|
אל שורשי התנועה הקיבוצית ומקורות התנ''ך | |||||
מתנחל שקוף / אליצור סגל (יום שלישי, 12/11/2002 שעה 11:11) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
האם יש בידך הוכחה או טענה טובה יותר | |||
|
|||
מאשר דיון בבימ''ש של עכו''ם לגבי הספריה של חב''ד? | |||
_new_ |
מה קורה לך? | |||
|
|||
לק''י מה קורה לך? הסברתי שהבאתי את הדוגמא הזו רק לצורך אילוסטרציה! כדי לנתח לפי טעמי את החומר שנמצא שם הייתי צריך לכתוב אינציקלופדיה. אבל אתן לך דוגמא שגם אתה תבין - לדעתי אין להביא שום ראיה מכל ספרות ה''פשרים'' (כלומר הפרושים) שנמצאה שם לגבי נוסח התנ''ך שהיה מקודש אז. מדובר בדברים שנכתבו מהזיכרון ולא ספרות נוסח ''קנונית''. ממש כמו שאי אפשר להביא מתוך פורום ארץ הצבי ראיה לגבי נוסח התנ''ך שאותו אני כותב - כבר הערת לי כמה פעמים על מספר הטעויות הרב ומאז השתדלתי לצמצמן. אליצור | |||
_new_ |
אני שמח על שאתה טורח לצמצם את מספר | |||
|
|||
הטעויות, בכך אתה מכבד את עצמך ואת קוראיך המסורים. שאלתי אם יש מקורות טובים להסביר מדוע אין להסתמך על הנוסחים שנמצאו במגילות, דהיינו המצאות כתבי יד אחרים מאותם ימים וכו' האם יש חוקרים הגורסים כי הנוסחים הללו כן ראויים לאמון? בסופו של דבר, דחיית מהימנותו של מקור קדום היא עניין בעל חשיבות רבה ביותר ודורשת הנמקה רצינית מאד. אני מציע להוציא מהחשבון כרגע עניינים שבאמונה כי עליהם ממילא אי אפשר להתווכח. אם לא כן הרי שכמעט כל מקור מהעולם העתיק יכול להדחות, החל מפפירוסים מצריים וכלה בכתבי היסטוריה יווניים ורומיים ואחרים. | |||
_new_ |
שאלה יפה שאלת! | |||
|
|||
לק''י שאלה יפה שאלת! קודם כל, ודאי שיש חוקרים רבים הסבורים שהנוסח של מגילות ים המלח יותר ראוי לאמון מנוסח המסורה של היום. ולו רק מהסיבה הפשוטה שמדובר בתעודות אוטנטיות מתקופה של כמאה שנה לפני חורבן בית שני ואילו נוסח המסורה שלנו מבוסס על כתבי יד מאמצע האלף החמישי למינינו שזה ימי הבניים לשיטת החוקרים המאות התשיעית עשירית למנין הנוצרים. כפי שהסברתי כל מהדורות התנ''ך המסורתיות שואפות בעצם להגיע לשחזור הטוב ביותר של הנוסח שנקבע על ידי ר' אהרון בן משה בן אשר גדול מסרני טבריה. אם יש ענין הרי כאשר אחזור לכתוב מאמר אכתוב שוב על הנושא הזה שלדעתי הוא מרתק. אליצור | |||
_new_ |
אשמח לקרוא | |||
|
|||
וסע לשלום | |||
_new_ |
סע לשלום, חזור בשלום. אנחנו מחכים | |||
|
|||
_new_ |
דיון על נוסחי התנ''ך השונים | |||
|
|||
באתר ''דעת אמת'' קישורים: דעת אמת: http://www.daatemet.co.il/pamphlets/he_pamphlet9.htm... | |||
_new_ |
קראתי את הקישור הצבי ישראל | |||
|
|||
