מבט אפור / טור שבועי | |||||
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 04/12/2002 שעה 21:56) | |||||
|
|||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=19080 | |
לילה טוב, אלכסנדר | |
אבנר בן בסט (יום חמישי, 05/12/2002 שעה 0:15) | |
רשימתך מעניינת ביותר. והניתוחים שלך לתופעות שאתה מתאר די מרתקים. להלן מספר הערות שלי: כיסוי ראש למוסלמיות כיסוי הראש בחברות המוסלמיות (ויהודיות) דתיות הוא נוהג ידוע ונפוץ. וכמנהג דתי, שאיננו מהווה איום על החברה השונה, אין בו כל פגיעה בציבור (הנוצרי, לענייננו). עמדת אותם בעלי מרכולים שהמתנגדים לחבישת כיסוי הראש אצל עובדותיהם שוקלים ככל הנראה את המשמעות הכלכלית שנובעת מאפשרות שמנהג זה ירחיק קליינטים גרמניים. אתה צודק כשאתה טוען שאיסור חבישת כיסוי הראש אינו דומה לחיוב לשאת את התלאי הצהוב. ואני ארחיק ואומר כי אין שני הדברים ברי השוואה כלל. חבישת הכיסוי הוא מנהג דתי-עדתי המתקיים מרצון מקיימו, כמו שאמרת. והרצון לקיים מנהג זה, הוא בד''כ בחירה חופשית של האישה ורצונה לזהות את עצמה כמאמינה. האישה החובשת מביעה את אמונתה ואת מחוייבותה החברתית מרצון. ואין מנהג זה צריך לפגוע כלל בזולת, כשם שחבישת כיפה אצל יהודי דתי אינה צריכה לפגוע. זוהי יוזמה מרצון, מבחירה חופשית שאיננה פוגעת בזולת. לעומת זאת, כמו שאמרת לגבי התלאי הצהוב, היהודים הוכרחו לשאת אותו על דש ביגדם, לצורך זיהויים ברבים. הטלת הוראה זו היתה במטרה לפגוע ביהודים ולהשפילם. הצמדת התלאי הצהוב היתה בכוונת רישום סימן זיהוי ליהודי, כשם שמטביעים סימן על הפרות המיועדות לשחיטה. מעבר לכך, בדומה לאיסור כסוי הראש, הצמדת התלאי הצהוב היתה בבחינת פגיעה במנהגי הדת היהודית של איסור שעטנעז. _______________________________ על מה מלין פרידריך? הגרמנים הכשירו את עקרון תקיפת ערים. בעלות הברית רק שיפרו אותו והרחיבו אותו. וטוב מבחינתו של פרידריך שאינו נכנס להיבטים המוסריים של המעשה, כי אז היה מסתבך קשות עם מאורעות המלחמה. __________________________________ הפטריוט 1. מדובר בגרסת פטריוט חדשה ומשופרת מאותו דגם של 1991. לפטריון הזה יכולת, אומנם מוגבלת, לסכל סקאדים (עבאס) עיראקיים בשלב המעוף הסופי שלהם. 2. החץ (שתי סוללות מבצעיות) אמור ליירט באמינות די גבוהה מטחי שקאדים עיראקים בקצב ששוגר ב- 1991, בתחום האטמוספירה הגבוה. הפטריוט מהווה כלי שני, שאמור לטפל במי מאלה מהסקאדים שעברו את הגנת החץ. 3. לארה''ב מחסור בפטריוטים מהסוג המתקדם, כי הם דילגו מעליו לטיל מתקדם אחר (הפועל על עקרון הטכנולוגיה הישראלית של החץ), ולכן יש מחסור אמיתי לגביו. 4. דעתך על מעורבותה של ארה''ב בפניה הישראלית לגרמניה ומניעיה די מעניינת ומקורית. יחד עם זאת, גם דעתו של מיכאל וולפסון (יהודי?) די הגיונית וסבירה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19096 | |
סתם כדי לדעת על מיכאל וולספזון | |
אבנר בן בסט (יום חמישי, 05/12/2002 שעה 11:13) בתשובה לאבנר בן בסט | |
הוא ישראלי שמשפחתו היגרה בילדותו בחזרה לגרמניה. קישורים: מיכאל וולפזון: http://www.piper.de/web/authors/00000310.html | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19106 | |
על טפח וטפחיים | |
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 05/12/2002 שעה 13:29) בתשובה לאבנר בן בסט | |
אבנר שלום, הציבור החילוני במקרה הגרמני, כנראה בדומה לחלקים מהציבור החילוני במקרה הישראלי, רשאי לחשוב כי צורת לבוש המתאפיינת בסממנים של כיסוי ראש אצל נשים ועוד קשורה קשר בלתי יינתק עם דיכוי האישה בחברות אלו - אולם אין משמעות הדבר בחינתו כי יש להפלות נשים דתיות מסוג זה בקרב החברה החילונית. הבעייה מתאפיינת, כפי שהערתי כבר במקום אחר, בצורת ההתנהגות והדרישה מתלמידות דתיות שכאלו, אשר נמצאות בבתי ספר כלליים: האם יש לדרוש מהן להשתתף במטלות השונות כמו מכל תלמיד אחר? בעייה. הגרמנים החליטו שלא, ופטרו תלמידות אלו משורת דברים, כולל החינוך הגופני. הצרפתים לעומת זאת שללו פתרון מסוג זה, ובצרפת, למיטב ידיעתי מהשנים האחרונות, קיימת חובה כללית בכל מקצוע גם עבור צעירות דתיות אלו. מעבר לכך הרי שהמדינה לכשעצמה רשאית לשיטתי לדרוש מאדם העובד בשורותיה להתלבש בהתאם למוסכמות המקום, וה'טעם הטוב' הכרוך ברוח הזמן, אם תרצה. מורה חייב להופיע לבוש בהתאם לפני תלמידיו, היות והוא במודע או שלא במודע מקרין ערכים שונים על אלו האחרונים, ודבר זה יכול בהחלט להיות מחייב. בסקטורים אחרים המצב יכול בהחלט להיות שונה, ובמיוחד בתחומי הכלכלה החופשית. פסיקת בית המשפט בסוגיית כיסוי הראש תגרום בסופו של דבר לכך שנשים ממוצא מוסלמי, לפחות במקרה הגרמני, יתקשו לקבל עבודה במקום בו הם אמורות לעמוד ולהופיע מול ציבור לקוחות, ולו מעצם ה'סכנה' שיום אחד תבחר אישה שכזו להופיע בתלבושת מסורתית. במילים אחרות: המעביד במסגרת הכלכלה החופשית רשאי לדרוש מעובדיו להופיע ברמת תקן מסויימת, ואין לפתור בעייה ערכית זו על ידי החלטת בית משפט. לגבי התייחסותך לפרידריך הרי שאני מסכים עם דבריך; פרידריך אינו מתלונן על דבר, אך מביא את חזות ההפצצה הטוטאלית אל חדר המגורים וחדר הילדים. מבחינתי מהווים תיאורים אלו חומר נוסף לעיון עבור אלו המציעים למחוק ערים שלמות כדבר של מה בכך. עליך לשים לב ולתת דעתך לכך שפעולה זו היתה בעייתית ובלתי מוסרית גם בקונטקסט של מלחמת עולם, קל וחומר בעימותים איזוריים אחרים דהיום. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19146 | |
אלכס, תגובות למאמרך | |
ישראל בר-ניר (יום שישי, 06/12/2002 שעה 0:02) בתשובה לאלכסנדר מאן | |
לגבי הנושא של אופן הלבוש או Dress code, אתחיל בזה שזו שאלה גדולה עד כמה אותן נשים מוסלמיות אכן פועלות ''מרצונן החופשי'', יש לי ספק רב בכך. כשאני התגוררתי בגרמניה בראשית שנות השבעים, כל עובדות הניקיון במכון בו עבדתי וחנויות הכל בו היו טורקיות או מוסלמיות מיוגוסלביה. אף אחת לא דרשה רשות להופיע בציבור בלבוש ''מסורתי'', להיפך הן עשו את מירב המאמצים להראות ולהישמע כמו המקומיות. ה''מהפכה התרבותית'' של התקופה האחרונה נראית לי קצת חשודה. ביסודו של דבר מקובל עלי הכלל של ''ברומא התנהג כרומאי''. הבעיה היא שאחד המאפיינים של גל ההגירה המוסלמית לארצות המערב זה שהם מנסים לייבא אתם את כל מה שהם ברחו ממנו בארצות מוצאם. יש גבול לעד כמה שניתן ללכת לקראתם. כמו שאני לא הייתי מעלה בדעתי לבוא כאן לעבודה בסנדלים וחולצה פתוחה עד הפופיק (נורמה ישראלית מקובלת) במישרד בו מקובל לבוא עם חליפה ועניבה, כך גם הם יכולים להתאים את עצמם למקובלות החברה בה הם בחרו לחיות (אף אחד לא כפה עליהם לבוא לכאן, או לגרמניה). זה הגיע לשיא כאן בארה''ב כשאישה מוסלמית בפלורידה דרשה שיאפשרו לה להצטלם עבור רשיון נהיגה עם רעלה על הפנים (הנושא עדיין לא הוכרע בבית המישפט). יש לי אגב אותה דעה על הלבוש של החסידים היהודיים, ואני בהחלט אקבל עמדתו של מעביד שיתנגד לכך שעובד הבא במגע עם הקהל יופיע בלבוש של מאה שערים. לגבי הפצצת ערים, אין לי כל בעיה עם זה. אדרבא לדעתי לא נעשה מספיק בנושא, ויותר מדי ערים גרמניות יצאו שלמות מן המילחמה. הדרך החידה להבטיח שמילחמות תיפסקנה היא לגרום לכך שמחיר המילחמה יהיה כל כך נורא עד שגם לגרוע בין המיליטריסטים יצא כל החשק לנסות את זה עוד פעם. לכן מה שצריך לעשות זה בדיוק מה שתואר בספר: לחפש את הדרך למקסימליזציה של הנזק ושל מיספר הקורבנות, במקום להתאמץ לצמצם את הפגיעה ''לאשמים בלבד'', מה שלמעשה איננו בר ביצוע. כדאי לזכור בהקשר זה שני דברים, ראשית, הגרמנים היו החלוצים בהכנסת הטקטיקה של הפצצה חסרת אבחנה של ערים לארסנל של הלוחמה המודרנית, והם תירגלו את זה באופן יסודי עוד במילחמת ספרד על ערים חסרות אמצעי נ''מ מינימליים. שנית בהיתחשב עם ''הביצועים'' האחרים שלה במילחמה, כל מה שגרמניה קיבלה אינו אפילו קצה קצהו של מה שהגיע לה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19264 | |
ישראל: מחיקת ערים בהפצצות יכולה בהחלט להוות | |
אלכסנדר מאן (שבת, 07/12/2002 שעה 14:51) בתשובה לישראל בר-ניר | |
פשע מלחמה, במיוחד בעידן המודרני לאחר מלחמת העולם השנייה. אפתח ברשותך בנקודה הראשונה בתשובתך למאמרי: ככל הנראה אין לנו חילוקי דיעות בעמדותיך לגבי שאלת הצניעות ומאבק הערכים הנלווה אליו: העמדה המוסלמית ו/או החרדית בנקודה זו אינה מקובלת עליי, לא בעולם המבוגרים וכמובן שלא בעולמם של הקטינים בבתי הספר - שמופלים לרעה באופן שכזה, היות ואינם רשאים להשתתף בכל השיעורים האפשריים. הנקודה השנייה בעייתית יותר, כאמור. שים לב כי פרידריך אינו מותח ביקורת ישירה על ההפצצות, אך למעשה כל ספרו מהווה ביקורת עקיפה בנדון, בחזקת דוקומנט אילם להרג הזוועתי בהפצצות אלו. הבעייה העולה בשנים האחרונות על פני השטח, ולא מפי פרידריך עצמו כי אם מפי היסטוריונים אחרים בעולם, היא שהפצצת הערי גרמניה לא היתה כלל נחוצה לנצחון בעלות הברית, ונעשתה כנקמה לשמה ותו לא. דיעה זו רווחת גם בקרב היסטוריונים בגרמניה, אך אין הם מעיזים לנתק פרט זה ממכלולה של מלחמת העולם השנייה, היות ואלה שאלות מוראליסטיות ללא כל תשובה ברורה בנושא. דבר אחד ברור: אלה המציעים למחוק על ידי הפצצות ערים חייבים לדעת במה הדברים אמורים, במיוחד בתקופת המדייה המודרנית שבה ניתן לתעד מעשי זוועה מסוג זה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19311 | |
מה פסול ב''נקמה''? | |
ישראל בר-ניר (שבת, 07/12/2002 שעה 21:59) בתשובה לאלכסנדר מאן | |
הרצון לנקום הוא רגש אנושי טבעי ביותר ואין לפסול אותו על הסף. במיקרה של גרמניה זה היה יותר ממוצדק. זה היה צורך בסיסי שכפי שאמרתי בתגובתי, לא מוצה מספיק. תזכור שלהפצצות הערים בגרמניה ע''י בעלות הברית קדם הבליץ על לונדון וערים אחרות בבריטניה (קובנטרי, למשל, כמעט נמחקה טוטאלית), שלא לדבר על מחיקת הערים (כמו ברניקה) במילחמת האזרחים בספרד. פרידריך אולי לא מגנה ישירות את ההפצצות האלה, אבל זה די ברור שהוא מנסה ליצור בכתיבתו מה שקרוי Moral Equivalence. זו טקטיקה שהפכה כמעט לנורמה אצל השמאל המיתקדם ומיושמת במיוחד נגד ישראל במאבקה נגד הטרור הערבי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19408 | |
נקמה אישית VS נקמה ציבורית מאורגנת | |
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 16:09) בתשובה לישראל בר-ניר | |
נקמה היא תופעה ארכיטיפית כללית, והיא קיימת בתרבותם של היהודים באופן כמעט רשמי; הנקמה היא דבר בעייתי ברגע והיא נעשית באופן שיטתי וממוסד, ולא באופן אינדיבידואלי ופרטי בהחלט. אני בהחלט יכול לפעמים להבין מניעים לנקמה, ואני חושב שגם פרידריך מבין אותם במקרה זה, אך האם יש לנקום גם במידה והנצחון מונח בכיס, כפי שמוכיחים כל המחקרים הקיימים בנדון? מסופקני. אמנם בלהט הקרב נעשו ונעשים מעשי זוועה של ממש, אך עפ''ר אין מעשים מתוכננים באופן קר ומראש. אסור גם לשכוח שבזמן ההפצצות על ערי גרמניה טרם נודעו מימדיו של רצח העם שהתבצע בכל מקום אפשרי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19454 | |
אלכס, בקשר למה שהיה ידוע אתה טועה | |
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 23:50) בתשובה לאלכסנדר מאן | |
אצל קובעי המדיניות בבריטניה ובארה''ב היתה תמונה כמעט מלאה של מה שהתרחש בשואה החל מהשלבים המוקדמים ביותר שלה. היתה השתקה שיטתית של העובדות מכל מיני שיקולים שלא לגופו של עיניין | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19083 | |
על לבוש ואמנות | |
רפי גטניו (יום חמישי, 05/12/2002 שעה 2:31) | |
אלכס שלום לא הצלחתי להבין למה בחברה דמוקרטית, שאמורה להיות פלורליסטית, אסור לעובדי מדינה הופיע באיזה לבוש שהם רוצים לעבודה. האם התלבושת האחידה היא חלק מקוד הדמוקרטיה הגרמנית ? יפה החליט בית המשפט שאסר לפטר עובדת בגלל לבושה. הלבוש הוא חלק מהצורה בה אדם רוצה להציג את עצמו, והוא חלק מחופש הביטוי ששלו. כל נסיון למנוע מאדם להתלבש או להתפשט כרצונו, הוא כמו סתימת פיות. בעניין החזרה של הגרמנים לעסוק בעניינו של היטלר, אני לא רואה בזה דבר פסול, שכן לדעתי, כאן לא מתאימה המשמעות ימ''ש , אלא צריך להיות ביטוי שיגרום לנו לזכור אותו לדראון עולם. קללות וגידופים לא עוזרים לעורר התנגדות לתופעה. אם יש חזרה דרך דוקומנטציה לנושא, יש להפנות זרקור לתופעה, ולנסות להבין את מניעיה, רק אם נבין את מניעי התופעה, נוכל להילחם בה אם יש צורך. לכן איני מבין למה לא הבאת את הקישור,האם לא כדאי שנראה במה מדובר? לפעמים מראה עיניים יותר טוב מאלף מילים. בברכה רפי | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19104 | |
על אמונה וערכים אסתטיים | |
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 05/12/2002 שעה 13:03) בתשובה לרפי גטניו | |
רפי שלום, התשובות לשאלותיך מורכבות, ובנוסף לכך קיים הבדל של ממש בין הנקודה הראשונה שעוסקת בלבוש ומנהגי לבוש, לבין הנקודה השנייה העוסקת באמנות כללית. אני בהחלט מסכים כי כל עובד מדינה רשאי להיות לבוש כחפצו, אך קיימים אנשים הגורסים כי יש לסייג זאת במסגרת 'הטעם הטוב' ומוסכמות המקום; במקרה זה מפרשות קבוצות שונות בקרב הציבור הגרמני את מנהג כיסוי הראש כפגיעה בזכויות האישה - דבר אשר מקומו אינו יאה בביה''ס כללי (בבתי הספר בגרמניה המורים כולם עובדי מדינה). שאלה זו הפכה בשנים האחרונות לנושא דיון מרכזי, שברקע נשמעות כמעט כל הדיעות האפשריות. כיסוי הראש נתפש על ידי חוגים שונים כאיום ממשי על תרבותה של אירופה, מימין ומשמאל המפה הפוליטית. בקרב התלמידים והתלמידות בבתי הספר עצמם המצב בעייתי עוד יותר, היות ותלמידות מוסלמיות פטורות משיעורי ספורט ומשאר פעילויות העלולות לפגוע בצנעתן. מסתבר כי דווקא בנושא ובתחום זה מתלקח הוויכוח, היות והמתנגדים ללבוש המסורתי טוענים כי על תלמידות מוסלמיות אלו נכפים - מעצם היותן קטינות - ערכים המנוגדים לערכי החברה הגרמנית המודרנית, בה בחורה צעירה נקראת ונדרשת למלא מטלות שונות במשך לימודיה בבית הספר. הנקודה השנייה שהעלית הינה כמובן נכונה, ולימוד ממושך ועקבי על התופעה יכול לשמש ולהועיל כתמרור אזהרה נגד מהרסי הדמוקרטיה, אולם אינני בטוח אם עודף סרטי דוקומנטצייה לצד גילויים חדשים ונוספים אינם גורמים לאנשים, בסופו של דבר, להיות קהים ואדישים משהו כלפי התופעה בכללותה, או אף לפתח התעניינות אמביוולנטית כלפי הנושא. בדיוק בנקודה זו מגיעה ופורצת אמנות המחאה והזעזוע, והיא אכן אינה פשוטה; היטלר בדמות ג'נטלמן צעיר הלבוש בחליפה מודרנית נראה לי מסר בעייתי-משהו, אם כי אינני שולל את הזכות להציגו. אגב, הגרמנים אינם מתייחסים בשוויון נפש לפרצופו של היטלר, וכבר היו בעבר מספר אי נעימויות ציבוריות קשות בגין מסעות פרסומת שונים שהשתמשו בדמותו. הנ''ל אינו נחשב כ'מצחיק' או כדמות משעשת במחוזות אלו. הקישור שחשבתי בתחילה להביא הראה את היטלר בחליפה מודרנית שכזו, אך במחשבה שנייה חשבתי כי תמונה זו עלולה לפגוע ברגשות אנשים שונים, ועל כן בחרתי שלא להביא את הקישורית אליה. יחד עם זאת במידה וקיים רצון מצד המשתתפים בדיון לקבל קישורית זו, אדאג להביאה מיד. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19107 | |
אוי, התמימות הקדושה | |
גדעון ספירו (יום חמישי, 05/12/2002 שעה 13:51) | |
אלכס, אלכס, אני ממש מעריץ את ניסיונך להסביר לבן בסט שהפצצת ערים בנוסח מלחמת העלם השנייה כפי שמובאת בספרו של פרידריך היא מעט בעייתית מבחינה מוסרית, בוודאי שהיא כזאת, בסכסוכים אזוריים. אתה מרוקן תחמושת לשווא. על פי עמדותיו המצטברות שבן בסט מביע בפורום זה, הגעתי למסקנה שמעצורים מוסריים זה הנושא האחרון שמטריד אותו. על פי הבנתי ופרשנותי את הקוד המוסרי של משנתו שלו ושל עוד כל מיני אנשי ימין בפורום, הם היו שוקלים את הקמת אושוויץ מחדש אם רק היה מובטח להם שערבים בלבד ישרפו שם. הפצצת ערים? זה משחק ילדים עבורם. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19111 | |
למה לבעוט בדלי גדעון? למה? | |
מי שזוכר (יום חמישי, 05/12/2002 שעה 15:27) בתשובה לגדעון ספירו | |
אנשי הימין הם מספיק טפשים ומספיק רעים גם בלי שתביא את אושויץ | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19118 | |
אתה טועה, בלי שהוא יביא את אושוויץ | |
מנשביק (יום חמישי, 05/12/2002 שעה 16:26) בתשובה למי שזוכר | |
לא יוכלו אנשי הימין למצות את טיפשותם ואת רוע ליבם. כבר שבוע שהם יושבים ומחכים שגדעון יביא את אושוויץ, כדי שהם יוכלו לעשות כיף, ואז אתה בא והורס להם את כל המסיבה. מעתה אמור: מי שמסתפק בגדעון ספירו בלי אושוויץ אינו ראוי להיקרא איש ימין. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19145 | |
למי שזוכר: על הדלי | |
גדעון ספירו (יום חמישי, 05/12/2002 שעה 23:37) בתשובה למי שזוכר | |
יש בינינו כנראה חילוקי דעות באשר לנושא השואה. אתה משתייך לקבוצת הרוב בישראל, שאני קורא לה שלוחת יד ושם, הגורסת שאי אפשר להשוות שום דבר מהעוולות והפשעים שמתרחשים בישראל ובשטחים הכבושים ובאידיאולוגיות המגבות אותם, עם השואה. שהרי מדובר ב''פלנטה אחרת'' שאינה ברת השוואה (לישראל). זאת לא אומרת שהימין הישראלי לא עושה שימוש בשואה. עושה גם עוש שימוש אינפלציוני, בעיקר כאשר הוא רוצה להשתיק ביקורת של לא יהודים על ישראל. אני שייך לקבוצת המיעוט הסבורה שהמשטר הנאצי, האידיאולוגיה שעמדה בבסיסו והשואה (בניגוד למקובל בישראל, בעיניי השואה אינה מונופול יהודי, היא כוללת את כל הקורבנות, צוענים, הומוססואלים, אנשי שמאל וכו'), אינם פלנטה אחרת, אלא מעשה ידי אדם, חלק מההיסטוריה האנושית, שאם לא נילמד את לקחיה, הדברים יחזרו, והם כבר חזרו במקומות שונים. אושוויץ אינו תחילת הדרך, אלא המשכו של אידיאולוגיה גזענית ומשטר עריץ, שזרעיו נובטים גם במציאות הכיבוש והגזענות הישראלים. חלק חשוב בימין הישראלי, בשלטון ומחוצה לו, עומד לדידי על קו הרצף של הרוע והרשע שהביאו בסופו של תהליך לאושוויץ. על כך צריך להתריע. ימנוני הפורום צמאים כמובן לשותפות איתך בענין זה, בבחינת ''אי אפשר להשוות'', וכך להעמיד אותי בפינה מבודדת. אני מודע לכך, גם רגיל להיות מיעוט, אבל דעתי איתנה שאושוויץ והנאצים הם למעשה מורים רוחניים של ימנוני הפורום, ואני מתעב אותם בדיוק כפי שאני מתעב את הניאו-נאצים בגרמניה או בצרפת. והבשורה היחידה בשלב זה היא, שהתעוב הוא הדדי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19147 | |
כדרכך אתה הופך את סדר הדברים | |
ישראל בר-ניר (יום שישי, 06/12/2002 שעה 0:08) בתשובה לגדעון ספירו | |
מי שחותר להקמתה מחדש של אושוויץ אלה הערבים (תוך הסכמה שבשתיקה מצד השמאל הליברלי בישראל ובעולם). אם, כפי שאתה מציג זאת, כוונתה של ישראל היא להבטיח שהערבים הם אלה ש''ייהנו'' מהמוצר החדש הזה, זה בהחלט במקום. אם אתה מרגיש צורך מוסרי להשתתף עם הערבים ב''צערם'' תבוא עליך הברכה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19160 | |
שואת יהודי אירופה ונימוקים פוליטיים | |
אלכסנדר מאן (יום שישי, 06/12/2002 שעה 4:14) בתשובה לגדעון ספירו | |
גדעון שלום, הדבר שאתה מבקש לעיתים לבצע עם נושא השואה אינו שונה בהרבה ממה שקבוצות שונות בימין הישראלי בוחרות להביע בהתייחסותן לשואה, למרות הבנתי ואהדתי הראשוניים למוטיבציית השמאל בנדון: שניכם כנראה מבקשים לנמק דבר אחד או שניים בעזרתה; בעוד שחלקים מהימין הישראלי מבקשים להסיק מהשואה את המסר ''העולם כולו נגדנו'' ולשם כך דורשים לעצמם מדינה טריטוריאלית חזקה ומחומשת עד קצות אצבעותיה, בהנחה שכתוצאה מכך לא תתרחש לשיטתם שואה נוספת - הרי שחלקים בשמאל הישראלי נוטים לבצע אינסטרומנטליזציה פדגוגית של העניין, אשר במסגרתה ניתן לכאורה 'ללמוד' מהשואה מה פירושן של רדיפות, הגליות, מעצרים, עינויים, רצח עם וכ' - משמע השואה היתה בחזקת קוריקולום ממנו ניתן להסיק דבר אחד או שניים לגבי ההווה והעתיד ההומניסטי בישראל ובעולם. שינון לקח השואה בצורה שכזו אינו אלא ההתנבאות בדיעבד, שפירושה התנבאות בהווה לגבי דברים שארעו ב...עבר, התנבאות הכוללת שאלות רטוריות בסגנון ''כיצד לא יכלו לדעת שכך הדבר יסתיים'', משמע הדבר היה בחזקת מחוייב להסתיים כך. זו אינה היסטוריה ואף אינו חקר היסטוריה, כי אם מערכת אמונה סיבתית מגוייסת לצרכים אקטואלים, וכשכזו היא אולי דבר חיובי בבחינת חינוך הדורות הצעירים (אני עצמי משתתף לעיתים בתוכניות מסוג זה), אך אינה יכולה להוות תחליף של ממש לויכוחים פוליטיים בנושאים בוערים ועכשוויים, היות והעתיד והתוצאות הנגזרות ממנו אינן מקובעים ו/או מתחייבים - מעצם היותם פתוחים וספקולטיביים לכל כוון. לכל היותר יכול חיזוי סכנות העתיד להעיד על ערכינו, אך אין בחיזוי ערכי זה משום דבר מחייב עבור המציאות המתהווה. במילים אחרות: אם כבר בוחר אדם להשוות את פעילות ישראל בשטחים לפעילות הנאצית במלחמת העולם השנייה, אזי כדאי שאותו אדם אכן כי הדברים שישראל מבצעת הינם לשיטתו מזוויעים, ויכולים לכאורה ובאופן תיאורטי להתפתח לרצח ערבים כבשואת יהודי אירופה, אך גם לומר, ולו למען ההגינות, כי כרגע הדברים אינם מצויים במצב דומה - אלא אם כן יכול להוכיח זאת שחור על גבי לבן באופן המקובל על הקהילה המדעית העוסקת בחקר סכסוכים במקומות שונים בעולם. זו הסיבה שאינני רואה כל מקום רציני לנושא זה על שלל פירושיו והשוואותיו בשיח הציבורי-פוליטי בישראל, וכל נסיון לרתום אירוע זה כנימוק וכהוכחה אל הוויכוח על עתיד מדינת ישראל נידון לכישלון, ועלול אף להתפתח לכלל סהרוריות ו/או אנכרוניזם מנותק-מציאות. אני חוזר ומדגיש כי אינני שייך לזן ההיסטוריונים המבקש לראות בשואה יותר מרצח עם לשמו (ג'נוסייד), ואין בי כל מוטיבציה להפוך אירוע זה ליחידי ובלבדי (eimalig und einzigartig), אך דומה כי דווקא בנקודה זו באמת מתחילה ה'בעייה', היות ורדיפת יהודי אירופה בתקופת השואה היתה ככלל שונה מרדיפת הומוסקסואלים, צוענים וקבוצות אחרות; קיימים מספר הבדלים משמעותיים, ובקרב קהילת המחקר בגרמניה, ישראל והמערב קיים קונצנזוס ברור למדיי בשאלה זו - ללא חלילה כל 'זלזול' או פחיתות כבוד כלפי נרצחים אחרים. יחודיות ובלבדיות זו אינה אומרת דבר בגנות או בזכות היהודים דהיום; זהו מעשה בלתי אחראי מבחינתי, להפוך את היהודים ששרדו את השואה ואת צאצאיהם לקבוצת-קורבן מקובעת, ו/או לקבוצת מועדפת. ונקודה אחרונה, גדעון, שכבר הזכרתי בעבר: עדיף לנסות ולהשוות את המצב בישראל למצב בדרום אפריקה לשעבר (וגם כאן קיימים הבדלים שונים), מאשר להשוות את מדיניותה הכללית למדיניות גרמניה הנאצית. השוואה זו נחשבת כבעייתית, במיוחד כאן באירופה. אם בכל זאת אתה משוכנע שהשוואה זו מדוייקת, אזי עליך לנסות ולהראות בדיוק היכן קיימת לשיטתך זהות רעיונית וטרמינולוגית בחוק, באידיאה ובפרקטיקה של המשתתפים השונים בטרגדיה זו. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19209 | |
לאלכס | |
גדעון ספירו (יום שישי, 06/12/2002 שעה 19:14) בתשובה לאלכסנדר מאן | |
שלוש הערות: 1) יש די והותר היסטוריונים, בישראל הם מיעוט אבל בעלם יש רבים יותר, שלא מקבלים את מה שאתה מכנה ''קונסנסוס ישראלי גרמני'' האומר שלא ניתן להשוות אף קבוצה שסבלה מרדיפות בתקופה הנאצית ליהודים. היסטוריונים אלה סבורים כי הצוענים, למשל, הם בהחלט ברי השוואה ליהודים. הם ניכללו בקבוצת התחתית לפי תורת הגזע ואיבדו שליש מעמם באושווויץ ובמחנות השמדה אחרים. מימסד ההיסטוריונים של ''יד ושם'' שנותן את הטון בקונסנסוס היהודי-גרמני, מעוניין לשמר את מונופול היחודיות היהודית בשואה ולכן הוא מנסה למזער סבלן של קבוצות אחרות. המונופול הזה הוא לא לשם שמיים, אלא הוא מתורגם להרבה כסף. לצוענים פשוט אין את קבוצות הלחץ שיש ליהודים, אין להם קהילות יהודיות בעלות עוצמה כספית ופוליטית ברחבי העולם, אין להם תנועה ציונית וקונגרס יהודי עולמי ואין להם מדינת ישראל. הם נופלים קורבן למיזעור שואתם ולא זוכים למטר הפיצויים וההטבות הכספיות שנחתו על היהודים. ביטוי מכוער לרצון היהודי להיבדל מהצוענים נימצא בפרשת האנדרטה לקורבנות השואה שהוחלט על הקמתה בברלין. האנדרטה תיוחד ליהודים, והצוענים, כך נאמר להם, יתכבדו ויקימו להם אנדרטה ניפרדת. אפרטהייד בתוך השואה. איזה אבסורד. 2) אתה מעדיף להשוות את פשעי הכיבוש והגזענות של ישראל למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה. אבל אתה שוכח כי מתנגדי האפרטהייד הישוו את משטר האפלייה הגזעני בדרום אפרקיה לחוקי גרמניה הנאצית, ביניהם חוקי נירנברג בדבר טוהר הגזע. ישראל, דרך אגב, נוהגת היום בדומה למשטר הנאצי בשנות השלושים ומפרידה בין זוגות מעורבים. יהודיות הנשואות לערבים מהשטחים הכבושים, לשחורים (בדרך כלל מאפריקה) או פועלים זרים (רומנים תורכים ועוד), נאלצות להיפרד מבעליהן משום שמשרד הפנים מוציא צווי גירוש לבעלים (במקום לאשר להם תושבות), והן נאלצות או להגר מישראל או להחביא את בעליהן כדי להקשות על המשטרה לגרשם. יש גם מקרים של גברים ישראלים שנישאו לפועלות זרות (לרוב פיליפיניות וקולומביאניות), שנאלצים אף הם להתמודד עם הבעיה, (גירש או הסתרה) אבל מספרם קטן בהרבה. 3) אנו חוזרים מעת לעת להתווכח על הנושא, כאשר אתה מצוי, כמו מי שזוכר, בקוטב ''יד ושם'' (אי אפשר להשוות) ואני מצוי בקוטב ההצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם, ועל כן סבור שחייבים להשוות במקום שההשוואה מתבקשת. אז הבה נסכים שלא להסכים, כדי לא למחזר את מה שכתבנו בפעמים קודמות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19222 | |
גם לימין וגם לשמאל יש מניכאיזם ספציפי. | |
מיכאל מ. שרון (שבת, 07/12/2002 שעה 1:49) בתשובה לגדעון ספירו | |
אבל השואה יכולה לשמש כנקודת כיול. שכן כאן מדובר באבסולוט של הרע. מדובר גם בשלל תופעות נלוות של הרע: ההונאה - נאמר לרבים, כגון המחנך יאנוש קורצ'אק בגטו וורשה שהגרמנים בחרו ביהודים בגלל קרבתם אליהם, ולכן היהודים נבחרו לסייע למאמץ המלחמה הגרמני. צעירים בגטו וורשה בשלבים ראשוניים, כשעדיין לא הובררה ההונאה, התהדרו במגפיים שחורים ובפרטי לבוש שחורים; המקבריות הלעגנית - בכניסה ל''מקלחות'' בטרבלינקה היתה פרוכת עם הכתובת העברית: ''זה השער לה', צדיקים יבואו בו''; השקר הפתולוגי - הכריחו את חברי היודנראט בגטו וורשה לתלות תמונה של יהודי זקן, האמור לייצג את ''זקני ציון''; המופת השלילי - במסגרת פעילות ''כח דרך חדווה'' של פועלי גרמניה נערכו להם באוטובוסים סיורים מאורגנים בגטו וורשה; בגידת הנידונים לגהינום איש ברעהו והסתאבות הצלם - הקאפואים, הסאוב המתואר ב''כזהו האדם'' של פרימו לוי; ליצנות השטן - יום אחד כינסו את רוב הגמדים באושוויץ (אלה שלא שמשו לניסויים אצל ד''ר מנגלה), אנשי הס.ס הלבישום בבגדי שרד ושתו לכבודם ואיתם בצוותא, באמרם שהם ''מלח הארץ''. למחרת, עם ה-hang over שלחו אותם לגז. כאן הרע הוא אבסולוטי, ונקודת הכיול חייבת להיות הבנת תופעות הרע כפי שהן נחשפות במקרה גבול קיצוני ואבסולוטי זה. בגרמניה, בבילפלד צפיתי פעם במשפחת ברבורים בפארק, אם שאחריה שייטו ילדיה. גרמני מבוגר החל לשוחח איתי על הברבורים, וספר לי עליהם סיפורים נוספים. במלחמת העולם השנייה, בחזית הרוסית, נפגע קשה בברכו, וכלבו ישן יחד איתו, נצמד לרגל ומקל מהכאב. לשאלתי מהיכן אני וכששמע שאני מישראל - קפא. אז כיצד אתה יכול לבקר כאן, ארץ שכה קשה פגעה בעמך, שאל. עניתי לו ש''אנשים הם אנשים''. האיש הסכים, וצטט מגיתה, על כך שחיות עשויות להיות טובות בהרבה מאנשים, ושרע כמו שתמצא באנשים אין בטבע ועולם החי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19263 | |
גדעון, הקורבנות נרדפו בצורה שונה, ואין | |
אלכסנדר מאן (שבת, 07/12/2002 שעה 14:31) בתשובה לגדעון ספירו | |
בקביעתי זו זלזול בכל קבוצת נרצחים זו או אחרת, או העדפת נרצחי הקבוצה היהודית. לפני שאענה לשלושת טענותיך אנסה להבהיר על רגל אחת מהו הדבר ה'מיוחד' בשואת היהודים, לדעת מרבית החוקרים במערב. שואת היהודים נגזרה כתוצאה מפיתרון סופי, זמן רב אחרי שהיהודים הוגדרו לפני כן כאוייב קוסמי רב עוצמה, המאיים להשמיד את ה'גרמניות' לצורך העניין. כמו כן חיפשו הנאצים בכל מקום בו כבשו את היהודים על מנת להשמידם. דבר מסוג זה לא אירע עם קורבנות השואה האחרים, כולל הצוענים וההומוסקסואליים, אשר הוגדרו כסוטים חברתית: הצוענים הוגדרו כך בשל לכאורה 'חוסר רצונם לעבוד ונטייתם לגנוב', וההומוסקסואלים הוגדרו כך בשל לכאורה נטייתם המעוותת. במקרים רבים לא נשלחו נתיני קבוצות אלו להשמדה, במידה ויכלו להוכיח כי 'נרפאו' מ'נטייתם המזיקה'. לא עמד מאחורי השמדת הצוענים או רדיפת ההומוסקסואלים מנגנון משומן שחיפש אותם בכל רחבי אירופה והגדירם כאוייבי הרייך, המיועדים בשל כך להשמדה. הנוסחה לפיה כל הקבוצות השונות נרדפו באופן שווה, בתוספת הסיסמה כי כל המתנגדים לשילטון הנאצי היו 'אנטי פשיסטים', שפירושה שהשלטון הנאצי היה שלטון פשיסטי בלבד וללא מאפיינים נוספים, היתה אופיינית לצורת דווחי ההסטוריונים בגוש המזרחי בכלל ובמזרח גרמניה בפרט. זהו בהחלט הבדל ראשוני, למרות שהנטייה להפלות בין דם לדם ובין קורבן לקורבן הינה נבזית ומסוכנת, אך כאמור, אין אני מבקש להמעיט או להפריז בכבודן של הקבוצות השונות שנרדפו, אלא רק להתייחס לדיסציפלינה המדעית המקובלת בנדון, כל עוד לא קיימות הוכחות מוצקות המביאות מסמכים מסוג זה בהתייחסות לקבוצות אחרות. באשר לנקודות השונות שהעלת אזי 1. קיימת לדעתי ולצערי נטייה למסחר חלקים שונים בנושא השואה, מצד גופים יהודיים שונים, כולל מדינת ישראל. איננני יכול להבין זאת, ולדעתי אסור שנושא השואה ייהפך ל'דת' בפני עצמה. יהיה זה בבחינת אסון גדול לפרש את היהדות דרך משקפי השואה בלבד, ולפי המוטו של 'אנחנו כאלה בגלל מה שעוללו לנו'. יחד עם זאת אין בהיגד זה פגיעה במיוחדותה של השואה, מבחינת המחקר ההיסטורי. 2. לפני מספר שנים שוחחתי עם פעיל דרום אפריקאי שחור ומתנגד אפרטהייד בתקופות החמות של הסכסוך במקום. הנ''ל טען לפניי כי היתה קיימת התנגדות גדולה מצד קבוצות שחורות שונות לנסות ולהפקיע את מאבקם לטובת 'מאבק בנאציזם' על רקע ההשוואה התמידית שביקשו חוגי מתנגדי משטר לבנים שונים תמידית לבצע. הפעיל טען באוזניי כי ההשוואות האלו לדעתו רק הזיקו והפריעו בטקטיקת המאבק, היות וכל הסכם אפשרי עתידי עם שלטון האפרטהייד לצורך ביטולו היה יכול להתקל בביקורת קטלנית - כפי שלדבריו ביקרו חוגים לבנים שונים ו...מתנגדי אפרטהייד את ההסכם המתבשל בין דה-קלרק ומנדלה. השחורים אינם כה טיפשים כפי שסוברים בסתר כוחות האופוזיצייה הלבנים, טען אותו פעיל באוזניי; מסתבר כי אותו פעיל האשים באופן עקיף את מתנגדי האפרטהייד הלבנים בהתנשאות לא מודעת כלפי השחורים. מוזר, לא כן? לך תדע, אולי היה בחור זה משת''פ, אך אין זה לדעתי המצב במקרה זה; יותר מכל דבר אחר קיבלתי את הרושם כי הנ''ל נלחם כשחור במשטר העריצות, ולימים אף גלה מארצו. אחד הדברים שלא אהב היה מה שהגדיר כ'לבנים המבקשים להיות יותר אדוקים מהאפיפיור השחור'...(ציטוט חופשי). הבחור לא רצה שלבנים מימין או משמאל יכתיבו לו את סולם ערכיו. אתה יודע מה? אני איכשהו הבנתי את זה, למרות שלא קיבלתי הרבה דיעות אחרות שלו. אפשר אולי לסכם את הנושא במילים אחרות: השוואות הן דבר חשוב, מעניין ואף רצוי, אך חובה להיזהר בהן. תמיד. יש לשקללן פעם נוספת. מעבר לכך אני כמובן אני מסכים כי הדוגמאות שהבאת מתוך מדינת ישראל הן שערוריתיות, בהנחה שהן אכן מתודעות רשמית בצורה השרירותית האמורה; דבר זה עלול להעמיד את ישראל באור שלילי ביותר בפירושה את זכויות אזרחיה היא. 3. אני בהחלט 'מסכים שלא להסכים' בנקודות שונות. אינני שולל את דבריך אוטומטית ממש כשם שאינני מקבלם כתורה מסיני, וכך אני אף מתייחס לדבריי שלי עצמם: הם באים מאזורי הדמדומים האפורים, שם משתדל לשלוט עקרון המציאות הבנאלית, במידת האפשר. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19182 | |
תראה גדעון, אני לא כזה פילוסוף מעמיק | |
מי שזוכר (יום שישי, 06/12/2002 שעה 11:16) בתשובה לגדעון ספירו | |
וממילא לא תמיד אני מוצא את המילים הנכונות אם כבר עובר לי בראש איזה הרהור הראוי לניסוח. מה שאני רוצה להגיד לך שאין תועלת בשיטה הזו, היא לא משכנעת אף אחד, היא לא מעוררת אף אחד למחשבה, סתם עוד פרובוקציה שאתה עובר על ידה ומצקצק בשפתיים. כפי שאמרתי, יש מספיק נימוקים טובים לעמדות שלך, לא צריך להוסיף עליהם גם נימוקים גרועים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19332 | |
מעניין ומעמיק, כרגיל | |
אריה פרלמן (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 0:20) | |
הויכוח בגרמניה על זכותן של נשים מוסלמיות ללכת עם כיסוי ראש מסורתי הוא מעניין מאוד, והפעם - אין לי דעה נחרצת בנידון. מצד אחד, איסור על נשים מוסלמיות ללכת בתלבושת מסורתית במהלך העבודה בכלבו, דומה לאיסור על אישה יהודיה דתיה בישראל ללכת לעבודה כקופאית בסופר עם כיסוי ראש. דרך אגב: אחד הפתרונות שראיתי לעניין זה, הוא כיסוי ראש בצבע ובעיצוב זהים למדים של הקופאית. אולי כדאי ליישם אותו גם בכלבו הגרמני ההוא. מצד שני, הניסיון המר עם מוסלמים בכל רחבי העולם, מעיד על כך שכיסוי הראש הוא פתח במדרון מסוכן של בדלנות וקנאות איסלאמיים. אך האם זה אומר שיש למנוע לחלוטין כל ביטוי דתי או תרבותי מוסלמי במקומות עבודה? קשה להחליט, לפחות על פי המקרה הזה. בשני דברים אני בטוח לחלוטין, עם זאת: 1) אין שום קשר בין כיסוי ראש מסורתי לבין טלאי צהוב. אלו הם דברי הבל כפשוטם. אם כבר לערוך השוואה - אז עם הלבוש המסורתי של היהודים החרדים, בגרמניה או בכל מקום אחר. 2) אין שום הצדקה לאסור על מורה מוסלמית ללמד בכיתה עם לבוש מסורתי, שמא חלילה תעודד או 'תסית' נערות אחרות להיראות כמוה. באותה מידה, אם כבר מחילים את ההיגיון הזה - יש לאסור על מורות ללכת בלבוש בלתי צנוע, שלא תדרדרנה חלילה את בנות גרמניא הכשרות להתלבש ולהיראות כמו נערות מופקרות ר''ל. מר פרידריך נהג בחוכמה רבה, כאשר נמנע מהצדקנות, שלא לומר הבכיינות הניאו-נאצית בסגנון הקוזאק הנגזל. טוב עשה שלא הפנה אצבע מאשימה כלפי בעלות-הברית, על מה שעשו לערי גרמניה. וכיוון שכך, טוב עוד יותר עשה פרידריך שתיאר בפרוטרוט את הזוועה ואת האכזריות שהפצצות, ולא זאת אף זאת: את השלב המוקדם שבו הן תוכננו, והאופן שבו תוכננו. הנה התברר כי גם הבריטים מסוגלים להיות יקים - ''גרמנים''. טוב עשה - מכיוון שבכך תרם להעמיק ולהשריש את ''חוויית החורבן'' - מושג מאוד מרכזי בתולדות מלחמת העולם השניה: חוויית החורבן, היא ורק היא זו שבזכותה חל שינוי מהותי במשטרים של יפן הקיסרית וגרמניה הנאצית. ישראל איננה זקוקה לטילי פאטריוט מגרמניה, וחבל מאוד ששוב משמשת ישראל כפיגום, והפעם לשיקום יחסי גרמניה-ארה''ב - שאותם הרס שרדר במו ידיו. כמו תמיד - ישראל רק הפסידה מהעיסקה הסיבובית הזאת: טילי הפאטריוט שווים לכפרות מצד אחד, ומצד שני ישראל מצטיירת כמדינה מסכנה, שכעת גם חייבת לגרמניה תודה. עוד שטר ב''חוב ההיסטורי'' שנפרע בזול? אין ספק שתופעת היטלר היא תופעה מרתקת בפני עצמה, ותופעה חשובה שיש ללמוד אותה, על מנת להישמר ממנה ומשכמותה בעתיד. כאן אני מסכים עם אלכסנדר: לא יימח שמו וזכרו מתאים כאן, אלא דווקא זכור את אשר עשה לך עמלק. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=19411 | |
על תקינות הפוליטית, רוח הזמן, ועוד. | |
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 08/12/2002 שעה 16:40) בתשובה לאריה פרלמן | |
מורה בכיתה חייב להתלבש בהתאם למוסכמות המקום ורוח הזמן, לדעתי לפחות. הבעייה בישראל אינה קיימת, היות ומורות חרדיות אינן מלמדות במגזר החילוני, וגם תלמידות חרדיות אינן לומדות בו. כפי שד''ר בר ניר ציין כבר בתגובה אחרת בפתיל זה, עמידתם של מוסלמים אלו על זכויותם הינה לפעמים מוזרה משהו, ובנקודה זו הוא בהחלט צודק. חוויית החורבן היא דבר בעייתי ביותר, ואינני חושב שחווייה זו היתה הגורם המעצב המרכזי בבנייתן המחודשת של יפן וגרמניה, אך זהו בהחלט פתח לדיון ארוך ומעמיק בנדון. בנושא מס. 3 אינני רואה כל חילוקי דיעות של ממש בינינו בנקודה זו, למרות העובדה שאינני מומחה צבאי לדבר. תשובתו של מר בן בסט יכולה אולי לתת דיעה נוספת על המתרחש בתחום זה. הנושא האחרון הוא בהחלט בעייתי במיוחד; המשפט הגורס ''זכור את אשר עשה לך עמלק'' הוא משפט מפחיד לטעמי, ולו מפאת דתיותו. העיסוק בתקופת מלחמת העולם השנייה ובדמויות מופרעות בעליל כאדולף היטלר אינו אמור לעבור רף מסויים של דווח וסנסצייה, היות והחל משלב מסויים מתחילה כל דמות שכזו לעורר יותר סקרנות מתיעוב. זוהי בעייה קשה, אך שומה על כל מדינה העוסקת בתיעוד מסוג זה לשמור על הפרופורציות הנכונות. | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |