוב עוד קצת בטרם תגבש ''מסקנה''?

חשוב. הנה הערבים מוצגים כנחותים, בתיאורים משפילים, אתה מכנה זאת ''שליליים''; מכאן הרי ברור שהמטרה וההשקפה האמיתית, בתיאורים אלה, היא שאנחנו עליונים מהם. אם לצד תיאורים כאלה מופיעה מין אמירה קלושה שאומרת ש''צריך לחיות ביחד'' - אתה אמור לתהות מה פשר הסתירה הזאת, ומתוך ההבנה שיש כאן סתירה ברורה, להסיק מסקנה הגיונית שיש בכוחה להסביר אותה סתירה. ובכן. מה פשר הסתירה? כיצד מתיישבים תאורים שליליים אלה לצד אמירה שהיא כביכול חיובית. מה פשר כל הסלט הזה? לשם מה בכלל הוא נבנה כך - ערבים ביצוג שלילי משפיל ונחות, לצד אמירה פייסנית.

התאורים הנגטביים המשפילים של הערבים מסמנים לנו מעבר לכל צל של ספק כי לנו יש עליונות ובעיקר כאמור מוסרית עליהם. עם זאת מופיעה הנכונות להתפייס. אבל עם מי עלינו להתפייס? מי הם הערבים ש''צריך לחיות איתם ביחד''? עם הערבים הנחותים הללו, המושפלים, הבלתי מוסריים, שבדף הקודם תוארה מהותם בחדות. המסקנה כעת ברורה ונחרצת ביותר: כן, נחייה ביחד, אבל כל אחד במקומו - הם למטה ואנחנו למעלה. הם הרעים שאנחנו ''מוכנים להושיט להם יד'', אבל בתנאי. כי הם גרועים מאיתנו ולא טובים כמונו. הם על תנאי ולמטה.

לא צריך להפעיל פה הגיון מורכב ולא מדובר אפילו בסאב-טקסט נסתר. מדובר בדברים ברורים שנמצאים על פני השטח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=22814
כלל וכלל לא
אלי אשד (יום שני, 13/01/2003 שעה 1:11)
בתשובה לאנה

בספרי דנידין יש ערבים שהם האוייב וככאלה הם סטריאוטיפים מגוחכים, הם הופיעו בספרים המלחמתיים של דנידין . אבל יש גם ערבים שהם דמויות חיוביות והם מופיעים בדרך כלל בספרים המאוחרים יותר של הסדרה כאשר נראה היה שעומד להיות שלום בינינו ובין הערבים .ויש גם הרבה נאומים על הצורך להתמזגות בינינו ובין הערבים .
אין כאן מצב שיש רק ערבים שליליים,ואין כאן מצב של שחור ולבן .

http://www.faz.co.il/thread?rep=22817
כשאני הייתי ילדה לא היו ''ערבים חיוביים'' בדני דין
אנה (יום שני, 13/01/2003 שעה 1:30)
בתשובה לאלי אשד

שמחה לשמוע שנוספו כמה כאלה לגלריה הדנידינית

אבל כל זה לא מוריד ולא משנה את משמעות הצגת הערבי בספרים אלה בעבר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=22820
ושוב
אלי אשד (יום שני, 13/01/2003 שעה 7:15)
בתשובה לאנה

סדרת ''דני דין '' היא מה שהיא: סדרה של ספרות קלה הרפתקנית וקומית . ואלה מתבססות אך ורק על סטריאוטיפים .
וכך הוא לגבי מרבית הסדרות האחרות מסוג זה ג'מס בונד של פלמינג למשל שבהם כל הנבלים הם גם טיפוסים אתניים ( ולרוב בני תערובת אתניים ) כמו גם מרבית סדרות ההרפתקאות שנכתבות עד היום עד תום קלאנסי ועד בכלל , דנידין הוא בחברה ''טובה ''. אפשר להתלונן על כך אבל כך הוא בסדרות הרפתקאות ,יש צורך באוייב קל לזיהוי.
בדנידין האוייב הם הערבים. בזמן הכתיבה האוייב היה ( ועדיין הוא ) הערבים אז הסופר לא ניסה להיות פוליטיקלי קורקט לגביהם ,ואני חושב שזה מגוחך לתקוף את הספרים בגלל סטנדרטים של פוליטיקלי קורקטיות .

http://www.faz.co.il/thread?rep=22879
הטיעון שהבאת מעורר פליאה ותמיהה גדולה
אנה (יום שני, 13/01/2003 שעה 15:37)
בתשובה לאלי אשד

העובדה שיש ''רעים'' גם בעולם ''הגדול'' מנקה מישהו מאחריות?

נכון שספרות זולה משובצת בסטיראוטיפים, חלקם הגדול על בסיס אתני ירוד וגזעני. אז מה? האם זה אומר שעלי לעצום עיניים?

הניסיון למצוא פן חיובי בספרות הזאת ''למרות הכל'' עוד יותר מוזר. יש ספרות הרפתקאות שאין בה צל של הומור אתני ירוד וגזעני. וההסבר על ''אויב קל לזיהוי'' בכלל איום ונורא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=22910
וכי למה?
אלי אשד (יום שני, 13/01/2003 שעה 19:43)
בתשובה לאנה

את מנסה לשפוט בסטנדרטים של היום של הפוליטיקלי קורקט אנשים שכתבו לפני 30-40 שנה כאשר הסטנדרטים היו שונים לחלוטין.

הסופר לא חשב שהוא עושה מעשה נורא כל כך מכיוון שהוא חשב שבכך הוא ממלא חובה פטריוטית מצד אחד ומצחיק את קוראיו מצד שני. הוא לא הציג את הערבים כיצורים מתועבים ומאוסים שיש להשמידם, אלא רק הציג אותם כאנשים מגוחכים שאפשר לצחוק עליהם (זאת הייתה סדרה קומית אחרי הכל) והאויבים של הגיבור, לא בדיוק אותו הדבר כלל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=22934
וכי למה שזה חשוב
אנה (יום שני, 13/01/2003 שעה 23:58)
בתשובה לאלי אשד

זה למה. אני חושבת שהסטנדרטים שלי מוחלטים בהחלט.

אני יודעת על מה שאתה מדבר ולמה אתה מתכוון. אבל אתה קצת מיתמם לדעתי וגם קצת סלחני, אולי עצל; לא מודד את הטקסט לפי אמות מידה נכונות. לא רק מטעמי מוסר אלא כדי להבין את תכליתו. לדנידין היו יומרות דידקטיות. אבל אתה כנראה לא רוצה להבין זאת. ועוד. היום באים בטענה לטקסטים שהפלסטינאים שוטפים בהם את ראשם של הילדים שלהם; חשוב להבין שעל הספרים האלה גדלו הילדים הישראלים שהיום משרתים בצבא בדרגות בכירות. אחר כך מתפלאים למה הצבא נהייה כל כך ימני וחד צדדי וחד ערכי ואיך טייס זורק פצצה של טונה באמצע עיר ומפקד חיל-האויר ''ישן טוב בלילה''. הם גדלו על דנידין, חסמבה ועוד ''ספרי הרפתקאות פטריוטים'', על מפלגת העבודה המפאייניקית שהייתה בערך כמו הליכוד היום, על מערכת ערכים שנמעכה תחת מכבש שאתה קורא לו פטריוטיות, אבל למעשה נשחקה תחת מכבש של ''אנחנו הכי צודקים''; בהתחלה הייתה לזה הצדקה כלשהי ואלי אפילו הכרח - השואה, הקמת המדינה; אבל אחרי מלחמת ששת הימים הכל התחיל להסתאב כהוגן. הציונות התחילה להיות תנועה די רקובה, עד כמה שקשה לי לומר את המילים האלה. ודנידין ושאר חבריו ההרפתקנים משקפים הרבה מן התהליך הזה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=22947
דנידין היא אכן בדרכה שלה סדרה ערכית מאוד
אלי אשד (יום שלישי, 14/01/2003 שעה 6:23)
בתשובה לאנה

לסופר יש ערכים שחשובים לו שהוא רוצה להעביר לקורא.

ובין הערכים יש הקביעה שאנחנו צודקים ושהאוייב שונא אותנו ורוצה להשמידנו.

אפשר להתווכח עם המסר הזה כפי שאת עושה אבל זה מה שהוא חושב. בכל מקרה לעולם אין בספרים האלה את אותה שינאה תהומית נאצית של השמדת עם כלפי היהודים שיש בספרים הערביים המכוונים לילדים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=76268
הטיעון שהבאת מעורר פליאה ותמיהה גדולה
קופיקו החופש הגדול (יום שני, 10/04/2006 שעה 17:26)
בתשובה לאנה


http://www.faz.co.il/thread?rep=83864
הטיעון שהבאת מעורר פליאה ותמיהה גדולה
אור עמר (יום שלישי, 19/09/2006 שעה 18:43)
בתשובה לקופיקו החופש הגדול

אני יודע שאת לא יכואלה לענות לי אבל אני מעריץ את הספר שלך קופיקו

http://www.faz.co.il/thread?rep=74040
טוב. אז המילה ערבוש לא נמצאת שם. אז מה
סתם אחד (יום שלישי, 14/02/2006 שעה 20:47)
בתשובה לאנה


http://www.faz.co.il/thread?rep=60569
להשוות אפילו בכאילו
אור מטלון (יום שני, 13/06/2005 שעה 21:15)
בתשובה לאנה

אני חושבת שאת טועה. כי קופיקו מצחיק, אבל אין בספרים שלו גזענות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=22712
מאמר נהדר
נמרוד ברנע (יום ראשון, 12/01/2003 שעה 2:37)


http://www.faz.co.il/thread?rep=22725
מצטרף להערכתו של נמרוד
שמעון מנדס (יום ראשון, 12/01/2003 שעה 11:18)

כל התחלואים הפוקדים את החברה הישראלית מקורם בהעדר ''חיסונים'' שהאבות המייסדים של המדינה (דוד בן-גוריון) נמנעו מלחוקקם בראשית הדרך. כאשר גורמים שונים תארו בעבר את הצללים הכבדים בתקופת שלטונו של בן-גוריון, הגיב האחרון באימרה הידועה: במקום שיש אור יש גם צל, וככל שהאור גדול יותר, כך גם הצל כבד יותר.

הדברים נאמרים כמובן מבלי לגרוע כהוא זה ממעשיו הגדולים של מייסד המדינה. הוא לא רצה לשים כבלים על ידיו, שהיו מלאות בעשייה. אבל הוא התעלם מכך שאלה שיבואו אחריו ינצלו זאת לרעה/לטובתם. להוציא מקרה אחד חמור וידוע.

בשנת 1955, בן גוריון היה בשדה בוקר, ומחליפו כראש ממשלה היה משה שרת. הפידאינים השתוללו ועשו בנו שמות, בעידודה המלא והקולני של מצרים. משה שרת היה הניגוד הגמור של בן-גוריון, והוא החליט שלא להגיב בהאמינו, אולי חוסר התגובה תביא לרגיעה. אלא שהערבים לא סברו כמוהו, ופירשו את חוסר התגובה כחולשה.

שמעון פרס היה אז מנכ''ל משרד הבטחון, ומשה דיין היה אז הרמטכ''ל; וכזכור שניהם היו מה שכונה אז ''נערי בן-גוריון''. שמעון פרס נסע לשדה בוקר והציע לבן-גוריון, לעשות ''פוטש'': משה דיין יתן הוראה לכמה יחידות צה''ליות לתפוש את מוקדי הכח, משה שרת יודח, ובן-גוריון יחזור להיות ראש ממשלה. פרופ' יעקב טלמון מתייחס לפרשה זו בספרו ''אחדות וייחוד'', תוך כדי איזכורה מבלי להכנס לפרטיה.

דוד בן-גוריון דחה את ההצעה על הסף באומרו: בשום פנים ואופן לא. אנו נעשה זאת הפעם, לי יש כוונות טובות ואפשר שהדבר יועיל למדינה. *אבל* זה עלול לשמש תקדים למאן דהוא בעתיד, וכוונותיו עלולות להיות הפוכות משלי. {רצח ראש ממשלה בידי יהודי אזרח ישראל, לא היה קיים אפילו לא בדמיון הכי פרוע}.

בן גוריון לא צריך היה להפוך את האסיפה המכוננת לכנסת הראשונה. תפקידה של האסיפה המכוננת להשית כבלים - מה שקראתי כאן ''חיסונים'' - על מוסדות הרשות המבצעת, בצורה של חוקה שתשמש ''אבן השתיה'' של השלטון. בהיסטוריה אי אפשר להשתמש במושג ''אילו'', אבל בכל זאת נאמר, כי אילו פעל בן-גוריון בנושא האסיפה המכוננת כפי שפעל בהצעה לבצע הפיכה צבאית, מצבנו - יש להניח - היה אחר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=22741
גדול. וגם: חסמבה חסמבה חסמבה
אלמונית (יום ראשון, 12/01/2003 שעה 17:29)
בתשובה לשמעון מנדס

''ערבוש'' זה מחסמבה, לכל הזועקים חמאס. נדמה לי אפילו שאהוד השמן הוא שהגה את המילה, אבל אינני יכולה להתחייב.

עוול עשה אוריאל אופק להזכיר את קופיקו בנשימה אחת עם ספרי אבנר כרמלי, ספרות הילדים היחידה שמעולם לא הצלחתי לצלוח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=77289
גדול. וגם: חסמבה חסמבה חסמבה
סתם אחד (יום חמישי, 11/05/2006 שעה 10:50)
בתשובה לאלמונית

ׂבת שמולית

http://www.faz.co.il/thread?rep=22761
קופיקו במלחמת העולם הראשונה
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 12/01/2003 שעה 20:08)

קופיקו הוא, אולי, חריג בכך שהדמויות בסיפורים הן אמיתיות, אך ראוי לציין בהקשר זה את 'החייל האמיץ שווייק' מאת ירוסלב האשק. כל הדמויות שם הן אנשים שהאשק הכיר בהיותו בצבא, וכולן מופיעות בשמותיהן האמיתיים.

היות שמדובר בסאטירה מצליפה במיוחד, יש להניח שמושאיה לא שאבו הנאה מרובה מכך שנגזר עליהם לככב באחת מהיצירות הפופולריות ביותר בעולם. האשק מת בגיל צעיר, בטרם הספיק לסיים את יצירתו המופלאה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=59503
קופיקו
גל (שבת, 28/05/2005 שעה 17:41)
בתשובה ליובל רבינוביץ

אני חולה אל ספרי קופיקו זה מעניין תרשמי עוד ספרי קופיקו

http://www.faz.co.il/thread?rep=61436
קופיקו
קופיקו (יום ראשון, 10/07/2005 שעה 23:22)

אני קופקו לא אתה קופיקו קופיקו

http://www.faz.co.il/thread?rep=73076
קופיקו
זיוה (יום רביעי, 18/01/2006 שעה 20:17)
בתשובה לקופיקו

הספר קופיקו החיזר מאוד מצחיק אני ממליצה עליו!!!!!

http://www.faz.co.il/thread?rep=76785
קופיקו
לימור (יום חמישי, 27/04/2006 שעה 12:11)
בתשובה לזיוה

אני מעוניינת לכתוב עבודה סמינריונית בנושא קופיקו במסגרת קורס : תרבות ולאומיות בספרות ילדים.
מישהו יודע היכן ניתן למצוא חומר ביבילוגרפי?

http://www.faz.co.il/thread?rep=128255
קופיקו
סתם אחד (יום שלישי, 03/02/2009 שעה 19:48)
בתשובה לזיוה

קופקו

http://www.faz.co.il/thread?rep=80208
קופיקו
אבישי (יום שני, 10/07/2006 שעה 19:33)

קראתם את הספר ''מפלגת הילדים''? ואת הספר ''עיתנואי חונטוזאי''? ו''צ'רלי הכלב הדינוזאורי''? ו''תיקנים''? ו''איזה צחוק במוזיאון''? ו''התוכי הבדחן''? ספרים נפלאים!

http://www.faz.co.il/thread?rep=84263
קופיקו
תום (שבת, 30/09/2006 שעה 18:41)
בתשובה לאבישי

אני מתה על קופיקו אני לא מאמין שאני מדבר אים קופיקו יש לי את כול הקלתות ודיסקם של קופיקו אני אוהב פירסומו שלכם ואת הספרים שלכם איזה מצחיק אז ביי קופיקו גמר חתימה טובה

http://www.faz.co.il/thread?rep=84345
קופיקו
ליאל (יום שלישי, 03/10/2006 שעה 14:51)
בתשובה לאבישי

נלאןטנצולעהחטמלךהארצכאכומעח

תה נורה מצחיק ִ

http://www.faz.co.il/thread?rep=86166
קופיקו
אבי לוי (יום חמישי, 09/11/2006 שעה 21:02)

איזה מזל שיש ב-yes את ערוץ גוניור
ושיש שמה קופיקו כי אני חולה על הסידרה הזאת היא מאוד יפה ומצחיקה אפילו אם היא לילדים קטנים אז אני עדיין אוהב אותה
ואני המשיך גם לאהוב אותה
יש לי גם מלא דיסקים של קופיקו אם
החיילת במילואים,איזה הקלטה,עוגה למסיבה,חוקר טבע,לילי העוזרת,מקום ראשון בתחרות הציורים.
ועוד....

אז תמשיכו לאהוב את
''קופיקו''

אז ביייי

http://www.faz.co.il/thread?rep=104084
קופיקו
סתם אחד (יום חמישי, 13/09/2007 שעה 13:02)
בתשובה לאבי לוי

אני לא רואה הרבה קופיקו זה ברור לכם כן אז ביי חנונים שקמותחם ביי

http://www.faz.co.il/thread?rep=88931
המאמר
ענבר (יום חמישי, 07/12/2006 שעה 8:57)

המאמר נהדר ועזר לי בלימודים

http://www.faz.co.il/thread?rep=89517
בתאל (שבת, 16/12/2006 שעה 17:34)

קופיקו מה כחה אה

http://www.faz.co.il/thread?rep=89518
בתאל (שבת, 16/12/2006 שעה 17:38)
בתשובה לבתאל

הכל בסדר אתה יודע שאתה קורע מצחוק ַ קרעתי את הספר שלחה ביום שבת

http://www.faz.co.il/thread?rep=113833
קופיקו
אלון שגב (יום שני, 10/03/2008 שעה 20:47)
בתשובה לבתאל

אני אוהב לקרוא קופיקו ימי החופש
העלזים ביגלל כי זה מצחיק

אלון בן7

http://www.faz.co.il/thread?rep=98748
ליאור (יום שלישי, 22/05/2007 שעה 17:58)

קופיקו היא סידרץ ילדים מאוד יפה וחינוכית אני מצפה יותר באתר שיראו סירטונים לילדים מקטעיים מצחיקים
כי יש אנשים שאין להם טלויזיה מעודף ליקראו לתמר כותבת קופיקו

http://www.faz.co.il/thread?rep=109620
קופיקו
שלמה (יום רביעי, 26/12/2007 שעה 16:24)
בתשובה לליאור

קופיקו היא סדרה יפה מאודדדדדדדדדדד שהיא בג'ניור ומצחיקה מאודדדדדדדד שהקופיף החמוד שאוהב את כל משפחתו
שלומקה,תמר,אורנה,יורם,נגה,וקרפיקו וחברתהיןןןןן של נגההההההההההה


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.