לק''י קראתי את הקישור הצבי ישראל. מצטער לומר - או שהאיש לא הבין את הנושא שבו עסק או שהוא מטעה בכונה. הבעיה היא שכדי להראות כיצד בדיוק הוא טועה מסלף צריך ידע נרחב והסברים ארוכים. אבל מה שאני חייב לתקן עכשיו בדברי זה שכתבתי שתנ''ך דותן הוא של פרופ' שמואל דותן זו היתה טעות כיון שכתבתי מהזיכרון - שמו הוא אהרון דותן ואני מתנצל כאן על הטעות הזו. אליצור | |||
_new_ |
נו, אז מה יהיה? | |||
|
|||
קצר לומר שצריך הסברים ארוכים. סבלנות יש לי. אחכה. | |||
_new_ |
הצבי ישראל, מה שחסר באתר שהצעת הוא רק | |||
|
|||
צלב גלוי. כי בסתר הוא נמצא שם. כדאי להזהר. נסים. | |||
_new_ |
אי התמודדות | |||
|
|||
לא, באתר שהפנתי אליו לא חסר צלב, כיוון שאינו אתר נוצרי ואינו משדל אף אחד להתנצר. בהערת אגב אציין שהטענה שלך מזכירה את התיאור של תשדירי הבחירות של מפלגת ש''ס, שבהם, על פי הנטען, עומדים אנו לראות כאילו אם תוקם ממשלה שבה חברה סיעת שינוי יותקנו בכוח צלבים על בתי כנסת. שטות מוחלטת כמובן. לעיניינו, האתר, ''דעת אמת'', שם לו למטרה להתמודד עם ההלכה ולטעון שלא סתם ''לא בשמים היא'', אלא כי פרי מחשבת אדם. אתה כמובן שלא התמודדת עם הטענות באתר אלא פסלת אותן. לכן, חובת הוכחה היא כרגע עליך להראות שהטענות במאמר אליו קישרתי, שגויות. יתרה מזאת, טענת כלפי האתר שהוא עוסק במיסיונריות נוצרית - טענה נוספת שעליך להוכיח. קישורים: דעת אמת: http://www.daatemet.co.il | |||
_new_ |
דבר אל העצים ואל האבנים | |||
|
|||
_new_ |
טעיתי; לא צלב, סתם מחיקה של המסורת. | |||
|
|||
אין לי עניין להתפלש בזבל ואיני מתכוון לעשות זאת; סתם חשבתי שכדאי למנוע מכשול מאנשים תמימים. לעצם העניין, מי שמאשים מישהו בכוונות זדון, כפי שהם עושים לגבי כל גדולי ישראל בכל הדורות, לא רק שעליו הראיה אלא הוא מעיד על כוונותיו שלו בבחינת הפוסל במומו. מדובר בצאצאים של אלה שמחקו מסידור התפילה כל זכר לציון וירושלים בטענה שזה כבר לא רלוונטי; אם בינתיים שינו עמדתם משיקולים של רייטינג, זה עדיין לא מכשיר את השרץ. מדובר בחברים של מי שביחד עם כומר חיתנו בכנסיה זוג מעורב. אם זוהי הקידמה שלהם, תודה לא! ציינתי במאמרי את השקפתו ודרכו של יעקב אבינו: ''מוטב ראש אבן הדבק באמת מאשר פתיחות לשקר''. אז שיהיה לכם כל טוב. מבחינתי תם הדיון בנושא. כל אחד בוחר לעצמו את הדרך וגם למי להאמין. בברכה, נסים | |||
_new_ |
שוב, אין התמודדות עם הטיעונים | |||
|
|||
כמה ציטוטים נבחרים מתגובתך: ''אין לי עניין להתפלש בזבל'' - האם דעתו של מישהו שאינה כדעתך משולה לזבל? ממש תרבות דיון נפלאה. ''למנוע מכשול מאנשים תמימים'' - אם יש כאן מכשול - קום והסירו - התמודד נא עם הטיעונים. בינתיים לא עשית זאת, רק התקפת את האנשים,אך לא את הטיעונים. ''מדובר בצאצאים של אלו שמחקו מסידור התפילה כל זכר לציון וירושלים וגו'''. שוב השמצה חסרת ביסוס. אין קשר בין ארגון ''דעת אמת'' לבין התנועות הקונסרבטיבית והרפורמיות. למרבה ההפתעה, העומד בראש ''דעת אמת'', מר ירון ידען, הוא ראש כולל לשעבר... ''מדובר בחברים של מי שביחד עם כומר חיתנו בכנסיה זוג מעורב'' - שוב, חזרה על הטענה השגויה שיש קשר בין ''דעת אמת'' לתנועות הקונסרבטיביות והרפורמיות. מה יהיה? על פניו נראה שפסלת את הדברים בכלל מבלי להתייחס אליהם, והפגנת חוסר ידע מוחלט לגבי ארגון ''דעת אמת''. בתחילה טענת שזהו ארגון נוצרי-מסיונרי, אחר כך טענת שזהו ארגון הקשור לתנועה הקונסרבטיבית או הרפורמית. חבל מאד. ישפטו הקוראים מי הפגין בינתיים אמינות ומי לא. כמובן שלתוכן המאמר אליו קישרתי, שאליו אני מספק שוב את הקישור, לא התייחסת, כלומר הסטת את הדיון לכיוון אחר - לא אסייע בעדך, וטענות המאמר עדיין עומדות כל עוד לא תראה אחרת. קח לך משימה - קרא אותו והפרך אותו! פרסם את תגובתך כאן ב''ארץ הצבי'' ושלח אותה להתיחסות לאנשי ''דעת אמת''. מי יודע, אולי אפילו תשכנע אותם? קישורים: דעת אמת: http://www.daatemet.co.il המאמר הרלוונטי: http://www.daatemet.co.il/pamphlets/he_pamphlet9.htm... | |||
_new_ |
תודה לך הצבי ישראל | |||
|
|||
תגובתו הלא עניינית של מר ישעיהו, רק האיצה בי לקרוא את המאמר שצרפת, ולאחר קריאתו, ברורה לי סיבת תגובתו של מר ישעיהו. המאמר הנ''ל נכתב על ידי מי שבקיאותו ושליטתו במקורות רחבה , והוא מצליח להוכיח את טיעונו שאינו ערב באזני מר ישעיהו, מתוך המקורות עצמם. חוסר היכולת להפריך, הוא כנראה הגורם לתגובת הרוגז. הקישור אכן מומלץ לקריאה. יתרה מזאת, בדף בקישורים של פ.א.צ יש קישור לאתר של דעת אמת, ומומלץ מידי פעם להכנס לאתר, ולקרוא פרשנות קצת אחר. זה אכן מרחיב את הדעת. מעניין אם מישהו אחר מ''שומרי האמונים'' יקבל את האתגר שהצבת, וינסה להפריך את הטיעונים הקשורים לנושא המאמר של אליצור המופיעים בקישוור שצרפת. בברכה רפי | |||
_new_ |
רפי גטניו והצבי ישראל. - רצף מסורת הנוסח. | |||
|
|||
לק''י לרפי גטניו והצבי ישראל - אי אפשר להסביר כל מה שבשמים ממעל ועל הארץ מתחת במאמרים של שלושה עמודים. אני כותב על מה שמענין אותי וחושב שאולי יענין את חברי הפורום. כסופר סת''ם השאלה כיצד נוסח התנ''ך הגיע אלי מרתקת אותי. משה רבינו כתב שלושה עשר ספרי תורה אחד לכל שבט והשלושה עשר היה הספר ה''קנוני'' שהושם ליד ארון הברית כדי שממנו יעתיקו ויתקנו. ומאז מזה למעלה משלושת אלפים שנה הנוסח עובר מדור לדור מסופר לסופר בטוב וברע בתלאות וברדיפות בשלוה ובהשקט. כיצד כל זה נעשה? מה מידת האמינות של המסורת הזו? היכן הן נקודות התורפה והיכן נקודות החוזק? האן הוכנסו שינויים מכונים? אם כן היכן ומתי? מה היו הצמתים השונים שבהן מסורת הנוסח פנתה לכאן או לכאן? אני לא בטוח שזה מענין אחרים, הארי פוטר מענין יותר אולי. אבל, אם יש ענין, אכתוב על משהו ובאותה הזדמנות גם אסביר היכן טמונה הטעות או אולי ההטעיה המכונת בקישור של דעת אמת. אליצור | |||
_new_ |
נשמע ונעשה | |||
|
|||
אם כך, נמתין לשמוע את הסבריך לטעויות לטענתך במאמר של ''דעת אמת''. עם זאת, חורה לי ההאשמה הנרמזת בסוף דבריך כאילו אנשי דעת אמת עושים הטעיה מכוונת. אני מעדיף לראות בכל אדם זכאי עד אשר ''הוכחה אשמתו''. | |||
_new_ |
הצבי ישראל אתה צודק. | |||
|
|||
לק''י הצבי ישראל, אתה צודק בנוגע אליהם - במיחוד שאינני מכיר את האתר הזה מה גם שזה נושא שרק מומחים בקיאים בו. ברגע שאוכל אנסה לכתוב מאמר או סדרת מאמרים אם לא אוכל לתמצת את כל ההסברים בשלושה עמודים שבהם אסביר מדוע לדעתי הם טועים. אליצור | |||
_new_ |
לאליצור סגל נ''י: מאמר יוצא מהכלל מעניין. זהו- - | |||
|
|||
--תחום דיון בתולי לחלוטין בפורום בשבילך. תוכל להרחיב כשתחזור משהייתך מעבר להרים. נסיעה טובה ושיבה בשלום. כשאתה לא מתעסק במוסקי זיתים, אתה כותב דברים מקסימים. | |||
_new_ |
אליצור:אתה כותב באופן מרתק.אגב,לא ''שרח'' אלא | |||
|
|||
''סרך''היחד. | |||
_new_ |
כתבתי שרח בכונת מכוון. | |||
|
|||
לק''י יעקב יזראלי ידוע לי שכתוב שרך. אבל השתמשתי בצורת הכתיב של הערבית היהודית למילה הזו. אליצור | |||
_new_ |
סגל - שתזכה לאריכות ימים , נהניתי מאד מהכתבה שלך | |||
|
|||
בנוגע למגילות הגנוזות בקומראן. בל נשכח שהשפה העברית של אז אינה זהה לשלנו. לגבי האיסיים - אין זו כת אחת, כפי שמקובל לחשוב. היו בה מספר פלגים עם דרגות חומרה שונה לגביפרישות, טהרה ונישואים. | |||
_new_ |
הר''ר אהרון בן הר''ר משה בן אשר | |||
|
|||
שלום וברכה ברצוני להסב את תשומת לבכם ש הר''ר אהרון הנ''ל הינו יהודי קראי ולצערי דבר זה לא הוזכר במאמרכם, ואני מקווה שזה קרה מתוך הסח דעת ולא חלילה במכוון. אני מקווה שטעות זו תתוקן בהקדם האפשרי לשם ההגינות שבדבר. בתודה ובברכת התורה אברהם כהן | |||
_new_ |
הר''ר אהרון בן הר''ר משה בן אשר | |||
|
|||
לק''י אין שחר לטענה שבן אשר היה קראי. בכל מקרה כנראה אינך מבין כלל על מי המדובר. הסכמת כל הפוסקים ללא יוצר מן הכלל שאנו שואפים בספרי התורה שבידינו להגיע לנוסח שקבע אדון הסופרים ר' אהרון בן משה בן אשר. אני סופר סת''ם ומכיר את הנושא היטב היטב. אם רוצנך בהרחבת דברים פנה אלי באישי. אליצור | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |